Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Alexander's Rifaquarium 309*65*75

Mooie bak en mooie rif opbouw. Lekker laten groeien maar! Top!

Dank voor de reacties :).

Vanmorgen zag ik in het refugium een tiental jonge larfjes (1-2 mm, kikkervisvorm) rondzwemmen. Ben erg benieuwd van welke vis deze afkomstig zijn. Vorige week zat het koppel Valenciennea Puellaris twee dagen in een enorme burcht, de anthiasman zit volop achter zijn vrouwen aan, en de Sphaeramia nematoptera heeft regelmatig een volle bek (wel nog nooit jongen gezien). De clownsvisjes hebben nog nooit eitjes gehad zover ik weet...

Hopen dat ze je in leven weet te houden. Dat zou wel heel erg gaaf zijn!
houd ons op de hoogte.

Helaas heb ik de larfjes niet meer gezien na een dag of 5 :(.

Wel deze week lekker geklust. Omdat ik een gesloten kap heb, had ik toch wel last van condensvorming onder de LED balken. Heb nu 4 van de 6 afdekplaten voorzien van grote ventilatieroosters. Probleem opgelost, wel meer verdamping, met het warme weer laatst liep dat al op naar zeker 15 liter per dag.

De airo stond vorig jaar vanuit de kast de woonkamer in te blazen. Niet lekker bij warm weer :P. Het was al zo heet. Een kastje gemaakt dat nu buiten staat en via twee slangen door twee muren water af- en aanvoert. Zo kan ik het hele jaar door de temperatuur constant houden tussen 24.5 - 25.5 graden zonder dara in de woonkamer iets van te merken. En is er meer ruimte in de kast voor nog meer osmosewater en stamoplossingen.

Verder draait alles lekker. Alle stekken zijn aangeslagen. Sommige zijn niet te houden (echinopora plaat en hystrix). In de laatste leven veel diertjes graag: krabben en heremietkreeftjes, maar ook een mooie speelplek voor visjes en slaapplek voor picasso.

Bijgevoegd wat foto's.

Bijlagen

• 01.jpg
    01.jpg
    150,1 KB · Weergaven: 178
  • 02.jpg
    02.jpg
    210,8 KB · Weergaven: 216
  • 03.jpg
    03.jpg
    154,6 KB · Weergaven: 215
  • 04.jpg
    04.jpg
    161 KB · Weergaven: 218
  • 05.jpg
    05.jpg
    136,7 KB · Weergaven: 203
  • 06.jpg
    06.jpg
    187 KB · Weergaven: 194
  • 07.jpg
    07.jpg
    87 KB · Weergaven: 186
En nog een paar.

Bijlagen

• 08.jpg
    08.jpg
    113,8 KB · Weergaven: 186
  • 09.jpg
    09.jpg
    188,3 KB · Weergaven: 163
  • 11.jpg
    11.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 164
  • 10.jpg
    10.jpg
    141,6 KB · Weergaven: 165
  • 12.jpg
    12.jpg
    155,3 KB · Weergaven: 251
  • 13.jpg
    13.jpg
    103,9 KB · Weergaven: 248
In de winter leidingen even doorblazen dat ze goed droog zijn en eventueel de koeler los koppelen en binnen zetten, tenminste als het nog ooit gaat vriezen in nederland.

Al lijkt me de kans op bevriezing niet groot als de waterstroom contineu aanwezig is met water van 25 graden

Mijn plan was inderdaad in de winter de koeler niet te gebruiken en op zolder te zetten. Koelen is alleen nodig als het buiten een graad of 18 wordt. Dan slaat deze aan het eind van de dag even aan. In de sump ligt een verwarmingselement dat de boel op temperatuur houdt in de winter.

Afgelopen weekend de electra van het aquarium op orde gebracht. Wat berichten over de gevolgen van stroomuitval die ik hier en daar las maakten me toch wat zenuwachtig. In de meterkast zijn twee groepen voor het aquarium toegevoegd. De helft van de apparatuur op de eerste groep en de andere helft op de tweede groep. Pompen en verlichting mooi verdeeld. Verder heb ik twee icecap accu's aangesloten op elke groep en op twee Tunze 6150 pompen. Dus zelf bij volledige stroomuitbal blijven deze in ieder geval nog lange tijd doorstromen.

De bak draait verder prima. In de afgelopen weken nog een Halichoerus vrolikii toegevoegd. Er zwemt nu rond:

Dokters:
2 Zebrasoma Flavescens
1 Paracanthurus Hepatus
1 Ctenochaetus Strigosus

Dwergkeizers:
2 Centropyge Bispinosa
Clownsvissen:
2 Amphiprion Percula

Gobies:
2 Nemateleotris Decora

Grondels:
2 Valenciennea Puellaris
1 Stonogobiops Nematodes

Juffers:
2 Pomacentrus Alleni

Baarzen:
2 Gramma Loreto

Lipvissen:
2 Pseudocheilinops Ataenia
1 Halichoeres Vrolikii

Kardinaalbaarzen:
2 Sphaeramia nematoptera
5 Pterapogon Kauderni

Vossekop:
1 Siganus Vulpinus
Anthiassen:
10 Pseudanthias Squamipinnis

Na de vakantie ga ik op zoek naar een Heniochus diphreutes, Hemitaurichthys zoster, of een koppel Genicanthus, bijvoorbeeld de Caudovittatus. Hopelijk gaat dat goed met reefsafe-heid.

