Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquaja Diamond line 400

Geen foto's maar gewoon een kleine update :) Waar ik afgelopen week op wintersport was moest mijn bak zichzelf redden voor een weekje. Normaal zou ik mijn ouders vragen of af en toe te kijken maar wij zij ook op wintersport waren was dat wat lastig. Wetende dat de bak een week alleen zou zijn was het vakantie regiment van toepassing en heb ik vorige week vrijdag alles netjes voor het vertrek klaar gemaakt en schoongemaakt :) Na de poetsbeurt werd de jodium van de doseerpomp afgehaald en ging de Nyos Chromis erop om te zorgen dat de visjes wel netjes elke dag een sloot eten kregen. Na een keer proefdraaien was het klaar en kon ik de visjes netjes gedag zeggen.

Zaterdagavond laat kwam ik terug en had ik helaas niet echt zicht op de bewoners maar er gingen geen alarmbellen af, het flesje Nyos was precies volgens verwachting verbruikt en op een waas op de ramen na leek alles in orde. De volgende ochtend netjes al het onderhoud gepleegd en het was alsof ik nooit weg was geweest: op 1 dingetje na.

Tijdens het voeren viel op dat er maar 1 van de 2 kardinaalbaarzen zichtbaar was en zodoende had de vakantie toch een slachtoffer gemaakt. Ik heb in het zand en onder de stenen gekeken maar er is helemaal niks meer van terug te vinden en gok dat de nasarius goed hun taak hebben gedaan en de baars hebben laten verdwijnen. Waar de andere vissen allemaal gezond zijn met een vol buikje vermoed ik dat het ziekte of dergelijke moet zijn geweest waar anders er mogelijk wel meer fout zou zijn gegaan, zeker met gevoelige eters als een pincetvis zou die eerst het slachtoffer zijn geweest. Het is wel balen en dan voel je je toch rot dat je weg was, misschien had je nog iets kunnen doen als je wel thuis was geweest.... :(

Op de vis na doen de koralen eht gelukkig wel goed en laat alles volop groei zien. De waterwaarde blijven ook immer dalen waar ik elke week de dosering moet aanpassen om het bij te benen.

Momenteel zijn de waarde:
Nitraat: niet meetbaar
fosfaat 0.04
KH: 7,4
calcium: 360
saliniteit: 35%

De andere waarde meet ik niet elke week waar ik ati essentials doseer en dit de enige waarde zijn die relevant zijn. Ik heb de dosering voor calcium en KH al aangepast en zal deze de komende dagen weer opkrikken. Om de nitraat weer wat meetbaar te maken heb ik de koolstofdosering flink omlaag gezet waar er naar mijn idee best wat nitraat mag zijn en het niet nodig is.

Voor de stekkenbak was het wat makkelijker daar heb ik gewoon een waterwissel van 80% gedaan en netjes nitraat en fosfaat naar wens toegevoegd :D
Hoi Sjoerd,

mag ik je vragen of het voer van nyos in de koelkast bewaard moet worden na openen?
het vloeibaar voer van aquaforest moet na openen in de koelkast.
dat gaat dus eigenlijk niet werken als het flesje in de kast van je dump staat.

wij draaien ook op een Dymico en het seizoen van de vakantie’s komt er weer aan💪🏻.
dus we zijn ons aan het voorbereiden op doseerpomp voer😁

Hoi Sjoerd,

mag ik je vragen of het voer van nyos in de koelkast bewaard moet worden na openen?
het vloeibaar voer van aquaforest moet na openen in de koelkast.
dat gaat dus eigenlijk niet werken als het flesje in de kast van je dump staat.

wij draaien ook op een Dymico en het seizoen van de vakantie’s komt er weer aan💪🏻.
dus we zijn ons aan het voorbereiden op doseerpomp voer😁
Ja dat is nog wel is een discussiepuntje: In het Duits(is een Duits merk) staat dat het enkel koel bewaard dient te worden. In de Engelse vertaling dient het in de koelkast gezet te worden en de winkels zelf zijn er ook nog niet over uit: de ene winkel bewaard het in de schappen en de ander in de koelkast.
Waar zo'n flesje het toch geen weken uithoud zal het wel loslopen hoe snel het gaat bederven. Heb tot op heden geen negatieve gevolgen ervan ervaren om het niet in de koelkast te zetten.

Ja dat is nog wel is een discussiepuntje: In het Duits(is een Duits merk) staat dat het enkel koel bewaard dient te worden. In de Engelse vertaling dient het in de koelkast gezet te worden en de winkels zelf zijn er ook nog niet over uit: de ene winkel bewaard het in de schappen en de ander in de koelkast.
Waar zo'n flesje het toch geen weken uithoud zal het wel loslopen hoe snel het gaat bederven. Heb tot op heden geen negatieve gevolgen ervan ervaren om het niet in de koelkast te zetten.
Top, dank je!

Weer twee weekjes verder maar is weinig qua update gaande. Koralen blijven lekker groeien en heb alleen een refugium in de sumo erbij gemaakt. Als de chaeto goed aanslaat kan de koolstof hopelijk weg/uit maar dat zal nog even duren. Wil de chaeto vooral erbij gaan nemen om de copepod populatie een mooi huisje te bieden. Ik zal van de week wel weer even foto's maken :)

Al enige tijd niks gepost maar dan toch maar een kleine update. Alles ging de afgelopen tijd prima en de vakantie kwamen we vrolijk door. Het enige nieuws is dat ik 2 januari ga verhuizen en zodoende heb ik besloten de inhoud te gaan verkopen. Ik wil de bak leeg meenemen en afhankelijk van de nieuwe maandlasten( ga van huurhuis naar koophuis) langzaamaan weer iets opstarten. De komende tijd zal er waarschijnlijk het een en ander langskomen in de verkoop dus mocht iemand überhaupt al interesse hebben dan kunnen we altijd het gesprek aangaan.

Nee klopt, het ging ook wel lekker! Het is ook niet meer dat ik de hobby stom vind maar nieuw huis( met nieuw energiecontract) gaat even het budget bepalen. Ik heb liever dat de vissen en koraal dan een goede plek vinden dan dat ik ze misschien moet verwaarlozen. De Bak ga ik sowieso houden en afhankelijk van lukt het weer opnieuw opstarten in het nieuwe huis( of mogelijk zoetwater als kosten erg tegen vallen)

Back
Bovenaan