Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

200 liter zelfbouw

Ziet er goed uit zeg! Mooi stukje vakwerk dat aluminium frame! Aluminium lassen is niet gemakkelijk, petje af.. 👍🏻👍🏻

Ziet er goed uit zeg! Mooi stukje vakwerk dat aluminium frame! Aluminium lassen is niet gemakkelijk, petje af.. 👍🏻👍🏻
Nee klopt. Ik heb een stukje mogen proberen op wat rommel dat ze daar hadden liggen. Gelukkig werk ik daar niet, dan waren er wat meer Titanic achtige scenario's geweest. Inderdaad petje af voor dit soort vaklui.

Vanavond begonnen met het leiding werk. Uiteraard weer een paar kleine denkfouten gemaakt. Of beter gezegd: inschattingsfouten. Het kastje is toch altijd te klein voor alles dat ik er in wil hebben. Maar we proppen vrolijk verder.

Bijlagen

• IMG_20230618_192705_HDR.jpg
    IMG_20230618_192705_HDR.jpg
    119 KB · Weergaven: 186
  • IMG_20230618_192715_HDR.jpg
    IMG_20230618_192715_HDR.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 186
  • IMG_20230618_210415_HDR.jpg
    IMG_20230618_210415_HDR.jpg
    114 KB · Weergaven: 186
De poster vond ik slecht werken. Het liet snel los aan de randen ondanks de daarvoor bedoelde lijm. Toch besloten alles te verven in RAL 5002 mat. Hopen dat het mooi wordt

Bijlagen

• IMG_20230622_200530_HDR.jpg
    IMG_20230622_200530_HDR.jpg
    112,7 KB · Weergaven: 107
  • IMG_20230622_200539_HDR.jpg
    IMG_20230622_200539_HDR.jpg
    81,3 KB · Weergaven: 107
Het wonder heeft geschieden.

Het water zit erin. Nu uitzonderlijk veel lektesten. Had wat problemen met de terugvoer die water bleef lekken. Bleek uiteindelijk aan een wat matige instructie van de fabrikant te liggen en ik die met mn neus keek en nadacht (moest ergens lektape).

Als men het zich afvraagt. Uit zichzelf maakt deze overflow een pokken herrie. Maarrrr, als je een goeie stelklep erachter hebt (waar ik gelukkig over nagedacht heb) is hij werkelijk zo stil te krijgen dat ik echt, maar dan ook echt helemaal niets hoor. Nog geen druppel. Maar zoals alle overflows is dat wel een gevoelig instel proces. Wat zich waarschijnlijk meerdere keren nog zal gaan herhalen. Maar stil is hij zeker. Nog stiller dan mn huidige interne tunze filter in een aquarium. Prachtig. Heel erg content mee.

Ook de blauwe achterwand ben ik zeer content mee. Ik hen het afgekeken van @Jack ravensbergen en nog geen moment spijt van. Zal binnenkort even Fotos in het licht plaatsen. Het is inmiddels al donker buiten.

Nu heeft deze opvoer en terugvoer geen noodoverloop. Dat is natuurlijk link. Gelukkig ben ik werkzaam in het embedded technisch gebied. Ik heb dus de afgelopen tijd ook in mijn avonduren een pcb ontwikkeld met schakelrelais, verschillende pinnen en wifi. Deze is inmiddels al een tijd binnen en werkt uitstekend. Nu even snel de code kloppen. Het idee is dat er een floatswitch op het hoofdaquarium komt en de pomp op "normally open" ingang van de relais geschakelt wordt. De pcb zal dus altijd stroom geven aan de pomp, tenzij de hij stuk gaat door bv een kapotte npn transistor of feedback diode. Met andere woorden de pomp krijgt stroom zolang niks aan de pcb/computertje stuk gaat. De pcb zal dan de pomp vrolijk laten draaien tot het niveau in het aquarium te hoog wordt, dit gaat hij dan detecteren door de float switch en dan zal de pomp uitschakelen doordat het relais wordt uitgeschakeld. Een vrij waterdicht (haha) systeem. Hierover zal ik in toekomstige posts nog even wat van plaatsen.

Hoe dan ook. Heel tevreden, nu begint het leukste deel. De laatste techniek en het eerste zout, zand, steen en leven

Bijlagen

• IMG_20230701_222616_HDR.jpg
    IMG_20230701_222616_HDR.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 175
  • IMG_20230701_222621_HDR.jpg
    IMG_20230701_222621_HDR.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 159
  • IMG_20230701_222625_HDR.jpg
    IMG_20230701_222625_HDR.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 155
  • IMG_20230701_222641_HDR.jpg
    IMG_20230701_222641_HDR.jpg
    103,8 KB · Weergaven: 166
  • IMG_20230701_222845_HDR.jpg
    IMG_20230701_222845_HDR.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 175
Prachtig kleurtje blauw 👌 , ben ik gek op 😊.
Ik neem aan dat je zonder afschuimer gaat werken ? , in je sump mis ik nl een vak waar je opvoerpomp apart in staat.
Zonder dat aparte vak krijg je nl nooit het water op een constant niveau waar de afschuimer in hoort te staan.
Grtz jack

Hoe word de pomp dan weer ingeschakeld na het uitschakelen door de float switch? Ik denk persoonlijk dat dit best wat risico met zich mee brengt en een float switch die veel af zal slaan.

