Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Clownfish's reeftank

Zonde van de achilles Christof.
De bak lijkt er verder best aardig bij te staan.
Ik denk dat ik last heb gehad van dezelfde bruine sliertjes, verdwenen wel weer na enkele maanden. Regelmatig af blijven zuigen, geduld en afwachten tot de bak in balans is. Ik voegde wekelijks BioGro toe na het verversen, maar wat hiervan het aandeel is geweest in de strijd tegen deze alg durf ik niet te zeggen.
Succes!

Ik snap eerlijk gezegd niet dat iedereen maar positief blijft reageren. Ik heb je dagboek eens doorgelezen en ik lees alleen maar fouten. Zoals het toevoegen van vissen terwijl er nog dode in de bak liggen te rotten? Een zeekomkommer in de bak terwijl je weet dat dit fout kan gaan (hij gaat echt een keer dood). Nou ja ik hoop dat je het in vervolg wel nadenkt voordat je iets in de bak gooit.

Zonde van de achilles Christof.
De bak lijkt er verder best aardig bij te staan.
Ik denk dat ik last heb gehad van dezelfde bruine sliertjes, verdwenen wel weer na enkele maanden. Regelmatig af blijven zuigen, geduld en afwachten tot de bak in balans is. Ik voegde wekelijks BioGro toe na het verversen, maar wat hiervan het aandeel is geweest in de strijd tegen deze alg durf ik niet te zeggen.
Succes!
Hier zijn die bruine slierten al aanwezig vanaf het zeekomkommer incident. Ik krijg ze met niks weg! Elke week worden ze afgezogen en sommige stenen geschrobd met een tantenborstel. regelmatig werden bacteriepreparaten toegevoegd maar ze blijven terugkomen. Qua nutriënten is de bak laag aan fosfaat en nitraat is 5ppm. Algeneters eten er niet van dus ik ben benieuwd als iamand een tip heeft waardoor ik ze kan bestrijden.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat iedereen maar positief blijft reageren. Ik heb je dagboek eens doorgelezen en ik lees alleen maar fouten. Zoals het toevoegen van vissen terwijl er nog dode in de bak liggen te rotten? Een zeekomkommer in de bak terwijl je weet dat dit fout kan gaan (hij gaat echt een keer dood). Nou ja ik hoop dat je het in vervolg wel nadenkt voordat je iets in de bak gooit.

Sorry, ik heb nooit enig dier in de bak geplaatst zonder vooraf er grondig over te lezen. Fouten? dat is relatief,... als je je bestand beperkt tot een sterke gele dokter en wat juffertjes en leders of je beslist wat exclusievere dieren te houden waarover minder is geweten over de houdbaarheid....
Ik denk dat je best het dagboek nog eens grondig doorneemt want ik heb NOOIT vissen geplaatst wanneer er geen evenwicht was. Wat de zeekomkommer betreft, dat is een zaak tussen de verkoper en mij; ik wist idd. dat zeekomkommers giftig waren, alleen zou deze soort geen probleem vormen:(. Bij het sterven van een zeekomkommer komen deze gifstoffen langzaam vrij en worden dan ook grondig afgebroken door het systeem en de actieve kool. Het is dan ook een héél nuttig dier maar idd. met risico's.

Tot slot zou ik,nog willen reageren door te stellen dat reacties idd. niet altijd positief hoeven te zijn. Zelfs de beste zee-aquarianen maken fouten en daar kunnen we allemaal van leren...

Ik nodig bij deze iedereen dus uit om tips te geven hoe ik het evenwicht zover kan krijgen dat die bruine algen zullen verdwijnen. Alle reacties zijn welkom, ook negatieve;)!

