Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Visbestand in een nano bakje van 60 liter?

HansB61

ZeewaterForum lid
Welke vissen in een nano bakje van 60 liter? Mijn kleinkinderen zeuren om clownvisjes. Ze zijn ook best leuk om te zien maar is dit wel wijsheid?
Wat kan er zoal in zo´n klein bakje? Uiteraard duurt het nog wel even voordat er überhaupt een vis in komt.

Laatst bewerkt:
Wat heb je zelf voor ogen? De clownsvisjes met een mooi anemoon is prima te doen. Over doktersvissen hoef je niet echt na te denken, want dan vinden je kleinkinderen een Picasso ook fantastisch, komt allemaal uit dezelfde film 😉

Dus een paar mooie oren bij de bodem, anemoon en clownsvisjes, al dan wel of niet met een bodemvisje zoals de cinctus is best leuk. Beetje buttons erbij, sterpoliepje, best leuk bakje van te maken.

Ik had er 2 Kauderni's bij, maar zelfs die worden eigenlijk te groot voor dit bakje.

Zo veel waanzinnig leuke opties Hans!!!

Maar inderdaad, Nemo's; niet doen. Te groot, te agressief.

Pseudocheilinops ataenia, Wetmorella lipvisjes, Kauderni kardinaal baarsjes, kleine gobies met pistoolgarnaal zoals Stenogobiops, Caribische poetsgobies, dwerggobies uit de geslachten Trimma en Eviota (heel veel diversiteit ook meer vrij zwemmende soortjes), Priolepis soorten, kleine Blennie zoals Ecsenius stigmatura/pictus/ops/nalolo, opties opties opties.

Vergeet ook niet de vele leuke kleine garnalen. Dwerg kappersgarnalen, sexy shrimps, Leander plumosus etc etc.

Laatst bewerkt:
Het probleem met anemoon vissen is het territorium dat ze hebben als ze eieren gaan leggen , dan is een 60 literbak te klein als je er nog meer vis in hebt , deze wordt dan constant opgejaagd met de dood als gevolg.
Het lijken leuke visjes maar dan zijn het net kleine piranhas…
Beter lijkt mij om toch voor een 90 literbakje te kijken.

Succes peter

Kijk naar kleine vissen zoals gobies (Trimma, Eviota, e.d.) Paar kleine garnalen erbij.

In mijn 60 liter een jack in the box, gramma en een pitvisje. De Nemo is er uit die had een leder als huis en jaagde de rest van de vissen op. Ze zijn inderdaad erg teretoriaal en in een 60 liter bakje is dat al snel het gehele bakje.

Twee anemoon vissen kan, maar dan verder koralen, heremietkreeftjes en slakken. Andere vissen is dan een slechte idee. Maar zonder andere vissen is het geen probleem dat ze territoriaal zijn.

Keuze zat dus. Maar het gaat geen andere bak worden... En ook zéker geen Nemo´s.

In mijn 60 liter een jack in the box, gramma en een pitvisje. De Nemo is er uit die had een leder als huis en jaagde de rest van de vissen op. Ze zijn inderdaad erg teretoriaal en in een 60 liter bakje is dat al snel het gehele bakje.
pitvisje in een nano zou ik niet doen, zelfs niet als hij diepvriesvoer eet...

Dan neem ik aan dat je Pitvisje diepvriesvoer aanneemt? Normaal gesproken is 60 liter veel te klein voor een Pitvis omdat deze eet wat er in het aquarium te vinden is (copepods e.d.).
Gaat hier al dik 2 jaar prima. Zat leven in en om de stenen waar hij van kan genieten. En hij eet inderdaad ook gewoon met de pot mee.

Back
Bovenaan