Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Geloof ik goed. Maar denk niet dat de vrouw daar blij van wordt die heeft totaal niks met mijn aquarium. Mijn dochter vind het leuk maar is nog maar 6 dus kan ik niet van dr verwachten.

Misschien is een keer iets maken voor extra te voeren. Je bedoeld dan diepvries neem ik aan?
Diepvries liefst ja. Of bijvoorbeeld een diepvries-oester in een Two Little Fishies Pouch feeder? Ik denk dat je daarmee al een heel eind komt. Als je die kant en klaar in de diepvries legt (de reserve-netjes zijn niet zo duur en je kunt ze heel vaak hergebruiken) en je vrouw of dochter die er rond ontbijt-tijd in hangt?

Dat zou ik wel een keer kunnen proberen. De pouch Feeder heb ik. Ontbijt is hier bij de dames nog als de lampen uit zijn. De lampen gaan om 10:00 aan en ze eten hier rond 7 uur

Naar aanleiding van een ander onderwerp heb ik actie ondernomen.

We geven kapitalen uit aan de bak, dieren en techniek en zien dan een dergelijke nood-oplossing vaak over het hoofd... Het zijn dieren die letterlijk afhankelijk zijn van hun verzorger. Geen nood-maatregelen nemen is m.i. geen optie. Het absolute minimum is wat mij betreft een enkele stromingspomp aan een UPS of met een Safety Connector aan een flinke accu.

Hier heb ik als noodmaatregelen:

• 120 dB alarm voor stroomuitval, hoorbaar door het hele huis
  • SMS-melder (aan wifi heb je niks met stroomuitval) voor stroomuitval
  • Flinke UPS op één van de twee Hydrowizards (houdt het ongeveer 6 uur vol)
  • Flinke accu op een Tunze Stream, houdt het zo'n 50 uur vol
  • Sinds deze week: een Honda EU10i aggregaat om bij langdurige stroomuitval de bak draaiend te houden.
Ook ik heb de laatste 12 maanden vaker stroomuitval meegemaakt dan in het verleden. Ik heb zo'n tien jaar geleden ervaren hoe groot de gevolgen kunnen zijn wanneer de stroom meerdere uren uitvalt.

Een goed veiligheidsplan zorgt allereerst voor twee dingen: alarmering én -zonder tussenkomst van de gebruiker!- uitstel van problemen met een paar uur. Dan is ófwel de storing verholpen, ofwel je hebt tijd om actie te ondernemen.

Inmiddels heb ik een aggregaat gekocht. Honda inverter. Inverter want er moet gevoelige apparatuur op kunnen draaien. Honda omdat dat, volgens kenners, het merk zou zijn dat het meest betrouwbaar is op lange termijn. Je hebt niks aan een aggregaat dat niet wil starten wanneer je het nodig hebt.

De verwachte levensduur van dit apparaat is waarschijnlijk minstens 10-15 jaar. Als ik per maand terugreken, kost het me dus een paar euro per maand om zeker te zijn dat ik ook bij langdurige stroomuitval mijn bak draaiend kan houden. Ik beschouw dit als een soort verzekeringspremie.

Bekijk bijlage 655476
Goeie zet Tanne, Honda = topkwaliteit.
Zou geweldig zijn als een merk als Honda apparatuur zou fabriceren voor de zeewater hobby.

Dat zou ik wel een keer kunnen proberen. De pouch Feeder heb ik. Ontbijt is hier bij de dames nog als de lampen uit zijn. De lampen gaan om 10:00 aan en ze eten hier rond 7 uur
Mijn tip: diepvriesoesters uit de Aziatische supermarkt. Elke dag (een deel) van zo'n oester. Gewoon bevroren er in. De vissen zullen er even aan moeten wennen, maar je zult zien dat ze er uiteindelijk vrijwel allemaal van eten. Hier gaat er elke dag een bevroren oester in. Zelfs de Anthiassen hangen er omheen, om de stukjes 'stof' die vrijkomen door de andere vissen uit het water te happen.

