Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boarder Riff

Hoi Roy,ziet er allemaal goed uit :goed: !! je vorig afschuimertje was zo slecht nog niet ;) !! Ga je nu je visbestand uitbreiden ?!! Mvg Manuel!!

Hé Manuel,

mijn vissenbestand uitbreiden is wel de bedoeling, maar niet gigantisch hoor. Ik wil proberen een schooltje anthiassen in te brengen. Echter wil ik me er eerst even in verdiepen. Blijkt dat ze nogal springerig zijn en dat kan ik niet hebben met mijn open bak.

Verder wil ik misschien ooit een pygo proberen. Maar goed, voorlopig laat ik mijn bak even met rust. Eerst de afschuimer maar eens z'n best laten doen.

Groetjes Roy

Mooie fotos van mooie dieren en nog mooiere afschuimer ! Wat een beest he ?

Ga de anthiassen maar vast bestellen. Die zul je nodig hebben als dit monster is ingedraaid ! :D

groet
jw

Ik zie dat het allemaal gelukt is qua plaatsen. Heb ikhet gelukkig helemaal goed gemeten voor je. Gaat inderdaad maar nét zeg!

Het ziet er allemaal heel goed uit zo. Je opbrengst wordt vanzelf wel meer al de BK vol draait. Na verloop van tijd moet je het naaldrad trouwens wel een keer schoonmaken want bij mij is het een broedplaats van kleine mosseltjes en dan loopt de luchtaanzuiging echt aanzienlijk terug.

De Pygo; moeilijk maar dat weet je zelf ook wel maar ook zéker niet reefsafe. Ik heb de mijne eruit moeten halen omdat deze echt overal aanzat. En niet alleen plukken maar gewoon poliepen opeten. Zal je steenkoraaltjes niet ten goede komen lijkt me.
Nu had ik hem niet echt klein aangeschaft, wat natuurlijk ook niet helpt en het was een exemplaar met grijze buik (Indische Oceaan variant?).

Succes met je BK Jan

Hé JWRE,

De Bubble King is echt een beest ja (niet alleen qua capaciteit, maar ook qua omvang). De anthiassen gaan wellicht komen, echter zag ik in jouw dagboek dat ze springerig zijn. Ik wil voorkomen dat ze op het droge komen te liggen. Dus mocht je hier tips in hebben, dan hoor ik het wel.

Groetjes Roy

Hé Jan,

gelukkig heb je alles goed gemeten, nogmaals mijn dank. Ik heb zelfs aan de bovenkant ruimte over. De hoogte van mijn BK is 62 cm. Dit was weer een meevaller, waardoor ik de afschuimer hoger kon plaatsen. Nu staat ie op ongeveer 24 cm diepte op een tafeltje van 10,5 cm. Hij is al aardig aan het indraaien, maar ik doe het ff rustig aan. Langzaam opbouwen.

Wat betreft de Pygo. Het is een droom en misschien blijft het daar ook bij. Ik weet dat het een lastig visje is, maar ik vind het misschien wel de mooiste. Maar goed, mijn koralen zijn me heel dierbaar. Mocht ik er ooit aan beginnen, dan zal ik dit weloverwogen doen.

Groetjes Roy

Jan de Groot zei:
Ik zie dat het allemaal gelukt is qua plaatsen. Heb ikhet gelukkig helemaal goed gemeten voor je. Gaat inderdaad maar nét zeg!

Het ziet er allemaal heel goed uit zo. Je opbrengst wordt vanzelf wel meer al de BK vol draait. Na verloop van tijd moet je het naaldrad trouwens wel een keer schoonmaken want bij mij is het een broedplaats van kleine mosseltjes en dan loopt de luchtaanzuiging echt aanzienlijk terug.

De Pygo; moeilijk maar dat weet je zelf ook wel maar ook zéker niet reefsafe. Ik heb de mijne eruit moeten halen omdat deze echt overal aanzat. En niet alleen plukken maar gewoon poliepen opeten. Zal je steenkoraaltjes niet ten goede komen lijkt me.
Nu had ik hem niet echt klein aangeschaft, wat natuurlijk ook niet helpt en het was een exemplaar met grijze buik (Indische Oceaan variant?).

Succes met je BK Jan

Mooie aankoop ;)

Wat de Pygo betreft: in de praktijk valt het wat tegen, zeker na enige tijd worden het echte slopers. Maar, eerlijk is eerlijk, het is wél een schitterende vis... Life is all about choices ;)

Hallo Roy,
Ik volg je bak al vanaf dag 1, een van mijn favorieten!
Toen was hij al geweldig....... nu.....nog steeds;)

Gr. Gijs

Bedankt voor de complimenten.

