Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium van Manuel

ennuuuuuu Anton en Natasja ook.......:D
Anton - AVO zei:
Tja dat zijn toch wonderschone visjes he, heb ze natuurlijk vrijdag nog ff kunnen bekijken bij Henk en Ria ....das een mooi stel...uuuh die visjes ...Henk en Ria ook:D

Mooie foto's! Wat ik me afvraag is in hoeverre de vorming van het stof door de twee puellaris niet tijdelijk is: na verloop van tijd zal het zand zo schoon zijn, dat er geen stof meer vrij komt. Tot die tijd zou je een gafzak in kunnen zetten.

Manuel , die puelaris heb ik ook zoals je weet en hij maakt bij mij af en toe stof . Maar dit is zo weer weg !! Mijn levende zand (fijnste soort) wordt lekker omgewoeld en wordt lekker schoongehouden !!!!

Groetjes marco

Ja dat zal zo zijn tanne maar mn koralen hebben er enorm onder te lijden kan ik zien dus neemk geen risico!! kheb toch ook altijd wat last van zweefstofjes waark me mateloos aan irriteer un ander ziet ze amper maar ik wel!! bij sommigen is het water zo schoon en helder dat je amper kunt zien dat er water in de bak zit,dit is ook mijn streven maar helaas:mad: !! hoe werkt zo'n gafzak precies? en waarom vind je un ca van475 en mg van1400 aan de hoge kant? voor velen zijn dit toch streefwaardes!! wat zijn jou streefwaardes? bedankt voor je reactie!! kga voor wat rustigere bodembewoners!! oja dit koppel is misschien ook wat aan de grote kant,16cm!! wel mooi marja!! mvg Manuel!!
Tanne zei:
Mooie foto's! Wat ik me afvraag is in hoeverre de vorming van het stof door de twee puellaris niet tijdelijk is: na verloop van tijd zal het zand zo schoon zijn, dat er geen stof meer vrij komt. Tot die tijd zou je een gafzak in kunnen zetten.

Gafzak: soort sok van materiaal dat zeer fijne deeltjes tegenhoudt. Hang 'm bijvoorbeeld onder de pijp van de overloop en alle stof blijft er in achter. Wel vaak schoon maken om bacteriele afbraak te vermijden. Op het moment dat je een tijdelijke bron van veel stof hebt (zoals twee van die gravers die alle al aanwezige troep in korte tijd los maken) is dit een ideaal hulpmiddel.

Mijn streefwaardes zijn gewoon de natuurlijke waarden: dus Ca 380-420, Mg rond de 1200. Waarom velen 'hoger dan natuurlijk' willen weet ik ook niet, mijn ervaring is dat de kleuring en de ontwikkeling van de koralen mooier is als de waarden wat lager liggen. Vooral de KH is hierbij belangrijk: meestal kleuren de koralen duidelijk mooier bij een KH van 7-8 ipv bij de m.i. idioot hoge KH 10-12 die wel eens geadviseerd wordt. Welke mechanismen daaraan ten grondslag liggen weet ik ook niet, maar ik heb dit in meerdere systemen al geobserveerd.

Ja dat weet ik marco...maar deze zijn XXL zo'n 16cm!! misschien hadk ze beter iets kleiner kunne nemen!! kheb besloten om toch voor rustigere bodembewoners te gaan al ist un heel mooi visje!! oja de eerste is net gevangen;) !!
marco-w zei:
Manuel , die puelaris heb ik ook zoals je weet en hij maakt bij mij af en toe stof . Maar dit is zo weer weg !! Mijn levende zand (fijnste soort) wordt lekker omgewoeld en wordt lekker schoongehouden !!!!

Groetjes marco

Bedankt Tanne kga de gafzak is proberen!! oja sonde datk 14sept verhinderd was:mad: khad graag je lezing bijgewoond!! volgende keer beter!!
Tanne zei:
Gafzak: soort sok van materiaal dat zeer fijne deeltjes tegenhoudt. Hang 'm bijvoorbeeld onder de pijp van de overloop en alle stof blijft er in achter. Wel vaak schoon maken om bacteriele afbraak te vermijden. Op het moment dat je een tijdelijke bron van veel stof hebt (zoals twee van die gravers die alle al aanwezige troep in korte tijd los maken) is dit een ideaal hulpmiddel.