Deze: https://amazingoriental.com/product/surasang-bevroren-oester-226g/ of deze https://amazingoriental.com/product/bevroren-oester-iqf-xl-7cm/ zijn allebei super.

Goeie zet Tanne, Honda = topkwaliteit.
Zou geweldig zijn als een merk als Honda apparatuur zou fabriceren voor de zeewater hobby.
Het is veel geld voor iets wat je niet nodig hoopt te hebben. Maar het zou pas écht vervelend zijn als ik hem niet had, maar wel nodig had...

Inderdaad was dit niet de goedkoopste optie, maar als je het doet, moet je het goed doen. Er zijn natuurlijk ook in de zeewaterhobby merken die op een vergelijkbaar kwaliteitsniveau als Honda produceren. Philips Coralcare lampen, Abyzz pompen, Grotech doseerpompen... Ook allemaal onverwoestbaar. Maar je hebt gelijk: het zou mooi zijn als er meer fabrikanten in zouden zetten op absolute topkwaliteit in plaats van op gadgets/apps of alleen maar een lage prijs of hoge winstmarge.

Het is veel geld voor iets wat je niet nodig hoopt te hebben. Maar het zou pas écht vervelend zijn als ik hem niet had, maar wel nodig had...

Inderdaad was dit niet de goedkoopste optie, maar als je het doet, moet je het goed doen. Er zijn natuurlijk ook in de zeewaterhobby merken die op een vergelijkbaar kwaliteitsniveau als Honda produceren. Philips Coralcare lampen, Abyzz pompen, Grotech doseerpompen... Ook allemaal onverwoestbaar. Maar je hebt gelijk: het zou mooi zijn als er meer fabrikanten in zouden zetten op absolute topkwaliteit in plaats van op gadgets/apps of alleen maar een lage prijs of hoge winstmarge.
De afweging het risico te nemen, dat enorme gevolgen heeft qua welzijn dieren en de tweede plaats de kosten als de stroom uitvalt voor een dusdanige tijd dat het gevolgen heeft, of af te kopen voor een relatief klein deel van de gehele investering (dus puur alleen financieel bekeken) dan is deze aankoop een goede keuze.

In minder betrouwbare kost ook een honderdje of vijf zes, dus het verschil valt wel mee. Tevens mooie bijkomstigheid, de Honda heeft een hoge restwaarde.

Mee eens, de PCC lampen, industriële kwaliteit (zeer tevreden mee). Met de goede mentaliteit gefabriceerd, zo duurzaam mogelijk (zonder franje)
Abyzz, jammer dat ze (volgens mij) geen kleine modellen die geschikt zijn voor een paar honderd liter aquarium of een kleinere inhoud produceren.
De no nonsense Grotech 👍, en Royal Exclusive (opvoerpomp en afschuimer)

Wat je heden ten dage, helaas, steeds meer ziet is (te) snel op de markt brengen (consument is de "test afdeling")
Ook de druk van concurrentie speelt mee.
Betreft software storingen, ze weten dat de consument daar al aangewend is en het vaak accepteert, het fantastisch excuus: "er komt een "update".

Wat je aangeeft, snel zoveel mogelijk winst maken, door o.a. kostprijs te drukken door gebruik te maken van te kwetsbare componenten.
En een vervangingsmarkt creëren door relatief korte levensduur.

Anno 2025 zijn de fabrikanten, door de moderne technologie, in staat topkwaliteit producten te fabriceren echter gebeurt, met uitzondering van enkele betrouwbare merken, het tegenovergestelde.

Mijn ervaring met Japanse producten is zeer goed. Fotografie, audio, massagestoelen, auto's, motorfietsen, modelbouw, horloges (Seiko had in de jaren '80 al een smartwatch, die het trouwens nog steeds doet), etc.
En als het Japanse product in Japan gefabriceerd wordt is het een meesterwerk, vaak zie je de goedkopere producten dat deze in omliggende lage lonen landen wordt gefabriceerd en/of geassembleerd, maar dan koop je nog steeds kwaliteit.

