Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium van Gunstn 1100L

2 nieuwe vissen gekocht voor de LPS bak, in het thema zwart/wit.

-zebrasoma gemmatum
-macropharyngodon negrosensis

Foto's nemen is nog moeilijk, ze zijn beide schuchter.
20240218_215301.jpg

20240218_215357.jpg

20240218_215438.jpg

20240218_220112.jpg

Voorbereidingen getroffen voor Ozon generator.
Ik bekijk de bak meestal vanaf de zijkant, hierdoor kijk ik door 1.8 meter water.
Hopelijk kan Ozon er voor zorgen dat het water perfect helder is, zonder om de paar dagen actieve kool te moeten vervangen.

20240220_210128.jpg

Om alles zo veilig mogelijk te houden heb ik 2 ORP controllers die ik in serie aansluit. (zelfde principe zoals mijn verwarming)
De milwaukee ORP controller zal de dagdagelijkse regeling doen, en de Neptune ORP sensor zal als veiligheid dienen voor als de ORP buiten de veilige waardes komt.
Ook zal de Neptune controller er voor zorgen dat het ozon systeem uitvalt als de skimmer uitstaat, of als de retourpompen uitstaan(omdat er dan geen circulatie meer is in de sump, waardoor ORP probe geen circulatie meer heeft).

De meters zijn het wel niet eens met elkaar.
De Milwaukee geeft 90 mv aan, en de Neptune 167 mv.
Toch een redelijk verschil, zal deze week eens kijken als ik een referentie vloeistof kan vinden om te controleren.
Volgens ik lees zijn de absolute waardes toch niet zo belangerijk, maar wel het verloop/trend.

Als Ozon generator heb ik gekozen voor Sander Certizon C50, deze is nog in bestellingen dus moet nog even wachten.
Ik zal een klein luchtpompje gebruiken om verse lucht door een droger te duwen en dan ozon generator in.

Als Ozon generator heb ik gekozen voor Sander Certizon C50, deze is nog in bestellingen dus moet nog even wachten.
Is er een rede waarom je voor deze gekozen heb, aangezien de c50 voor totaal volume van 500l aangeraden wordt door fabrikant?

Is er een rede waarom je voor deze gekozen heb, aangezien de c50 voor totaal volume van 500l aangeraden wordt door fabrikant?
Ik heb inderdaad een generator gekozen die aan de lage kant is, uit veiligheid(lees angst :p) voor mezelf en de inhoud van de bakken.
De skimmer staat op 1 meter van de plaats waar ik altijd aan mijn bureau zit, kan dus geen risico's nemen.
Mijn doel is enkel maar de helderheid van water verbeteren, niet het ontsmetten er van.
Het water van mijn aquarium is denk ik op zich al redelijk proper (combinatie reefmat + monster skimmer), waardoor ik denk dat er minder Ozon nodig zal zijn.

Momenteel meet mijn Neptune 258mv & mijn milwaukee 165.
2024-02-21 18_16_28-APEX Fusion.png

Ik heb inderdaad een generator gekozen die aan de lage kant is, uit veiligheid(lees angst :p) voor mezelf en de inhoud van de bakken.
De skimmer staat op 1 meter van de plaats waar ik altijd aan mijn bureau zit, kan dus geen risico's nemen.
Mijn doel is enkel maar de helderheid van water verbeteren, niet het ontsmetten er van.
Het water van mijn aquarium is denk ik op zich al redelijk proper (combinatie reefmat + monster skimmer), waardoor ik denk dat er minder Ozon nodig zal zijn.

Momenteel meet mijn Neptune 258mv & mijn milwaukee 165.
Bekijk bijlage 630468

Voor enkel het water helder houden werkt het net zo goed als je de ozon generator enkel snachts een uur draait.

Ik draai daarvoor een 25mg Sander op halve kracht zonder ontvochtiger gedurende 1 uur in de nacht op een 230L netto systeemvolume. Altijd kraakhelder.

Dit doet ook niks aan mn ORP. Ook volle kracht 24/7 doet het niks op ORP. Dan ruik ik het wel heel goed als ik mn hoofd in de kast steek. Maar niks aan de hand achter mn bureau op 1,5 m van de schuimer.

Wat ORP goed helpt: bak goed schoonhouden, goede gaswisseling (CO2 export) en fosfaat onder controle houden.

Laatst bewerkt:
Voor enkel het water helder houden werkt het net zo goed als je de ozon generator enkel snachts een uur draait.

