Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Mmmmm....toch handig als die editknop eindelijke tevoorschijn komt :)

Ik wilde er nog bij vermelden dat door jou foto's de knoop meteen doorgehakt was........die Yasha......WOW, ik had hem al in "Ons zeeaquarium" zien staan maar nu is het zeker, die komt er hier ook in.

bizar detail, nooit geweten! (zoals wel meer niet wat je vastlegd met die cam) Mijn kerst word een lens...dat weet ik zeker haha!

Ha Miranda, jij gaat zeker veel plezier hebben van een macrolens, met name omdat jouw bak niet zo diep is.
Dan kan je ze lekker goed voor de lens krijgen, hoe dichter bij hoe beter.

Betreffende de pupilvorm van de kappersgarnaal, dit was me ook al opgevallen bij de poetsgarnaal.
Ik heb heel wat gezocht op internet, maar ik heb hier verder niets over gevonden.
Ik zal toch niet de eerste zijn die dit gezien heeft?????:rolleyes:

Bijlagen

• poetsgarnaal close-up org week 26 041.jpg
    poetsgarnaal close-up org week 26 041.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 12
Ha Miranda, jij gaat zeker veel plezier hebben van een macrolens, met name omdat jouw bak niet zo diep is.

Betreffende de pupilvorm van de kappersgarnaal, dit was me ook al opgevallen bij de poetsgarnaal.
Ik heb heel wat gezocht op internet, maar ik heb hier verder niets over gevonden.

Zo..had nog wat in te halen na mijn vakantie! Je hebt werkelijk weer prachtige plaatjes gemaakt. Knap hoe je elke keer weer van de retescherpe foto's weet te maken! Het gaat goed met Max zie ik!

je meot met die foto meedoen met de fotowedstrijd joh, deze maand is het thema garnalen, nou die win je wel zo :)

WOW!!!
Elke keer als ik jou foto's zag werd ik weer droevig................van mijn eigen foto's wel gezegd ;)
Nu ligt er hier ook een macro haha, welliswaar even te leen maar dat mag de pret niet drukken, ik moet zeggen dat de foto's er inderdaad 100x beter uitzien dan met de "standaard" lenzen.
Schitterende foto's heb je weet geschoten hoor enaccordenaccord
Ik kan geen genoeg van jou dagboek krijgen hoor ;)

Mmmmm....toch handig als die editknop eindelijke tevoorschijn komt :)

Ik wilde er nog bij vermelden dat door jou foto's de knoop meteen doorgehakt was........die Yasha......WOW, ik had hem al in "Ons zeeaquarium" zien staan maar nu is het zeker, die komt er hier ook in.

Hey Fladder, de moed niet opgeven, lekker plaatjes blijven schieten hoor!
Speciaal voor jou post ik hierbij nog een nogal beroerde foto. :o
Dat kon niet anders omdat ik schuin door de ruit moest schieten.
Ik vind hem bijzonder omdat je vagelijk de Yasha, de dwerglipvis en helemaal rechts mijn "tarantula" krab gebroederlijk naast elkaar ziet liggen. Vaak ligt hier ook nog een chinese pijlvis bij. Weet je meteen hoe geweldig zo'n Yasha is.

Zo..had nog wat in te halen na mijn vakantie! Je hebt werkelijk weer prachtige plaatjes gemaakt. Knap hoe je elke keer weer van de retescherpe foto's weet te maken! Het gaat goed met Max zie ik!
Dank je wel Bas, alles wat niet scherp is moet je gewoon deleten. :cool:
Ja, gaat goed met Maxje, toch een vreemd gevoel dat hij weggaat.

je meot met die foto meedoen met de fotowedstrijd joh, deze maand is het thema garnalen, nou die win je wel zo :)

Ach ja, stel je voor dat ik win! Ik heb al een refractometer, die gun ik een ander.;)

Bijlagen

• IMG_6352.jpg
    IMG_6352.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 10
  • IMG_6338.jpg
    IMG_6338.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 10
Voor zover ik weet heeft je garnaal niet eens één 'pupil'. Ze hebben namelijk facetogen (samengestelde ogen net als insecten), en de vorm daarvan bepaald dan ook de vierkante 'vorm' van de 'pupil' die je ziet.

zo leuk dat jij die godzilla ook nog steeds hebt! bij mij zit ie sinds de nieuwe bak in de sump, maar hij is er nog steeds. Mooi beestje als voorbeeld voor het topic van bert over krabben hier verderop in het forum :rolleyes:
Hey Miranda, fijn dat jij de naam nog wist, want die was ik even kwijt. Deze knapperd gaat mee naar de nieuwe bak, ik heb er nog een ander type zitten (foto) die ik regelmatig poliepjes zie knippen. Die zal een andere bestemming gaan krijgen.

