Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

😋 Mag ik ook in jouw bak komen wonen? 🤣
Haha! Wie weet zijn die poliepen wel heerlijk! ;)

Bakje thuis doet het leuk. Overigens gaat het schoolbakje volgend jaar een forse upgrade krijgen. Daarover binnenkort meer.

IMG_8476.JPG

Ik zie hem niet elke dag. Maar dit was genieten. Ik heb deze ster inmiddels bijna vier jaar.

IMG_8515.jpegIMG_8514.jpeg

Herfstvakantie. Zojuist even op school het bakje gevoerd en gecontroleerd. Blauwe Walters, Utter Chaos en nog wat ander makkelijk spul. Ik geniet er van!

IMG_8519.jpeg

Het schoolbakje wordt een schoolbak💪

De directie op school vroeg me of ik het aquarium kan vergroten. Dat hoef je mij geen twee keer te vragen. Min of meer vrije hand, maar gezien de plaats van de bak, heb ik niet het maximale uit de lengte gehaald. Veel hoger/dieper leek me op die locatie ook niet gunstiger. Het onderhoud moet ook nog gunstig blijven. Nu ben ik eenmaal per week 15 minuten kwijt aan onderhoud, ik wil dat min of meer zo houden.

Het huidige bakje meet 80 x 40 x 40 cm. Het was ooit een bakje dat ik zelf over had.

De nieuwe bak gaat door Van Wolferen gebouwd worden. 160 x 40 x 45 cm waterhoogte. Een gedeelte van de techniek gaat mee. In het aquarium zelf zullen, behalve de Juwel Filterbox, alleen de streamers zichtbaar zijn.
Geplande techniek:
- Aangepaste Juwel filterbox met powerfilter
- Grotech doseerpomp met DSR TotalReefCare
- twee Tunze nanostream pompjes. Een komt met een Safety connector op een backup.
- bruissteen in de filterbox
- Visitherm verwarming in de filterbox
- AI Blade Grow. Als ik dat nodig vind komt er nog een tweede Blade (grow of glow afhankelijk van mijn ervaring met de Grow)
- Eheim voerautomaat

De facilitaire dienst moet nog een onderstel bouwen voor me. Voor de electra en doseerpomp denk ik een kastje van Ikea te gaan gebruiken.

De bak wordt weer een doorkijk. Thema hetzelfde: makkelijke koralen, makkelijke vissen.

Ik heb er zin in!

Oke ik wil ook zonder afschuimer gaan draaien, heb gisteren deel 1 van jouw boek besteld hoop dat ik daar ook info in kan vinden
Als je weet wat je doet, is het goed te doen. Ik draai thuis wel op een schuimer, dat is vooral omdat ik een niet-standaard visbezetting heb ;)

In het boek dat jij hebt gekocht (dank je wel daarvoor!) staat niet veel over specifiek zonder schuimer draaien.

Deze of volgende week komt mijn nieuwste boek in de winkel. Daarin staat wel specifiek een hoofdstuk over deze aanpak. Ik zal een post maken over dat boek zodra ik de boeken zelf heb. De boeken zijn als het goed is op dit moment onderweg van de drukker naar mij. Tipje van de sluier: het nieuwe boek is de opvolger van de huidige deel 1.

[/QUOTE]
Ik zie hem niet elke dag. Maar dit was genieten. Ik heb deze ster inmiddels bijna vier jaar.
Fantastische dieren; doe jij iets speciaals naar verzorging toe Tanne? Ik heb deze inmiddels al wel 4 keer gekocht en steeds opnieuw gaan ze snel dood.
Mvg Jimmy

Fantastische dieren; doe jij iets speciaals naar verzorging toe Tanne? Ik heb deze inmiddels al wel 4 keer gekocht en steeds opnieuw gaan ze snel dood.
Mvg Jimmy

Ik heb een 'rijk' aquarium. Vrijwel geheel echt levend steen. Overal een flinke biofilm. Waar de keizers niet kunnen komen zie ik veel sponsjes, zakpijpen et cetera. Ik voer veel en afwisselend en doordat ik ook een koolstofbron (Reef Fuel) toevoeg, wordt de biofilm van bacteriën waarschijnlijk ook dikker. Ik vermoed dat dit de belangrijkste redenen zijn waarom dit dier het goed doet. Veel andere aquaria ogen veel schraler.

