Het afgelopen jaar heb ik mijn jodide metingen verricht met Salifert. Bij elke meting zat ik rond de .01. Ik heb hierbij getracht deze waarde wat omhoog te krijgen door de dosering (DSR) langzaam op te schroeven (tot > 4ml/dag op 1100 liter over enkele maanden). Wat ik hierbij niet in de gaten had is (1) dat ik de maximale waarde ruim overschreed) en (2) dat de weergegeven testwaarde steeds kunstmatig laag was, omdat ik geen rekening hield met de aanwezigheid van jodaat. Dus ook al zag het er goed uit in termen van jodide metingen, de concentratie jodaat is flink gaan stijgen, waarbij de laatste ICP test zelfs met een totale aanwezigheid van joodverbindingen van .89 uit kwam (terwijl ik niet meer dan .01-.02 jodide mat). Leermoment voor me om bij de Salifert test ook af en toe jodaat te meten om zeker te zijn dat er geen schadelijke hoeveelheid op bouwt. Het lijkt er bij mij in ieder geval op dat de jodide dosering deels als jodaat is geëindigd waardoor de testkit steeds de totale waarde van joodverbindingen heeft onderschat (doordat ik dus alleen jodide mat). Ik heb hierdoor enkele weken met een veel te hoog opgebouwde concentratie gezeten, een giftige waarde die ten koste is gegaan van twee poetsgarnalen, krabbetjes en een grondel. Gelukkig is het hierbij gebleven omdat ik bij ontdekking 1060 liter aquariumwater heb vervangen met Noordzeewater. De bak draait inmiddels alweer een week of drie als een zonnetje en de jodide meting zit ongeveer op .01, jodaat is niet meer meetbaar.
Met het verwisselen van het water heb ik gelijk maar de hele inrichting aangepakt. Later wat foto's.