Christof

Kom zelf ook niet verder dan dat het vergift in het zand en steen zit en het dus ofwel uitzweten wordt ofwel de boel vervangen (hetgeen denk ik geen optie is).Mss. dat het helpt als alleen de bodem vervangen wordt?
Ps heb ook zo'n komkommer gehad,ook in de pomp.Gelukkig pas gebeurt en nog niet dood.Heb hem dadelijk verwijderd.Hier zeggen ze dan "je moet niet schoon zijn om geluk te hebben"

Die bruine slierten kun je proberen weg te krijgen met Algen-ex, is een zeer goed product volgens mij..
Tja algen en waterwaarden, het blijft soms een mysterie. Ik heb in mijn (ex-)bakje nooit nitraat en fosfaat kunnen meten, en toch groeien enkele harde wieren op mijn levend steen die maar niet weg wilden gaan. Integendeel, ze groeiden best snel. Misschien voeden ze zich ook met bepaalde andere elementen, zoals ijzer enz.

Grtz
Stephen

Kom zelf ook niet verder dan dat het vergift in het zand en steen zit en het dus ofwel uitzweten wordt ofwel de boel vervangen (hetgeen denk ik geen optie is).Mss. dat het helpt als alleen de bodem vervangen wordt?
Ps heb ook zo'n komkommer gehad,ook in de pomp.Gelukkig pas gebeurt en nog niet dood.Heb hem dadelijk verwijderd.Hier zeggen ze dan "je moet niet schoon zijn om geluk te hebben"

Dan heb jij véél geluk gehad! en gespaard van een hoop ellende! De zand is grotendeels vervangen door 4 zakken levend zand gemengd met 4 zakken 'dood' zand. Stenen zijn ook poreus, maar ik kan moeilijk de hele opbouw vervangen. Ik laat het geheel nu rustig draaien met beprekte bezetting. Regelmatig water wisselen en actiefkool. Ik hoop dat het beter wordt met de tijd, ik heb geen haast zolang het maar opnieuw wordt zoals vorig jaar...

Christof

Die bruine slierten kun je proberen weg te krijgen met Algen-ex, is een zeer goed product volgens mij..
Tja algen en waterwaarden, het blijft soms een mysterie. Ik heb in mijn (ex-)bakje nooit nitraat en fosfaat kunnen meten, en toch groeien enkele harde wieren op mijn levend steen die maar niet weg wilden gaan. Integendeel, ze groeiden best snel. Misschien voeden ze zich ook met bepaalde andere elementen, zoals ijzer enz.

Grtz
Stephen
Stephen,

is die Algen-ex onschadelijk voor Tridacna's, sponzen, etc? Ik wil niet graag zomaar iets in de bak kieperen vandaar... Dat de vallonia zou afsterven daar geef ik niet om:biggrin:, maar de rest:(. Ik heb algeneters genoeg (dokters, slakken,...), geen enkele eet die bruine slierten:( dus mss moet ik toch maar naar product grijpen. Theo raadde me ook al PhycoEX aan

Christof

Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen tridacna's en sponzen had, alleen LPS en SPS, die hadden er geen last van..
Ja idd, ik blijf maar algen-ex zeggen, de nieuwe naam is PhycoEx:p

Dit is de uitleg van de fabrikant:

Unser bewährtes Hausmittel bei allen Algenproblemen (außer Cyanobakterien/rote Schmieralgen) im Meerwasseraquarium mit breitem Anwendungsspektrum. Wirkt äußerst wirkungsvoll gegen einzellige Algen wie Dinoflagellaten, Diatomeen, oder Goldalgen, sowie gegen alle höheren Algen wie z.B. Fadenalgen oder Bryopsis. Zooxanthellate Korallen nehmen bei normaler Anwendung keinen Schaden.

Der Einsatz im Riffaquarium stört in keinster Weise die Bakterienflora und wirkt daher nicht destabilisierend auf das Aquarienmilieu.

Hoop dat je er iets mee bent, ik vind het in ieder geval een goed product tegen micro algen..

