Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Alexander's Rifaquarium 309*65*75

Na veel lezen en wikken en wegen vandaag een nakweek pygo diacanthus gekocht :). Een baby van 3 cm.
Zwemt al goed rond in het wenbakje en eet al wat (diepvries) mysis.
@Tanne ik herinner me jouw exemplaar in een wenbakje. Hoe lang heeft deze daar uiteindelijk ingezeten? Mocht je (of iemand anders) nog aanvullende tips hebben, super dank!

Bijlagen

• pygo.jpg
    pygo.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 69
Na veel lezen en wikken en wegen vandaag een nakweek pygo diacanthus gekocht :). Een baby van 3 cm.
Zwemt al goed rond in het wenbakje en eet al wat (diepvries) mysis.
@Tanne ik herinner me jouw exemplaar in een wenbakje. Hoe lang heeft deze daar uiteindelijk ingezeten? Mocht je (of iemand anders) nog aanvullende tips hebben, super dank!
Gefeliciteerd! Ik zou hem er zeker een week of drie in houden.

Na twee dagen verstoppertje in een pvc pijpje steeds verder eruit gekomen. Gisteren at de pygo bijna uit mijn hand. Vandaag kom ik thuis van het werk (dag 6 in wenbakje), blijkt deze ontsnapt :(. Snap niet hoe, lijkt door een klein gaatje te zijn gegaan. Vangen is in mijn bak niet echt een optie en levert vast veel stress, dus maar hopen dat het goed gaat.

Het visje zwemt wel goed rond speurend naar eten, at al mee bij het voeren, en de andere vissen kijken er niet naar om. Het is wel een erg klein visje, en gericht voeren lukt nu niet meer. Maar laten we hopen dat het goed komt!

Bijlagen

• 01.jpg
    01.jpg
    152,2 KB · Weergaven: 149
Na twee dagen verstoppertje in een pvc pijpje steeds verder eruit gekomen. Gisteren at de pygo bijna uit mijn hand. Vandaag kom ik thuis van het werk (dag 6 in wenbakje), blijkt deze ontsnapt :(. Snap niet hoe, lijkt door een klein gaatje te zijn gegaan. Vangen is in mijn bak niet echt een optie en levert vast veel stress, dus maar hopen dat het goed gaat.

Het visje zwemt wel goed rond speurend naar eten, at al mee bij het voeren, en de andere vissen kijken er niet naar om. Het is wel een erg klein visje, en gericht voeren lukt nu niet meer. Maar laten we hopen dat het goed komt!
Misschien is het wel beter dat het visje door de bak zwemt. Het diertje kan dan ook mooi plukken aan de stenen in de bak.
Belangrijk hierbij is wel de rust.

Gisteren deels de zandbodem ververst en vandaag ziet alles er zoooooo schoon uit :)

00.jpg

Bijlagen

• 041.jpg
    041.jpg
    236,2 KB · Weergaven: 149
  • 021.jpg
    021.jpg
    233,5 KB · Weergaven: 137
  • 07.jpg
    07.jpg
    106,8 KB · Weergaven: 121
  • 06.jpg
    06.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 122
  • 04.jpg
    04.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 119
  • 02.jpg
    02.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 123
  • 002.jpg
    002.jpg
    245,6 KB · Weergaven: 121
  • 01.jpg
    01.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 119
  • 001.jpg
    001.jpg
    222,8 KB · Weergaven: 132
Tot twee dagen geleden ging alles prima. De pygo at gewoon met de grote vissen mee en was door de hele bak te zien. Zag er gezond en levendig uit. Echter, sinds twee dagen geen teken van leven meer :(. Ik vrees dus het ergste...

Eindelijk weer eens een update en een filmpje van de bak in de avond.

De afgelopen maanden wat pech gehad. Twee hele mooie pygoplytes diacantus geïntroduceerd. Na 8 dagen wenbakje aten ze allebei prima en zag het er veelbelovend uit. Wel zag ik opeens een klein wondje op een van de twee met een gek blaasje erin. Ik heb ze toch losgelaten maar helaas stierven ze na een week. Daar bleef het niet bij, de halichoerus vroliki, twee anthiasses, en een clowntje begaven het in dezelfde week. Lijkt sterk op de introductie van een parasiet. 'Gelukkig' bleef het daarbij en draait de bak alweer een paar weken goed.

Ondertussen een quarantaine bakje van 60 liter opgezet. Ik heb het belang daarvan onderschat, en tot deze keer altijd geluk gehad. Ik wil geen risico's meer lopen, dus voortaan gaat eerst alles een maand apart.

Als alles eind juni nog goed draait ga ik - na quarantaine - op zoek naar aanvullingen. Het is geduld hebben, de vissen die ik op het oog heb al tijden niet meer gezien.

