Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Bedankt Bass!!

Heb je al via google gezocht naar foto's van bijv. rif keramiek? Zo heb ik destijds mijn inspiratie opgedaan bij mijn 150x60x60 bak. Hier staan wat interessante dingen;

https://www.google.nl/search?hl=nl&...40,d.d2k&fp=348ccfc470643412&biw=1024&bih=629

Had idd al eens op die manier via google gezocht: vind deze wel erg mooi:

http://www.reefnews.eu/wp-content/uploads/2010/07/RS_1.jpg

Overigens zou ik dit dan zelf gaan bouwen met levend steen..ben zelf niet zo weg van keramiek namelijk. Alhoewel ik niet kan ontkennen dat je na verloop van tijd daar niets meer van terug kan zien..

Sinds een tijd draai ik nu een ULNS systeem op zeo. Mijn PO4 en NO3 zijn hierbij onmeetbaar. Om tekorten in voeding te voorkomen heb ik in het begin zeofood gebruikt. Na wat kleine testjes (oa. salifert testen) en research te hebben gedaan en na een goede tip van een oosterbuur heb ik uiteindelijk een eigen brouwsel weten te maken ter vervanging van zeofood. Het is een combinatie van koolstoffen en nitraat, koolstoffen om de diversiteit aan bacteriestammen te voeden en nitraat voor de koralen als ook voor de bacteriën. Ik heb dit nu ruim twee maanden gebruikt, en dit gaat prima. Ik doseer middels een pipetje 6 druppels per week (2x per week 3 druppels op 400ltr) en maak telkens 50ml aan. Ik heb geen bijzondere veranderingen waargenomen met de overstap. Mijn PO4 en NO3 blijven onmeetbaar, de koralen vertonen geen ondervoeding en staan er prima bij. Voor mij niet meer het dure potje, maar "my own home brew" :biggrin:

1x afgestreken schepje zuivere calciumnitraat (CaNO3)
30ml natuurazijn
20ml wodka.
1x afgestreken schepjes druivensuiker (tip van een Duitse bekende)

Eerste keer goed schudden voor gebruik (hoeft maar een keer, dan is het opgelost).

Schepje dat ik gebruik is die van de salifert calcium testset, ideaal!!!

cement 092.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag ben ik weer even creatief geweest :biggrin:

Ik heb mijn nieuwe deltec sc1455 afschuimer even upgrade gegeven, afgekeken van mijn vorige afschuimer de Bubble Magus 150Pro. Weet niet of het zin of nut heeft, maar we zullen zien. Mijn gedachtegang hierbij was de contacttijd van lucht met zeewater te vergroten en nog fijner/beter/geconcentreerder schuim te krijgen :rolleyes:.... misschien een brain-fart of misschien wel geniaal ;)...

cement 005.jpgcement 003.jpg

Ik ben erachter gekomen dat deze constructie/modificatie niet ten koste gaat van het vermogen van de deltec pomp. Daarnaast blijft de water/schuimhoogte in de nek hetzelfde met of zonder deze constructie/modificatie.

Wat ik verder heb waargenomen is dat de schuim droger of geconcentreerder wordt. De opbrengst is dus ook iets donkerder van kleur zonder aan de afstelling te hebben gezeten. Als laatste heb ik waargenomen dat de afschuimer minder lijkt te resoneren en dus nog stiller is geworden als dat de afschuimer op zichzelf al is. Waarschijnlijk heeft dit te maken doordat nu het water nu meer in het midden en meer verdeeld in de afschuimer omhoog wordt geblazen. De deltec pomp uitgang komt namelijk niet exact in het midden uit, en blaast als het ware het water tegen de conische zijkant aan van de afschuimer (zie foto hieronder).

deltec-sc1455-skimmer-1.jpg

Voor wat mij betreft is deze modificatie een geringe vooruitgang en levert ook een kleine bijdrage aan de schuim capaciteit van de afschuimer. Vanuit mijn observatie kan ik zeggen dat het wel zinvol is deze modificatie te doen aangezien dit ook de contacttijd van lucht met water vergroot...

Laatst bewerkt:
Kijk, over fabrikanten service gesproken!!

Ik had zondagavond een mailtje naar de firma Deltec gestuurd dat ik uiterst tevreden was over hun afschuimer enkel dat je de lucht aanzuiging wel goed kon horen. Dit vindt ik als klant uiteraard erg jammer :(. Vervolgens heb ik gevraagd wat de kosten waren voor een luchtdemper zoals die bij de zwaardere deltecs er wel bij zit.

Reactie en actie van de firma Deltec;

De firma Deltec vond het prettig te horen dat ik tevreden was met hun product en zij zouden gelijk een luchtdemper op sturen zodat ik als klant zijnde 100% tevreden zou zijn. Maandag heb ik dit antwoord gehad en mijn adresgegevens doorgestuurd en vandaag kreeg ik de luchtdemper kostenloos geleverd :).

Kijk, is dat nu service of niet? topjes

cement 093.jpgcement 094.jpg

Na even het gaatje aan de zijkant van de afschuimer iets wat op te hebben geveild paste de demper door het gat. Slang eraan, afschuimer aangezet.... en wat denk je....... héérlijk stil!!!! :cool:

DELTEC THANK YOU VERY MUCH FOR YOUR EXCELLENT SERVICE!!!

