Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bazzman's rif

Welke automaat Bas , heb je fotooke ?? Ik wil er ook 1tje maar weet niet welke ??

Groeten Marco

Even tijd voor een update, helaas geen goede update, want het gaat niet zo heel erg goed met de bak. :( Maar even als tip voor anderen om van te leren!!
Na het inbrengen van de anthiassen is er een hoop veranderd.
Het belangrijkste is het voederritme, wat zo plotseling heel drastisch omhoog is gegaan, is waarschijnlijk geen goede invloed geweest op de kleuren en groei van de koralen. M'n schuimer weet het allemaal wel te redden, en fosfaat is nog steeds niet meetbaar, maar toch is het duidelijk geen positieve invloed op mijn systeem geweest.
Een ander probleem waar ik tegenaan liep was de KH-waarde, deze was onopgemerkt veel te hoog opgelopen (KH van 20 :eek: ). Dit resulteerde in het afsterven van de groeipunten van veel acropora's. Waardoor de groei van de koralen nog harder achteruit is gegaan.
Inmiddels gaat het wel weer iets beter en is alles weer redelijk stabiel, de kleuren komen heeeeeel langzaam weer enigzins terug. En afsterven is gestopt.
Ik ben weer terug op het waterversritme van 200 liter per 2 a 3 weken. (voor de anthiassen voldeed het versen van 200 liter per 2 a 3 maanden!!!) :rolleyes:
Al met al ben ik nog steeds wel blij met de nieuwe kleuren van de anthiassen, maar ik had het beter niet kunnen doen om de koralen en kleuren te sparen.

Om even een duidelijk verschil te laten zien even een fotootje van de bak, andere foto's zie vorige pagina!!!
Helaas geen update die ik graag had willen vertellen, maar toch belangrijk voor anderen om van te leren.

groeten Bas

Bijlagen

• aquarium jan 2009 004.JPG
    aquarium jan 2009 004.JPG
    207,6 KB · Weergaven: 107
Ik vind die chromisjes prachtig :goed:

Hoe gedragen zij zich in jouw aquarium en en hoe lang heb je ze al?

Hoi Bas,

Hou je de vissen wel en hoop je dat de koralen straks weer meer kleur zullen krijgen wanneer ze weer groeien en je bak weer wat armer wordt?
Met wat voor een afschuimer draai je nu?
Ben zelf namelijk een bak van dezelfde grootte aan het opstarten en ben er nog niet over uit wat voor afschuimer er op moet komen. Je bak is verder een gaaf voorbeeld voor mij.

Groeten,
Tim

Shiva FRP zei:
Toch een superbak nog, Bas!

Grtjs, Shiva!
Dankje Shiva! Maar ben zelf niet meer helemaal blij mee... zal binnenkort wel wat detail fotootjes maken om de verschillen te laten zien.

mzzls Bas

arjen_D zei:
Ik vind die chromisjes prachtig :goed:

Hoe gedragen zij zich in jouw aquarium en en hoe lang heb je ze al?
Is inderdaad ook een erg leuk visje.. Ben met 10 stuks begonnen. Heb er nu nog 6. Ik denk dat ze ongeveer hetzelfde eisen hebben als de anthiassen.. veel voer, sinds de anthiassen in de bak zitten (en er zoveel gevoerd wordt) is er geeneen meer dood gegaan. Ze gedragen zich nog echt als een scholenvisje. Met name als een keizer in de buurt komt of als ze ergens van schrikken, schiet het schooltje de histrix in. erg leuk om te zien hoe ze zich tussen de koraaltakjes schuil houden.

leucomelas zei:
Hoi Bas,

Hou je de vissen wel en hoop je dat de koralen straks weer meer kleur zullen krijgen wanneer ze weer groeien en je bak weer wat armer wordt?
Met wat voor een afschuimer draai je nu?
Ben zelf namelijk een bak van dezelfde grootte aan het opstarten en ben er nog niet over uit wat voor afschuimer er op moet komen. Je bak is verder een gaaf voorbeeld voor mij.

Groeten,
Tim
Dankje. Mijn schuimer is nog steeds de AquaMedic shorty. Staat direct op m'n overloop dus zeer effectief om te schuimen. Verder een prima schuimer, elke week een halve beker vieze donkere drap!!! (en het geluid wat ik maakt neem ik voor lief) Als ik echt ooit geld teveel heb ga ik wel denken aan een BubbleKing.