Verder de bak met veel ruimte ingericht. De paarse stylo verwijderd, de montipora platen verwijderd en de pavona cactus grotendeels verwijderd. Groeit allemaal als onkruid en ik vind de acropora's te klein uitkomen als er zo'n joekel van een stylo bij staat :).

Enkele foto's van hoe de bak er nu bij staat. Alles gaat erg naar wens :).
In september op zoek naar meer mooie visjes! De quarantaine bak is er klaar voor.

01a.jpg

Bijlagen

• 06.jpg
    06.jpg
    125,6 KB · Weergaven: 49
  • 08.jpg
    08.jpg
    227,9 KB · Weergaven: 42
  • 09.jpg
    09.jpg
    180 KB · Weergaven: 50
  • 10.jpg
    10.jpg
    202,7 KB · Weergaven: 48
  • 05.jpg
    05.jpg
    121,8 KB · Weergaven: 36
  • 04.jpg
    04.jpg
    190,6 KB · Weergaven: 37
  • 03.jpg
    03.jpg
    204 KB · Weergaven: 35
  • 02.jpg
    02.jpg
    206,9 KB · Weergaven: 38
  • 01.jpg
    01.jpg
    219,1 KB · Weergaven: 50
Gaaf formaat zeg, bak lijkt er ook top bij te staan! Heb ik gemist wat er met de skippybal van een hystrix is gebeurd? 🫣
Dank :). Vanwege de alsmaar toenemende grootte van die skippybal heb ik deze een tijd geleden in stukken gestekt (nadat een wimpel er zich in vast had gezwommen). Linksonder is nog een stukje te zien, en ook daar groeit deze gestaag door :p. De rest staat nu bij anderen in de bak. Hetzelfde geldt voor een pavona cactus en een serioptera die beiden veel te groot werden. Een paarse stylo groeide ook als onkruid en heb ik verwijderd. Er staan nu aardig wat acropora's in de hoogste regionen en die wil ik vooral ruimte geven om te groeien.

Laatst bewerkt:
Zojuist wat avondfoto's gemaakt. Geeft goed weer hoe de bak erbij staat. Na een hele tijd weinig tot geen veranderingen, heb ik drie weken geleden twee nieuwe vissen gekocht: Chaetodon Burgessi en weer een Pygoplites Diacanthus. De eerste kon na twee drie dagen wenbakje al los, brutale aap die gelijk vol met de rest mee eet en doet. Voor de Diacanthus ben ik dicht bij de tips van @Tanne gebleven. De vis heeft eerst in een quarantainebak gezeten (zonder preventieve koperkuur, ik zag bij de vis geen aanwijzingen voor een parasiet oid) en de laatste drie dagen in een wenbakje. De vis at vanaf het begin gretig en ziet er vol uit. Doet in de bak ook al prima mee, geen problemen met de andere vissen. Ik hoop zo dat het nu lukt! Helaas zie ik sinds vandaag wel een paar stipjes op de burgessi en picasso, maar gezien de levendigheid denk ik dat de burgessi hier zelf wel overheen komt. Voor de zekerheid UV lamp (Deltec 80W) direct op het aquarium aangesloten (ipv in sump). Zal een dezer dagen eens een lijst met alle inwoners maken.

Bijlagen

• a16.jpg
    a16.jpg
    101 KB · Weergaven: 53
  • a19.jpg
    a19.jpg
    143 KB · Weergaven: 59
  • a18.jpg
    a18.jpg
    125,6 KB · Weergaven: 57
  • a01.jpg
    a01.jpg
    159 KB · Weergaven: 57
  • a03.jpg
    a03.jpg
    207,2 KB · Weergaven: 48
  • a04.jpg
    a04.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 43
  • a05.jpg
    a05.jpg
    115 KB · Weergaven: 43
  • a06.jpg
    a06.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 44
  • a07.jpg
    a07.jpg
    200,7 KB · Weergaven: 43
  • a09.jpg
    a09.jpg
    144,4 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
...

Bijlagen

• a08.jpg
    a08.jpg
    135 KB · Weergaven: 24
  • a10.jpg
    a10.jpg
    143,5 KB · Weergaven: 23
  • a11.jpg
    a11.jpg
    128,6 KB · Weergaven: 22
  • a12.jpg
    a12.jpg
    124,4 KB · Weergaven: 19
  • a13.jpg
    a13.jpg
    134,8 KB · Weergaven: 19
  • a14.jpg
    a14.jpg
    145,6 KB · Weergaven: 29
  • a15.jpg
    a15.jpg
    164,3 KB · Weergaven: 31
  • a17.jpg
    a17.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 32
  • a20.jpg
    a20.jpg
    200,1 KB · Weergaven: 23
  • a22.jpg
    a22.jpg
    147,8 KB · Weergaven: 23
De Chaetodon Burgessi en Pygoplites Diacanthus doen het geweldig. De eerste is al helemaal tam, trekt het eten uit mijn hand :). De pygo eet volledig met de pot mee en maakt het ook erg goed. Ben met beide erg blij.

