Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chichi's Red Sea 200

Zo....terug van weggeweest.

Ik heb een lange tijd met de dino's gestreden. En daarna kwamen de rode algen...
Helaas in deze strijd wat visjes, garnalen, krabbetjes en koraal verloren.
Elke keer als ik de bodem om woelde of algen afzoog was de dag er na wel iets dood of slechter geworden (gifstoffen?)
De bak zit er helaas treurig bij.
Maar nu wel vrij van alles.

Dus we beginnen langzaam aan de wederopbouw.
En hopelijk blijft het nu een beetje goed gaan.
Hier en daar wat bubbeltjes alg, een of twee bolletjes per week die ik voorzichtig weg pluk. Helemaal oke dus.
De waterwaardes van deze week waren goed.
Ik probeer mijn nitraat ( 5) en fosfaat (0.025) nog iets hoger te krijgen langzaam aan.

Heeft er iemand in de regio Breda leuke koraaltjes (LPS en soft) over voor een leuk prijsje?
Een visje, krabbetjes, garnaaltje is ook weer welkom.

X chichi.
De aanhouder wint altijd. Gelukkig dat het nu weer stabiel draait.

De aanhouder wint altijd. Gelukkig dat het nu weer stabiel draait.
Pfff.....nou....t was ff gedoe.
Stabiel....stabiel.....het is pas echt sinds een week zo. Hopelijk blijft het goed gaan.

En dan bedenk ik me net....volgend jaar juni gaan we opnieuw verhuizen.....ik wordt nu al gek 😬🤐😬🤐😬🤐.

Pfff.....nou....t was ff gedoe.
Stabiel....stabiel.....het is pas echt sinds een week zo. Hopelijk blijft het goed gaan.

En dan bedenk ik me net....volgend jaar juni gaan we opnieuw verhuizen.....ik wordt nu al gek 😬🤐😬🤐😬🤐.
Perfecte tijd voor een grotere bak 😁 is ook makkelijker met verhuizen

Perfecte tijd voor een grotere bak 😁 is ook makkelijker met verhuizen
Grapjas. ik heb mijn linker nier al moeten verkopen voor dat nieuwe huis. Laat staan dat ik er nog een grotere bak bij neem ook. Manlief onterft mij meteen !

Gisteren avond bij @mefisto langs geweest. Complimenten met de mooie bak. Een paar leuke stekken (stekjes mag je ze niet noemen) over genomen.
Ze staan nu in mijn bak te acclimatiseren. Het ziet er meteen weer beter uit. Zodra de lampen weer op volle sterkte staan en ik mijn lenzen binnen heb voor mijn telefoon volgen goede fotos.

@mefisto heel erg bedankt voor de gezellige babbel. Manlief is al aan het kijken hoe hij zijn nier kan verkopen voor een 800L bak. 🤣🤣.

Gisteren avond bij @mefisto langs geweest. Complimenten met de mooie bak. Een paar leuke stekken (stekjes mag je ze niet noemen) over genomen.
Ze staan nu in mijn bak te acclimatiseren. Het ziet er meteen weer beter uit. Zodra de lampen weer op volle sterkte staan en ik mijn lenzen binnen heb voor mijn telefoon volgen goede fotos.

@mefisto heel erg bedankt voor de gezellige babbel. Manlief is al aan het kijken hoe hij zijn nier kan verkopen voor een 800L bak. 🤣🤣.
Ik heb een kennis die zijn 820 liter bak verkoopt met inhoud. Denk alleen niet dat je aan 1 nier genoeg hebt.

Bijlagen

• 284489776_5500210983330900_976367987049057193_n.jpg
    284489776_5500210983330900_976367987049057193_n.jpg
    181,5 KB · Weergaven: 149
Ik heb een kennis die zijn 820 liter bak verkoopt met inhoud. Denk alleen niet dat je aan 1 nier genoeg hebt.
De tandjes.....wat een bak. Wat jammer dat hij het weg doet!

Spijtig genoeg 99% kans dat alles naar een winkel gaat. Hierin moet ik Marcel (Nightwish) bewonderen. Hij verkocht zijn koralen enkel aan mensen waar hij 100% zeker was dat ze goed terecht kwamen. Trouwens mooie bak heb je Chichi, spijtig genoeg blijft het altijd een enorm werk om alles topfit te houden hé. En aub, neen, je tweede nier niet verkopen haha

Spijtig genoeg 99% kans dat alles naar een winkel gaat. Hierin moet ik Marcel (Nightwish) bewonderen. Hij verkocht zijn koralen enkel aan mensen waar hij 100% zeker was dat ze goed terecht kwamen. Trouwens mooie bak heb je Chichi, spijtig genoeg blijft het altijd een enorm werk om alles topfit te houden hé. En aub, neen, je tweede nier niet verkopen haha
Nja particulieren kunnen het niet ophoesten denk ik. Staat voor een kleine 40.000 aan koraal in. En hij wil het liefst in 1x verkopen

Net mijn ICP terug.
Wat vinden jullie?
Naast het iodine en silicaat denk ik niet slecht toch? Voor het iodine zal ik even een grote waterwissel doen.

