Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Ahh leuk. Ben benieuwd wat er allemaal in staat. Komt hier zeker ook te liggen.

Zou leuk zijn met de Vivariumbeurs. Kan je gelijk boodschap/handtekening er in zetten.

Nee , topper ben je zeker niet ....🤭
Maar dat derde boekje komt wel hier te liggen naast die andere twee.
Ben benieuwd.
Ik doe m'n best... Ik heb geprobeerd echt iets te maken dat meerwaarde heeft, ik hoop dat de andere aquarianen dat ook vinden. Degenen die het boekje al op mijn computer hebben gezien waren in elk geval positief, dus dat is alvast iets :)

Ik ben benieuwd naar het resultaat en zal zeker Sinterklaas vragen om het in mijn frisse schoen te doen of dat de Kerstman het in mijn gewassen sok doet.
Ik kan ook niet wachten. Ik weet van elke letter en foto waar hij staat, maar als ik het eenmaal gedrukt in handen heb, heb ik beslist ook dat Sinterklaasgevoel :D

Ahh leuk. Ben benieuwd wat er allemaal in staat. Komt hier zeker ook te liggen.
Het boek is in elk geval qua stand van zaken klaar voor 2025! :)

Zou leuk zijn met de Vivariumbeurs. Kan je gelijk boodschap/handtekening er in zetten.
Het zou mooi zijn als dat zou lukken! Op de Vivariumbeurs ben ik in elk geval aanwezig dit jaar :)

Ik doe m'n best... Ik heb geprobeerd echt iets te maken dat meerwaarde heeft, ik hoop dat de andere aquarianen dat ook vinden. Degenen die het boekje al op mijn computer hebben gezien waren in elk geval positief, dus dat is alvast iets :)

Ik kan ook niet wachten. Ik weet van elke letter en foto waar hij staat, maar als ik het eenmaal gedrukt in handen heb, heb ik beslist ook dat Sinterklaasgevoel :D

Het boek is in elk geval qua stand van zaken klaar voor 2025! :)

Het zou mooi zijn als dat zou lukken! Op de Vivariumbeurs ben ik in elk geval aanwezig dit jaar :)
Ben er op zaterdag. :)

Bak oogt ook toonbaar. Binnenkort het gedeelte linksonder aanpakken. In linksboven heb ik nog geen zin 😁

IMG_8336.jpeg

In elke bak komt groeit wel iets wat je niet wil. Beetje Valonia hier, wat flap daar... Het is belangrijk vooral te zorgen dat het bij die beetjes blijft. Problematische plagen van dit soort organismen ontstaan vaak vanuit een onbalans. Chemisch, biologisch... Soms is de oorzaak vrij duidelijk aan te wijzen, soms is het echt lastig.

Het belangrijkste advies is dus wat mij betreft het voorkomen: door te zorgen door een stevige basis qua chemie en biologie. Natuurlijke bestrijders. De kans op problematische hoeveelheden van 'ongewenste organismen' is dan het kleinst.

Natuurlijk is het mogelijk door bijvoorbeeld bepaalde chemicaliën toe te voegen (bijv Fluconazole tegen Bryopsis) de plaag te bestrijden, maar dit is niet de bedoeling, alleen al omdat dergelijke toevoegingen mogelijk ongewenste effecten op lange termijn kunnen hebben. Biologische bestrijding heeft mijn voorkeur, maar is soms ook lastig. In bepaalde gevallen ontkom je niet aan handmatig ingrijpen. Je refereert aan 'tientallen verschillende meningen', inderdaad is het belangrijk te kunnen filteren hoe werkzaam de verschillende ideeën zijn. Maar dan nog: er zijn meerdere wegen naar Rome, plagen kunnen vaak op meerdere manieren bestreden worden.

Voor wie Duits spreekt, is dit een zeer nuttig boek om op de plank te hebben staan: https://www.amazon.de/Latka-R-Plagegeister-im-Riffaquarium/dp/3981057031 .
Ik heb het door jou geadviseerde boek zojuist besteld.

Had je ook al gramma’s in deze bak zwemmen. Zo ja… heb je ook problemen ondervonden met het bij plaatsten van de dejongi?

Mvg Peter
Een aantal loreto's en een enkele melacara. Het waren ooit twee melacara's maar er is er een hele tijd geleden een verdwenen. Bijplaatsen is geen enkel probleem. Schuilplaatsen genoeg.

Vandaag waren leerlingen bezig met een opdracht voor school. School wil dingen veranderen/verbeteren en één van de vragen was wat leerlingen goed vinden aan onze school. Een groepje dames uit VWO 4 vond het aquarium een pluspunt. Dus, ze hebben het aquarium uit het biologielokaal nagemaakt ;)

Het bakje staat er verder leuk bij. Ik kwam er laatst achter dat het bakje alweer vijf jaar staat. Best tevreden :)

IMG_8363.jpegIMG_8364.jpeg

Dit en koraalpoliepen. Een paar maanden voer voor de larvatus. De andere vissen smullen helaas ook mee.

IMG_8389.jpeg

Back
Bovenaan