Mijn streefwaardes zijn gewoon de natuurlijke waarden: dus Ca 380-420, Mg rond de 1200. Waarom velen 'hoger dan natuurlijk' willen weet ik ook niet, mijn ervaring is dat de kleuring en de ontwikkeling van de koralen mooier is als de waarden wat lager liggen. Vooral de KH is hierbij belangrijk: meestal kleuren de koralen duidelijk mooier bij een KH van 7-8 ipv bij de m.i. idioot hoge KH 10-12 die wel eens geadviseerd wordt. Welke mechanismen daaraan ten grondslag liggen weet ik ook niet, maar ik heb dit in meerdere systemen al geobserveerd.

omdat mn doseerpomp de IKS aquastar vario 3plus mn kh en ca niet bij kon benen hebk deze er vandaag afgehaald en ben ik weer overgegaan op het kraantje.........

gister even naar Utreg geweest en un schitterende paarse acro (moederkolonie) ,un grote granulosa en un stek pocillopora rose afkomstig van de fidji eilanden (zeer zeldzaam zo rose) overgenomen van ??????? :goed: ;)

Laatst bewerkt:
Nee Tim nog niet maar tis maar un stek he, en staat er net in;) !! ff geen tijd voor foto's zit achter mn vangklok! kheb dat koppel puellaris nog niet gevangen en het deurtje staat toch open en zand zit er ook in:mad: !! mn bak is in mistige zooi kzal foto's maken als de mist opgetrokken is!!:D
timwijgerde zei:
Heb je een foto van die Pocillopora?

Hoi Tim....Tzal dezelfde wel zijn want alsk me nie vergis heeft Michael de paarse en de rose!!;)
timwijgerde zei:
Is prima manuel, ik heb ook een Pocillopora van michael en ik vroeg me af of het om dezelfde soort ging..

Tanne zei:
Mooie foto's! Wat ik me afvraag is in hoeverre de vorming van het stof door de twee puellaris niet tijdelijk is: na verloop van tijd zal het zand zo schoon zijn, dat er geen stof meer vrij komt.
Zo zelf meegemaakt met A. phalaena. Eerste week veel stof, daarna nog enkele weken extra zweefvuil, vervolgens nagenoeg niets meer:goed:

Als dat zo is dan mag je het benoemen als​

"ze doen hun werk goed"​
;)​

Mefisto zei:
Zo zelf meegemaakt met A. phalaena. Eerste week veel stof, daarna nog enkele weken extra zweefvuil, vervolgens nagenoeg niets meer:goed:

Nou bij mij ist anders:mad: kben al un paar dierbare koralen verloren en heb vandaag speciaal vrijaf genomen om ze te vangen!! ze bouwen bergen net de hymalya en zwemmen regelmatig met un strombus rond die ze gebruiken voor de fundering:confused:!! kheb er schoon genoeg van......mn bak ziet er niet meer uit!!!

manuel69 zei:
gister even naar Utreg geweest en un schitterende paarse acro (moederkolonie) ,un grote granulosa en un stek pocillopora rose afkomstig van de fidji eilanden (zeer zeldzaam zo rose) overgenomen van ??????? :goed: ;)
Het is roze stylopora ;)

Sorry Michael foutje.....ben nog un beetje van slag denk:confused: :D
michael zei:
Het is roze stylopora ;)

Vanavond de schitterende bak van Manuel wezen bewonderen, maggies maggies wat een prachtige bak:eek:

Manuel bedankt voor de enorme gastvrijheid, gezelligheid en voor de mooie stekken.... nah ja stekken???:D waanzinnig:goed: :)

Toon je steelt mijn tekst! dan maar in een andere volgorde :rolleyes:
Bedankt voor de gezelligheid en gastvrijheid
Prachtige bak !

Back
Bovenaan