Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SYNTHETISCH AQUARIUM PROJECT

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Glenn,
De powerfilter bestaat na mijn weten al in de jaren 70, bv, die van Tunze

Hoi jan , de powerfilter in verschillende vormen bestaat er al sinds men pompen en aquaria heeft. Ik heb het niet uitgevonden hoor:D Het is de manier waarop je het gebruik en waarvoor. Net als an al aangeeft, mijn versie is makkelijker, efficiënter en goedkoper in gebruik.
Het belangrijkste nadeel van de kant en klare versie is, dat ze te snel dichtzitten voor deze toepassing.
Het idee is gekomen van een powerhead, die standaard met een fijn filter buis geleverd werd die te snel dicht zat. Die heb ik toen gevuld met watten, wat ook te gauw dicht zat, totdat ik de watten om de korf ging wikkelen.

m.v.g. Glenn.

Laatst bewerkt:
Hoe pak je in DSR een te lage nitraat aan (<0,2) ?
- gewoon met de calculator de gemeten en gewenste waarde invullen en beginnen met nitraat doseren om het op peil te brengen, daarna de koolstof bron afbouwen. De reden is dat je eerst je tekort aanpakt, daarna de koolstof bron kan gaan afbouwen. Omdat je twee dingen tegelijk gaat wijzigen, kan je gedurende de veranderingen geen verbruik hiervan bepalen.

Omdat ik gemerkt heb dat sponzen koolstof bronnen als azijn/suiker/ ijzer chelaat waarderen, kan je (als je de boel goed onder controller heb) de koolstof bronnen stabiel houden en juist fosfaat en nitraat op peil brengen. De bak word dan rijker aan voeding (bacterien) die tot een bepaalde mate niet belastend is voor het aquarium milieu. Het overschot aan bacteriën wordt afgeschuimd.

Als mocht blijken dat je toch te laag blijft zitten met fosfaat en nitraat, kan je overwegen de afschuimer niet 24/7 te laten draaien, maar op een schakelklok te zetten.
Waarom lijkt me wel duidelijk.

m.v.g. Glenn.

Dit zijn van die dingen die je ontdekt als je met een "blank mind" open staat voor nieuwe dingen en niet "blindelings" de rest van de kudde volgt.

Op de streamers zelf heb ik het nooit geprobeerd. De reden is dat ik dan teveel "essentiële" stroming kwijt zou zijn uit de bak.
Ook zou het caviteren niet meer aanwezig zijn, wat de waarschuwing is om te verschonen.
Daarnaast kan een centrifugaal opvoer pomp meer druk op de watten zetten, waardoor je bijna kristal heldere water krijgt.

m.v.g. Glenn.

Ik ben vrij eigenwijs, maar als ik iets zie, waarvan ik zelf ook denk, dat het een toegevoegde waarde heeft, zal ik dat zeker proberen! ;)

P.s. Ik had nog nooit van een powerfilter gehoord.

Laatst bewerkt:
Glenn

Ik wilde je via deze weg nog even bedanken voor de heldere uitleg welke je gegevens hebt omtrent DSR.
Buiten je geweldige aquarium wat er echt prachtig bijstaat heb je mij zeker overtuigt van welk succes de DSR methode kan hebben en met de handige calculator kan er eigenlijk niks mis gaan.
Het is gewoon een kwestie van goed je waardes in de gaten houden en wekelijks een afgemeten hoeveelheid
stoffen aanvullen.

Keep up the good work!

Grtz Ralph

Ik ben vrij eigenwijs, maar als ik iets zie, waarvan ik zelf ook denk, dat het een toegevoegde waarde heeft, zal ik dat zeker proberen! ;)

P.s. Ik had nog nooit van een powerfilter gehoord.

Hallo,

MartinV werkt ook met dit principe, hij gooit het zelfs in het wasmachine om ze daarna terug om zijn pompen te doen, zijn dagboek laat goed zien dat er ''meerdere wegen naar Rome leiden''. Vind hem en Frank9092 goeie voorbeelden van lowtech en doe-het-zelf tegenover andere die alles geautomatiseerd hebben.
Maar nu ben ik wat off-topic. Ik volg dit topic in ieder geval en wil in ieder geval ook een systeem hebben met zo weinig mogelijk waterwissels, maar het DSR lijkt me nu nog wat ingewikkeld om toe te passen. Hopelijk veranderd dat hoe verder dit topic zich ontwikkeld.