Grtz
Stephen

Stephen,

is die Algen-ex onschadelijk voor Tridacna's, sponzen, etc? Ik wil niet graag zomaar iets in de bak kieperen vandaar... Dat de vallonia zou afsterven daar geef ik niet om:biggrin:, maar de rest:(. Ik heb algeneters genoeg (dokters, slakken,...), geen enkele eet die bruine slierten:( dus mss moet ik toch maar naar product grijpen. Theo raadde me ook al PhycoEX aan

Christof

[SIZE=-1]Dit is wat ik heb gevonden op het net i.v.m. PhycoEx:[/SIZE]
[FONT=Tahoma,Verdana,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1][/SIZE][/FONT]
[FONT=Tahoma,Verdana,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1] Bekannte Schädigungen/Nebenwirkungen

Bei Einhaltung der Dosierungsanleitung treten nur geringfügige Nebenwirkungen auf.
Keine Schädigung an Fisch- oder Wirbellosen-Besatz, selbst empfindliche Steinkorallen (wie z.B.: Acropora) bleiben unbeeinflusst. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Tahoma,Verdana,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1]Folgende Nebenwirkungen sind bekannt:[/SIZE][/FONT]​
  • [FONT=Tahoma,Verdana,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1]Leichter Abfall des Redoxpotentials[/SIZE][/FONT]
  • [FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1]Bei längerem Einsatz: Schädigung des Allgemein-Zustandes von Seeigeln [/SIZE][/FONT]
  • [FONT=Tahoma,Verdana,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1]Bei Schlammfilterbecken können die zum Betrieb notwendigen Caulerpas geschädigt werden.
    Empfehlung: Caulerpas häufiger kontrollieren und evtl. glasige Stellen entfernen oder auslagern
    (beim Absterben können gespeicherte Schadstoffe ins Becken abgeben werden)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Tahoma,Verdana,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif]Folgendes wurden von unseren Kunden vereinzelt berichtet und ist nicht generell gültig
(Eine k[/FONT][FONT=Tahoma,Verdana,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif]lare Zuordnung zum Einsatz von phycoEx [/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Sans-serif,sans-serif]ist nicht gegeben. Schädigungen werden ebenso durch andere Einfluss-Parametern beeinflusst (wie z.B.: Dinoflagellaten-Befall)[/FONT]
  • [FONT=Tahoma,Verdana,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1]Schädigung des Allgemein-Zustandes von Tridacna-Muscheln [/SIZE][/FONT]
  • [FONT=Tahoma,Verdana,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1]vorübergehende Wassertrübung bei starkem Befall[/SIZE][/FONT]
En ook nog deze post:

'Hallo, Ich hab das Mittelchen wegen meiner Kugelalgen angewendet. Und es wirkt. Ich kann sonst nichts negatives feststellen außer das Schwäme auch unter dem Mittel degenerieren. Aber ist ja meistens so: keine Wirkung ohne Nebenwirkung.'

Dus ik zal best eerst een onderkomen moeten zoeken voor mijn Tridacna's en sponzen, vooraleer ik met de behandeling kan beginnen.

Christof

Cristoph
ik heb phycox gebruikt samen met een doopvont erin, dit heeft geen enkel probleem gegeven, ook niet bij de andere koralen of vissen. Volgens mij betrouwbaar spul. Alle bruine algen zijn er na een week mee verdwenen en zijn tot op heden nog niet terug gekomen, en dit is nu ongeveer 3 manden geleden.

Groetjes Marc

Cristoph
ik heb phycox gebruikt samen met een doopvont erin, dit heeft geen enkel probleem gegeven, ook niet bij de andere koralen of vissen. Volgens mij betrouwbaar spul. Alle bruine algen zijn er na een week mee verdwenen en zijn tot op heden nog niet terug gekomen, en dit is nu ongeveer 3 manden geleden.

Groetjes Marc

Hoi Marc,

Bedankt voor het meedelen van jouw ervaringen, daar heb ik wat aan! Ik heb vorige week enkele drastische verversingen doorgevoerd met Reefcrystals zout en ben gestopt met toediening van koolstofbron (wodka, Zeostart,...) en het gaat al véél beter. Ze zijn nog niet helemaal verdwenen maar toch sterk gereduceerd. Ik wil er nog even de voorkeur aan geven om op deze manier de algen terug te dringen, vooraleer chemisch te gaan bestrijden.