Laatst bewerkt:
Mijn tip: diepvriesoesters uit de Aziatische supermarkt. Elke dag (een deel) van zo'n oester. Gewoon bevroren er in. De vissen zullen er even aan moeten wennen, maar je zult zien dat ze er uiteindelijk vrijwel allemaal van eten. Hier gaat er elke dag een bevroren oester in. Zelfs de Anthiassen hangen er omheen, om de stukjes 'stof' die vrijkomen door de andere vissen uit het water te happen.

Deze: https://amazingoriental.com/product/surasang-bevroren-oester-226g/ of deze https://amazingoriental.com/product/bevroren-oester-iqf-xl-7cm/ zijn allebei super.
Super. Dank je wel. Ik kom er regelmatig vanwege het werk het zijn klanten van ons dus komt goed.
Ga ik deze halen en als ik het voer in huis heb kan ik een keer weer een keizertje proberen.

De afweging het risico te nemen, dat enorme gevolgen heeft qua welzijn dieren en de tweede plaats de kosten als de stroom uitvalt voor een dusdanige tijd dat het gevolgen heeft, of af te kopen voor een relatief klein deel van de gehele investering (dus puur alleen financieel bekeken) dan is deze aankoop een goede keuze.

In minder betrouwbare kost ook een honderdje of vijf zes, dus het verschil valt wel mee. Tevens mooie bijkomstigheid, de Honda heeft een hoge restwaarde.

Mee eens, de PCC lampen, industriële kwaliteit (zeer tevreden mee). Met de goede mentaliteit gefabriceerd, zo duurzaam mogelijk (zonder franje)
Abyzz, jammer dat ze (volgens mij) geen kleine modellen die geschikt zijn voor een paar honderd liter aquarium of een kleinere inhoud produceren.
De no nonsense Grotech 👍, en Royal Exclusive (opvoerpomp en afschuimer)

Wat je heden ten dage, helaas, steeds meer ziet is (te) snel op de markt brengen (consument is de "test afdeling")
Ook de druk van concurrentie speelt mee.
Betreft software storingen, ze weten dat de consument daar al aangewend is en het vaak accepteert, het fantastisch excuus: "er komt een "update".

Wat je aangeeft, snel zoveel mogelijk winst maken, door o.a. kostprijs te drukken door gebruik te maken van te kwetsbare componenten.
En een vervangingsmarkt creëren door relatief korte levensduur.

Anno 2025 zijn de fabrikanten, door de moderne technologie, in staat topkwaliteit producten te fabriceren echter gebeurt, met uitzondering van enkele betrouwbare merken, het tegenovergestelde.

Mijn ervaring met Japanse producten is zeer goed. Fotografie, audio, massagestoelen, auto's, motorfietsen, modelbouw, horloges (Seiko had in de jaren '80 al een smartwatch, die het trouwens nog steeds doet), etc.
En als het Japanse product in Japan gefabriceerd wordt is het een meesterwerk, vaak zie je de goedkopere producten dat deze in omliggende lage lonen landen wordt gefabriceerd en/of geassembleerd, maar dan koop je nog steeds kwaliteit.
Japans is inderdaad top. Ik ben zelf een aantal jaar geleden in Japan geweest en sindsdien heb ik nog meer waardering voor alles wat met dat land te maken heeft. In vrijwel elk opzicht proberen de Japanners alles zo goed mogelijk te doen. En wat je zegt: ook financieel gezien is de aanschaf van deze generator slim.

Super. Dank je wel. Ik kom er regelmatig vanwege het werk het zijn klanten van ons dus komt goed.
Ga ik deze halen en als ik het voer in huis heb kan ik een keer weer een keizertje proberen.
Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Post vooral als je aan het experiment begint :)

Japans is inderdaad top. Ik ben zelf een aantal jaar geleden in Japan geweest en sindsdien heb ik nog meer waardering voor alles wat met dat land te maken heeft. In vrijwel elk opzicht proberen de Japanners alles zo goed mogelijk te doen. En wat je zegt: ook financieel gezien is de aanschaf van deze generator slim.
Geweldig Tanne dat je Japan hebt bezocht, dan krijg je het beste inzicht in de cultuur, mentaliteit en dergelijke van de Japanners, ik heb dit land nog op m'n verlanglijstje staan.
Japanners perfectionisten ten top.