Verder vraag ik me af hoe groot een Seriatopora hystrix kan worden in een aquarium. Blijven ze gewoon doorgroeien? De mijne heeft inmiddels een doorsnede van ruim 45 cm. Ik laat het nog even zo, maar denk dat ik deze toch zal moeten gaan breken binnenkort. Wel leuk om te zien hoe zo'n stuk beschutting biedt aan veel vissen (zelfs de Paracanthurus Hepatus heeft er een nest in) en aan de krabben.

Bijlagen

• foto01.jpg
    foto01.jpg
    109,8 KB · Weergaven: 176
  • foto02.jpg
    foto02.jpg
    207,4 KB · Weergaven: 177
Koralen blijven bij goede omstandigheden altijd wel doorgroeien. Is de keuze van jezelf hoe groot je em laat worden.

Vind het altijd mooi als koralen de kans krijgen om zo uit te groeien.
bij een groot koraal zoals hier gaan de vissen weer natuurlijk gedrag vertonen..
vaak worden er Helaas stekken gemaakt als het koraal maar iets begint te groeien.....

Het afgelopen jaar heb ik mijn jodide metingen verricht met Salifert. Bij elke meting zat ik rond de .01. Ik heb hierbij getracht deze waarde wat omhoog te krijgen door de dosering (DSR) langzaam op te schroeven (tot > 4ml/dag op 1100 liter over enkele maanden). Wat ik hierbij niet in de gaten had is (1) dat ik de maximale waarde ruim overschreed) en (2) dat de weergegeven testwaarde steeds kunstmatig laag was, omdat ik geen rekening hield met de aanwezigheid van jodaat. Dus ook al zag het er goed uit in termen van jodide metingen, de concentratie jodaat is flink gaan stijgen, waarbij de laatste ICP test zelfs met een totale aanwezigheid van joodverbindingen van .89 uit kwam (terwijl ik niet meer dan .01-.02 jodide mat). Leermoment voor me om bij de Salifert test ook af en toe jodaat te meten om zeker te zijn dat er geen schadelijke hoeveelheid op bouwt. Het lijkt er bij mij in ieder geval op dat de jodide dosering deels als jodaat is geëindigd waardoor de testkit steeds de totale waarde van joodverbindingen heeft onderschat (doordat ik dus alleen jodide mat). Ik heb hierdoor enkele weken met een veel te hoog opgebouwde concentratie gezeten, een giftige waarde die ten koste is gegaan van twee poetsgarnalen, krabbetjes en een grondel. Gelukkig is het hierbij gebleven omdat ik bij ontdekking 1060 liter aquariumwater heb vervangen met Noordzeewater. De bak draait inmiddels alweer een week of drie als een zonnetje en de jodide meting zit ongeveer op .01, jodaat is niet meer meetbaar.

Met het verwisselen van het water heb ik gelijk maar de hele inrichting aangepakt. Later wat foto's.

Laatst bewerkt:
De komende tijd ga ik het vissenbestand wat aanpassen. De Siganus Vulpinus en het koppel Centropyge Bispinosas gaan verhuizen. Ik houd dan over:

Dokters:
2 Zebrasoma Flavescens
1 Paracanthurus Hepatus
1 Ctenochaetus Strigosus

Clownsvissen:
2 Amphiprion Percula

Gobies:
2 Nemateleotris Decora
1 Stonogobiops Nematodes

Juffers:
2 Pomacentrus Alleni

Baarzen:
2 Gramma Loreto

Lipvissen:
1 Pseudocheilinops Ataenia
1 Halichoerus vrolikii

Grondels:
1 Valenciennea Puellaris

Kardinaalbaarzen:
2 Sphaeramia nematoptera
5 Pterapogon Kauderni

Anthiassen:
10 Pseudanthias Squamipinnis

Plan is dit bestand uit te breiden met een schooltje wimpelvissen (5 Helanchonius Diphreutes) als deze te krijgen zijn (ik heb de afgelopen maanden alleen de sterk gelijkende Helanchonius Accuminatus aangeboden gezien), een Chaetodon Declivis of Tinkerii en misschien nog een Hemitaurichthys Zoster of koppel Cirrhilabrus. Ik vind het wat lastig inschatten hoeveel vissen ik kwijt kan, maar denk dat dit bestand moet kunnen. De grootste vis blijft de Paracanthurus Hepatus.

Bijlagen

• 01.jpg
    01.jpg
    151,2 KB · Weergaven: 68
  • 02.jpg
    02.jpg
    332,9 KB · Weergaven: 68
  • 03.jpg
    03.jpg
    124,4 KB · Weergaven: 65

Drie nieuwe bewoners: heniochus diphreutes. Blij mee :).

Erg mooi aquarium!

Dank! Ben ook tevreden met hoe alles er nu bij staat. Hopelijk groeien de acropora stekjes overal goed door, dan wordt het nog meer een geheel. En op de bodem blijft een lichte dino-aanslag hardnekkig. Wellicht een idee de bodem maar een keer volledig te wisselen.

Back
Bovenaan