Wst een topservice van Deltec zeg! Weet jij hoeveel liter water per uur de pomp aanzuigt? Ik heb nl. een Eheim 1260(2000-2400 ltr/u) en wil binnenkort de Deltec aanschaffen, maar het beste is als je afschuimer meer liter water per uur aankan dan je opvoerpomp klopt dit?

Mooi opgelost door Deltec!
Daar houden aquarianen van!:)

Mooie drap in je schuimer trouwens:cool:

Daar heb je gelijk in. Ik snap alleen niet zo goed waarom ze niet standaard die dempers erbij leveren. Maar goed, het is perfect opgelost door Deltec en daarvoor ben ik hun dankbaar. Het komt namelijk tegenwoordig niet vaak meer voor dat er iets gratis geleverd wordt.

Zoals je gezien hebt trekt de afschuimer er idd goeie drap uit. Ben dus dik tevreden over de afschuimer. Deze afschuimer is net wat ik nodig had voor een betere ULNS. Hij is 2 keer zo zwaar als het aantal netto liters (bak+sump 430ltr).

Gistermiddag heb ik een nieuwe rotor mogen ontvangen van mijn tunze 6085 streamer. De schoepjes van de propeller waren al een langere tijd niet meer 100%, en dat kon je merken in de capaciteit van de streamer.

Mijn bak draait nu nog maar op een streamer van 8000 ltr/u met ca. 3000 liter van de opvoerpomp, dus totaal 11.000 liter stroming. Voorheen had ik twee tunze 6085, maar dat was een beetje te veel van het goede in zo'n klein bakkie. Je kon ook zien dat beide pompen elkaar tegen waren aan het werken, en dat is zonde van de energie.

large-tunze-6085.700-impellor.jpg

Bedankt Patrick voor de levering!!

hedde weer mooi gemaakt frank dat pilaartje,

Bedankt, begin een aardige handigheid te krijgen in het bouwen van riffen en pilaren :). Met de juiste middelen zoals de cement die ik heb kun je alles (stevig) bouwen...

en ook nog een zeer.degelijke afschuimer aangeschaft zie ik.
goed bezig :)

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Yep... met langzaam sparen komen we er wel :biggrin:.

Wst een topservice van Deltec zeg! Weet jij hoeveel liter water per uur de pomp aanzuigt? Ik heb nl. een Eheim 1260(2000-2400 ltr/u) en wil binnenkort de Deltec aanschaffen, maar het beste is als je afschuimer meer liter water per uur aankan dan je opvoerpomp klopt dit?

De deltec zuigt 600 ltr/u lucht aan.

Mbt tot de stelling die je maakt, nee;

- Het is beter om een afschuimer te pakken die 2x het aantal netto liters is van je totale systeem (bak + sump - steen),

- De opvoerpomp dient eigenlijk minstens net zo veel water rond te kunnen pompen als dat je afschuimer aan kan zuigen,

- Hoe meer water je rondpompt hoe meer er langs je afschuimer op komt, hoe sneller/meer er kan worden afgeschuimd,

- Hoe meer lucht met water wordt vermengd hoe hoger de capaciteit van de afschuimer,

Ik denk dat ik dan wel goedzit. Het is nog wel afschuimer die nog ver weg in de begroting staat, maar ik hoor alleen maar positieve verhalen de laatste tijd over de producten van Deltec.

Zo te zien dus ook bij jou!

Ik was vandaag even wat glasanemonen plat aan het spuiten en toen dacht ik, laat ik even wat foto's van bovenaf maken

Afbeelding 003.jpg

Afbeelding 001.jpg
Afbeelding 002.jpg

Blijft toch mooi, de HQI met led combinatie... :p ..
biggrin.png

Laatst bewerkt:
Je vijlvis nog steeds in hongerstaking:)

Je vijlvis nog steeds in hongerstaking:)

Ach.. waardeloze vis :mad:. Krijg hem helaas niet te pakken anders bracht ik hem terug naar de winkel...

Wat nog erger is, is dat me die K*T vis 10 euro meer heeft gekost als bij andere zaken :mad:...

Ben dus eigenlijk twee keer genaaid... ;)

zo mooie bak zeg frank
die foto,s van bovenaf ook erg mooi.
super mooi rif complimenten hoor
rene

Bedankt Rene!! Leuk dat je even mijn dagboek hebt bezocht.

We doen ons best zullen we maar zeggen :biggrin:.

Niet geheel scherp want ik heb helaas geen spiegelreflex camera, maar een paar close-ups;

factuur Hans Anders 001.jpgfactuur Hans Anders 004.jpgfactuur Hans Anders 003.jpg

En een fotooke van mijn nieuwe aanwinst, een turquoise acro;

factuur Hans Anders 006.jpg

Bedankt nogmaals Geert!!!

Het koraal staat nu nog op de bodem, maar mijn twee comp. lijm is helaas op... Misschien dat ik morgen vast ga proberen te zetten met cement in het water.

Mooi koraaltje heb je gescoord Frank, je moet het maar net tegenkomen.:)

Back
Bovenaan