Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Alexander's Rifaquarium 309*65*75

Alexander_

ZeewaterForum lid
Dag allemaal,

Vanaf nu zal ik hier het opstarten van mijn eerste zeeaquarium delen.

De afgelopen weken ben ik druk geweest met het maken van een fundering in de kruipruimte . Heb hiertoe eerst een gewapend betonnen vloertje gestort in de kruipruimte. Hierop zijn vervolgens stempels geplaatst met daarop vuren balken (in de menie). Zie foto's 1-4.

Bijlagen

• forum01.jpg
    forum01.jpg
    124,3 KB · Weergaven: 354
  • forum02.jpg
    forum02.jpg
    125,8 KB · Weergaven: 372
  • forum03.jpg
    forum03.jpg
    109,9 KB · Weergaven: 380
  • forum04.jpg
    forum04.jpg
    107,5 KB · Weergaven: 380
Deze week wordt het aquarium geleverd (Aqualife):

Aquarium: 306*65*75
Sump met refugium: 150*55*50 en osmosewater bijvulbak
Eiwitafschuimer: Skimz Monzter Skimmer D-serie SM257 DC 3000L
Opvoerpomp: Red Dragon 10.000 (10.400 L/uur)
Stromingspomp: 3* Tunze Turbelle Stream 3 6150
Powerfilter: Tunze Turbelle e-jet 3005
Verlichting: Eheim marine LED balken en Aqua medic Aquarius LED.

Tevens heb ik 150 kilo dood levend steen geloogd. Dit zal ik gebruiken voor de bouw van het rif icm real reef rock.
Ik zal de bak vullen met vers zeewater.

Bedoeling is gebruik te maken van DSR.

Hoe hoog mag de belasting trouwens zijn van een betonnen vloer?

Mijn nieuwe huis komt uit 1999 en heeft ook een kruipkelder moet ik er dan nog rekening mee houden bij een bak van 300 x 80 x 80 ?

Mijn nieuwe huis komt uit 1999 en heeft ook een kruipkelder moet ik er dan nog rekening mee houden bij een bak van 300 x 80 x 80 ?
Ik zou het wel stempelen anders moet er tijdens de bouw extra wapening in de vloer aangebracht worden

Ik zou het wel stempelen anders moet er tijdens de bouw extra wapening in de vloer aangebracht worden

Het huis komt uit 1999 dus tijdens de bouw iets doen lijkt me lastig dan :)

Heb er eigenlijk weinig zin in om weer allerlei zaken te regelen dus misschien maar wat kleiner dan :)

Het huis komt uit 1999 dus tijdens de bouw iets doen lijkt me lastig dan :)

Heb er eigenlijk weinig zin in om weer allerlei zaken te regelen dus misschien maar wat kleiner dan :)
Ik had de bovenste posts niet gezien wat je gedaan hebt zou in principe genoeg moeten zijn

Blijft lastig. De officiele draagkracht is niet zo hoog (geloof iets van 200 kg/m2), maar er is een enorme veiligheidsmarge (en is ook afhankelijk waar de bak wordt geplaatst). Er zijn diverse discussies te vinden op internet, maar ik heb na overleg met een constructeur besloten de vloer te ondersteunen, vooral voor mijn gemoedsrust.

200 kg/m2 is best laag dan zou je bij een bak van 100 x 70 x 70 met een bioloog al moeten gaan ondersteunen dat heb ik nog nooit gehoord dat iemand dat zou doen.

Danzou ik ook al problemen hebben met mijn tafel van 150 kg die op vier pootjes staat...

Het is in ieder geval iets om over na te denken!

Al bekend wanneer je de bak krijgt?

Ik heb mijn frame met chemische ankers aan de muur laten verankeren , maar zoals bij jou met die stempels is ook top , ik kan helaas niet direct onder mijn aqua komen , dus op hoop van zegen . In ieder geval veel succes met de opbouw ????

• Like
Reactions: CVS
Ik heb mijn frame met chemische ankers aan de muur laten verankeren , maar zoals bij jou met die stempels is ook top , ik kan helaas niet direct onder mijn aqua komen , dus op hoop van zegen . In ieder geval veel succes met de opbouw ????

