Wat zorgt ervoor dat de ruiten van deze bizar mooie bak zo snel zóveel aanslag hebben? Bij mijn bak (EZ DSR onderhouden) volstaat 1x per week de ruiten schoonmaken en dan zien ze er nog niet eens heel erg wazig uit!
Ik ben hier best wel benieuwd naar eigenlijk. Is dit verlichting gerelateerd of hanteer je een erg hoog calciumgehalte bijvoorbeeld?
In het verleden was de aanname dat men op nul nutrienten moest draaien om algen te vermijden. Dit heb ik aan het begin van de ontwikkeling van mijn systeem ook geprobeerd.
Het gevolg was bleke koralen, slechte groei en sterfte. De ruiten bleven wel langer schoon.... immers alles wat leeft moet gevoed worden. Het foto synthese proces vereist nutrienten en licht.
Licht en nutrienten komen ten goede van de koralen, maar zullen altijd tot gevolg hebben dat ook (plaag)algen zullen groeien. Daarvoor is het uitkiezen van een opruimploeg crucial.
De aanslag van de ruiten kan enigzins gestuurd worden door te spelen met de balans tussen NO3/PO4 en de juiste verlichting. Dit is iets dat je per aquarium moet tweaken. De keuzes die je hier maakt zullen de uitstraling van het aquarium bepalen.
Deze bak draait pas 1 jaar en ik laat het lekker zijn gang gaan zonder al teveel bij te sturen. Dat doet GHL profilux i.c.m. de KHDirector.
Door steeds aan te rommelen leer je de bak niet kennen, want jij gooit zelf de boel door de waar. Je stuur de processen bij en wacht het af.
Conclusie:
- De aanslag wordt gevoed door de aanwezigheid van nutrienten en de meer dan overdadige verlichting die vereist is de bak op dit niveau te laten draaien.
- het aansturen van de nutrienten/licht balans kan aanslag op de ruiten beperken.
- met de schoonmaakploeg hou je (plaag) algen onder controle.
Als laatste is de soort en plaatsing van de verlichting ook belangrijk.
Heb je spotverlichting dan zullen de ramen beperkt belicht worden.
Ik belicht mijn bak van rand tot rand met zelf gebouwde verlichting. Hierdoor staat ook de volle verlichting op de ruiten.
zo zie je dat er tal van zaken zijn die ik "anders" doet waardoor het resultaat (in dit geval de kleuren) "ongeloofwaardig" overkomt.
Dat is ook één van de reden waarom ik mij niet bezighoud met andere topics en dagboeken. Zelfs dan zie je nog dat sommigen het nodig vinden hier hun mening te "ventileren".