Mvg,
Roy

Hey Glenn, een vraagje over de calculator. Nu weet ik hoe mg en kh een stuk goedkoper kan..maar ca, calciumchloride is gelijk aan red sea A? Dat ,of zie ik dit verkeerd. Ik houd je cyntetisch project in de gaten. De powerfilter gaan ook om Sicce's...:cool:

Hallo,

MartinV werkt ook met dit principe, hij gooit het zelfs in het wasmachine om ze daarna terug om zijn pompen te doen, zijn dagboek laat goed zien dat er ''meerdere wegen naar Rome leiden''. Vind hem en Frank9092 goeie voorbeelden van lowtech en doe-het-zelf tegenover andere die alles geautomatiseerd hebben.
Maar nu ben ik wat off-topic. Ik volg dit topic in ieder geval en wil in ieder geval ook een systeem hebben met zo weinig mogelijk waterwissels, maar het DSR lijkt me nu nog wat ingewikkeld om toe te passen. Hopelijk veranderd dat hoe verder dit topic zich ontwikkeld.

Mvg,
Roy

Naarmate het project vorderde zul je zien dat DSR juist het "onbereikbare" binnen ieders bereik breng, door alles bij elkaar te brengen. Hierdoor hoef je niet op zoek naar de volgende stap. Het is High tech in begrijpbare taal gebracht.

m.v.g. Glenn.

Laatst bewerkt:
Hey Glenn, een vraagje over de calculator. Nu weet ik hoe mg en kh een stuk goedkoper kan..maar ca, calciumchloride is gelijk aan red sea A? Dat ,of zie ik dit verkeerd. Ik houd je cyntetisch project in de gaten. De powerfilter gaan ook om Sicce's...:cool:

Ik gebruik geen merk producten, omdat het samengestelde producten zijn waarvan de grondstoffen soms wel, maar de verhoudingen niet bekende zijn. Hierdoor werken de calculatie's en dus de calculator niet meer.
Ook kan je niet meer eenzijdig verhogen, omdat meestal de kh meeloopt. Gevolg te hoge kh door toevoegen.

m.v.g. Glenn.

Het verlagen van nitraat kan met verschillende koolstof bronnen of mixen daarvan z.a. vodka, azijn, suiker, citroenzuur, maar ook honing en dextrose schijnt te werken.

Ik gebruik een eigen mix van azijn en suiker. Dit noem ik de DSR carbon.

Het verlagen van nitraat met de DSR carbon (azijn/suiker).

Als eerste bepaal je de nitraat (salifert) en fosfaat (redsea) waarden.
Indien de nitraat boven de 50ppm is is een water wissel van 50% aan te raden met DSR design zout (0 nitraat). Dit zal op een bestaande DSR systeem nooit mogen/kunnen gebeuren, omdat je regelmatig meet en stuurt, dus je laat het nooit zover komen! Iindien fosfaat < 0,02 ppm zal je op een gegeven moment fosfaat moeten gaan doseren om nitraat verder te kunnen verlagen. (berekenen met DSR calculator)
Bij het gebruik van carbon om nitraat te verlagen, word er ook fosfaat verbruikt door de bacteriën.
Zorg dat de afschuimer optimaal presteerde. Zonder afschuimer werkt de methode niet.

Als aan bovenstaande voorwaarden word voldaan kan je van start..

Onderstaande tabel is speciaal aangepast voor de DSR Carbon 2V.
Hoe dat werk spreekt voor zich. Als bij de dosering een waas ontstaat de dosering steeds halveren.
Waar er op gelet moet worden is dat de nitraat niet onder de 0,5ppm komt. Als dat het geval is moet de dosering geleidelijk verlaagd worden.

tabel geupdate 31/8/2013 !

9630273239_4471404de4_z.jpg

m.v.g. Glenn.

Laatst bewerkt:
Ziet er weer goed uit Glenn,

Is het mogelijk om het zout kant en klaar te kopen, of moet je het zelf mixen?

Zou graag met jou over de methode willen praten .... zien doet mij meer.... dan een calculator:)

Groetjes Ruud

Zou mix je zelf op maat, wat je nog niet heb kan je via mij halen. Natuurlijk heb ik alles in huis voor DSR want ik gebruikt het.
Maar je kan ook starten met normaal zout en geleidelijk de waarden naar smaak aanpassen.

Je bent welkom als je instructie wenst. Stuur maar een pb.
Onlangs nog weer 2 nieuwe DSR gangers een briefing gegeven.
Inderdaad gaat een wereld voor je open als je met eigen ogen ziet. Nu is het maar een tabelletje wat je niet kan relateren. (Heb ik begrepen van voorgangers van DSR)

m.v.g. Glenn.

Het behoort tot de mogelijkheid om dsr in actie te zien en uitleg van te krijgen. Daarvoor kan ik een sessie organiseren waarbij een aantal mensen die DSR "serieus" overwegen text en uitleg krijgen. Als daar interesse voor is ik hoor ik het graag.

m.v.g. Glenn.

Laatst bewerkt:
Het aanpakken van een te hoog fosfaat binnen de DSR methode.

