U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Dank je wel!Schitterend Glenn!
Heel mooi, geef jij extra voeding aan je koralen , zo ja welke?Photoshoot #3
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En is dat dan ook het enige wat je doet? Ik draai ook op ez maar doe elke 3 maanden een icp en corrigeer individuele elementen. En dan nog moet ik af en toe water wisselenIk zou niet anders weten. Ik ga mijn eigen weg. De frag700reef draait al sinds 2018 op EZ, zonder waterwissels.
Bekijk bijlage 668147
Hoi Glenn. Zeer mooie beelden! Toevallig ook nog foto's gemaakt van de bak met total reef care? Ik zit er sterk aan te denken mijn aanstaande bak daar mee te gaan draaien.

Dank je wel voor het compliment.Heel mooi, geef jij extra voeding aan je koralen , zo ja welke?

Ik weet dat de meesten regelmatig een ICP doen en aanvullen.En is dat dan ook het enige wat je doet? Ik draai ook op ez maar doe elke 3 maanden een icp en corrigeer individuele elementen. En dan nog moet ik af en toe water wisselen

Heel mooi, interessant om te lezen hoe jij het doet en thx voor het delen.Ik weet dat de meesten regelmatig een ICP doen en aanvullen.
Ik weet ook dat de meesten het ongeloofwaardig vinden als ik zegt dat ik van al mijn aquaria nooit ICP testen opstuurt met het doel om de elementen bij te sturen
Ik doe het echt met de standaard beschikbare testjes en de mij cruciaal geachte parameters en wil voor mijzelf de boel niet overcompliceren.
Ik ben tevreden met het resultaat tegenover middelen en de inspanning die ik erin moet stoppen en vind het prima zo.
Ik zou ongetwijfeld mooiere kleuren, meer groei en meer soorten kunnen houden met icp testen, extra elementen, betere techniek, maar het is mij gewoon niet waard die extra tijd, middelen en moeite in te stoppen. Ik ben geen wetenschapper, die perse iets wilt bewijzen. Ik ben een hobbyist die "toevallig" tegen het ei van columbus aanliep en enthousiast zijn bevindingen en succesen deelt.
Ik heb gewoon de ideale balans voor mijzelf gevonden en daar pluk ik de vruchten van door dagelijks te genieten van mijn hobby.
After all: je moet genieten van deze hobby, het is geen wedstrijd wie de mooiste en duurste heeft toch?
Er luidt ook een gezegde "never change a winning team". Daar geloof ik heilig in. Want al sinds 2012 voer ik een vaste koers en daar heb ik nog steeds geen dag spijt van, want ik blijf genieten van deze hobby.
Mbt tot wissels kan ik alleen bevestigen dat ze niet meer nodig zijn als je alles op een rijtje hebt. Ik hebt mijn zaakjes op orde en probeer dat zo goed mogelijk aan anderen over te dragen.
Maar tussen overdracht van kennis en het succesvolle implementatie zit blijkbaar nog een grote kloof die overbrugt moet worden.
Dat is tot nu toe de grootste uitdaging gebleken. Het helpt ook niet als mensen op diverse platforms bewust- of onbewust misinformatie verspreiden.
Een vaak gehoorde mythe is: "Glenn doet ook aan waterwissel". Ik lees het en laat het voor wat het is. Die station zijn we al gepasseerd.
Bekijk bijlage 668286
Geen dank. ik zou ze uiteindelijk ook delen, maar de interaktie met andere reefers maak het wel extra leuk.Ontzettend dank voor de beelden. Bij mijn nano doe ik de laatste twee jaar ook geen waterwissels meer. En het viel mij op dat ik in constante verhouding de elementen bij doseer om KH stabiel in de range te houden. Vandaar dat ik TRC zo interessant vind. Met mechanisch filteren was ik ook terughoudend. Maar ben dat nu continu aan het doen. De DSR als methode een eerlijke kans geven. De koralen gaan er goed onder. Ben benieuwd hoe het kleine leven daar mee om gaat. Copepoden en amphipoda zeg maar.

Eenvoud maak het ook op lange termijn behapbaarBedankt voor je heldere uitleg. Ik ga eens rustig nadenken over het standpunt met de phytoplankton. Het maakt het een en ander wel een stuk eenvoudiger. Ga voorlopig door met actief filteren over watten. Succes met je bezigheden. Ik hou je in de gaten!![]()
Helemaal mee eens.Eenvoud maak het ook op lange termijn behapbaar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.