Christof

Het is dat ik me niet gekwalificeert voel om je advies te kunnen geven, maar anders zou ik zeggen, vervang een deel van het levend steen en de bodem. Ik heb het gevoel dat je anders blijft doorbouwen op fundamenten van ellende.
Dooo! zei ik het toch :biggrin:

Christof,

groot gelijk als je het op deze manier kan oplossen, bij mij was het niet meer te doen.
Erop of eronder zoals ze zeggen, en het was erop, gelukkig maar.
Nu gaat het uiteindelijk de goeie kant op met de aqua. koralen beginnen opnieuw te groeien.
Tijd om de lege gate terug te vullen.

Groetjes

PS gisteren Joachim aan de telefoon gehad en blijkbaar lust de vijlvis de deelanemonen.

Hoi Marc,

Bedankt voor het meedelen van jouw ervaringen, daar heb ik wat aan! Ik heb vorige week enkele drastische verversingen doorgevoerd met Reefcrystals zout en ben gestopt met toediening van koolstofbron (wodka, Zeostart,...) en het gaat al véél beter. Ze zijn nog niet helemaal verdwenen maar toch sterk gereduceerd. Ik wil er nog even de voorkeur aan geven om op deze manier de algen terug te dringen, vooraleer chemisch te gaan bestrijden.

Christof

Christof,

PS gisteren Joachim aan de telefoon gehad en blijkbaar lust de vijlvis de deelanemonen.

Daar ben ik héél blij om! Het voelde bij mij slecht aan zo'n bak ten onder te laten gaan aan een deelanemonenplaag:rolleyes: Goed afgericht door mezelf zou ik zeggen:goed::biggrin:! Ik vrees wel dat hij nog wat werk zal hebben.... Hopelijk leren de andere ook majano's apprecieren:biggrin: .

Christof

Het is dat ik me niet gekwalificeert voel om je advies te kunnen geven, maar anders zou ik zeggen, vervang een deel van het levend steen en de bodem. Ik heb het gevoel dat je anders blijft doorbouwen op fundamenten van ellende.
Dooo! zei ik het toch :biggrin:

Bedankt voor de suggestie! Een deel van het levend steen is een paar maand geleden vervangen. Ik ben ook nog van plan enkele zakken levend zand toe te voegen. Voorlopig lijkt de bruine algenplaag te verdwijnen... Rustig afwachten het lijkt traagjes in de goede richting te evolueren:)

Christof

Hey Christof,

't was idd ne keer tijd voor een update.:biggrin: Mooie koraaltjes man, hoe zit het ondertussen met de visbezetting ed?

Hey Christof,

't was idd ne keer tijd voor een update.:biggrin: Mooie koraaltjes man, hoe zit het ondertussen met de visbezetting ed?

Bedankt Bart,

De visbezetting is momenteel ver van compleet, momenteel 3 dokters (Naso elegans, A. olivaceus en A. striostegus), 2 x 2 koppels pijlvisjes (N. decora en N. magnifica), koppel zandhappers (V. sexgutata), 2 koppels pitvisjes (S. splendidus, S. picturatus), 2 koppels anthias (Ps. smithvanizi, Ps. dispar), 1 Scarus spinus, 1 B. cosmetes, 1 poetsvis (L. dimidatus)en een koppel anemoonvisjes (A. ocellaris).

Heb nog wat visjes in bestelling staan oa. schooltje Ps. smithvanizi en schooltje Ps. ventralis. Liever wat meer kleinere visjes in de toekomst:), vermits de olivaceus ondertussen flink is gegroeid denk ik erover de gestreepte dokter weg te doen...tenminste als ik een goede bestemming voor hem vind:rolleyes:.

Christof

Back
Bovenaan