Verder: ik zie deze sterren best geregeld in de handel. De meeste komen op mij niet gezond over. In de natuur ogen ze 'stevig' en is de kleur diep. In de handel vind ik ze vaak flets en ogen ze 'slap'. Dit was een mooi klein exemplaar dat goed oogde en zich -voor zover een zeester actief kan zijn- actief door de bak bewoog. Ik zou zo'n dier -net als vrijwel elk ander dier voor mijn aquarium overigens- nooit ongezien kopen.

Wat ben ik hier trots op! Vandaag eindelijk tastbaar in handen, na ontzettend veel werk en geduld... Het nieuwe boek!

Geen deel 3 maar een deel 1?!

Dit nieuwe boek zit zo boordevol nieuwe informatie dat je het bijna als een deel 3 zou kunnen beschouwen! Het is dus veel meer dan een opvolger van het huidige deel 1.

Dikker, beter, geheel nieuw.

Het nieuwe deel 1 bevat tal van nieuwe ideeën. Nieuwe hoofdstukken. Nieuwe foto's. Nieuwe lay-out. Totaal 96 pagina's in plaats van de vroegere 56. Enkele nieuwe onderwerpen:
  • aquascaping
  • 'eenvoudig aquariumhouden',
  • ombouwen van zoetwateraquaria
  • slim gebruik van toevoegingen
  • kostenbesparing
  • en nog veel meer 😉
Makkelijk leesbaar. Direct toepasbare informatie, tips en ideeën. Het is weer een prachtig full-colour boek met harde kaft. Hoofdstukken zoals opstart, onderhoud, en bezetting zijn allemaal herschreven naar de stand van 2025.

De aquariumwinkel kan het boek vanaf nu bestellen bij de groothandel (De Jong Marinelife en Dennis van Houten). En natuurlijk ook verkrijgbaar in de boekhandel. Mis het niet!

IMG_3826.JPGtempImageIiq7Qr.pngtempImagew9ASul.png

Gefeliciteerd Tanne! 🥳
Voelt vast heel goed! Helemaal verdiend.

Volgens mij ook heel goed om zulke info over 'eenvoudig aquariumhouden' op te nemen. Dan denk ik aan een aquarium zoals jouw schoolbak. Als anecdote. Ik kreeg uit Renswoude te horen dat jij een schoolaquarium had ingericht. Zonder sump en zonder eiwitafschuimer. Want daarover had ik zelf mijn plannen genoemd. Maar jouw voorbeeld van het schoolaquarium was wel 'speciaal'. Omdat jij heel goed wist wat je deed. Alsof de meer complexe en technische aquaria, met sump, skimmer, reactoren, doseerpompen, toevoegingen enzovoorts, makkelijker zouden zijn. Jouw 'makkelijke' aquarium wordt blijkbaar gezien als bijzonder . . . (want zonder sump/skimmer).

Eenvoudig aquarium houden met 'simpele' koralen en stevige visjes vraagt volgens mij niet om veel bijzonderheden. Toch? Volgens mij een 'makkelijke' intro in de hobby die ook minder duur is. Alleen wel een beperking in de keuze van koralen, vissen en andere levende have, dacht ik zo.

Ik ga je nieuwe boekje niet kopen. Want ik denk natuurlijk dat ik alles al weet. :cool:
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar jouw ideeën over aquascapen. In de zoutwaterwereld is dat nog niet zover als met zoetwater.

Gefeliciteerd Tanne! 🥳
Voelt vast heel goed! Helemaal verdiend.

