U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Het is de chaetodontoplus caeruleopunctatus. Inmiddels los in de bak. De picassodoktersvis was er een dag erg fel op (nooit eerder gezien bij andere introducties), maar inmiddels is er vrede gelukkig.Is dat een koppeltje Chaetodontoplus meredithi. Of zijn het Personifers ?
In ieder geval naar mijn mening een mooi maatje. Kun je ze nog zien opgroeien en belangrijker zou het wennen aan ons aquariumvoer makkelijker moeten gaan. Succes ermee.
Ben wel benieuwd naar dat goedje tegen de dino's?Weer eens een update. De bak staat er sinds enkele dagen erg mooi bij. Bij paar dagen afwezigheid in de meivakantie was er helaas een ato storing waardoor het waterniveau was gezakt en de temperatuur was opgelopen tot dik 28 graden. Gelukkig gebeurde dit twee dagen voor thuiskomst en niet eerder. Koralen en vissen hadden nergens last van, maar het zandbed zat wel helemaal onder de dino's. Dit heb ik een dag of 10 behandeld (heb twee keer eerder deze plaag gehad en inmiddels een methode paraat om dit type - overdag in bodem/in de nacht in het water - snel te doen afnemen: UV direct in de bak plaatsen en s‘nachts aanzetten; eiwitafschuimer alleen s’nachts aanzetten; overdag twee maal dagelijks een grote dosis bacteriën toevoegen (van dat merk met dat vloeibare naar zwavel stinkende bruin goedje) om de dino’s weg te concurreren. Er zijn nu nog een paar plekjes groene cyano te zien, maar ook die krijg ik wel weg.
Qua techniek ben ik nog bezig met de lampen weg te werken. Het een simpel schuifmechanisme gemaakt waarmee ik een frontje wat naar achter kan schuiven om goed in de bak te kunnen, maar nu is het nog even wachten op het dibond-frontje. Heb ook een stroomuitval melder geïnstalleerd, en met de twee streamers die een back-up accu hebben zou ik wat dat betreft goed beveiligd moeten zijn.
De vissen doen het allemaal prima. De jonge navarchus begint eindelijk een beetje oranje te kleuren op zijn rug. Zal het visbestand de komende weken wat aan gaan vullen: in ieder geval anthiassen en een tweede semilarvatus. Ik heb wat twijfels over de Picasso doktersvis (ruim 20 cm). Deze is schitterend en zwemt hier al rond sinds jonkie ter grootte van een euro, maar deze trekt al weken de watten van het powerfilter door de hele bak. Wellicht verveling?
Zal een deze dagen ook wat foto's plaatsen.
Ik heb geen "goedje tegen dino's" gebruikt, maar heb ze twee keer snel 'verslagen' door 's morgens zwaar bacteriën (een week lang dagelijks flinke dosis Microbelift, zeker 300 ml/dag op 1100 liter) toe te voegen met als doel de dino's weg te concurreren. Natuurlijk na eerst nitraat en fosfaat op te hogen (doordat deze bij mij naar 0 waren gedaald konden dino's zich manifesteren), en 's nachts afschuimer en UV aan te zetten, laatste rechtstreeks op de bak). Er is heel veel geschreven over dinoflagellaten en er zijn velen soorten die allemaal een andere aanpak vereisen. Bij mij werkte bovenstaande aanpak in beide gevallen snel en zonder nadelige gevolgen. Dus misschien het proberen waard, let wel op vermijden van bacteriebloei.Ben wel benieuwd naar dat goedje tegen de dino's?
Dank voor je reactie. Ik heb ze verslagen door 2 maanden lang 24x7 de uv-lamp te laten branden. Rechtstreeks op de bak. En idd verschillende bacterien toe te voegen. Waakzaam blijf ik wel.Ik heb geen "goedje tegen dino's" gebruikt, maar heb ze twee keer snel 'verslagen' door 's morgens zwaar bacteriën (een week lang dagelijks flinke dosis Microbelift, zeker 300 ml/dag op 1100 liter) toe te voegen met als doel de dino's weg te concurreren. Natuurlijk na eerst nitraat en fosfaat op te hogen (doordat deze bij mij naar 0 waren gedaald konden dino's zich manifesteren), en 's nachts afschuimer en UV aan te zetten, laatste rechtstreeks op de bak). Er is heel veel geschreven over dinoflagellaten en er zijn velen soorten die allemaal een andere aanpak vereisen. Bij mij werkte bovenstaande aanpak in beide gevallen snel en zonder nadelige gevolgen. Dus misschien het proberen waard, let wel op vermijden van bacteriebloei.
dit ziet er heel mooi uit.

Heel mooi zijn ze. Gaaf dat goed met die acans? En die Pygo ook?Het lijkt te zijn gelukt @Tanne , een twee Semilarvatus. Welliswaar niet die XL uit dezelfde lichting, maar een kleiner exemplaar van een andere importeur. Na 10 dagen wenbakje losgelaten. In eerste instantie brak 'de hel los'. Eerste vis accepteerde de nieuwkomer niet en vloog door de hele bak. De nieuwkomer heeft zich 5 dagen moeten verstoppen en ik stond op het punt er een uit te gaan vangen, totdat ze opeens in de avond samen door de bak zwommen...
Vanaf dat moment zijn het dikke maatjes geworden. Eet diepvriesvoer en algenvellen gretig, pellets snapt ie nog niet. Is nog iets bleker dan de eerste maar dat komt hopelijk snel goed. De blauwe wang is bij dit exemplaar overigens een stuk donkerder dan bij de eerste.
Bekijk bijlage 636894
Bekijk bijlage 636893
Bekijk bijlage 636895
Ik heb vier grote lobo's staan (geen acan) en die laten ze met rust tot op heden. Een nieuwe bijplaatsen lukt waarschijnlijk niet, die zien ze dan als voer. De vlinders en keizers pikken wel aan de koralen, maar dat heb ik er voor over. Ben er nog geen koraal door verloren (heb wel ooit een trachyphyilia moeten verwijderen, daar hingen ze omheen en gingen ze helemaal op los). Goed voeren helpt.Heel mooi zijn ze. Gaaf dat goed met die acans? En die Pygo ook?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.