Bijlagen

Voor wat jodide(jodaat) betreft. Stoppen met doseren (voor zover je dat doet), dan daalt het vanzelf. Eventueel actief kool inzetten, dat bindt jodium en trekt de waarde relatief snel naar beneden.
(Heb ik ook aan de hand.)
Over silicaat zou ik me, in een verder gezond en stabiel systeem, niet al te druk maken. (Ik zie het als extra'tje voor de sponzen.)

Voor wat jodide(jodaat) betreft. Stoppen met doseren (voor zover je dat doet), dan daalt het vanzelf. Eventueel actief kool inzetten, dat bindt jodium en trekt de waarde relatief snel naar beneden.
(Heb ik ook aan de hand.)
Over silicaat zou ik me, in een verder gezond en stabiel systeem, niet al te druk maken. (Ik zie het als extra'tje voor de sponzen.)
Ik doseer eigenlijk niets waar ik kan bedenken dat dit in zit.. .....mmmmm

Ik doseer eigenlijk niets waar ik kan bedenken dat dit in zit.. .....mmmmm
Wat doseer je zoal in je bak? Het is namelijk zeer moeilijk om zo’n hoog iodine niveau te krijgen zonder dit specifiek te doseren. Wellicht zit het in 1 van je producten zonder je daar bewust van te zijn :)

Wat doseer je zoal in je bak? Het is namelijk zeer moeilijk om zo’n hoog iodine niveau te krijgen zonder dit specifiek te doseren. Wellicht zit het in 1 van je producten zonder je daar bewust van te zijn :)
Even kijken. Ik maak mijn kh mg en calc mengsels zelf met de spullen van aquaforest. zoals hun recept op internet. Basically doseer ik aquaforest 1+2+3+
Verder 0.5 ml carbon van dsr eens in de 2 dagen.
Een keer per week een klein beetje Red Sea ab+ (5ml).
De visjes krijgen pallets en een kwart nori vel om de 3 dagen. 1x per week ongeveer een half blokje Vries spul verschilt per keer.
1 zakje copepods elke week.
En that's it....ow eens in de 15 dagen biodigest.

Even kijken. Ik maak mijn kh mg en calc mengsels zelf met de spullen van aquaforest. zoals hun recept op internet. Basically doseer ik aquaforest 1+2+3+
Verder 0.5 ml carbon van dsr eens in de 2 dagen.
Een keer per week een klein beetje Red Sea ab+ (5ml).
De visjes krijgen pallets en een kwart nori vel om de 3 dagen. 1x per week ongeveer een half blokje Vries spul verschilt per keer.
1 zakje copepods elke week.
En that's it....ow eens in de 15 dagen biodigest.

Kan zo een hoog iodine gehalte geen kwaad? Als ik dat gewoon zo laat om opgebruikt te worden.

Kan zo een hoog iodine gehalte geen kwaad? Als ik dat gewoon zo laat om opgebruikt te worden.
Doseer je alles van aquaforest gelijke hoeveelheden? Aquaforest 2+ Bevat namelijk iodine.

Doseer je alles van aquaforest gelijke hoeveelheden? Aquaforest 2+ Bevat namelijk iodine.
Ja alles gelijk. Gebaseerd op mijn kh verbruik. Uit mijn hoofd 20 mlnof zo iets om mijn kh op 9.3 te houden.

Ja alles gelijk. Gebaseerd op mijn kh verbruik. Uit mijn hoofd 20 mlnof zo iets om mijn kh op 9.3 te houden.
Je weet zeker dat je geen neerslag in je sump hebt? Is er een reden dat je op kh 9,3 zit?

Aquaforest raad aan om tussen de 6,5-8,0 te zitten. Het is een wilde gok, maar ik dacht dat het relatief meer toevoegingen kost om je kh hoog te houden omdat er een natuurlijk verval in kh is als je ver boven de 8 gaat sturen. Het zou kunnen dat je iodine hierdoor te hoog is. Volgens mij kan iodine zich gaan ophopen. Doe je waterwissels?

Een verhoogd iodine is wel degelijk gevaarlijk voor je koralen, maar te snel laten dalen kan ook vervelende effecten hebben. Ik zou je kh wat laten teruglopen naar 8.0 en even een tijdje wekelijks 10% waterwissels doen.

Bijlagen

• 738BD648-5876-4B6D-A1F2-53B843B1FCDF.jpeg
    738BD648-5876-4B6D-A1F2-53B843B1FCDF.jpeg
    98,4 KB · Weergaven: 7
Back
Bovenaan