De vissen blijven er voorlopig wel in. Zal gewoon m'n aandacht er veel bij moeten houden om de kleuren in de koralen terug te krijgen!

succes met je bak en de opstart!!

groeten Bas

Ha Bas,

Ziet er allemaal top uit! :) :) :) Ik ben erg geinteresseerd naar je techniek en met name de inrichting van je stroming.

Kan je hier iets over vertellen en heb je wat foto's omtrent deze twee items?

Bij voorbaat dank voor je reactie

Mvg,

Vincent

Bazzman zei:
Dankje. Mijn schuimer is nog steeds de AquaMedic shorty. Staat direct op m'n overloop dus zeer effectief om te schuimen. Verder een prima schuimer, elke week een halve beker vieze donkere drap!!! (en het geluid wat ik maakt neem ik voor lief) Als ik echt ooit geld teveel heb ga ik wel denken aan een BubbleKing.

De vissen blijven er voorlopig wel in. Zal gewoon m'n aandacht er veel bij moeten houden om de kleuren in de koralen terug te krijgen!

succes met je bak en de opstart!!

groeten Bas

vliet038 zei:
Ha Bas,

Ziet er allemaal top uit! :) :) :) Ik ben erg geinteresseerd naar je techniek en met name de inrichting van je stroming.

Kan je hier iets over vertellen en heb je wat foto's omtrent deze twee items?

Bij voorbaat dank voor je reactie

Mvg,

Vincent
Misschien dat er al eerder in m'n dagboek foto's van staan... (anders zal ik binnenkort wel weer wat kiekjes maken.)

ik heb 2 tunze stromingspompen 8500l/h en 6000l/h .. links boven achterin en rechts boven achterin. opvoerpomp OR3500 pompt rechts boven voorin in de bak.
techniek staat overigens ook beschreven in m'n profielpagina (zie link in handtekening). Binnenkort komt er een wijziging in de t5 verlichting... ;)

Leuk dat m'n bak als voorbeeld kan zijn voor anderen!! hoop dat jullie er veel aan hebben en ervan kunnen leren.

groeten Bas

Bazzman zei:
Misschien dat er al eerder in m'n dagboek foto's van staan... (anders zal ik binnenkort wel weer wat kiekjes maken.)

ik heb 2 tunze stromingspompen 8500l/h en 6000l/h .. links boven achterin en rechts boven achterin. opvoerpomp OR3500 pompt rechts boven voorin in de bak.
techniek staat overigens ook beschreven in m'n profielpagina (zie link in handtekening). Binnenkort komt er een wijziging in de t5 verlichting... ;)

Leuk dat m'n bak als voorbeeld kan zijn voor anderen!! hoop dat jullie er veel aan hebben en ervan kunnen leren.

groeten Bas
Ha Bas,

De volgende foto's en plaatjes heb ik gevonden. Klopt het dat je deze inrichting qua stroming nog steeds handhaaft?

Groeten,

Vincent

Bijlagen

• overzicht_10-07-06 BM.jpg
    overzicht_10-07-06 BM.jpg
    421,3 KB · Weergaven: 40
  • Stroming Bazzman.jpg
    Stroming Bazzman.jpg
    49,7 KB · Weergaven: 41
vliet038 zei:
Ha Bas,

De volgende foto's en plaatjes heb ik gevonden. Klopt het dat je deze inrichting qua stroming nog steeds handhaaft?

Groeten,

Vincent
Yep... klopt!
Hier even in een fotootje aangegeven waar de pompen zitten. (hoop dat het leesbaar is.)
In de achterwand zit wel al een leiding verwerkt voor een rifspoeling. misschien dat ik deze toch een keer ga gebruiken.

hoop dat je hier iets aan hebt!

groeten Bas.

Bijlagen

• aquarium okt 2008[pompen].JPG
    aquarium okt 2008[pompen].JPG
    200,2 KB · Weergaven: 106
Tot overmaat van ramp is eergisteren m'n schuimer kapot gegaan. :mad: :mad:

Er was een lipvis via de overloop direct in m'n schuimer beland en daar in de aanzuig van de schuimerpomp terecht gekomen. Visje dood, en na een schoonmaakbeurt van de schuimer is het aanzuigpijpje ter plekke van de venturie gebroken. :(
Gisteren het aanzuigpijpje weer gelijmd en alles werkt voorlopig weer even. Maar ben benieuwd hoe alles reageerd om 2 dagen zonder schuimer... :o

En om het drama bijna compleet te maken stond ook m'n t5 verlichting kortsluiting te geven, dus ook kapot! :( Gelukkig had ik al nieuwe verlichting besteld en kwam een paar dagen later binnen!!! :) Ben er tot nu toe tevreden over! binnenkort een fotootje

groeten Bas

So Bas....Balen :( 2009 niet goed begonnen,khoop dat je de rest van het jaar meer geluk hebt ;) !!