Voor zover ik weet heeft je garnaal niet eens één 'pupil'. Ze hebben namelijk facetogen (samengestelde ogen net als insecten), en de vorm daarvan bepaald dan ook de vierkante 'vorm' van de 'pupil' die je ziet.
Ha Rainier, fijn dat je een toelichting geeft. Toch ziet het oog er zo anders uit dan dat van bijvoorbeeld een mantis of een libelle. Vandaar dat het niet meteen in me opkwam om het als een facetoog te benoemen. Ik meen overigens dat ik die "vierkanten" inderdaad ook op verschillende plekken op het oog, in ieder geval bij de kappersgarnaal, gezien heb. Ik zal de loupe weer eens ter hand nemen.;)

Kunnen ze hiermee dan ook om de hoek kijken.......Powat

enaccordenaccordenaccord

Bijlagen

• IMG_6136.jpg
    IMG_6136.jpg
    45 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Hey Annetje,

Als ik heel je dagboek doorspit zal ik waarschijnlijk het antwoord wel kunnen vinden, maar gelukkig zijn het niet zo veel bladzijdenPowat. Dus vraag ik het maar even direct.

-Wat voor voerautomaat heb jij.
-Welk voer(en) gebruik je erin.
-Hoe doe je dit met vissen die geen vlokken accepteren en alleen vers of vriezer eten. Of heb je je visbestand zo uigekozen dat ze allemaal vlokken eten. Of heb jij een "vries vervanger" gevonden welke wel in een voerapparaat kan.

Greetings,
Jack

Hey Annetje,

Als ik heel je dagboek doorspit zal ik waarschijnlijk het antwoord wel kunnen vinden, maar gelukkig zijn het niet zo veel bladzijdenPowat. Dus vraag ik het maar even direct.

-Wat voor voerautomaat heb jij.
-Welk voer(en) gebruik je erin.
-Hoe doe je dit met vissen die geen vlokken accepteren en alleen vers of vriezer eten. Of heb je je visbestand zo uigekozen dat ze allemaal vlokken eten. Of heb jij een "vries vervanger" gevonden welke wel in een voerapparaat kan.

Greetings,
Jack

Hey Jack,

Ik gebruik een Eheim 3581. Ik heb er twee van en vind ze geweldig. Ze zijn goed te programmeren en dat zal jou zeker aanspreken. Tot 4 x 2 voedingen per dag. De batterij gaat ruim een jaar mee, hij geeft aan als de batterij te weinig stroom gaat leveren, maar dan doet hij het nog wel even. Wat heel fijn is is dat hij het voer ventileert, zo voorkom je klontering.

Als voer gebruik ik van ocean nutrition forumla one en two, small pellets (voor vissen die dierlijk eten eten en voor de groeneters) en die meng ik. Voor de hoeveelheid vissen die ik heb vond ik dat er te veel in een keer uitkwam, toen heb ik de opening (die overigens in grootte aan te passen is) wat kleiner gemaakt met plakband. De kleinste opening vond ik namelijk nog te groot.
Ik heb er ook wel eens reefpearls in gedaan, dat gaat ook prima. Kreeg toen wel meteen een geweldige explosie van rode pluisalg, maar dat ter zijde. Eigenlijk kan alles er wel in.

Ik heb inderdaad mijn vissenbestand aangepast aan het gegeven dat ze droogvoer moeten accepteren. Maar wellicht gaat het refugium later ook een en ander bijdragen aan de voedselketen!

Ik heb al tijden te maken met een onverklaarbaar hoog fosfaatgehalte in Max (tot 0.25!:eek:).
Ik heb alles nagekeken wat er mee te maken zou kunnen hebben en heb niets bijzonders vast kunnen stellen.

Vreemd genoeg maakt het filteren over RowaPhos ook niet zo veel uit, het fosfaat blijft te hoog.
De laatste weken leidt het ook tot een verminderde expansie van de poliepen van mijn vingerleder, dus dat is toch echt "the limit!"

Toen ik echter dit stukje las ging er een lichtje branden.
http://kolognekoral.blogspot.com/

Het nitraat is al tijden en tijden onmeetbaar, 4 panty kousjes gevuld met biopellets hangen zachtjes in de stroming te wiegen.
Zouden die dan toch werken en heb ik hier de kern van het probleem te pakken?

Ik heb een van de vier kousjes verwijderd, hopelijk is dat niet een te grote stap voor het systeem.
Volgende week maar weer eens verder zien en de volgende kous er uit.

Graag jullie meningen en adviezen!

Haha, ik weet inmiddels wat meer werk is dan 1 bak, juist ja, twee bakken.Powat
Ik heb inmiddels grote bewondering voor een ieder die de zorg over meerdere bakken heeft!enaccord

Fosfaat is nog erg hoog, 0.25!
Nitraat nog op 0, in ieder geval geen crash na het wegnemen van een kwart van de biopellets.
Vandaag weer een kwart verwijderd.:cool:

Bleek ook mijn fosfaatfiltertje stil te staan,
dus dat even snel aan de praat gekregen met een enorme lading fosfaat killer, ik heb er nou zo'n genoeg van.

Ook weer iets nieuws in de Maxje ontdekt, wat zou dit toch weer zijn, een spons?

En nog een foto speciaal voor Rainier, heeft hij toch gelijk met dat facetoog.

