Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium van Manuel

Hoi Manuel, balen van je mooie lobo ! Zou het geeen vraat schade kunnen zijn ? Ik denk meteen aan die monsterlijke eunicid die wij vorig jaar uit de bak hebben gehaald.

groet
jw

Voorlopig denk ik niet aan het dichtgroeien Martin...de plek wordt alleen maar groter :mad: !!
Hee, Manuel
Heb je de pincet vis al in de gaten gehouden ?
Bij mij ging die vis elke keer aan een beschadigd deel nippen
doordat het steeds verder ging.
Ik heb de pincet vis eruit gevangen en het is gestopt.

Hoi Manuel, balen van je mooie lobo ! Zou het geeen vraat schade kunnen zijn ? Ik denk meteen aan die monsterlijke eunicid die wij vorig jaar uit de bak hebben gehaald.

groet
jw

Hoi Jan Willem,heb het precies zien gebeuren de achteruitgang...zijn geen vraatsporen :( !! Wel heb ik er een grote worm in...geen borstelworm maar een zwarte gladde :confused: heb deze eens te pakken gehad maar deze had zich vast gezet aan een steen en trok zich uit mn tang :mad: !!

De plek wordt alsmaar groter...steeds nieuw vlees wordt wit en rafelt weg :( !!
Zondag wat speciale powershot in de bak en nog een dag aankijken...dan toch de zaag erin!!

Josepe,mijn picet is braaf he...ook een ander soort!!

Deze soort staat nog wel goed...mooi he Michael ;) !!

Bijlagen

• foto's LPS 004.jpg
    foto's LPS 004.jpg
    146,7 KB · Weergaven: 10
Hoi Jan Willem,heb het precies zien gebeuren de achteruitgang...zijn geen vraatsporen :( !! Wel heb ik er een grote worm in...geen borstelworm maar een zwarte gladde :confused: heb deze eens te pakken gehad maar deze had zich vast gezet aan een steen en trok zich uit mn tang :mad: !!

De plek wordt alsmaar groter...steeds nieuw vlees wordt wit en rafelt weg :( !!
Zondag wat speciale powershot in de bak en nog een dag aankijken...dan toch de zaag erin!!

Josepe,mijn picet is braaf he...ook een ander soort!!

Deze soort staat nog wel goed...mooi he Michael ;) !!

Manuel....voor dat de zaag erin gaat,zou ik graag eerst een PB van jou ontvangen!!

Grt,

Martin.

Manuel....voor dat de zaag erin gaat,zou ik graag eerst een PB van jou ontvangen!!

Grt,

Martin.
Hallo manuel
lobo gewoon staan laten niks aan doen,die van mij kreeg ook van die plekken.
na flink voeren ik zie geen plek meer.die van jou werd door godfried 2 x in de week gevoerd met noordzee krabben als het licht uit was
vr gr hennie

Ik hoop dan niet Manuel, dat het een gladde eunicid betreft, die Jan-Willem beschreven heeft.
Een maand of 2 geleden heeft een klant van mij ook al zo een 2m monster uit zijn bak gehaald, nadat veel van zijn koralen zijn beginnen te sneuvelen.

Misschien dat zo een worm zich aan vervangend voedsel gaat vergrijpen als er te weinig of minder voedsel te vinden is.

Ik heb de lobo al twee keer live mogen bewonderen,waanzinnig mooi stuk.
Ik hoop dat hij zich hersteld,t'zou zonde zijn als de zaag erin gaat.
Afijn,als het zich verder ontwikkeld zal je er niet aan ontkomen.
Succes Manuel.

bedankt voor de RE....denk dat het zo'n gladde is Aissa,maar dat is latere zorg :( !!

Heb inmiddels met verschillende mensen contact gehad en na wat overwegingen is dit mijn plan:

Laat de Lobo nog even staan en voer ontzettend veel gericht...ook in de nacht!! Als de bleekplek het middenpunt bereikt van de Lobo haal ik de Lobo uit de bak...ik ga met een slijptol een zaagsnede maken via de onderkant in het skelet en blijf zo'n 2cm van het vlees af!!
Dan plaats ik de Lobo terug in de bak...in de hoop dat hij niet breekt en snij het vlees met een nieuwe scalp in dezelfde lijn als de zaagsnede,dan hopen dat het gezonde deel geneest en na enkele weken breken!!
Kdenbk dat dat het beste is :confused: !!
Khoop wel dat het 1 plek blijft...onder het staartje van de Anthias zie je ook al een vel hangen :confused:!!

De stand van zaken nu....

Bijlagen

• lobo 003.jpg
    lobo 003.jpg
    172 KB · Weergaven: 42
  • lobo 002.jpg
    lobo 002.jpg
    161,1 KB · Weergaven: 47
echt zonde om dat zo te zien gebeuren manuel , hoop dat je plan gaat werken want zou toch doodzonde zijn als zon topstuk verloren zou gaan.
veel suc6!

Jeetje manuel dit ziet er niet goed uit.
een flink plan van aanpak maar ik denk de juiste manier.
Ik hoop dat je operatie gaat slagen en de lobo weer terug opknapt.
Succes in ieder geval en hou ons op de hoogte,

Sterkte

Mercie....tja shit happens :( !!

Kdoe wat ik kan maar heb er stiekem een hard hoofd in...het gericht voeren gaat niet al te best,vissen pikken er het meeste uit :mad: !!

