Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Beste beginners vissen

Nigel De Meulder

ZeewaterForum lid
Ik heb een aquarium van 125liter (50x50x50)
Het is momenteel nog niet klaar voor vissen aangezien het een week aan het draaien is maar, ik zou toch al eens willen vragen wat jullie aanraden als allereerste vis.

Ik dacht aan 2 clownvisjes. Wat denken jullie?

Ik heb een aquarium van 125liter (50x50x50)
Het is momenteel nog niet klaar voor vissen aangezien het een week aan het draaien is maar, ik zou toch al eens willen vragen wat jullie aanraden als allereerste vis.

Ik dacht aan 2 clownvisjes. Wat denken jullie?
Clownsvisjes zijn natuurlijk erg leuke visjes.
Maar in het begin heb je meer profijt van vissen die een functie hebben (naast alleen maar mooi zijn)
Clownsvisjes voegen verder niets toe aan het aquarium en zijn alleen vervuilers.
Als eerste vis zou je kunnen kijken naar een salarias, dit is een goede algeter die verder geen extra voeding nodig heeft.
Niet de mooiste (alhoewel het een erg karakteristieke vis is met een eigenwijze kop) is dit wel een erg nuttige vis

en ik was aan het denken om 2 clownvissen en dan een opruimcrew, bv. hermietkreeftje, een paar slakken, cleaner schrimp en later misschien een britle zeester

heb ik ook naar gekeken maar ik had gehoord dat ze alleen algen eten en zullen sterven als er geen algen meer zijn klopt dit?
Klopt. Maar heb niet de illusie dat je nooit meer alg gaat hebben. Elke bak heeft algen, op de ruiten, op de stenen.
Juist algeter zorgen ervoor dat dit binnen de perken blijft

Ik zou zelf beginnen met een opruim ploeg. Heremiet kreeftje, turbo’s, globilus zee egel en paar strombus slakken bijvoorbeeld. En een salarius zijn erg leuke vissen vind ik zelf en nuttig ook nog. En als de alg “op” is kan je m ook nori geven.

Beginnen met een algeneter is zeker een goed idee.
Een "klassieke" Salarias (Salarias fasciatus) vind ik zelf wel wat groot worden voor een bakje van 125 L.

Alternatieven:
- Salarias segmentatus blijft wat kleiner
- Ecsenius soorten zijn ook erg leuk en blijven mooi klein. Ecsenius stigmatura kan je zelfs als koppeltje houden, nog leuker. Enige uitzondering die je (nog) niet moet nemen is de Ecsenius midas, die wordt vrij groot en eet geen (weinig) algen.

Voor later kunnen nemo's prima.
Daarnaast zijn er nog talloze gobies, dwerg gobies, dwerglipvisjes, dwergbaarsjes, zeer selecte klein blijvende juffertjes (Chromis) zeer geschikt en fantastisch qua gedrag voor jou bakje. Houd het bij vissen tot max 8 cm.

Kijk eens rond, hier: https://www.zeewaterforum.info/database/index.php? en vooral hier: https://www.reeflex.net of de originele Duitse site hier: https://www.meerwasser-lexikon.de

Maak een lijstje van vissen die jij graag wilt houden. Maak een plan in welke volgorde je die wilt toevoegen. Laat je niet leiden door het toevallige winkelassortiment. Er is 100 keer meer beschikbaar. Dus indien nodig: bestel wat je echt wilt en neem geen genoegen met een alternatief wat een winkelier wel toevallig heeft zitten.

Kijk ook eens op de websites van groothandels.

Daar kan je zien wat er op voorraad is en dus door jouw winkel te bestellen is. Bij De Jong kan je zelfs zien wanneer welke gebieden binnenkomen zodat je optijd kan kijken of het door jou gewenste visje erbij zit. Een winkel kan ook een bestelling plaatsten voor vissen die niet op voorraad zijn, ze krijgen dan een seintje zodra ze beschikbaar komen.

En als de alg “op” is kan je m ook nori geven.
Hoe zie je of een vis nog honger heeft? De vraagstelling alleen al lijkt alsof ik er mee aan het lachen ben, maar eigenlijk toch serieus. Die komen altijd aan het glas, lijken altijd honger te hebben. Hoe zie je of ze ondervoed zijn...? Ervaring?

