Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aanmaken van zout water

David De Man

ZeewaterForum lid
OK, ik ben dus van in begin al bezig met mixen van mijn water met 35 gram zout per liter, aqua medic refracto gaf altijd mooi 1.026, probleem is dat ik die altijd kalibreer met het 0% zout/water dat erbij zit.
Vond altijd raar bij levering of afhaling van koraal/vis en ik mat hun zoutwater dat ik 40ppt had.
Ook nog maar eerste keer ICP laten doen en gaf te weinig natrium aan.
Nu eerst voor de zekerheid kalibreervloeistof aanschaffen van 35ppt en dan kijken wat refracto aangeeft.
Hoeveel gram per liter gebuiken de mensen hier voor 35ppt, 39 a 40 gram per liter?

Thx

Ik zit steevast op ~38 gram per liter om op 34/35ppt te komen (of 1.025/1.026 SG). Nu gebruik ik gewoon een keuken weegschaal dus een gram meer of minder kan ook.

Ligt natuurlijk ook aan het zout. Voor sommige heb je 38 gram nodig voor 35ppt en andere weer 40 gram. Omdat ik in 1 keer 70 liter aanmaak en dat niet heel nauwkeurig afweeg/meet begin ik laag qua zout en vul ik het nadat het meeste goed is opgelost bij terwijl ik de zoutmeter erbij heb.
Hoe meet je het water af? Als je dit in een maatkan doet tot aan streepjes kan dit nog wel eens 5% afwijken t.o.v. wegen.

Ligt natuurlijk ook aan het zout. Voor sommige heb je 38 gram nodig voor 35ppt en andere weer 40 gram. Omdat ik in 1 keer 70 liter aanmaak en dat niet heel nauwkeurig afweeg/meet begin ik laag qua zout en vul ik het nadat het meeste goed is opgelost bij terwijl ik de zoutmeter erbij heb.
Hoe meet je het water af? Als je dit in een maatkan doet tot aan streepjes kan dit nog wel eens 5% afwijken t.o.v. wegen.
Is een tonnetje met maten, maar nooit nagewogen, ga dit volgende keer wel eens doen.
Grootste probleem is eigenlijk dat ik 2 jaar altijd 35g per liter heb gedaan en refracto mij altijd 1.026 aangaf, dus dacht geen vuiltje aan de lucht, morgen/overmorgen komt kalibratievloeistof met 35ppt en kan ik bekijken hoe het effectief zit.
Thx voor de info

kalibratievloeistof binnengekomen van 35psu, gaf 38.5 ppt op refracto, gekalibreerd naar 35 en tank komt nu uit op 32ppt, dus langzaam verhogen naar 35 komende dagen

Ik meet al sinds jaar en dag met een Tropic Marin Hydrometer .
Geen gedoe met calibreren. Duidelijke en precieze meting.

Nadeel met zout op peil te brengen is dat Magnesium eergisteren al op 1500 stond en nu vandaag al 1560ppm

Ik vraag mij af. Jaren geleden stelde ik mijn eigen zout samen.
S.U.E.Z.S. (Stel Uw Eigen Zout Samen) Als zout gebruikte ik toen afwasmachine zout.
Kun je dat ook gebruiken om de zoutwaarde weer op peil te brengen? Zonder dat je andere elementen toevoegd?

Ook nog maar eerste keer ICP laten doen en gaf te weinig natrium aan.

Was dit de enige afwijking, of waren de andere elemenent ook te laag??

Als je namelijk altijd 35 gr/liter aan zout oploste, dan zouden nu ook alle overige elementen in gelijke verhouding te laag moeten zijn. (of je moet een rijk zout gebruikt hebben, dan zou bij toeval de overige waarden redelijk op streefwaarde kunnen liggen.
Of doseer je na een handmatige meet ronde de ontbrekende elementen om deze op streefwaarde te krijgen?

Indien alle elementen te laag waren, gewoon met een k&k zoutmengsel de waarde ophogen.
Indien alle overige waarden bij de ICP test in orde waren, dan kun je gewoon puur NaCl zout gebruiken.
Weet niet hoeveel je nodig hebt: Indien het een paar kg is, kun je kan in de natuur/bioloog winkel maar ook veel normale supermarkten jodium vrij zout vinden. Moet alleen op letten dat er geen anti klontermiddel in zit.
Indien je veel kg nodig hebt, kun je kijken naar voederzout. Bijvoorbeeld bij de boerenbond, landbouwbank, welkoop, etc.

Mocht je meer vertrouwen hebben in "puur" voor zeeaquarium gemaakte producten, kijk dan eens naar de productlijn van DSR. In die productlijn is een NaCl zout opgenomen met op de verpakking op zeeaquarium geënte teksten.

Laatst bewerkt:
Was dit de enige afwijking, of waren de andere elemenent ook te laag??

Als je namelijk altijd 35 gr/liter aan zout oploste, dan zouden nu ook alle overige elementen in gelijke verhouding te laag moeten zijn. (of je moet een rijk zout gebruikt hebben, dan zou bij toeval de overige waarden redelijk op streefwaarde kunnen liggen.
Of doseer je na een handmatige meet ronde de ontbrekende elementen om deze op streefwaarde te krijgen?

Indien alle elementen te laag waren, gewoon met een k&k zoutmengsel de waarde ophogen.
Indien alle overige waarden bij de ICP test in orde waren, dan kun je gewoon puur NaCl zout gebruiken.
Weet niet hoeveel je nodig hebt: Indien het een paar kg is, kun je kan in de natuur/bioloog winkel maar ook veel normale supermarkten jodium vrij zout vinden. Moet alleen op letten dat er geen anti klontermiddel in zit.
Indien je veel kg nodig hebt, kun je kijken naar voederzout. Bijvoorbeeld bij de boerenbond, landbouwbank, welkoop, etc.

Mocht je meer vertrouwen hebben in "puur" voor zeeaquarium gemaakte producten, kijk dan eens naar de productlijn van DSR. In die productlijn is een NaCl zout opgenomen met op de verpakking op zeeaquarium geënte teksten.
Thx voor de uitleg, heb voornamelijk toen red sea coral pro genomen, wat een rijk zout is.
Ik doseer ook met een doser kh, ca, mg en PO4, alle 8x per dag en PO4 6X tijdens lichtperiode, en pastte hier altijd mijn dosering toe na metingen.
Heb nu 2 tal weken mijn zoutgehalte aangevuld met DJM zout, natuurlijk met zoutgehalte naar boven te doen zit Magnesium op 1590, doser staat af, Calcium stond op 500 maar is reeds gezakt naar 420 en ben weer beginnen doseren, KH tijdens zout toevoegen afgezet en is op waarde gebleven en voeg nu weer dagelijks 1.0dkh toe om op 8.6 te blijven.
Binnen paar weken weer ICP om eens te kijken waar ik sta, maar koralen staan super goed en groeien als kool, dacht daarvoor al dat groei redelijk was, maar is nu met juist zoutgehalte een serieus verschil.

Back
Bovenaan