Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Jammer dat ze de bestelde soort niet hebben geleverd. Ongeacht of de prijs wel of niet realistisch is zou de winkel dit verschil toch duidelijk moeten kunnen zien en de vis onder de juiste naam aan moeten kunnen bieden. Ik kan mij niet voorstellen dat een grote zaak als CFS dit onderscheid niet kan maken. Zeker een mailtje waard inderdaad.

De swalesi die in mijn bak zwemt heb ik de eerste maand niet gezien, daarna werd die steeds zichtbaarder maar het is en blijft een schuchter visje.

Desalniettemin een mooi visje, veel plezier ervan 👍🏼
In 2020 heb ik bij CFS een Liopropoma swalesi besteld. Dit was inderdaad een erg schuw visje. Pas na een tweetal maanden liet het visje zich zien tijdens het voeren.
Op een ochtend in september van dat jaar vond ik het visje helaas midden op het net van het aquarium. Op een voor mij onverklaarbare wijze was het diertje daar beland.
010.JPG
21 september 2020

De swalesi is zeker een mooi visje en een aanwinst voor een aquarium.
Maar om een carmabi aan te bieden op je website en dan een swalesi leveren???? Ook al is de genoemde prijs niet realistisch.

Laatst bewerkt:
Vanmiddag een mailtje naar CFS in Breda gestuurd. Hierin vroeg ik naar de naam van de opgestuurde vis.
Binnen een uurtje kreeg ik het volgende mailtje:
Screenshot_20230705-195706.png

Deze 5 Mirolabrichthys dispar voelen zich goed thuis in mijn aquarium. Ze worden dagelijks meerdere keren per dag gevoerd en dat doet deze visjes goed. Ik hoop het schooltje met nog minimaal 2 exemplaren uit te breiden.

Nu de zomer helaas een pauze heeft ingelast, gaat de aandacht weer wat meer naar mijn aquarium.
Zo vanmiddag maar weer een filmpje gemaakt.

Nu de zomer helaas een pauze heeft ingelast, gaat de aandacht weer wat meer naar mijn aquarium.
Zo vanmiddag maar weer een filmpje gemaakt.

Ziet er gezond en fris uit 👌 , leuk hoe die kleinere doopvont op die plaat montipora ligt maar ben je niet bang dat die ingekapseld gaat worden door die ultra snelle groeier

Ziet er gezond en fris uit 👌 , leuk hoe die kleinere doopvont op die plaat montipora ligt maar ben je niet bang dat die ingekapseld gaat worden door die ultra snelle groeier
Dat gaan we gewoon even afwachten. Waarschijnlijk handel ik sneller dan dat de Montipora zal groeien!

Gisteren zat mijn diadeemegel de hele dag aan de rand van een van mijn Goniopora's.
Kon niet zien waarom, maar dat werd me vanmorgen duidelijk. De egel had zich nu eindelijk van het stukje koraal verwijderd, met het resultaat een behoorlijk aangevreten Goniopora.

20230805_141209~2.JPG

Waarschijnlijk vindt deze egel niet genoeg te eten in mijn aquarium en begint derhalve aan een koraal. Daarvoor kiest het dier nu juist ook net mijn oudste stuk Goniopora uit en met een bijzondere geelachtige kleur.

20230529_222145~2.JPG

Helaas moet ik de prachtige egel nu uit mijn aquarium verwijderen.
20230617_193507.JPG

Laatst bewerkt:
Dat is wel zuur voor je Robert. Dat gaat enige tijd kosten voordat die weer het oude formaat heeft.
Blijft wel een met een prachtige kleur!

De egel is inmiddels verhuisd naar een aquarium van een andere liefhebber.

Ik heb dezelfde ervaring op de duur begon mijn diadema aan mijn alveopora en monitpora te knagen. Ook zoa's zijn aan de beurt gekomen voor ik hem eruit gegooid heb.
Momenteel nog geen negatieve ervaring met Echinometra, Tripneustes en Mespilia. Die blijven al lange tijd mooi van het koraal af.

Ik heb dezelfde ervaring op de duur begon mijn diadema aan mijn alveopora en monitpora te knagen. Ook zoa's zijn aan de beurt gekomen voor ik hem eruit gegooid heb.
Momenteel nog geen negatieve ervaring met Echinometra, Tripneustes en Mespilia. Die blijven al lange tijd mooi van het koraal af.
De andere door jou genoemde egels heb ik ook al jaren in mijn aquarium rondscharrelen. Nog nooit hebben ze een koraaltje beschadigd.
Maar ik heb inderdaad ook enkele vraatsporen op Montipora 's gezien. Heb me daarbij afgevraagd wie deze veroorzaakte. De dader is me wel nu duidelijk.
De aquariaan die de egel heeft meegenomen heb ik gezegd dat de egel niet reef safe is.

Ik beging zo stilletjes aan de egel hier ook wat te verdenken van bepaalde vreetsporen.

1 van mijn heliofungias had ineens een streep van 1cm vlees weg over heel de dia van zijn skelet.

Ik beging zo stilletjes aan de egel hier ook wat te verdenken van bepaalde vreetsporen.

1 van mijn heliofungias had ineens een streep van 1cm vlees weg over heel de dia van zijn skelet.
Is dit bij jou ook een diadeem egel?

Ik heb al de hele zomer last van een groene aanslag / alg op de bodem van mijn aquariumbodem. Dit betreft alleen het linker gedeelte in mijn bak.
Ik heb het zand al verscheidene keren omgeroerd, maar zonder het gewenste resultaat. Ook heb ik dit zand een tweemaal afgeheveld en schoon gespoeld. Ook dit levert niet het gewenste resultaat op.
Nu ga ik in dit gedeelte van de bak het zand vernieuwen c.q. vervangen. Heb nog nooit het zand vernieuwd sinds de bak staat. Vroeger deed ik dit wel gemiddeld eens per jaar, maar waarom nu niet????
Mijn keuze zand wordt ATI - FIJI zand wit 0.1- 1 mm.
DSC_3433~2.JPGDSC_3434~2.JPG

Ik heb er ook maanden last van gehad afgelopen najaar. Bij mij werd het gedurende de dag iets minder. Vissen leken er zelfs aan te pikken.

Toch denk ik dat het groene cyano is aangezien het als sneeuw voor de zon verdween met een cyano kuurtje.

Bijlagen

• IMG_7745.jpeg
    IMG_7745.jpeg
    208,5 KB · Weergaven: 26
  • IMG_7746.jpeg
    IMG_7746.jpeg
    204,4 KB · Weergaven: 26
  • 8F8FE239-A754-49B9-8B5C-929BFB3AD34E.jpeg
    8F8FE239-A754-49B9-8B5C-929BFB3AD34E.jpeg
    167,6 KB · Weergaven: 26
Back
Bovenaan