Bedankt, mooi om jouw voortgang ook te lezen. Hoop dat het plaatsen hier net zo voorspoedig gaat, Raf kan elk moment hier zijn :)

• Like
Reactions: CVS

even off topic, maar dit is mijns inziens ZEKER een flinke waarschuwing waard.
moderne huizen met betonnen vloeren worden inderdaad berekend op een statische belasting van 200kg per vierkante meter. de marges die er nog in zitten verschillen enorm, net zoals de soort betonvloer die je hebt (er zijn diverse verschillende soorten met geheel eigen eigenschappen)
als je 1 bepaalde vierkante meter wat over belast terwijl de meters eromheen onderbelast zijn is dat allemaal niet direct zo erg. bij gewichten boven de zeg 4 a 500 kg moet je toch langzaamaan wel wat voorzichtiger gaan zijn. vaak kunnen dat soort gewichten nog probleemloos (let op het woordje vaak), zeker als de positie slim wordt gekozen.

jouw bak krijgt echter alleen al aan water bijna 2000 kg aan gewicht... inclusief bak, steen, onderstel, filter, etc etc, praten we over ergens tussen de 2500 en 3000 kg, en dat verdeeld over nog geen 3 vierkante meter.
dit zit VER boven de berekende normen en ik kan je garanderen dat het mij zou lukken deze bak zo in jouw woning te plaatsen dat ie dwars door de vloer heen gaat zodra je m vult... kwestie van ongunstig neerzetten. of t ook mogelijk is deze bak zonder aanpassingen aan de vloer juist zo gunstig ergens neer te zetten dat t probleemloos kan, kan ik niet beoordelen.

moraal van dit verhaal: tenzij je ECHT weet waar je het over hebt moet je bij dit soort gewichten ALTIJD een constructeur raadplegen.

wellicht ten overvloede: ik ben werkzaam in de bouwsector en heb tijdens mijn opleiding diverse constructieve vakken gehad. (en meen toch enigszins te weten hoe dit soort dingen werken.) toch had ik niet voldoende vertrouwen in mijn eigen beoordelingsvermogen en heb ik de vraag gewoon aan een constructeur voorgelegd... ik weet niet hoe jij erin zit, maar ik zit namelijk echt niet te wachten op een bak in de kruipruimte:eek:;)

@Alexander: jij bent gewoon goed bezig! ga zo door ik volg dit met interesse!

@JelleBijker Ik heb al een vriend ingeschakeld die bouwkundig engineer is en die wilde de bouwtekeningen hebben en dan ging die even kijken en daarna met de engineers op zijn werk praten over hoe je dit kon oplossen.

Hij zei zelf dat het meestal vrij simpel en goedkoop op te lossen was.

En inderdaad hij kwam ook met hetzelfde verhaal dat het wel heel erg veel kilo's zijn per vierkante meter :)

Ook bedankt voor jouw extra waarschuwing

En hij staat :). Even wennen aan het formaat. Mocht gelukkig gewoon thuis slapen vannacht :P.
Nu met de inrichting aan het spelen. Probeer een combinatie van zwemruimte en plaats voor de koralen te maken. Alle tips welkom! Zal later wat duidelijkere foto's posten.

Al het steen is geloogd. Raden jullie de bak eerst helemaal te vullen en te spoelen met kraanwater? Aqualife acht dat niet nodig.

Bijlagen

• 01.jpg
    01.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 577
  • 02.jpg
    02.jpg
    116,2 KB · Weergaven: 577
Pff wat een bak... zou direct verbannen worden

Mooie stenen heb je, kan je echt wat leuks mee maken!
Ik zou de bak zeker een keer omspoelen (idd gewoon met kraanwater) kan nooit kwaad.
Fwiw ik leg altijd alles wat Mn bak in gaat eerst even in een emmer water en spoel het heel goed af. Wat stof vanaf de productie komt dan iig niet je bak in.

Mooi hoor Alexander! Erg straks ook van Aqualife maar dat kan je wel over laten aan ze volgens mij!

Heb je nu een mat op de bodem liggen?

Zou hem ook een even een weekeindje laten draaien met zoet water. De mijne ging na 2 dagen lekken en die was ook nieuw

Andere leverancier/bouwer voor de duidelijkheid

Inderdaad beter, de bak staat nu vol kraanwater en de pompen draaien. De vloer houdt zich goed :)
Wel nog wat lawaai in de sump en overloop , maar dat probeer ik straks als het zeewater er in zit wel goed af te stellen.

Er ligt inderdaad een koraalmat op de bodem, voor bescherming van het glas. Nadeel is dat er sneller vuil in achterblijft, maar met het gewicht van alle stenen zeker nodig.

Back
Bovenaan