Volgens mij ook heel goed om zulke info over 'eenvoudig aquariumhouden' op te nemen. Dan denk ik aan een aquarium zoals jouw schoolbak. Als anecdote. Ik kreeg uit Renswoude te horen dat jij een schoolaquarium had ingericht. Zonder sump en zonder eiwitafschuimer. Want daarover had ik zelf mijn plannen genoemd. Maar jouw voorbeeld van het schoolaquarium was wel 'speciaal'. Omdat jij heel goed wist wat je deed. Alsof de meer complexe en technische aquaria, met sump, skimmer, reactoren, doseerpompen, toevoegingen enzovoorts, makkelijker zouden zijn. Jouw 'makkelijke' aquarium wordt blijkbaar gezien als bijzonder . . . (want zonder sump/skimmer).

Eenvoudig aquarium houden met 'simpele' koralen en stevige visjes vraagt volgens mij niet om veel bijzonderheden. Toch? Volgens mij een 'makkelijke' intro in de hobby die ook minder duur is. Alleen wel een beperking in de keuze van koralen, vissen en andere levende have, dacht ik zo.

Ik ga je nieuwe boekje niet kopen. Want ik denk natuurlijk dat ik alles al weet. :cool:
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar jouw ideeën over aquascapen. In de zoutwaterwereld is dat nog niet zover als met zoetwater.
Dank je wel.

Dingen weglaten (schuimer, sump) is natuurlijk heel erg simpel. Koop geen schuimer, plaats geen sump. Maar dan nog steeds een mooie bak neerzetten die een goed thuis vormt voor de dieren die je kiest en die na een aantal jaar nog altijd goed draait, dat is iets anders.

Je moet dus weten wat je moet doen om dingen weg te kúnnen laten.

Voor wat betreft aquascaping: de opbouw van de 'ideale' steenconstructie hangt mede samen met wat je wil gaan houden. SPS groeit -als je het goed doet- je hele bak dicht, dus dan zie je weinig meer van de rotsformatie. LPS groeit vaak veel langzamer, net als bijvoorbeeld Zoanthus, die meer een mat over het rif vormt. In het boek vind je een hoofdstuk met ideeën, tips en trucs over aquascaping.

Uiteraard hoeft niemand mijn boekje te kopen. Zelf leer ik -na ruim dertig jaar in de hobby- nog elke dag bij. Ik weet veel meer dan dertig jaar geleden, maar nog lang niet alles. Ook buiten deze hobby vind ik het leuk dingen bij te blijven leren.

Dankjewel voor de reactie Tanne.
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp.
Het lijkt mij dat je sowieso goed moet weten wat je doet. Met sump, skimmer , enzovoorts. Of zonder sump. Toch?
Wat zijn volgens jou de bijzondere dingen die je moet weten om een zeewateraquarium te draaien zonder sump enz? In ieder geval hoef je dan niet uit zoeken hoe een skimmer werkt, reactoren, bijzondere verlichting, ICP-tests en ga maar door. Maar zijn er andere dingen misschien?

Voor liefhebbers van sterke (eenvoudige?) koralen en sterke vissen en ongewervelden lijkt het mij goed te doen zonder veel dure en technische toestanden. Als je weet wat je doet natuurlijk. Wat jij zegt. Maar ik dacht dat dat normaal was?
Dat maakt de start voor beginners makkelijker en dat is goed voor de hobby. Niet?

Over dat aquascapen in de zoutwaterhobby zijn er nog wel mogelijkheden, geloof ik. Het lijkt soms wel alsof zoutwateraquarianen alleen aan stonescaping denken. De plaatsing en vorm van het steenwerk. In de zoetwater aquascaping noemt iedereen het het totaalplaatje, steenwerk, hout, planten en vissen en andere levende have. En dat in een decoratief samenhangend geheel. Je kent het wel. Dat kan toch ook met zoutwateraquariums??? Een totaalplaatje van steen met koralen, vissen en meer. Ik ken één voorbeeld hiervan, maar er zijn er vast meer: Aquascape Tutorial

Hartelijke groet!

PS: ik heb je andere boekjes al! 😉 Vandaar . . .