Als je eenzijdig moet verlagen werk een ionenwisselaars op ijzeroxide basis zoals rowaphos, diakat, PO4x4.
Deze plaats je in een buis van 80-110mm en laat je water van onder naar boven stromen. de zogenaamde wervelbed filter.
makkelijk zelf te maken met riool buis van de gamma. Het beste is nog een een eigen pompje te gebruiken en deze op een schakelklok te zetten. Zo kan je de fosfaat onder controle houden door korter of langer te laten draaien.

Daarnaast is er de paarden middel staalwol. Het werkt wel, maar als het zover is dat je dat moet gaan gebruiken verkies ik een 30-50% waterwissel. Dit is het enig moment dat ik een waterwissel verkiest boven andere oplossingen in DSR.

Het is ook mogelijk fosfaat te effectief te verlagen met ijzer chelaat, echter je moet je ervan bewust zijn dat je nitraat ook lager gaat en je op een gegeven moment dat moet gaan bij doseren.

Hierover zal ik bij de ijzer chelaat toevoeging verder over uitweiden.

Het bepalen van de tekorten en de daarop volgende dagelijkse doseringen gaat als volgt:

Dag1:
Je controleerde je watervolume !
Je meet de te controleren waarden en vult die in in de DSR calculator.
Je loopt de target waarden na en pas die eventueel aan.
Je vult de stoffen aan ( hou rekening met maximale verhogingen per dag). Na dosering van alle hoevelheden van deze stoffen zijn je waarden op peil.

Dag 7:
meet wederom de waarden en vul die in in de DSR calculator.
De aangeven waarden zijn je voorlopig week verbruiken.
Deze kan je nu dagelijks 1/7de deel gaan doseren.

Dag 14:
Weer de waarden meten en invullen.
Als je DSR calculator een tekort aangeeft, tel je het tekort op bij de reeds gedoseerde hoeveelheid. Dat is dan je week verbruik. Breng dan tevens je waarde op peil met de hoeveelheid die de DSR calculator aangeeft. Nu ben je prefect op peil.
Het opnieuw bepaalde week verbruik kan je nu dagelijks (1/7de deel) gaan doseren.
En zo ga je elke week aan de slag.
Bepaalde waarden die na 3 weken niet gecorrigeerd zij kan je de test intervallen oprekken naar 2-3-4 weken.
Voor Kh, Ca, PO4 raad is de wekelijkse intervallen aan. De reden is dat deze 3 waarden verantwoordelijk kunnen zijn voor een crash.

Een teveel kan je op dezelfde wijze terug rekenen. I.p.v optellen trek je af en het overschot doseer je een paar dagen niet.

m.v.g. Glenn

Mijn complimenten Glenn, je hebt het allemaal goed uitgedacht.
Voorlopig volg ik met interesse de ontwikkelingen wellicht dat ik later nog eens overstap.

Goedenavond Glenn,

Ik volg met veel interesse dit project. Enkele vragen:

- is het gebruik van een doseerapparaat een must?
- is het mogelijk om met een reeds draaiende bak (mijn huidige bak draait nu pas drie maandjes) hierop over te stappen en wat zijn de mogelijkheden?
- je schrijft dat het gebruik van een kalkreactor aan te raden is, maar is het dan niet meer nodig om met jouw mineraal-oplossingen je KH en CA te corrigeren?

Mocht je een keer een workshop geven over deze principes zou ik me graag bij de groep voegen.

Verder rest me niets anders te zeggen dan dat dit zeer leerzaam is omdat dit een hele andere kijk op veel dingen geeft!

Grt Arco

Goedenavond Glenn,

Ik volg met veel interesse dit project. Enkele vragen:

- is het gebruik van een doseerapparaat een must?
- is het mogelijk om met een reeds draaiende bak (mijn huidige bak draait nu pas drie maandjes) hierop over te stappen en wat zijn de mogelijkheden?
- je schrijft dat het gebruik van een kalkreactor aan te raden is, maar is het dan niet meer nodig om met jouw mineraal-oplossingen je KH en CA te corrigeren?

Mocht je een keer een workshop geven over deze principes zou ik me graag bij de groep voegen.

Verder rest me niets anders te zeggen dan dat dit zeer leerzaam is omdat dit een hele andere kijk op veel dingen geeft!

Grt Arco

DSR kan je geruisloos implementeren. Het begint gewoon met meten en tekorten aanvullen.
Doseer pompen zijn handig en praktisch maar niet absoluut noodzakelijk. Het vereist dan wel discipline om op afgemeten intervallen te doseren. In het begin periode zou ik ze zelfs afraden, omdat je eerst een stabiel verbruik moet bepalen.

Kalkreactor is Samen te gebruiken omdat je bij DSR eventuele tekorten aanvult met de stoffen en je werkt redundant. Reactor is niet verplicht.
DSR betekend controle over je waarden hebben met juiste tools als backup.

Je kan anytime uit DSR stappen, met een grote waterwissel heb je DSR ongedaan gemaakt.
eigenlijk op het moment dat je begin aan een waterwissel zit je weer op de klassiek methode.

m.v.g. Glenn.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan