Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Mooi koraaltje heb je gescoord Frank, je moet het maar net tegenkomen.:)

Klopt, ik ben er ook enorm blij mee.

Ik heb gisteravond wel al opgemerkt dat als alleen de blauwe leds aan zijn dan komt er bij de uiteindes daar waar de poliepen zitten fel groen naar voren. Dus ik ben uiterst benieuwd hoe dit koraal zich de komende weken verder gaat ontwikkelen en kleuren.

He frank dat klopt was hier ook zo.
Maar toen jij kwam waren alle lampen nog aan:) hoop dat ie het goed gaat doen bij je.Hij is hier al flink gegroeid.

Ziet er goed uit Frank. Mooi acro's.

Bedankt Dennis.

Dit was voorlopig ook mijn laatste aanwinst want mijn bak zit nu aardig vol :). Nu alleen nog afwachten tot alles tegen elkaar aan en door elkaar gaat groeien zodat het een mooi natuurlijk geheel wordt.

Dat heb ik ook. Begint bij mij ook aardig vol te raken.

Mooi toch topjes.

Ik zou als ik jou was wel die anemonen eruit doen als je op den duur meer steenkoralen wilt gaan houden. Een anemoon is mooi om te zien en om te houden, maar helaas niet statisch. Daarom heb ik hem er ook niet meer inzitten.

Sinds een tijd draai ik nu een ULNS systeem op zeo. Mijn PO4 en NO3 zijn hierbij onmeetbaar. Om tekorten in voeding te voorkomen heb ik in het begin zeofood gebruikt. Na wat kleine testjes (oa. salifert testen) en research te hebben gedaan en na een goede tip van een oosterbuur heb ik uiteindelijk een eigen brouwsel weten te maken ter vervanging van zeofood. Het is een combinatie van koolstoffen en nitraat, koolstoffen om de diversiteit aan bacteriestammen te voeden en nitraat voor de koralen als ook voor de bacteriën. Ik heb dit nu ruim twee maanden gebruikt, en dit gaat prima. Ik doseer middels een pipetje 6 druppels per week (2x per week 3 druppels op 400ltr) en maak telkens 50ml aan. Ik heb geen bijzondere veranderingen waargenomen met de overstap. Mijn PO4 en NO3 blijven onmeetbaar, de koralen vertonen geen ondervoeding en staan er prima bij. Voor mij niet meer het dure potje, maar "my own home brew" :biggrin:

1x afgestreken schepje zuivere calciumnitraat (CaNO3)
30ml natuurazijn
20ml wodka.
1x afgestreken schepjes druivensuiker (tip van een Duitse bekende)

Eerste keer goed schudden voor gebruik.

Schepje dat ik gebruik is die van de salifert calcium testset, ideaal!!!

Bekijk bijlage 328907

Bedankt voor het recept ;)
Misschien in de toekomst ook maar eens proberen.

groetjes

Vijay

Jij bent laatst tocht over gegaan van full led naar gecombineerd of niet?

Zo ja, groei nu beter?

Ik twijfel nog wat te gaan doen

Jij bent laatst tocht over gegaan van full led naar gecombineerd of niet?

Zo ja, groei nu beter?

Ik twijfel nog wat te gaan doen

Klopt, ik ben idd voor een paar maanden terug (eind januari) van full led afgestapt. Ik was hier niet helemaal tevreden over voor wat betreft het kijklicht, schittering, groei en kleur van de koralen. Daarom ben ik destijds overgegaan naar led met HQI. En hier ben ik uiterst tevreden over voor wat betreft kijklicht, schittering, groei en kleur van de koralen. Mijn licht lijkt (met het oog) totaal niet kunstmatig en is vergelijkbaar met wat je in de natuur ziet. Anders moet je maar eens komen kijken en zo kun je zelf ook oordelen.

Naar mijn mening kunnen de witte leds aan het licht wat een 14.500k HQI genereert niet aan tippen. En ik moet zeggen dat de indrukwekkende berichten van de witte leds mij ook in het begin hebben overtuigd, maar in de praktijk lijkt het toch wel wat tekort te doen. De koralen deden het wel onder led, maar naar mijn mening niet allemaal optimaal. En als de led houders oprecht en eerlijk zouden zijn moeten ze hierin ook kleur bekennen, maar goed... Het is vaak ook maar net waar je door beïnvloed wordt, waar je je prioriteiten legt, wat je zelf het mooist vindt en uiteraard wat je kunt betalen.

Momenteel speelt er wel weer wat in mijn hoofd afspeelt omtrent het bouwen van een led armatuur. Maar dan met gebruikmaking van witte, oranje/rood, groen, turquoise, blauw, koningsblauw en uv leds. Kortom, écht full spectrum. Een armatuur die net als HQI lamp het dichts in de buurt komt van natuurlijk zonlicht en geen tekortkomingen heeft. De DIY armatuur die ik misschien dan ga maken zal dan bijna net zo groot worden als de bak zelf, mijn bak is nu 85x85cm en de DIY armatuur wordt zo'n 60x60cm. Hierdoor heb ik dus ook optimale spreiding van het licht, beetje vergelijkbaar met de Lani led van Triton.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het recept ;)
Misschien in de toekomst ook maar eens proberen.

groetjes

Vijay

Het werkt ook prima. Ik doseer dit nu al een hele tijd zonder problemen. Mijn nitraat is en blijft bijna onmeetbaar (0,0~0,02). Ik kan ook precies zien aan mijn rode lobophylia als het nitraat te laag is, deze wordt dan wat minder fel van kleur, als ik dan weer wat druppels in de bak doe dan is deze binnen 2 dagen weer op kleur.

Het werkt ook prima. Ik doseer dit nu al een hele tijd zonder problemen. Mijn nitraat is en blijft bijna onmeetbaar (0,0 ~0,02)

Geloof je gelijk :D

Klopt, ik ben idd voor een paar maanden terug (eind januari) van full led afgestapt. Ik was hier niet helemaal tevreden over voor wat betreft het kijklicht, schittering, groei en kleur van de koralen. Daarom ben ik destijds overgegaan naar led met HQI. En hier ben ik uiterst tevreden over voor wat betreft kijklicht, schittering, groei en kleur van de koralen. Mijn licht lijkt (met het oog) totaal niet kunstmatig en is vergelijkbaar met wat je in de natuur ziet. Anders moet je maar eens komen kijken en zo kun je zelf ook oordelen.

Naar mijn mening kunnen de witte leds aan het licht wat een 14.500k HQI genereert niet aan tippen. En ik moet zeggen dat de indrukwekkende berichten van de witte leds mij ook in het begin hebben overtuigd, maar in de praktijk lijkt het toch wel wat tekort te doen. De koralen deden het wel onder led, maar naar mijn mening niet allemaal optimaal. En als de led houders oprecht en eerlijk zouden zijn moeten ze hierin ook kleur bekennen, maar goed... Het is vaak ook maar net waar je door beïnvloed wordt, waar je je prioriteiten legt, wat je zelf het mooist vindt en uiteraard wat je kunt betalen.

Momenteel speelt er wel weer wat in mijn hoofd afspeelt omtrent het bouwen van een led armatuur. Maar dan met gebruikmaking van witte, oranje/rood, groen, turquoise, blauw, koningsblauw en uv leds. Kortom, écht full spectrum. Een armatuur die net als HQI lamp het dichts in de buurt komt van natuurlijk zonlicht en geen tekortkomingen heeft. De DIY armatuur die ik misschien dan ga maken zal dan bijna net zo groot worden als de bak zelf, mijn bak is nu 85x85cm en de DIY armatuur wordt zo'n 60x60cm. Hierdoor heb ik dus ook optimale spreiding van het licht, beetje vergelijkbaar met de Lani led van Triton.

Zat ook aan zoiets te denken, hqi aangevuld met diy led
Kom volgende maand of zo graag een keer kijken , neem ik gelijk een blocnote mee kun je me een paar dingen laten zien:biggrin:

Stuur je tegen die tijd een berichtje

Zat ook aan zoiets te denken, hqi aangevuld met diy led
Kom volgende maand of zo graag een keer kijken , neem ik gelijk een blocnote mee kun je me een paar dingen laten zien:biggrin:

Stuur je tegen die tijd een berichtje

Is goed, ik hoor het wel.

Vandaag mijn zeoliet met een korrel grootte van 8-16mm mogen ontvangen uit Duitsland.

Het is maar een klein zakje van 10 kg :p :biggrin:... Genoeg voor de komende 2 jaar :cool:...

Was er klaar mee om 11.50 euro per kg te betalen...

Bekijk bijlage 328109

Deze zeoliet zit nu een maand in mijn DIY reactor, en werkt dus net zo goed als die van KZ. Ik heb krijg dagelijks een goede opbrengst aan mulm, de PO4 blijft onmeetbaar en de NO3 is ook nagenoeg 0,0 (streef 0,0~0,02 max door toevoeging). Nog twee weken en ik ga mijn stenen weer vervangen.

Mijn schema is al een tijdje;

- Stenen vervangen tussen de 6-7 weken
- Kool vervangen om de 3-4 weken.
- Zeozym wekelijks een half schepje
- Wekelijks 0,2ml strontium
- Wekelijks 6 druppels Home Brew ("zeofood")
- Wekelijks 2 druppels jodium
- Dagelijks s'morgen en s'avonds stenen flushen
- Wekelijks 4 druppels zeobak (wordt binnenkort vervangen door microbe-lift)

De strontium, jodium en mijn home brew mix ik altijd met 1ml coral snow in 1 glas water uit de bak. Dit aangemaakte spul laat ik altijd een dag staan. Ik mix overigens alles van begin af aan al met coral snow.

De afschuimer heb ik altijd zo staan dat ik een donkere thee kleurige substantie krijg. Het zit dus tussen een beetje tussen nat en droog in. Mijn afschuimer beker moet ik tegenwoordig om de drie dagen legen, ik heb dan ca. 300~350 ml aan troep.

Zoals eerder geschreven ga ik binnenkort zeobak vervangen voor Microbe-lift Nite Out II. Hierin zitten de bacterie stammen (Nitrosomonas, Nitrospira en Nitrobacter) die verantwoordelijk zijn voor de stikstofkringloop. Eens kijken of dit product de zeobak zou kunnen vervangen. Als het niets is, kortom ik krijg niet dezelfde hoeveelheid mulm, dan gaat het bij een maat van mij de vijver in :biggrin:.

ML_NiteOut.jpg

Hoi Frank,

Nog steeds tevreden over de Ecomax?

Full led ben ik ook afgestapt om dezelfde redenen die je eerder vermelde, ga nu wel nog een test doen met de ATI T5 en de giesemann hqi armatuur.

gr Ray

Hoi Frank,

Nog steeds tevreden over de Ecomax?

Full led ben ik ook afgestapt om dezelfde redenen die je eerder vermelde, ga nu wel nog een test doen met de ATI T5 en de giesemann hqi armatuur.

gr Ray

Hejj Ray,

Ik ben zeker nog tevreden over de ecomax, een ultra zuinige en geluidsarme pomp. Een absolute aanrader!! Spaar maar eens 125 euro bij elkaar voor een DM3500, en ik kan je garanderen dat het een van de betere investeringen is voor je bak.

Sorry trouwens nog voor het genoemde "inhoudsloos gekrakel" in het topic van de Triton Methode. Het leveren van kritiek en tegenwoord wordt niet altijd gewaardeerd :). En zoals je waarschijnlijk hebt gezien wordt er dan gewoon teksten van mensen weggehaald of veranderd... Maar goed...

Ik ben wel benieuwd wat je gaat vinden van HQI en T5. De mooiste bakken zijn hieronder groot geworden. Je dient nieuwe verlichting wel altijd een kans te geven, het is niet zo dat je na een week "grote" veranderingen waar gaat nemen. Maar na een maand zou je zeker al iets moeten waarnemen (beginnende kleuromslag / groei), en na een maand of drie zou je het zeker moeten zien. Hoeveel Kelvin heeft de HQI lamp?

Hey frank, voeg je geen kalium toe?

Niet meer, mijn kalium gehalte zit op 390~400mg/l. Als het hiertussen zit is het goed en dat zie je ook aan de fluoriserende schijn van de blauwe en paarse koralen.

Na even wat zoekwerk heb ik hem dan toch gevonden....

Mijn mini verwarmingselement :biggrin:.

Ik heb ook nog een grotere verwarmingselement van ca. 30cm lang, maar deze verbruikt 300w. Wat dat betreft kun je daar binnen no time grote hoeveelheden koud water mee opwarmen. Maar voor mijn klein bakkie van 430 liter is deze mini verwarmingselement die slechts 25w verbruikt en het water slechts 3 graden warmer moet maken is het even proberen of dit genoeg is.

De aanleiding om mijn temperatuur te gaan verhogen is door een gepost bericht van Mefisto in een ander topic omtrent de watertemperatuur en groei. Ik heb daarom besloten om de proef op de som te nemen en mijn watertemperatuur kunstmatig te gaan verhogen van 23 graden naar 26 graden. Ik heb momenteel wel groei, maar als het nog iets beter kan voor een paar cent, waarom niet :biggrin:. Voor de kosten hoef ik het immers niet te laten, want mijn bakkie kost me nu aan energie slechts 0,93 euro cent per dag :cool:.

http://zeewaterforum.info/forums/sh...atuur-vraagjes&p=984689&highlight=#post984689

factuur Hans Anders 008.jpg

Laatst bewerkt:
Hejj Ray,

Ik ben zeker nog tevreden over de ecomax, een ultra zuinige en geluidsarme pomp. Een absolute aanrader!! Spaar maar eens 125 euro bij elkaar voor een DM3500, en ik kan je garanderen dat het een van de betere investeringen is voor je bak.

Ik ga de 8000 variant bestellen binnenkort:cool:

Sorry trouwens nog voor het genoemde "inhoudsloos gekrakel" in het topic van de Triton Methode. Het leveren van kritiek en tegenwoord wordt niet altijd gewaardeerd :). En zoals je waarschijnlijk hebt gezien wordt er dan gewoon teksten van mensen weggehaald of veranderd... Maar goed...

M.b.t. de Triton Methode:
Ik snap dat er vraagtekens zijn bij deze methode, die heb ik zelf natuurlijk ook. Het punt is, wanneer er kritische vragen zijn ( overigens ook terecht ) kunnen de mensen contact opnemen met Eshan en daar de discussie voeren ter plekke of per mail. Die kan ik niet beantwoorden simpelweg omdat het een methode is die op dit forum niet wordt toegepast en ik er pas mee ben gestart.
Kan wel de vorderingen cq problemen en daadwerkelijke kosten vermelden. Ik loop alle risico en draag ook de kosten.
Voor anderen is dit toch de kans om te zien of het daadwerkelijk werkt.

Forget everything you have learned about Marine Aquariums. En dat is ook tevens het probleem bij velen.

Ik ben wel benieuwd wat je gaat vinden van HQI en T5. De mooiste bakken zijn hieronder groot geworden. Je dient nieuwe verlichting wel altijd een kans te geven, het is niet zo dat je na een week "grote" veranderingen waar gaat nemen. Maar na een maand zou je zeker al iets moeten waarnemen (beginnende kleuromslag / groei), en na een maand of drie zou je het zeker moeten zien. Hoeveel Kelvin heeft de HQI lamp?

In de Hqi armatuur zitten 16000K branders, en 2x t5 ATI bleu plus.

gr Ray

Back
Bovenaan