Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bazzman's rif

Je hebt nog zeeën van ruimte! Is dit alles uit de oude bak? :eek:

Tanne zei:
hahaha... tja, en nog lukt het me niet om alles netjes neer te zetten. Ik ben er nu even mee gestopt om de dokters ook niet meer te veel in de stress te zetten. Komend weekend ga ik wel weer verder met klooien.

Het is al een goed begin! Leuk te zien dat alle oortjes enzo nog in leven zijn!

Tanne zei:
Ja ik heb inderdaad m'n 2 grootste stenen (vulstenen) eruit gelaten. Dat scheelt 2x een steen van 35 cm.

Tanne zei:
Het is al een goed begin! Leuk te zien dat alle oortjes enzo nog in leven zijn!
Ik vind het inderdaad ook grappig dat alle oortjes een droge periode van een aantal uren overleeft hebben. De montiporaschotels en de meeste andere steenkoralen aan de achterwand helaas niet. Alleen de paarse takvormige montipora heeft het wel gered.

ArjenT zei:
Die foto lijkt echt verschrikkelijk veel op de eerste foto die Tanne ooit van z'n bak poste!
Nou kan ik die foto natuurlijk niet meer vinden... Maar ik vind het een mooi streven om over 3 jaar ook zo'n mooie bak te hebben staan. Het begin is er in ieder geval. :) Ik heb alleen nog heel erg veel meer stekkies nodig! (en een superwaterkwaliteit dan... :rolleyes: )

nog maar eventjes wat fotootjes dan:)

de inrichting is nog lang niet af, over de rechterkant ben ik best tevreden maar nu de linkerkant nog. Ook heb ik besloten om maar 1 stromingspomp te gebruiken, die van 8500l/h hangt nu vanaf de overloop naar links te blazen. Zo heb ik het idee dat er overal wel stroming staat. Maar ook niet teveel, voor als ik er straks zand in breng, want dat moet ook wel weer blijven liggen. ;)

groetjes Bas

Bijlagen

• Foto 024.jpg
    Foto 024.jpg
    318,3 KB · Weergaven: 41
  • Foto 027.jpg
    Foto 027.jpg
    354,7 KB · Weergaven: 33
  • Foto 028.jpg
    Foto 028.jpg
    314,7 KB · Weergaven: 85
michael zei:
Ziet er goed uit vind de opbouw echt PERFECT!
Haha dankje. Het is in verhouding wel ook wat minder steen dan ik m'n vorige bakje. Maar dat creeert weer wat meer open ruimte, waar ik wel van hou. En m'n visjes ook trouwens, want die zwemmen vrolijk heen en weer. Hoe het nu staat is wel een beetje m'n bedoeling: in het midden komt dan een zandvlakte waar de anemoon in het midden staat. (het schijnt dat die anemonen niet graag door zand wandelen, dus heb ik daar ook geen last meer van.) En dan staan de nemo's natuurlijk centraal in de bak. Maar de linkerkant moet nog iets netter worden opgestapeld.

En ik ben nog op zoek naar een t5 armatuur om aan de voorkant erbij te hangen. iets meer licht, en iets meer blauw zal mooier zijn vind ik.

Bazzman zei:
(het schijnt dat die anemonen niet graag door zand wandelen, dus heb ik daar ook geen last meer van.)
Hmmm gisteren is dus een van de anemonen over de bodemplaat naar het rifje gekropen. Heb ook nog steeds geen zand in m'n bakkie liggen. Nu maar hopen dat ie niet teveel koraaltjes netelt.

ook heb ik maar even wat waterwaardes gecheckt, en het bleek dat m'n KH iets aan de te lage kant is. KH = 5 Dus vandaag maar even m'n kalkreactor weer in gebruikt genomen. Alleen vind ik dat nu de magneetklep een raar zoemend geluid maakt als hij aan slaat = heel irritant. Is dit nog eenvoudig te fixen? of moet ik maar op zoek naar een nieuwe?

Is er water in het magneetventiel gekomen? Je zou eventueel de klep een paar keer aan en uit kunnen zetten. Als dat niet werkt de delen die je eenvoudig los kunt maken los maken en goed reinigen.

Ben benieuwd wat je van m'n oude bak gaat maken, ziet er veelbelovend uit!

Tanne zei:
Is er water in het magneetventiel gekomen? Je zou eventueel de klep een paar keer aan en uit kunnen zetten. Als dat niet werkt de delen die je eenvoudig los kunt maken los maken en goed reinigen.

Ben benieuwd wat je van m'n oude bak gaat maken, ziet er veelbelovend uit!
Er is inderdaad wat water in geweest. Ik heb hem net helemaal uit elkaar gehad en alles goed met azijn schoon gemaakt want alle onderdelen zagen er erg roestig uit. Maar dat heeft verder niks uitgemaakt, want hij zoemt nog steeds. :mad: Ik haal hem nu maar weer helemaal uit mekaar en laat alles maar even weken in azijn.