In mijn quarantainebak zwom tot vorige week een tweede Pygoplites Diacanthus (ook rode zee, 2 cm kleiner dan de reeds aanwezige pygo). Deze heeft afgelopen week in een wenkbakje in het hoofdaquarium gezeten en vandaag heb ik deze los gelaten. Ik had goede hoop dat twee pygo's goed samen zou gaan, maar na een uur flinke agressie van de reeds aanwezige pygo (echt vechten) heb ik de tweede maar terug in het wenbakje gedaan. Ik vrees dat het niet gaat lukken en ik deze pygo maar te koop ga aanbieden, of heeft iemand nog tips om een tweede poging te doen? @Tanne wellicht?

Nog een overzicht van het huidige bestand:

Dokters:
2 Zebrasoma Flavescens
1 Paracanthurus Hepatus
1 Ctenochaetus Strigosus

Keizers:
2 Centropyge Bispinosa
1 Pygoplites Diacanthus

Koraalvlinders:
2 Heniochus Diphreutes
1 Chaetodon Burgessi

Clownsvissen:
2 Amphiprion Percula

Gobies:
2 Nemateleotris Decora

Juffers:
2 Pomacentrus Alleni

Baarzen:
2 Gramma Loreto

Lipvissen:
1 Pseudocheilinops Ataenia
1 Halichoeres Melanurus
2 Cirrhilabrus Rubriventralis
1 Cirrhilabrus lanceolatus
1 Labroides Dimidiatus

Kardinaalbaarzen:
2 Sphaeramia nematoptera
3 Pterapogon Kauderni

Anthiassen:
6 Pseudanthias Squamipinnis

Komende tijd wil ik de groep anthiassen nog graag uitbreiden met een schooltje Tuka of Evansi.

Bijlagen

• 04.jpg
    04.jpg
    130,2 KB · Weergaven: 45
  • 03.jpg
    03.jpg
    213,1 KB · Weergaven: 44
  • 02.jpg
    02.jpg
    231,3 KB · Weergaven: 43
  • 01.jpg
    01.jpg
    193,5 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
De Chaetodon Burgessi en Pygoplites Diacanthus doen het geweldig. De eerste is al helemaal tam, trekt het eten uit mijn hand :). De pygo eet volledig met de pot mee en maakt het ook erg goed. Ben met beide erg blij.

In mijn quarantainebak zwom tot vorige week een tweede Pygoplites Diacanthus (ook rode zee, 2 cm kleiner dan de reeds aanwezige pygo). Deze heeft afgelopen week in een wenkbakje in het hoofdaquarium gezeten en vandaag heb ik deze los gelaten. Ik had goede hoop dat twee pygo's goed samen zou gaan, maar na een uur flinke agressie van de reeds aanwezige pygo (echt vechten) heb ik de tweede maar terug in het wenbakje gedaan. Ik vrees dat het niet gaat lukken en ik deze pygo maar te koop ga aanbieden, of heeft iemand nog tips om een tweede poging te doen? @Tanne wellicht?

Nog een overzicht van het huidige bestand:

Dokters:
2 Zebrasoma Flavescens
1 Paracanthurus Hepatus
1 Ctenochaetus Strigosus

Keizers:
2 Centropyge Bispinosa
1 Pygoplites Diacanthus

Koraalvlinders:
2 Heniochus Diphreutes
1 Chaetodon Burgessi

Clownsvissen:
2 Amphiprion Percula

Gobies:
2 Nemateleotris Decora

Juffers:
2 Pomacentrus Alleni

Baarzen:
2 Gramma Loreto

Lipvissen:
1 Pseudocheilinops Ataenia
1 Halichoeres Melanurus
2 Cirrhilabrus Rubriventralis
1 Cirrhilabrus lanceolatus
1 Labroides Dimidiatus

Kardinaalbaarzen:
2 Sphaeramia nematoptera
3 Pterapogon Kauderni

Anthiassen:
6 Pseudanthias Squamipinnis

Komende tijd wil ik de groep anthiassen nog graag uitbreiden met een schooltje Tuka of Evansi.
Mooi dat het goed gaat met je vissen, balen van de gevechten tussen de Pygo's. Ik vermoed dat je twee exemplaren van hetzelfde geslacht hebt. Anders is het vaak ook wel knokken in het begin, maar de gevechten stoppen meestal na verloop van tijd. Leuk lijstje vissen heb je overigens!

Goedemorgen :)

Bijlagen

• 20221029_084617.jpg
    20221029_084617.jpg
    213,4 KB · Weergaven: 69
  • 20221029_084552.jpg
    20221029_084552.jpg
    200 KB · Weergaven: 68
  • 20221029_084603.jpg
    20221029_084603.jpg
    206,5 KB · Weergaven: 68
Back