Er komt volgende week weer een zandbodem in. Het verwijderen heb ik gedaan, om te voorkomen dat mijn bak, na het plaatsen van de Bubble King, een te grote klap zou krijgen.

Maar met bodem is toch een stuk mooier vind je niet? Dus vanaf volgende week is er weer een mooie nieuwe witte bodem te bezichtigen.

Groetjes Roy

Er gaat geen dag voorbij dat ik mijn nieuwe aanwinst even bewonder. Vrijdag had ik de schuimbeker al leeg laten lopen, dmv een heel handig slangetje aan de onderzijde van de beker. Je hoeft de beker er dan ook niet af te halen, om 'm te legen. Aangezien ik de waterstand in de afschuimer laag had staan, was er niet heel veel afgeschuimd, maar het was wel ongelofelijk donker.

Vanaf vrijdag had ik de waterstand ook wat verhoogd, met als resultaat vandaag: bijna een halve beker (anderhalve liter) vol troep. Het was niet zo donker als koffie, maar donker genoeg om te zien dat de afschuimer gigantisch aan 't schuimen is. Dus vandaag de beker eraf gedraaid en schoongemaakt. Daarnaast de waterstand weer iets aangepast.

Volgende keer zal ik een foto plaatsen van de afschuimer, maar aangezien mijn ADSL van SpeedXS eruit ligt gaat dit vandaag niet lukken (ik zit nu op het onbeveiligde netwerk van mijn buurman).

Groetjes Roy

Nou eindelijk heb ik door hoe mijn Bubble King werkt. Werd na een week toch tijd :D .

Mijn afschuimer werkte niet naar behoren. Wat bleek: ik zat telkens het verkeerde onderdeel te verstellen. Nu ben ik er achter hoe het werkt.

Het gaat om ring 3 (zie bewerkte foto Tanne). Hier had ik al wat aan gedraaid, maar zonder resultaat. Nu heb ik de ring eens de andere kant uitgedraaid. Ik zag dat de waterstand steeg en de afschuimer gigantisch aan het afschuimen was.

Vanochtend had ie zo hard afgeschuimd dat ie is overgelopen. Ik heb de beker geleegd en de afschuimer iets lager afgesteld, met als resultaat: één centimeter dikke donkere drap in mijn beker vanaf deze ochtend.

Nou echt spannend is het verhaal niet, maar ik wilde het toch even melden.

Gr. Roy

Vandaag weer een waterwissel gedaan en na twee weken werd het weer eens tijd voor bodembedekking. Een aantal koraaltjes heb ik een ander plaatsje gegeven. Mede doordat ik geen geschikte plek kon vinden voor mijn Euphylia (is aan 't afsterven). Daarbij vond ik één koraal te ver staan, terwijl ie zo mooi is.

Geniet van de foto's.. Hier onder de overzichtjes..

Bijlagen

• 03.jpg
    03.jpg
    229,2 KB · Weergaven: 48
  • 06.jpg
    06.jpg
    152,5 KB · Weergaven: 51
  • 10.jpg
    10.jpg
    220,4 KB · Weergaven: 30
tevens kreeg ik vandaag een aantal visjes mooi op de foto waaronder deze...

Bijlagen

• 04.jpg
    04.jpg
    101,9 KB · Weergaven: 9
  • 05.jpg
    05.jpg
    145,2 KB · Weergaven: 7
Hier wederom wat koraaltjes.. De formosa begint aardig uit te dijen. Het eerste koraal (weet de naam niet) begint mooie gekleurde groeipunten te krijgen.

Bijlagen

• 08.jpg
    08.jpg
    160,7 KB · Weergaven: 6
  • 02.jpg
    02.jpg
    159,1 KB · Weergaven: 5
  • 01.jpg
    01.jpg
    172,5 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Hieronder de koraaltjes die ik verzet heb. De acropora van de laatste foto heb ik helemaal naar voren gehaald, aangezien ik dit een geweldig stukjes vind! Ik kocht het echt als een klein takje in de kleur bruin en kijk wat het aan het worden is.

Dit waren ze voor vandaag.

Bijlagen

• 09.jpg
    09.jpg
    193,6 KB · Weergaven: 35
  • 07.jpg
    07.jpg
    133,3 KB · Weergaven: 61
  • 11.jpg
    11.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 10
Jou kleurtjes gaan ook goed Roy :goed: !! wordt mooie en mooier :) !! mvg Manuel!!

Ziet er heel netjes uit :goed:

Hé Manuel en Mike,

Thnx voor de complimenten. De koraaltjes staan er mooi bij.

By the way Manuel, ik denk dat ik de verleiding van die anthiasjes ook niet kan weerstaan. Bovendien heb ik niet voor niets zo'n gigantische afschuimer :D !

Groetjes Roy

Back
Bovenaan