Jaja ik ben ook heel benieuwd of alles gaat lukken met de bak. Want dat het een veelbelovende bak is weet ik wel. Maar of het ook binnen mijn bereik ligt om er iets prachtigs van te maken ga ik nu weer even aan twijfelen. Want jeetje wat een werk is het om het een beetje leuk in te richten. Het grootste knelpunt zit eigenlijk in m'n dokters, want met een stipmagneet in de bak is het vragen om problemen om dagenlang aan de inrichting te knutselen.

nu heb ik de onderdelen van de magneetventiel een nachtje in azijn laten weken en ze zien er weer uit als gloedje nieuw. Alleen eenmaal in elkaar gezet zoemt ie weer gewoon als ervoor. Dan zit het misschien toch in de elektrische aansturing ervan, en daar valt weinig aan te sleutelen :rolleyes: . Dan maar op zoek naar een nieuwe...

Problemen, problemen, problemen...

Afgezien van het feit dat m'n relatie net naar de knoppen is :mad: :mad: :mad: , heb ik ook nog een paar aquariumtechnische problemen, daarvoor graag jullie advies/ hulp...

De vissen kommen net een beetje bij van de stip, de rode flap slaat om m'n oren en een afstervende euphillia heeft ervoor gezorgt dat een paarse acro afsterft doordat het rottende vlees van de poliep erin bleef hangen... :mad:

Maar nu mijn grootste vrees en probleem:
De doorvoer is lek! Nou lekt ie niet erg hard of veel... ik kan geen druppels voelen, ik zie alleen een vochtige plek sinds gisteren. Nu kan ik wachten totdat er vuil in de lekke doorvoer gaat zitten en ie stopt met lekken, maar dat lijkt mij niet het beste. Aangezien tijdens het transport het niet mogelijk was om de doorvoer los te schroeven (jaja hij is ooit eens vast gekit :confused: ) Maar er zat wel beweging in. (een van die sjouwmaten probeerde hem te draaien en dat lukte. :o )
probleem, ik denk dat de rubberen ring lekt, maar de doorvoer kan er niet uit (zit waarsch. kit tussen het schroefdraad.) Wat ik nu van plan ben lijkt mij het beste, maar please waarschuw me als ik iets fout ga doen. Ik ben dus van plan om de doorvoer weer helemaal met kit af te dekken. Want ik zie zelf geen andere oplossing.

groetjes Bas

Bijlagen

• foto 043.jpg
    foto 043.jpg
    124,9 KB · Weergaven: 20
  • foto 044.jpg
    foto 044.jpg
    241,7 KB · Weergaven: 19
lijkt me de beste oplossing. Mijn vorige bak was ook de doorvoer van lek, nou ja lek, ik had de binnekant gekit maar de ring aan de onderkant niet, gevolg: water door het schroefdraad. Ik zou de overloop leeg laten lopen, koppeling eruit, kit erop boven en onder, dichtschroeven en een paar uur later water erin...

en wat betreft je relatie, heel toepasselijk, er zwemmen meer visjes in .......:o

succes

gr Wouter

kayak.nl zei:
lijkt me de beste oplossing. Mijn vorige bak was ook de doorvoer van lek, nou ja lek, ik had de binnekant gekit maar de ring aan de onderkant niet, gevolg: water door het schroefdraad. Ik zou de overloop leeg laten lopen, koppeling eruit, kit erop boven en onder, dichtschroeven en een paar uur later water erin...

en wat betreft je relatie, heel toepasselijk, er zwemmen meer visjes in .......:o

succes

gr Wouter
dankje.. Maar de koppeling is al eens eerder gekit en krijg ik er dus niet uit... het is dan mijn bedoeling om de zijkanten dicht te smeren met kit.

Hoi Bas,

Kl*te te horen van je relatie!

Wat je doorvoer betreft: ook minder goed nieuws. Dit was dus waar ik bang voor was. Ik zou zelf de overloop leeg laten lopen, de boel goed schoonmaken, bijv met een dot filterwatten en/of een sponsje goed poetsen. Dan drogen (keukenpapier) en vervolgens goed dik inpakken in Innotec of Tec7. Dit wordt ook wel 'onderwatersilikonenkit' genoemd, alleen heeft 't niets met siliconen te maken.

Paar uur laten drogen en de boel weer laten draaien! Voor de zekerheid tijdelijk een portie (koffiekop) nieuwe filterkool inzetten.

hallo,

Ik weet niet of erover kitten een juiste oplossing is. Men moet volgens mij dan de oude kit echt schoon hebben wil de nieuwe er goed aan hechten.
Misschien zijn er anderen die er wel goede ervaringen mee hebben.
Sucses met de bak, gaat vast iets moois weer worden.

Als je de koppeling er niet uit krijgt zou je ook kunnen overwegen om met een dremel aan de gangte gaan. Zoals john al zei, om hem opnieuw te kitten moet het oppervlak wel mooi schoon zijn. Als je hem eruit haalt en een compleet nieuwe erin zet weet je zeker dat het goed zit.

gr Wouter

Sump en alles aan de kant zetten, aquarium kan draaien op stromingspompen. Overloop leegmaken, met een dremel/los ijzerzaagje enzovoorts een middagje vloeken.

Nieuwe koppeling erin zetten en klaar:goed:

Back
Bovenaan