Als ik zie hoevaak ik mijn noodoverloop gebruik (als is het maar zeer minimaal) dan moet ik er niet aan denken wat er gebeurt als ik die niet zou hebben.

Ik denk dat je de oplossing meer moet zoeken in de hoek van 1-10V aansturing van je opvoer aan de hand van verschillende waterhoogtes.

De blauwe achterwand vind ik mooi, ik heb hem ook maar dan van folie.
Als ik kijk naar de bovenrand daarvan bij je bak zit die dichtbij het water.
Zou de verf in de loop van de tijd niet afbladderen in verband met het zoutwater dat daarop valt of kruipt?

Prachtig kleurtje blauw 👌 , ben ik gek op 😊.
Ik neem aan dat je zonder afschuimer gaat werken ? , in je sump mis ik nl een vak waar je opvoerpomp apart in staat.
Zonder dat aparte vak krijg je nl nooit het water op een constant niveau waar de afschuimer in hoort te staan.
Grtz jack
Klopt helemaal! Ik ga het eens met een refugium proberen. Nooit gehad maar in hoor en lees her en der dat het goed werkt🤷🏼 mocht ik later toch een afschuimer willen kit ik er even een glasplaatje in

Hoe word de pomp dan weer ingeschakeld na het uitschakelen door de float switch? Ik denk persoonlijk dat dit best wat risico met zich mee brengt en een float switch die veel af zal slaan.

Als ik zie hoevaak ik mijn noodoverloop gebruik (als is het maar zeer minimaal) dan moet ik er niet aan denken wat er gebeurt als ik die niet zou hebben.

Ik denk dat je de oplossing meer moet zoeken in de hoek van 1-10V aansturing van je opvoer aan de hand van verschillende waterhoogtes.
Die gaat daarna nooit meer aan tot je een knop indrukt. Zodat ik kan kijken wat gebeurd. Hij slaat die "state" ook op in zijn flash, die hij altijd bij herstarten als eerste in leest. Dan gaat hij dus ook niet toch ineens lopen op het moment dat hij afgeschakeld zou worden en er dan een stroomonderbreking van het net plaats vind en deze dan weer opnieuw opstart.

Maar wat die noodoverloop betreft, helemaal met je eens hoor. Word er zelf ook wat nerveus van. Maar hij zat gewoon niet bij dit systeem en ik wist niet hoe ik het anders kon oplossen.

Zon variabele voeding met een potentiometer gekoppeld aan een levelsensor zoals je bedoeld heb ik inderdaad ook overnagedacht, maar dan had ik weer een pwm controller moeten gaan bouwen om de jebao pomp aan te sturen en dat werd me wat teveel werk.

De blauwe achterwand vind ik mooi, ik heb hem ook maar dan van folie.
Als ik kijk naar de bovenrand daarvan bij je bak zit die dichtbij het water.
Zou de verf in de loop van de tijd niet afbladderen in verband met het zoutwater dat daarop valt of kruipt?
Ja dat vind ik ook. De overloop moet nog wat beter ingeregeld worden zodat het water minder hoog staat. Geen idee of kruipen van water en zout problemen gaat geven.

Heb zelf nog nooit een noodoverloop gehad, ook nooit nodig gehad (gelukkig)
Ga dat wel toepassen als ikzelf weer een aquarium bouw.

Ga je er nog extra verlichting boven doen?

Heb zelf nog nooit een noodoverloop gehad, ook nooit nodig gehad (gelukkig)
Ga dat wel toepassen als ikzelf weer een aquarium bouw.

Ga je er nog extra verlichting boven doen?
Nee voorlopig nog niet. Ik ben niet van plan hele ingewikkelde koralen te gaan houden. Steeds als ik dat probeer leggen die het loodje. Ik hou het voor nu een beetje bij simpele lps, leders en zoanthussen, dus dan zal deze verlichting hopelijk voldoende zijn

Bulk reef supply biedt ook de Micmol lampen aan onder de naam Aquamaxx. Je kan daar nog wel wat reviews lezen. Volgens mij ook wel een prima lamp voor wat je wil.

Bulk reef supply biedt ook de Micmol lampen aan onder de naam Aquamaxx. Je kan daar nog wel wat reviews lezen. Volgens mij ook wel een prima lamp voor wat je wil.
Zeker. Ik heb nu een andere micmol op een andere bak en die gaat prima (zo'n platte). En degene die je hier op de foto ziet heb ik ook al een tijd gebruikt. Goeie lamp, weinig op aan te merken

Back
Bovenaan