Ik draai daarvoor een 25mg Sander op halve kracht zonder ontvochtiger gedurende 1 uur in de nacht op een 230L netto systeemvolume. Altijd kraakhelder.

Dit doet ook niks aan mn ORP. Ook volle kracht 24/7 doet het niks op ORP. Dan ruik ik het wel heel goed als ik mn hoofd in de kast steek. Maar niks aan de hand achter mn bureau op 1,5 m van de schuimer.

Wat ORP goed helpt: bak goed schoonhouden, goede gaswisseling (CO2 export) en fosfaat onder controle houden.
Bedankt voor de informatie.
Op de youtube videos van BulkReefSupply had ik ook al gehoord om het enkel 's nachts even aan te zetten.
Vraag me af wat er meer effect heeft (fictieve cijfers):
- 's nachts 2,4 uur op volle kracht te draaien 50 mg/u wat neerkomt op 120mg per dag.
- Ganse dag aanzetten op 5mg/u wat ook neerkomt op 120mg per dag

Aangezien ik al aan de lage kant zit, zal ik wel een droger gebruiken.

De gaswisseling zit wel goed in mijn bakken.
In de SPS bak is er zeer veel stroming, ook gaat er veel lucht door de skimmer(nu nog met co² scrubber, maar zal nog aanpassen naar buitenlucht).
Co² gaat in de ruimte ook nooit boven de 650ppm door ventilatiesysteem.

Schoonhouden en fosfaat onder controle houden moet ik wel nog aan werken.
Ik gebruik Rowaphos voor fosfaat, maar zou het regelmatiger moeten wisselen.
Maar het is zo'n vuil goedje dat ik er niet veel zin in heb.

Ik had gehoopt dat mijn refugium ook wat zou helpen, maar dat is geen succes.
Heb al meer coralline gegroeid dan Chaeto(Heb er nu minder dan bij de start, heb er nog nooit uitgehaald :p).
Caulerpa groeit wel.
20240221_192121.jpg

De ORP meters beginnen naar elkaar toe te groeien, Milwaukee 285, Neptune 312
De Ozon generator is binnen, straks aansluiten en testen.

Ondertussen ook nog 2 visjes gekocht voor in de LPS bak.
Een koppel Synchiropus picturatus.
20240222_174720.jpg
Zal nog wat moeten oefenen op foto's nemen van vissen, dat lukt me nog niet zo goed.

De ORP meters beginnen naar elkaar toe te groeien, Milwaukee 285, Neptune 312
De Ozon generator is binnen, straks aansluiten en testen.
Oh, dat valt mee.
Ik dacht je eerder (165/258) gestabiliseerde meting noemde.

Heb je de sensors er nog maar kort in hangen?
Ze hebben rustig een week tot twee weken nodig om de stabiliseren.
Ook iedere keer na een waterwissel of als je ze even uit t water hebt gehad of na uit en aan schakelen.

Oh, dat valt mee.
Ik dacht je eerder (165/258) gestabiliseerde meting noemde.

Heb je de sensors er nog maar kort in hangen?
Ze hebben rustig een week tot twee weken nodig om de stabiliseren.
Ook iedere keer na een waterwissel of als je ze even uit t water hebt gehad of na uit en aan schakelen.

De sensors zitten er pas sinds dinsdag in, zijn dus inderdaad nog niet gestabiliseerd.

2024-02-22 18_40_29-APEX Fusion.png

De ozon generator draait nu 3tal dagen,' s nachts 3 uur op volle kracht.
Water is nog niet volledig helder, zal het aantal uren dus verhogen.
De negatieve correlatie tussen PH & ORP is mooi zichtbaar op de grafieken.
2024-02-24 20_50_32-APEX Fusion.png

Nu de SPS & LPS bakken goed draaien, begint het te jeuken om een 3de biotoop te creëren.
Ik heb een nis van 85 x 73 cm die ik kan gebruiken.

Ben aan het twijfelen tussen een Redsea Max Nano G2 XL of een op maat gemaakte bak die de volledige nis vult.
De Redsea spreekt me erg aan omdat alles mooi ingebouwd is, en klaar is voor de nieuw NanoMat.

Dit aquarium zal ik wel niet kunnen aansluiten op mijn bestaand systeem, maar zou het wel opnemen in automatische waterwissels
Automatische waterwissel zou dus zijn:
  1. Nieuw water wordt in de Sump van SPS/LPS systeem gepompt
  2. Zelfde hoeveelheid water wordt uit de SPS/LPS bak gepompt naar de nieuwe bak
  3. Zelfde hoeveelheid water wordt uit de nieuwe bak naar riool gepompt.
Momenteel ververs ik 17,5 liter water per dag, afhankelijk van welk aquarium ik kies zal dit een waterwissel van 10+ % zijn voor nieuw aquarium.