Bijlagen

• IMG_6531.jpg
    IMG_6531.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2486.jpg
    IMG_2486.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2486_2.jpg
    IMG_2486_2.jpg
    48,1 KB · Weergaven: 8
Bijna twee jaar geleden kocht ik een verlegen rode dwerglipvis (Paracheilinus carpenteri).
Een aandoenlijke vis die een apart plekje in mijn hart heeft.
In februari liep hij een ernstige verwonding aan zijn linker oog op (zie ook #939).
Hij overleefde deze verwonding, alhoewel hij blind werd aan dit oog.
Hij leek zich erg goed aan te passen aan het een-ogig bestaan, maar geleidelijk zag ik hem toch vermageren.
De concurrentie om het voedsel was een strijd die hij te vaak van zijn mede-visjes verloor.
Dit was een reden om hem regelmatig apart bij te voeren, zodat hij wat meer op kracht kan komen.
Helaas zag ik hem dit weekeinde niet meer.

Dus ik vrees het ergste, echt jammer, want ik vond hem een geweldige leuk knakker.
Bijgaand nog een foto van hem, in al zijn pracht en praal.

Bijlagen

• nieuwe aanwinsten 048.jpg
    nieuwe aanwinsten 048.jpg
    60,9 KB · Weergaven: 11
Het fosfaat is nog steeds onder de 0.03.
Gelukkig zie ik nu ook dat de poliepen van de vingerleder nu weer tot ontplooiing komen.
Leuk dat die relatie tussen een te hoog fosfaat en ingetrokken poliepen inderdaad blijkt te kloppen en dat je het effect van correctie kunt waarnemen.
Ik sluit af met een portretje van een van de blauwe juffers.Powat

Bijlagen

• IMG_6656.jpg
    IMG_6656.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 8
Prachtige foto's weer, Anne!

Dank je wel Bas.:)

Water halen bij Neeltje was gisteren een stormachtige aangelegenheid, maar het moest toch gebeuren.
Er stond een mede-liefhebber, altijd leuk en gezellig.
Een aardig en spontaan echtpaar uit Middelburg, compleet met aanhangwagen vol met tonnen, een generator met dompelpomp.
En dat water oppompen ging me toch in een tempo!:eek:
Haha, daar kon ik met mijn emmertje aan een touwtje niet tegen op.
Die emmer hoefde ook niet te water, in een mum van tijd hadden ze mijn 6 vijf liter Jerrycans gevuld waarvoor nogmaals dank.;)
Ga toch nog eens nadenken over zo'n generator.
:rolleyes:

Bijlagen

• IMG_6682.jpg
    IMG_6682.jpg
    106,6 KB · Weergaven: 25
Sinds de verhuizing van Max lijkt de anemoon het niet meer zo goed te doen.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom.
Hij hangt maar wat te bengelen, als een vleermuis in een grot.
Het volpompen heb ik de laatste weken niet meer waargenomen.
:(

Gisteren avond meende ik de oorzaak gevonden te hebben.:rolleyes:
Werd er niet direct blij van.
Mijn vogelspin krab gebruikte de anemoon als een boksbal, hij zwiepte het ding echt op en neer.
Maar daarnaast zag ik dat hij er ook van at, getuige de gerafelde rand van de anemoon.:eek:

Verbijstering, mijn krab die zich nooit aan iets anders dan aan algen leek te vergrijpen en dan dit?
Wat te doen? De krab moest er uit!

Met een stokje liet de krab zich met frisse tegenzin van zijn prooi verwijderen.
Een glas met iets heerlijks vast als val neergezet.
Gedurende de nacht hebben de Maxiaantjes zich tegoed gedaan aan deze lekkernij, maar het glas bleef leeg.

Vanochtend nog eens goed nagedacht, wat was nou de kip en wat was het ei?
Heeft de krab primair de nog gezonde anemoon keer op keer aangevallen en is deze hierdoor in zo'n erbarmelijke toestand geraakt?
Of was de anemoon ziek en ruimt de krab de rommel alleen maar op?

Voorlopig kies ik maar voor het laatste.:p
Jullie meningen hierover hoor ik overigens graag.
:biggrin:

Bijlagen

• IMG_6707.jpg
    IMG_6707.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 8
  • IMG_6714.jpg
    IMG_6714.jpg
    60,7 KB · Weergaven: 7
  • IMG_6715.jpg
    IMG_6715.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 9
Vrijdag langs Miya Mare geweest.
Ligt vanuit Zeeland om de hoek en dat is ook wat waard.:biggrin:

Zag daar een allerliefst klein koraaltje, en catalaphyllia in de kleur die ik al zo lang zocht.:o
Bovendien in het handzame formaat van een kippenei, kon ik niet volhouden dat er in Max geen plaatsje voor haar was.:p

Ik vind dit een koraal met zo'n pront en stoer karakter.
Binnen de kortste keren stonden al haar poliepen weerbarstig overeind.

Bij het nemen van de foto's gingen de vissen zoals altijd meteen voor de lens zwemmen,
ik heb ze er voor de aardigheid maar eens bijgedaan.

Bijlagen

• IMG_6723.jpg
    IMG_6723.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 8
  • IMG_6702.jpg
    IMG_6702.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 9
  • IMG_6699.jpg
    IMG_6699.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 9
Back
Bovenaan