Hoe zie je of een vis nog honger heeft? De vraagstelling alleen al lijkt alsof ik er mee aan het lachen ben, maar eigenlijk toch serieus. Die komen altijd aan het glas, lijken altijd honger te hebben. Hoe zie je of ze ondervoed zijn...? Ervaring?
Zorg gewoon dat ze er lekker stevig en doorvoed uitzien. Als ze te weinig eten gaan de flanken invallen. Eigenlijk ben je dan al te laat. Als je denkt dat je dikke vissen hebt, ben je goed bezig 😜

Als je denkt dat je dikke vissen hebt, ben je goed bezig 😜
:D - Zowat het antwoord wat ik wel verwacht had. Beter zeker zijn.
Als eerste vis zou je kunnen kijken naar een salarias, dit is een goede algeter die verder geen extra voeding nodig heeft.
Uit mijn onderzoek ergens op Nederlandstalige fora of website:
Nuttige Clean up crew member: grondeltjes van de soort Valenciennea, in het bijzonder: V. sexguttata en V. puellaris en A. phalaena. Tip: vooral de eerste twee soorten zijn zeer schuw.
Van zodra ik de drie wat verder onderzoek staat er overal dat het springers zijn. Heeft dan iedereen een net of kap op de bak hier tegen?

Van zodra ik de drie wat verder onderzoek staat er overal dat het springers zijn. Heeft dan iedereen een net of kap op de bak hier tegen?

Ja. Deze zijn goed verkrijgbaar (die netten), en schelen een hoop ellende.

Valencienna soorten vind ik dan wel weer vrij groot voor jouw formaat bak.

:D - Zowat het antwoord wat ik wel verwacht had. Beter zeker zijn.

Uit mijn onderzoek ergens op Nederlandstalige fora of website:

Die zandhappers moet je absoluut niet in een verse bak doen.
Deze leven van diertjes in het zand, die je simpelweg nog niet genoeg in je zand hebt. Deze zullen dus vaak wel een hongerdood sterven (of een finding Nemo actie ondernemen en eruit springen)

Sorry, was niet de bedoeling topic te Hijacken... Is niet mijn bak, wel zelfde onderzoek/zoektocht :)
Ik zie nu ineens dat ik mij helemaal vergist heb. Salarias en die wat ik aanhaal zijn helemaal niet dezelfde... Ergens een zoekterm verkeerd gekopieerd... :rolleyes:

**verdwijnt stilletjes terug naar zijn hoekje**

Ik vind mn anemoonvisjes echt lastpakken, zullen de andere vissen wegjagen. Aangezien een kleine bak is straks misschien een groen gestreepte gobi(elacatinus multifasciatus) leuk, ze zoeken de rotsenaf voor levend voedsel. Dit kan alleen als je bak al wat ouder is😉 Zou beginnen met een kleine salarias, mocht ie te weinig groenvoer krijgen kan je m nori blaadje geven .

Beginnen met een algeneter is zeker een goed idee.
Een "klassieke" Salarias (Salarias fasciatus) vind ik zelf wel wat groot worden voor een bakje van 125 L.

Alternatieven:
- Salarias segmentatus blijft wat kleiner
- Ecsenius soorten zijn ook erg leuk en blijven mooi klein. Ecsenius stigmatura kan je zelfs als koppeltje houden, nog leuker. Enige uitzondering die je (nog) niet moet nemen is de Ecsenius midas, die wordt vrij groot en eet geen (weinig) algen.

Voor later kunnen nemo's prima.
Daarnaast zijn er nog talloze gobies, dwerg gobies, dwerglipvisjes, dwergbaarsjes, zeer selecte klein blijvende juffertjes (Chromis) zeer geschikt en fantastisch qua gedrag voor jou bakje. Houd het bij vissen tot max 8 cm.

Kijk eens rond, hier: https://www.zeewaterforum.info/database/index.php? en vooral hier: https://www.reeflex.net of de originele Duitse site hier: https://www.meerwasser-lexikon.de

Maak een lijstje van vissen die jij graag wilt houden. Maak een plan in welke volgorde je die wilt toevoegen. Laat je niet leiden door het toevallige winkelassortiment. Er is 100 keer meer beschikbaar. Dus indien nodig: bestel wat je echt wilt en neem geen genoegen met een alternatief wat een winkelier wel toevallig heeft zitten.

Kijk ook eens op de websites van groothandels.

Daar kan je zien wat er op voorraad is en dus door jouw winkel te bestellen is. Bij De Jong kan je zelfs zien wanneer welke gebieden binnenkomen zodat je optijd kan kijken of het door jou gewenste visje erbij zit. Een winkel kan ook een bestelling plaatsten voor vissen die niet op voorraad zijn, ze krijgen dan een seintje zodra ze beschikbaar komen.
wat denk je van een Ecsenius Bicolor?

Dat is een prima keuze. Let wel op dat dit een behoorlijk territoriale vis is. Nieuwe (kleinere) vissen kan deze erg vijandig op reageren in de toekomst. Zeker in een kleiner bakje.

Koumansetta Rainfordi, en deze?

deze zit in de samengestelde clean up crew voor een nano aquarium bij coral and fish.

is dit dat ook een goede keuze?

Back
Bovenaan