Dankjewel voor de reactie Tanne.
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp.
Het lijkt mij dat je sowieso goed moet weten wat je doet. Met sump, skimmer , enzovoorts. Of zonder sump. Toch?
Wat zijn volgens jou de bijzondere dingen die je moet weten om een zeewateraquarium te draaien zonder sump enz? In ieder geval hoef je dan niet uit zoeken hoe een skimmer werkt, reactoren, bijzondere verlichting, ICP-tests en ga maar door. Maar zijn er andere dingen misschien?

Voor liefhebbers van sterke (eenvoudige?) koralen en sterke vissen en ongewervelden lijkt het mij goed te doen zonder veel dure en technische toestanden. Als je weet wat je doet natuurlijk. Wat jij zegt. Maar ik dacht dat dat normaal was?
Dat maakt de start voor beginners makkelijker en dat is goed voor de hobby. Niet?

Over dat aquascapen in de zoutwaterhobby zijn er nog wel mogelijkheden, geloof ik. Het lijkt soms wel alsof zoutwateraquarianen alleen aan stonescaping denken. De plaatsing en vorm van het steenwerk. In de zoetwater aquascaping noemt iedereen het het totaalplaatje, steenwerk, hout, planten en vissen en andere levende have. En dat in een decoratief samenhangend geheel. Je kent het wel. Dat kan toch ook met zoutwateraquariums??? Een totaalplaatje van steen met koralen, vissen en meer. Ik ken één voorbeeld hiervan, maar er zijn er vast meer: Aquascape Tutorial

Hartelijke groet!

PS: ik heb je andere boekjes al! 😉 Vandaar . . .
Je vorige bericht kwam op mij enerzijds over alsof je 'alles al wist', anderzijds kwam het op mij over alsof je, omdat je simpel wil werken, niet veel kennis nodig zou hebben.

Gelukkig is het dus niet zo zwart/wit. Met het idee 'simpel aquariumhouden' heb ik aardig wat geëxperimenteerd en mede op grond daarvan een hoofdstuk in het nieuwe boek geschreven. Weglaten is niet zo moeilijk zoals ik schreef, vervangen is een stuk minder voor de hand liggend. Een potfilter is mijns inziens bijvoorbeeld totaal geen vervanging voor meer geavanceerde techniek: het gaat er namelijk omdat je voedingsstoffen/afvalstoffen onttrekt voor ze worden afgebroken. Een powerfilter is bijvoorbeeld alvast een goed begin.

En jouw idee over aquascaping (het totaalplaatje) kan ik me geheel in vinden.

Je vorige bericht kwam op mij enerzijds over alsof je 'alles al wist', anderzijds kwam het op mij over alsof je, omdat je simpel wil werken, niet veel kennis nodig zou hebben.

Gelukkig is het dus niet zo zwart/wit. Met het idee 'simpel aquariumhouden' heb ik aardig wat geëxperimenteerd en mede op grond daarvan een hoofdstuk in het nieuwe boek geschreven. Weglaten is niet zo moeilijk zoals ik schreef, vervangen is een stuk minder voor de hand liggend. Een potfilter is mijns inziens bijvoorbeeld totaal geen vervanging voor meer geavanceerde techniek: het gaat er namelijk omdat je voedingsstoffen/afvalstoffen onttrekt voor ze worden afgebroken. Een powerfilter is bijvoorbeeld alvast een goed begin.

En jouw idee over aquascaping (het totaalplaatje) kan ik me geheel in vinden.

Ik twijfel vooral. Waarom zoveel werken met een sump als het ook zonder kan?
Dus had ik veel gezocht naar voorbeelden en die zijn er gelukkig veel. Jijzelf ook, met het schoolaquarium. Toch?

Verder helemaal eens dat een potfilter geen vervanging is voor een sump en aanvullende techniek. Met een sump heb je veel meer ruimte en mogelijkheden. Maar ja, als je die niet nodig hebt . . . , in sommige gevallen is het zelfs nadelig als je aquarium te schoon is. Ik denk even aan, ehhh, filter feeders (Nederlands?) e.d.

Ben heel nieuwsgierig naar ontwikkelingen met je schoolaquarium! 🤓

Succes!

Back
Bovenaan