Japanse producten zijn en worden vaak gedemoniseerd uit marktbescherming, en merendeel van de Japanse producten zijn helaas niet te koop in Nederland.

We zijn weer thuis... Drie weken Indonesië, vooral Bali en een aantal eilandjes in de omgeving (Nusa Lembongan, Gili Air, Nusa Penida). We hebben genoten. Dankzij goede zorgen van Bas en Arno stond de bak er thuis top bij. Mijn collega's hebben -het is immers zomervakantie- voor de bak op school gezorgd. Ook daar is alles goed gegaan.

Oudste zoon heeft op Bali zijn duikbrevet gehaald, nu kunnen we dus samen duiken. Ik heb ooit 'goedkoop' in Indonesië mijn brevet gehaald. Ik had het geluk een ontzettend goede instructeur te treffen. Aardig, grappig, geduldig en een erg goede docent. Zoon heeft bij dezelfde meneer nu ook zijn brevet gehaald. Erg leuk voortaan samen te kunnen duiken!

032e4224-aa60-46fe-87bb-082c4e376ce2.JPGIMG_2608.JPGIMG_2629.jpgIMG_2630.JPGIMG_2632.JPGIMG_2667.jpgIMG_2671.JPGIMG_2676.JPGIMG_2765.jpgIMG_2772.JPG

wat leuke veranderingen in jouw bak kunnen wij nu zien😲
de vissen kregen eigen bibliotheek🤭😁
Precies ;) .
Heel irritant soms die weerspiegeling.

Gordijnen dicht doen en/of het licht in de kamer uit? Maar af en toe zo beetje grappig is ook niet verkeerd 👌 :D Met doorzichtige bakken zie ik soms ook hele aparte foto's voorkomen.....😝

Hele leuke foto's tijdens vakantie mochten jullie scoren!👌(y):love: En ja! Met iemand jouw hobby mogen delen is ZOoooo leuker!!!!!!

Gordijnen dicht doen en/of het licht in de kamer uit? Maar af en toe zo beetje grappig is ook niet verkeerd 👌 :D Met doorzichtige bakken zie ik soms ook hele aparte foto's voorkomen.....😝

Dit was een foto uit de losse hand toen ik de huiskamer binnen liep, een paar minuten na thuiskomst. Normaal doe ik meer m'n best een wat nettere foto te maken. :)

Hele leuke foto's tijdens vakantie mochten jullie scoren!👌(y):love: En ja! Met iemand jouw hobby mogen delen is ZOoooo leuker!!!!!!
En dan was dit nog maar een heel kleine selectie... Indonesië is voor mij beslist een van mijn favoriete vakantiebestemmingen.

Het schoolbakje is de zomer weer uitstekend door gekomen.

Gisteren de koeler afgekoppeld en de ruiten gepoetst. De bak is weer klaar voor een nieuw schooljaar. Nu ik nog ;)

IMG_1434.JPG

Linksboven aangepakt. De groene Montipora en de groene Acropora zaten tegen het wateroppervlak. De grote blauwe Acropora's er achter waren in de verdrukking gekomen. Linksboven kon ik niet eens meer de ruit schoonmaken...

Van al deze stukken heb ik de mooiste delen terug gezet. Rommel en dode takken er uit, nu kan het weer gaan groeien. De bak oogt ineens een stuk ruimer.

IMG_1437.jpegIMG_1438.jpegIMG_1439.jpeg

Een paar nieuwkomers op school...

Ecsenius midas
Halichoerus melanurus
Meiacanthus grammistes

Hier twee van de drie. Het is geen fijne bak om foto's van te maken, maar wel een erg fijne bak om naar te kijken.

IMG_1446.JPG

Back
Bovenaan