Manuel, stel nou dat het toch een Eunicid is. Dan zal je hem zo goed als zeker alleen snachts of in de vroege uren kunnen traceren.
De Eunicid die in mijn rotsblok zat waarop ik de buttons hield, zag er ook zo eng glad uit (was dan wel donkerbruin ipv zwart) toen hij zichtbaar was in de spleten en openingen.
Pas nadat we het rotsblok hadden kapot gehakt en het beest zich in een emmer bevond was voor het eerst te zien dat hij ook nog van die griezelige enge pootjes had.
Die Eunicid heeft mij dan wel niet zo'n kostbaar koraal gekost als wat jij hebt, maar hij is was echt de boosdoener van veel andere schade. De kenmerken van de schade waren bij mij ook witte plekken, afstervend weefsel tot volledige verdwijning van sommige stukken en dat alles maar rondom 1 klein gebied in het aquarium. De overige delen van de bak bleven totaal onaangeroerd, alsof hij er gewoon niet kwam.

Zou je niet overwegen om voordat je tot rigoreuze maatregelen overgaat, dan toch maar een paar nachtelijke uurtjes voor het aquarium te gaan vertoeven?

Manuel,

wat erg om zo'n mooi topstuk te zien afsterven. Het zijn altijd de mooiste die het eerst sneuvelen.:mad:
Indien het bakterieel zou zijn, al gedacht om isobetadine te gebruiken? Met een wattenstokje ontsmet je het afgestorven gedeelte tot een goeide cm op het goede weefsel....Is niet al te drastisch maar je weet maar nooit dat het op die manier ophoudt om verder af te sterven.
Succes in ieder geval.

Hoi Manuel,

Ik heb een paar weken geleden een Euniced verwijderd van 135 cm(zie topic bij plaagdieren). Deze at Flowers, Doopvonten, buttons maar begon ook aan de hardkoralen!!
In 1 nacht hele stukken verdwenen. Ik heb deze Euniced pas enkele weken geleden ontdekt. Ik vind het zo vreemd dat op de aangetaste plek na de Lobo er zo goed uitziet!
Ik hoop dat het goed afloopt!!

Manuel,

wat erg om zo'n mooi topstuk te zien afsterven. Het zijn altijd de mooiste die het eerst sneuvelen.:mad:
Indien het bakterieel zou zijn, al gedacht om isobetadine te gebruiken? Met een wattenstokje ontsmet je het afgestorven gedeelte tot een goeide cm op het goede weefsel....Is niet al te drastisch maar je weet maar nooit dat het op die manier ophoudt om verder af te sterven.
Succes in ieder geval.

Hey Ad,heb dat topic gezien...wat een beest :eek:!! Zou best kunnen dat dier er ook hier inzit...kga daar mn bak niet voor afbreken,en als ik hem afbreek is dat voorgoed :)!! Ik loop hier al langer mee in mn hoofd en dat punt komt steeds dichterbij :o !!

Bart,zelf denk ik nu dat het geen enkele zin heeft te behandelen,zagen,snijden en weet ik al wat nog meer...het koraal is enorm verzwakt :( !!
Er brak een puntje van de formosa af en binnen een half uur weer een wit plekje erbij in de Lobo...vroeger lag er soms wel een week een acrotakje op de Lobo,het takje was dan binnen een paar uur wit,niet de Lobo...deze won de strijd altijd tegen SPS...nu is dat andersom....

Hey Ad,heb dat topic gezien...wat een beest :eek:!! Zou best kunnen dat dier er ook hier inzit...kga daar mn bak niet voor afbreken,en als ik hem afbreek is dat voorgoed :)!! Ik loop hier al langer mee in mn hoofd en dat punt komt steeds dichterbij :o !!

Hij Silver,nu nog niet he,we stoppen samen he:pbinnen een week of twee geven we er eens een ferme lap op en kunnen we er weer tegen voor een tijdje.
Ik duim voor je en de lobo.

Bart,zelf denk ik nu dat het geen enkele zin heeft te behandelen,zagen,snijden en weet ik al wat nog meer...het koraal is enorm verzwakt :( !!
Er brak een puntje van de formosa af en binnen een half uur weer een wit plekje erbij in de Lobo...vroeger lag er soms wel een week een acrotakje op de Lobo,het takje was dan binnen een paar uur wit,niet de Lobo...deze won de strijd altijd tegen SPS...nu is dat andersom....

Oeiii dat ziet er niet goed uit Manuel. :(
Het is dat het zo'n gigantisch stuk is anders zou ik hem, ondanks de oorzaak niet bekend is, direct in een aparte bak zetten.
Het zou zoals eerder gezegd aangericht kunnen zijn door een dier. Bekend is ook dat met minimale fosfaat/nitraat waarden, zeker wanneer het snel/ongecontroleerd is gedaald, lps-koraal het vaak moeilijk heeft.

Meerdere lps-koralen die hier eerder dood dan levend waren (keizertjes) zijn binnen enkele weken volledig hersteld in een aparte bak. Ik heb ze volgestopt met fijnvoer en artemia, minimale stroming en licht en werden niet meer geirriteerd door visjes en staan er weer bij als vanouds. Dit gaat voor jou waarschijnlijk lastig worden in een stekkenbakje :rolleyes:.

Stel .....dat Manuel nu ook zo`n beest in zijn bak heeft zitten?

Waar komt dan zo`n plaagdier weg? Ik denk zelf uit levend steen (KAN NIET ANDERS)

Vandaar ik zelf ook niet graag met levend steen werk!

Manuel ik hoop dat we nog lang mogen genietten van jou aquarium ondangs alles wat je nu mee maakt met de LOBO!!

Grt,

Martin.

Back
Bovenaan