Nog even een paar fotootjes.

Verlichting van voor naar achter:
3x T5: 54 watt (120 cm) wit-blauw-wit
1x T8: 30 watt (90 cm) blauw
2x HQI: 150 watt (120 cm) 10.000 K
2x T5: 39 watt (90 cm) blauw-wit

Voorlopig ben ik erg tevreden over de verlichting zo. Ziet er weer een stuk helderder uit!

De voederautomaat heb ik wel op een andere plek moeten bevestigen. Hij stond eerst links achterin op de trekstrip van de bak en moet nu boven op de omranding staan. Het voer valt nog altijd op een goede plek in de bak, en wordt dankzij de stroming niet gelijk naar de overloop gedreven. Dus dat is allemaal nog prima!

groeten Bas

Bijlagen

• aquarium jan 2009 003.JPG
    aquarium jan 2009 003.JPG
    101,9 KB · Weergaven: 21
  • aquarium jan 2009 007.JPG
    aquarium jan 2009 007.JPG
    87,8 KB · Weergaven: 18
Even een half om half update: :mad: / :)

Eerst het slechte nieuws dan:
:mad: De Tuka's zijn allemaal verdwenen. Heel raar, ze zijn altijd goed gezond en zeker niet mager geweest! :confused: Maargoed het blijven hele moeilijke visjes.
De Squamipinnissen doen het gelukkig beter, maar ook daar heb ik er nu nog maar 4 van. Het mannetje is ook zo plotseling 'verdwenen', maar er is nu (een paar dagen later) alweer een nieuw mannetje 'opgestaan'.

:) Dan het goede nieuws:
De kleuren van alle koralen komen weer helemaal terug!! :cool:
Het voederritme blijft nog altijd hoog. Maar m'n bak kan het hebben!

En als laatste: Afgelopen zaterdag 5 zesstreeplipvisjes erbij geplaatst. Is erg leuk gezicht, ze scharrelen echt in een soort groepje all koralen langs!

tot zover deze update. ;)

groeten Bas

Hallo Bas,

Goed om te horen dat de kleuren weer terug komen en dat schooltje nieuwe vis wil ik wel foto van zien.

Mvg Mano

manonano zei:
Hallo Bas,

Goed om te horen dat de kleuren weer terug komen en dat schooltje nieuwe vis wil ik wel foto van zien.

Mvg Mano
Zal binnenkort wel weer es plaatjes schieten.

Is niet echt een schooltje hoor.. Maar het valt me op dat ze altijd in elkaars buurt blijven en zo door de bak heen 'scharrelen'.

Het is alweer heel erg lang dat ik in m'n dagboekje heb geschreven..

Heb de laatste tijd met het idee geworsteld om m'n bak weg te doen en iets anders (kleiner) op te starten. Ik wilde kleiner om me meer te concentreren op bepaalde exclusievere mooie koraaltjes.. en leuke kleinere visjes.. Maargoed.. ik kan toch geen afstand doen van m'n grote kolonies en grotere vissen... dus na lang wikken en wegen, blijf ik toch voorlopig nog even bij mijn huidige bak.

Met m'n bak gaat alles nog wel helemaal prima hoor!!
In de avond vertonen veel vissen paring gedrag.
Eerst de manderijnvisjes..
Daarna de lipvisjes...
En gisteravond zag ik de paring van m'n anthiassen.. echt heel bizar en leuk om te zien.
Mannetje jaagt wat achter de vrouwtjes aan. en op een gegeven moment schieten ze in het open water wat langs elkaar en duiken dan weer naar beneden en laten dan een wit stofwolkje achter.. echt heel erg leuk.

Verder heb ik nog een nieuw visje aangeschaft.. om het enthousiasme er weer een beetje in te houden.. (binnenkort een fotootje)

groeten Bas

Hee Bas,

Het hangt zeker in de lucht dat parings gedrag had zelf dat mijn doopvond begon te spuiten.
VErder heb ik dezelfde conclusie met de anthiassen dat de kleuren dreigen te verdwijnen.
Overweeg dan ook om met vodka te beginnen om misschien daarmee de kleuren wat terug te krijgen.

Verder heel mooie bak met enorme kolonies zeg super,

Back
Bovenaan