Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boarder Riff

Het is alweer even geleden, maar ik vond het weer eens tijd voor een updateje.

Een maand geleden heb ik voor mijn broer een Montipora (plaatkoraal) bij Henk & Ria (hlb) overgenomen. Aangezien het voor mij te ver rijden was naar Zeeland, heeft Boy (zeewater) dit voor mij gedaan. Mijn broer zou dit weer bij Boy gaan afhalen, maar hij heeft hier tijd noch zin voor vrijgemaakt.

Boy kon het koraal echter niet in zijn bak plaatsen omdat die al te vol stond, dus heeft het koraal ongeveer een maand in zijn sump gelegen. Alles leuk en aardig maar dit gaat overleeft een koraal uiteindelijk niet. Dus heb ik Boy gebeld dat ik hem wel zou komen ophalen, om hem vervolgens toch in mijn bak te plaatsen. Ik vond dit uiteraard niet echt een leuke actie van mijn broer.

Nou vorige week donderdag was het eindelijk zo ver. Toen heb ik hem opgehaald in Dodewaard. Het koraal bleek echter toch wel aan de forse kant dus heb ik een deel van mijn aquarium wat moeten herinrichten. Overigens was het koraal enigszins verbleekt vanwege lichtgebrek. Dus ik hoop dat het goedkomt, maar daar ben ik wel van overtuigd aangezien ik al vooruitgang zie.

Hier is de foto:

Bijlagen

• Roy100.jpg
    Roy100.jpg
    132,3 KB · Weergaven: 7
  • Roy107.jpg
    Roy107.jpg
    112,9 KB · Weergaven: 10
  • Roy110.jpg
    Roy110.jpg
    139,3 KB · Weergaven: 8
Ik heb de bak dus wat heringedeeld, waardoor sommige koralen nog niet helemaal mooi open staan. Achterin staat bijvoorbeeld een leder die teveel in de stroming staat naar mijn mening, dus die moet nog een ander plekje krijgen.

De grote steen in het midden van mijn aquarium heb ik naar links gebracht en over laten hangen, waardoor je weer wat meer diepte creëert. Daarnaast heb ik de groene balipoliepen naar het midden gebracht. Geweldig hoe dit van 3 bijna niet zichtbare poliepjes is uitgegroeid tot een mooi volgegroeide steen.

Van mijn broer heb ik zondag een hersenkoraal (meen ik) gekregen omdat zijn pincetvis hier aan pikt, waardoor ie wat bleek werd. Ik heb het idee dat deze al wat meer open gaat staan.

Tijdens mijn bezoek aan Boy heb ik nog wat meer poliepjes gekregen. Ze lagen ook al geruime tijd in de sump van Boy, maar ze beginnen langzaam maar zeker open te staan. Ze zijn oranje van kleur.

Bijlagen

• Roy101.jpg
    Roy101.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 6
  • Roy111.jpg
    Roy111.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 8
  • Roy104.jpg
    Roy104.jpg
    105,8 KB · Weergaven: 34
Ik heb trouwens teveel last van rode flap. Ik weet niet hoe ik hier vanaf kan komen. Misschien dat ik binnenkort wat nieuw levend steen inbreng, maar of dat gaat helpen weet ik niet.

Ik borstel het vaak weg en vang de flap dat op in mijn schepnetje. Tevens zuig ik het af bij het verversen, maar beide methodes werken niet echt. Mocht iemand ideetjes hebben, graag?

Mijn hystrix heb ik tevens verplaatst. Daarbij heb ik al een deel gestekt voor mijn broer. Hij is wat licht van kleur, maar ik denk dat ie nog moet wennen aan een lagere plaats in de bak.

Nou dit was het wel zo'n beetje. Hieronder nog een aantal foto's:

Bijlagen

• Roy108.jpg
    Roy108.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 7
  • Roy102.jpg
    Roy102.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 8
  • Roy103.jpg
    Roy103.jpg
    90 KB · Weergaven: 8
en de laatste voor vandaag!

Bijlagen

• Roy109.jpg
    Roy109.jpg
    131,5 KB · Weergaven: 11
  • Roy105.jpg
    Roy105.jpg
    115,9 KB · Weergaven: 16
Vandaag weer even een updateje. Ik ben zaterdag in België, Overpelt geweest. Daar zat een prachtige picasso dokter in een bak. Deze was door een aquariaan teruggebracht na beëindiging van zijn zeewaterhobby. De picasso zag er zo gezond uit zonder enig stipje (was de dag ervoor gebracht) dat ik besloot om hem over te nemen. De vis heeft ongeveer een jaar in die andere bak gezeten en is hooguit anderhalf jaar oud. Hij is ongeveer 10 tot 12 cm. groot.

Hij is mooi rond en gezond en heeft nog gelukkig geen stipje laten zien. Ik hoop dan ook van harte dat dit zo blijft. Ik heb het nooit echt gedurft een picasso te nemen, maar ik wilde hem al zo lang zo graag.

Dus hier is ie.. nog moeilijk van dichtbij te fotograferen, maar de close-ups komen nog wel.

Bijlagen

• Roy112.jpg
    Roy112.jpg
    125,3 KB · Weergaven: 19
  • Roy113.jpg
    Roy113.jpg
    48 KB · Weergaven: 8
  • Roy114.jpg
    Roy114.jpg
    105,8 KB · Weergaven: 5
niet echt een scherpe close-up op de vorige foto.

hier volgen nog een paar foto's.

