Hoe hoog mag de belasting trouwens zijn van een betonnen vloer?
Mijn nieuwe huis komt uit 1999 en heeft ook een kruipkelder moet ik er dan nog rekening mee houden bij een bak van 300 x 80 x 80 ?
even off topic, maar dit is mijns inziens ZEKER een flinke waarschuwing waard.
moderne huizen met betonnen vloeren worden inderdaad berekend op een statische belasting van 200kg per vierkante meter. de marges die er nog in zitten verschillen enorm, net zoals de soort betonvloer die je hebt (er zijn diverse verschillende soorten met geheel eigen eigenschappen)
als je 1 bepaalde vierkante meter wat over belast terwijl de meters eromheen onderbelast zijn is dat allemaal niet direct zo erg. bij gewichten boven de zeg 4 a 500 kg moet je toch langzaamaan wel wat voorzichtiger gaan zijn. vaak kunnen dat soort gewichten nog probleemloos (let op het woordje vaak), zeker als de positie slim wordt gekozen.
jouw bak krijgt echter alleen al aan water bijna 2000 kg aan gewicht... inclusief bak, steen, onderstel, filter, etc etc, praten we over ergens tussen de 2500 en 3000 kg, en dat verdeeld over nog geen 3 vierkante meter.
dit zit VER boven de berekende normen en ik kan je garanderen dat het mij zou lukken deze bak zo in jouw woning te plaatsen dat ie dwars door de vloer heen gaat zodra je m vult... kwestie van ongunstig neerzetten. of t ook mogelijk is deze bak zonder aanpassingen aan de vloer juist zo gunstig ergens neer te zetten dat t probleemloos kan, kan ik niet beoordelen.
moraal van dit verhaal: tenzij je ECHT weet waar je het over hebt moet je bij dit soort gewichten ALTIJD een constructeur raadplegen.
wellicht ten overvloede: ik ben werkzaam in de bouwsector en heb tijdens mijn opleiding diverse constructieve vakken gehad. (en meen toch enigszins te weten hoe dit soort dingen werken.) toch had ik niet voldoende vertrouwen in mijn eigen beoordelingsvermogen en heb ik de vraag gewoon aan een constructeur voorgelegd... ik weet niet hoe jij erin zit, maar ik zit namelijk echt niet te wachten op een bak in de kruipruimte

@Alexander: jij bent gewoon goed bezig! ga zo door ik volg dit met interesse!