Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Amsterdams zout

Eindelijk weer eens de echte camera erbij gepakt om wat vast te leggen 📸

Bijlagen

• 2026-05-17 AQUARIUM SHOTS BJORN 17 MEI 2026 (by Joshua Walter for Nocturmax.com) (ORIGINAL si...jpeg
    2026-05-17 AQUARIUM SHOTS BJORN 17 MEI 2026 (by Joshua Walter for Nocturmax.com) (ORIGINAL si...jpeg
    129,7 KB · Weergaven: 64
  • 2026-05-17 AQUARIUM SHOTS BJORN 17 MEI 2026 (by Joshua Walter for Nocturmax.com) (ORIGINAL si...jpeg
    2026-05-17 AQUARIUM SHOTS BJORN 17 MEI 2026 (by Joshua Walter for Nocturmax.com) (ORIGINAL si...jpeg
    64,9 KB · Weergaven: 66
    111,3 KB · Weergaven: 61
    110 KB · Weergaven: 63
    132,2 KB · Weergaven: 63
    129,1 KB · Weergaven: 63
    124 KB · Weergaven: 64
    139,7 KB · Weergaven: 63
    168,7 KB · Weergaven: 64
Nieuw project :) Er draait eindelijk weer een kleine bak mee. De achterwand gaat nog verlicht worden van buitenaf.
Gaaf! Wat is het plan met dit bakje?

Op het moment wordt de bak bewoont door een borbonius anthias die is uitgeleverd met zwemblaas problemen. Hopelijk gaat deze is redden. Dan is het uiteindelijke plan dat deze naar de grote bak verhuist.

Verder komen er voor de kleine man sowieso weer een koppeltje zeepaarden in. Waarschijnlijk gele erectus. De bodem gaat bewoont worden door buisalen en een nakweek rosenblatti. Daarnaast zou ik er graag een nader te bepalen liopropoma soort en een Gramma dejongi in hebben.

Gezien de bak enkel verlicht wordt door 1 AI prime wil ik mij qua koralen met name richten op LPS (non-/ fotosynthetisch). Zo zijn rode cynarina’s altijd mijn favoriet geweest maar deze doen het enkel goed in de zeepaardenbakken bij mij, ik vermoed omdat hier minimale stroming is en veel gevoerd wordt. Recht onder de AI prime (op het plateau) wil ik de PAR nog even meten en afhankelijk van of dit genoeg is wat doopvonten plaatsen.

Nieuw project :) Er draait eindelijk weer een kleine bak mee. De achterwand gaat nog verlicht worden van buitenaf.
Gaaf! Hele toffe scape geworden.

Ze ‘zeepaarden’ bak draait lekker door. Eerste koralen staan erin. Heb naast de AI prime die erboven hing nog een AI blade 12inch gehangen om toch de voorzijde van de bak ook wat beter uit te lichten. Tot nu toe erg tevreden over deze combi. Ook erg blij met de keuze om de bak op dezelfde hoogte en lijn te plaatsen als de grote bak. Hierdoor is het echt 2,6 meter ‘koraalrif’ geworden in de woonkamer. Voordeel; de TV staat zelden nog aan 😅

Bijlagen

• IMG_1770.jpeg
    IMG_1770.jpeg
    372,6 KB · Weergaven: 76
Ze ‘zeepaarden’ bak draait lekker door. Eerste koralen staan erin. Heb naast de AI prime die erboven hing nog een AI blade 12inch gehangen om toch de voorzijde van de bak ook wat beter uit te lichten. Tot nu toe erg tevreden over deze combi. Ook erg blij met de keuze om de bak op dezelfde hoogte en lijn te plaatsen als de grote bak. Hierdoor is het echt 2,6 meter ‘koraalrif’ geworden in de woonkamer. Voordeel; de TV staat zelden nog aan 😅
Leuk! Hoe is het met de borbonius?

Al een tijdje niet gezien helaas.... Vis had nooit uitgeleverd mogen worden, erg jammer weer :(
Inderdaad erg jammer ja! 😥

Je grote bak wordt mooier en mooier!

Inderdaad erg jammer ja! 😥

Je grote bak wordt mooier en mooier!

Dankje Tanne! Ben zelf ook erg tevreden over hoe de bak op dit moment draait. Soms denk ik dat de kleiren beter zouden kunnen, kijkende naar alle blauw verlichtte bakken tegenwoordig. Maar wanneer ik mijn eigen verlichting dan net zo blauw zet wordt het snel duidelijke dat die ‘snoepkleurtjes’ er wel degelijk zijn. Daarna gaat de verlichting overigens weer snel terug naar het normale spectrum want wat is zo’n blauwe bak in de woonkamer lelijk 😂😅

Weer een leuke nieuwe aanwinst voor de grote bak. Een kleine ‘fuzzy dwarf lionfish’. En wel de gele variant, deze is vrij lastig te vinden en komt enkel voor in de wateren rond Sulawesi. Dit terwijl de standaard variant in de gehele indo-pacific regio voorkomt. Deze heeft sinds Juni in de winkel gezeten waar ze hem uiteindelijk diepvries voor hebben leren eten, maar dit viel niet mee. Eerder durfde ik hem echter niet in de bak te plaatsen.

Dat wordt iets beter oppassen met onderhoud in de bak in de toekomst.

Bijlagen

• IMG_2569.jpeg
    IMG_2569.jpeg
    193,8 KB · Weergaven: 58
Mooi monstertje heb je gescoord!

Dankje Tanne!

Het vissenbestand begint aardig compleet te raken, voor zover dat bij mij ooit het geval is. De echte speciale soortjes kan ik toch nooit laten gaan. Zo kwam ik laats een Plesiops coeruleolineatus tegen bij Poisson d'or. Niet bijzonder in qua kleur maar een mega interessant visje en een mooie toevoeging aan het bestand.

Eind van de maand arriveerd het 'kroonjuweel' van de bak.... to be continued.

Eind van de maand arriveerd het 'kroonjuweel' van de bak.... to be continued.
'Kroonjuweel'... Kingi heb je al. Flavocoronatus? :D

Ik ben heel benieuwd!

'Kroonjuweel'... Kingi heb je al. Flavocoronatus? :D

Ik ben heel benieuwd!

Ik blijf toch nog even in de keizerlijke hoek hangen, jij zou het kunnen weten. Al had je me gewaarschuwd voor zijn formaat ;)

Vond deze te mooi om niet te delen; mijn ‘monstertje’

Bijlagen

• IMG_2763.jpeg
    IMG_2763.jpeg
    236,1 KB · Weergaven: 21
Ik blijf toch nog even in de keizerlijke hoek hangen, jij zou het kunnen weten. Al had je me gewaarschuwd voor zijn formaat ;)

Vond deze te mooi om niet te delen; mijn ‘monstertje’
Mooi monstertje!

Kroonjuweel? Imperator? Clarionensis?

Back
Bovenaan