Bijlagen

• Roy117.jpg
    Roy117.jpg
    147,1 KB · Weergaven: 11
  • Roy116.jpg
    Roy116.jpg
    128,2 KB · Weergaven: 7
  • Roy115.jpg
    Roy115.jpg
    140,9 KB · Weergaven: 33
.......UPDATE.....UPDATE.....!!!!!!!!!!!

Ik ben zeer benieuwd hoe de bak er nu bijstaat, zeker aangezien ik bij m'n nieuwe bak volgend jaar dit ontwerp ga gebruiken wat betreft de inbouw.
Ziet er goed uit!

Gr. Gijs

Dank je Gijs,

Dit weekend komt er een update met foto's uiteraard.

Gr. Roy

de foto's laten nog even op zich wachten. Ik heb momenteel geen koraalgrind in mijn bak waardoor het een beetje rommelig eruit ziet.

Ik post zo snel mogelijk nieuwe foto's.

Gisteren overigens weer eens bij Franky geweest met mijn broer. Niet te geloven hoe zijn bak eruit ziet. We hebben uiteraard wat mooie stekjes meegenomen en de foto's volgen snel.

Gr. Roy

Joepie alweer zo een mooie bak.

Ik vind die blauwe achtergronden altijd erg mooi. Je meubel is ook zeer fraai.

Gr, Wim.

En wacht je nieuwe foto's even af.

Voor de liefhebbers zal ik vanavond weer eens wat fotootjes plaatsen. Het is alweer even geleden. Gisteren een grote waterwissel gedaan en weer grind in mijn bak gedaan.

Dus hij is weer schoon en helder met een aantal nieuwe koraaltjes erin.

Tot vanavond.

Gr. Roy

Hallo allemaal,

het heeft even geduurd en het gaat er nu eindelijk van komen. De welbeloofde foto's. Ik heb er heel wat geschoten vanavond echter vanwege de T5 verlichting is het grootste deel mislukt.

Maar goed, ik heb er toch drie uit kunnen halen die wel redelijk zijn. Een overzichtje zodat je kunt zien dat ik wat aan de opbouw aan de linkerkant heb gedaan. Er zijn wat koralen bijgekomen, maar ik zou de namen niet weten. Kijk zelf maar!

Er volgen er zeer binnenkort meer. Voor nu zul je het hiermee moeten doen.

Gr. Roy

Bijlagen

• Roy130.jpg
    Roy130.jpg
    193,9 KB · Weergaven: 28
  • Roy131.jpg
    Roy131.jpg
    185,8 KB · Weergaven: 8
  • Roy132.jpg
    Roy132.jpg
    180 KB · Weergaven: 8
Ziet er leuk uit. Alleen lijkt het wel of je vooraan minder licht hebt ?!

Mooie opstelling hoor !:goed: Lekker ruim en luchtig.

(Ik probeer idëen op te doen voor mijn groter project volgend jaar :D )

Hé Pofh, heel goed opgelet. Mijn HQI zijn net uitgesprongen, waardoor alleen mijn T5 en TL nog brandt. Ik heb vandaag alweer nieuwe foto's gemaakt waarbij de HQI nog wel aan is. Deze zal ik dit weekend posten.

Salonduiker, bedankt voor je compliment. Ik heb gekozen voor een ruime opbouw. Aangezien mijn bak redelijk diep is, creëer je op deze manier nog meer diepte. Ik hoop dat mijn bak mede bijdraagt aan jouw ideeën voor je nieuwe project.

Waar ik overigens nog wel van baal is dat mijn sump erg klein is. Hierdoor zakt mijn waterniveau in mijn aquarium redelijk snel bij een waterwissel. Dit beperkt mij in het hoger stapelen van het levend steen en koraal, daar de koralen dan droog komen te staan. Mocht iemand een aantal koralen weten die hier minder gevoelig voor zijn, dan hoor ik dat graag.

Nou de foto's van vandaag volgen nog.

Iedereen alvast een visfijn uiteinde en een koraalvol 2006!

Gr. Roy

Thnx Michael,

de lederkoralen gaan binnenkort echt plaatsmaken voor de sps en lps steenkoralen. Dus mocht iemand interesse hebben in een mooie leder (zie foto's) dan ben ik bereid deze liefst te ruilen tegen een mooie steenkoraal!

Gr. Roy

Boarder zei:
Thnx Michael,

de lederkoralen gaan binnenkort echt plaatsmaken voor de sps en lps steenkoralen. Dus mocht iemand interesse hebben in een mooie leder (zie foto's) dan ben ik bereid deze liefst te ruilen tegen een mooie steenkoraal!

Gr. Roy

lps en sps zijn leuk maar staar je er nie blind op! een paar leuke lps met leders is ook een prachtig gezicht makelijk op kleur te houden en veel levendiger

persoonlijk vind ik veel gemengde bakken mooier dan lps bakken

groetjes michael

michael zei:
lps en sps zijn leuk maar staar je er nie blind op! een paar leuke lps met leders is ook een prachtig gezicht makelijk op kleur te houden en veel levendiger

persoonlijk vind ik veel gemengde bakken mooier dan lps bakken

groetjes michael
Jij hebt dan ook zo'n bak vlak in de buurt;) ...

Back
Bovenaan