4 mogelijkheden waarover ik nadenk:

1) Anemoon aquarium
Momenteel heb ik een koppel clownvissen die in de SPS bak zitten.
De plaats waar ze broeden is de perfecte plaats voor een stromingspomp te plaatsen, maar vind het jammer om de visjes na een jaar weg te jagen, zonder een beter alternatief. (luxeprobleem :p )
Ook ben ik bang dat het vrouwtje hierdoor terug agressief zal worden naar de andere vissen.
Zou ze graag in een anemoon zien, maar Anemoon in SPS of LPS bak plaatsen zie ik niet zitten.

2) / Peacock mantis shrimp
Zeer fascinerend dier, maar maak me zorgen dat hij door glas zou slaan.
Ook is het jammer dat je er niks bij kan steken, buiten wat zoa's/leders/sterpoliepen/xenia

3) Echidna nebulosa / Snowflake moray
Ik twijfel als aquarium die de volledige nis vult groot genoeg zou zijn.

4) Vissen die niet reef safe zijn
Mogelijke combinaties van vissen heb ik nog niet bekeken, maar enkele die mij aanspreken:
Hengelaar, vijlvis, koraalklimmer, dwerg koraalduivel, dwergkeizer

Paringsritueel van het mandarijnvis koppel in de SPS bak.

Jammer dat ik geen betere camera heb.

Laatst bewerkt:
Heb een 3d tekening gemaakt hoe op maat aquarium er uit zou kunnen zien (niet op kleuren letten)

Voor:

aquarium_V1.1_2024-Feb-28_11-02-31PM-000_CustomizedView31669678765.jpg
aquarium_V1.1_2024-Feb-28_11-04-23PM-000_CustomizedView1968446320.jpg
aquarium_V1.1_2024-Feb-28_11-04-59PM-000_CustomizedView18019938136.jpg

Na:

aquarium_V2_2024-Feb-29_01-12-11AM-000_CustomizedView28352816738.jpg
aquarium_V2_2024-Feb-29_01-12-37AM-000_CustomizedView33017143558.jpg
aquarium_V2_2024-Feb-29_01-13-14AM-000_CustomizedView36320276573.jpg
0aaf0986-654a-4a97-a224-fac20154e83b.JPEG

De eerste dagen zag ik geen correlatie tussen ozon die aanstaat en ORP die stijgt, die zie ik nu wel in de grafieken.
1709484728790.png

1709484748703.png

Het water is nog niet zo helder als ik had gehoopt, maar mijn verwachtingen liggen waarschijnlijk te hoog.
Voor ik Ozon nog hoger drijf, zal ik eerst even mijn stromingspompen her evalueren, heb namelijk gezien dat als alle stromingspompen op 100% draaien, er soms micro bubbels in water komen.
Hopelijk zal het water perfect helder zijn als microbubbels weg zijn.

De Cyano groei lijkt ook sterk vertraagd.
Als dit aan Ozon ligt, of gewoon toeval is durf ik niet zeggen.

De waardes van beide ORP sensoren beginnen ook te convergeren, Milwaukee: 332, Neptune: 347

Laatst bewerkt:
Om de bakken te beschermen tegen stroomuitval, heb ik een batterij backup systeem gemaakt.
Als batterij heb ik gekozen voor een Eco-Worthy 100AH LiFePO4 (ter referentie, de ecotech battery backup is maar 16AH).
Heb gekozen voor LiFePO4 omdat deze een levensduur van 10+ jaar heeft, en omdat deze veiliger zijn dan gewone lipo's.
Als lader heb ik gekozen voor een Victron Blue smart charger, dmv van een app kan ik laadstatus van batterij zien.

Momenteel heb ik de 2 Vortech MP40's aangesloten op de batterij, en ingesteld op max 30% op batterij.
Samen gebruiken de MP40's 1 Ampere stroom, aangezien de batterij 100AH is, kunnen de MP40's 100 uur draaien op de batterij.
Ik ben van plan om ook de Gyr's van de LPS bak aan te sluiten op de batterij, maar de kabels zijn nog niet binnen.

20240307_203511.jpg
20240307_203649.jpg
20240307_203748.jpg
20240307_203806.jpg

Back
Bovenaan