Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

We zijn weer thuis... Drie weken Indonesië, vooral Bali en een aantal eilandjes in de omgeving (Nusa Lembongan, Gili Air, Nusa Penida). We hebben genoten. Dankzij goede zorgen van Bas en Arno stond de bak er thuis top bij. Mijn collega's hebben -het is immers zomervakantie- voor de bak op school gezorgd. Ook daar is alles goed gegaan.

Oudste zoon heeft op Bali zijn duikbrevet gehaald, nu kunnen we dus samen duiken. Ik heb ooit 'goedkoop' in Indonesië mijn brevet gehaald. Ik had het geluk een ontzettend goede instructeur te treffen. Aardig, grappig, geduldig en een erg goede docent. Zoon heeft bij dezelfde meneer nu ook zijn brevet gehaald. Erg leuk voortaan samen te kunnen duiken!

Bekijk bijlage 657505Bekijk bijlage 657506Bekijk bijlage 657507Bekijk bijlage 657508Bekijk bijlage 657509Bekijk bijlage 657510Bekijk bijlage 657511Bekijk bijlage 657512Bekijk bijlage 657513Bekijk bijlage 657514
Prachtige duikjes en mooie foto's :) Sublub Rotterdam wenst je nog veel mooie duiken toe.

Facebook kwam met deze herinnering… Alweer een jaar geleden!
Ik ben er apetrots op, de gloednieuwe geheel herschreven versie van deel 1 van mijn boeken.

Het is begonnen als een hobbyproject en verworden tot een zeer populair boek dat heel veel aquarianen heeft geholpen meer plezier en minder ellende en kosten te hebben aan hun bak.

Daarnaast zijn het ook erg fraaie boeken geworden, vind ik zelf. 😎

Bekijk bijlage 660674Bekijk bijlage 660675Bekijk bijlage 660676
Ik zou even moeten zoeken maar ik denk dat ik ergens nog een pdf afdruk heb van 'hobbyproject' deel 1. Volgens mij kwam dat nog uit de tijd dat Aquacompleet op de Schubertlaan zat.

Ik zou even moeten zoeken maar ik denk dat ik ergens nog een pdf afdruk heb van 'hobbyproject' deel 1. Volgens mij kwam dat nog uit de tijd dat Aquacompleet op de Schubertlaan zat.
De pdf én de gedrukte versie heb ik allebei nog. Klopt inderdaad, Aquacompleet zat toen nog op de Schubertlaan. Het was een top-winkel, zoals er in die tijd heel veel geweldige aquariumwinkels in Nederland waren. Tegenwoordig is dat helaas wat dunner gezaaid.

Kleine update...

De gemmatum is er uit, hij werd veel te groot.
De borboniussen zijn er ook uit, ze werden te groot en te dominant. Ze staan nog te koop.

Verder heb ik aan de linker kant een emmer puin verwijderd. Nu oogt het wat leeg, de komende dagen pak ik het verder aan zodat het weer een beetje toonbaar oogt.

Nu er wat ruimte is gekomen in het visbestand is het tijd na te denken over wat er eventueel voor terug kan komen.

IMG_2276.JPG

Hopelijk heb ik hier heel wat jaren plezier van…

Bodianus neopercularis.

IMG_2295.jpegIMG_2294.jpegIMG_2293.jpeg

Dat is een hele mooie vis! Staat hier ook nog ergens ver weg op een lijstje, wie weet ooit :).

Dat is een hele mooie vis! Staat hier ook nog ergens ver weg op een lijstje, wie weet ooit :).
Zeker mooi! En hier stond hij ook wel erg ver op het lijstje, maar nu de gelegenheid zich voordeed...

Prachtige vis!
Maar mijn ervaringen met 2 verschillende Bodianus-soorten is niet positief geweest.
Benieuwd hoe deze zich gedraagt in jouw aquarium.
Welke twee soorten heb jij gehad? Ik heb begrepen dat het subgenus Trochocopus (waartoe ook onder meer de B. sepiacauda en B. opercularis behoren) wat minder agressief is dan veel van de wat grotere 'lompere' soorten.

Nog een paar foto's. En eentje van het tuintje Goniopora/Alveopora

IMG_2297.jpegIMG_2304.jpegIMG_2305.jpegIMG_2308.jpeg

Zeker mooi! En hier stond hij ook wel erg ver op het lijstje, maar nu de gelegenheid zich voordeed...

Welke twee soorten heb jij gehad? Ik heb begrepen dat het subgenus Trochocopus (waartoe ook onder meer de B. sepiacauda en B. opercularis behoren) wat minder agressief is dan veel van de wat grotere 'lompere' soorten.
Ik heb de Bodianus bimaculatus en de Bodianus sepiacaudus gehad.

Ik heb de Bodianus bimaculatus en de Bodianus sepiacaudus gehad.
Dat zijn inderdaad ook Trochocopus soorten

Ik heb vroeger ook eens een bimaculatus gehad. Dat duurde niet lang. Te agressief. Alles dat zwom en een oogvlek had moest dood.

Sindsdien blijf ik weg bij alles dat Bodianus heet.

Ik maak me nu wel een beetje zorgen @Robert58 en @Erbe2307 ...

Maar nu is er geen weg terug en tot nu toe ben ik nog erg blij met mijn nieuwe vis.

Jullie lezen het sowieso hier in dit dagboek :)

En dit… Chaetodon larvatus. 25 maanden nu. Het eerste jaar kostte het verzorgen van deze vis meer tijd en moeite dan de rest van het hele aquarium bij elkaar. Ik ben heel trots op het resultaat.

IMG_2326.jpeg

Ik ben best tevreden :)

En ja, ik moet de ruit schoonmaken. Ik stond zo te genieten dat ik besloot toch foto’s te delen 🙂
Fijne dagen toegewenst! ⭐🎉

IMG_2365.jpegIMG_2364.jpegIMG_2362.jpegIMG_2361.jpegIMG_2358.jpegIMG_2356.jpegIMG_2355.jpegIMG_2354.jpegIMG_2353.jpegIMG_2330.jpeg

De borboniussen zijn verhuisd! Ik heb ze gedoneerd aan Burgers’ Ocean. Meteen een mooie rondleiding achter de schermen.

IMG_2377.jpegIMG_2379.jpegIMG_2385.jpegIMG_2391.jpegIMG_2394.jpegIMG_2397.jpegIMG_2400.jpegIMG_2401.jpeg

De borboniussen zijn verhuisd! Ik heb ze gedoneerd aan Burgers’ Ocean. Meteen een mooie rondleiding achter de schermen.
Cool! Weet je in welke bak ze terecht gaan komen?

Back
Bovenaan