Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium

Heb gisteren nog een ATI ICP-test op de bus gedaan. Nu even wachten op de resultaten.
De resultaten van de ICP-test heb ik al binnen. Op 4 mei verstuurd en nu het resultaat. Dat is geweldig!

image001.png





image003.png

image005.png

Hieronder staan de geteste waardes met de ion-director op 4 mei 2022:

image001.png

image001.png
De resultaten van de ion-director raken naar mijn idee kant nog wal.
 
Prima waardes zo te zien, alleen nitraat aan de hoge kant .. zie je dat ook terug in je bak?
Aan de bak zie ik weinig van de wat hogere nitraatwaardes. Maar dat weet je uiteraard nooit met een zeebak. Vaak komen de reacties pas weken zo niet maanden later.
Dat heb ik ook gemerkt aan de hoge fosfaatwaarde van januari begin februari. Deze was toen 0,26. Inmiddels is er in de vorige maand een acro gebleekt en weg.
Nu even aan de slag om het nitraat omlaag te krijgen.
 
Ik gebruik de KH-Director puur en alleen om te meten. Sturen van de dosering doe ik gewoon zelf. Zal dit ook zeker niet op automatisch instellen, was ik ook niet van plan.
De ervaringen met Ion-Director hebben mij nog eens extra voorzichtig gemaakt.
Merk ook dat de keren dat ik de dosering aanpas steeds minder vaak noodzakelijk zijn.
Sinds ik de KH-Director in gebruik heb, groeien de koralen ook stukken beter en zeker de sps doen het veel beter.
Meet de kH 3 maal per dag. Dus bijsturen is snel geregeld. Zou dit apparaat absoluut niet willen missen.
Hier is alle high teck prul de deur uit. Had alkatronic en dosetronic staan. Eerst en vooral moet je ingenieur zijn om het geïnstalleerd te krijgen en dan hang je nog af van nameten want in hoeverre vertrouw je het met je dieren.

gewoon goeie basis, fatsoenlijke druppeltestjes en om de 3 maanden een icp. Meer doe ik er niet meer mee en draait perfect.
 
Is nitraat op 18 zo slecht? Hangt het niet veel af van welk type koralen je houdt?
 
Is nitraat op 18 zo slecht? Hangt het niet veel af van welk type koralen je houdt?
Ik vind een nitraat van 17 niet slecht, maar ik wil naar 10 of een beetje lager. Dat vinden de sps toch net iets prettiger heb ik het idee.
 
Vandaag weer eens een keertje naar Ocean & Lake gereden. Het is en blijft een erg mooie en verzorgde winkel met een top service.
Heb ook even rustig naar de showbak zitten kijken. Toen viel mijn oog op een blauwe zeenaald, Doryrhamphus melanopleura Deze zwom relaxed rond tussen de vissen en koralen. Er bleek zelfs een koppel te zwemmen.
Met Tim en Noortje over gesproken. In de winkel zat ook een jong koppel in een van de verkoopbakken. Na een voerdemonstratie, beslist dit koppel mee te nemen.
Thuis rustig over gewend aan het water van het aquarium. Vervolgens de visjes losgelaten op een rustige plek achter in het aquarium. Visjes zwommen heel relaxed naar de bodem van de bak en hebben daar een groot gedeelte van de avond rond gezwommen, zonder achter de stenen te verdwijnen.
Ben erg benieuwd hoe deze naalden zich houden in mijn aquarium.

20220508005723.jpg
20220507_174527~3.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer eens een keertje naar Ocean & Lake gereden. Het is en blijft een erg mooie en verzorgde winkel met een top service.
Heb ook even rustig naar de showbak zitten kijken. Toen viel mijn oog op een blauwe zeenaald, Pseudanthias pulcherrimus. Deze zwom relaxed rond tussen de vissen en koralen. Er bleek zelfs een koppel te zwemmen.
Met Tim en Noortje over gesproken. In de winkel zat ook een jong koppel in een van de verkoopbakken. Na een voerdemonstratie, beslist dit koppel mee te nemen.
Thuis rustig over gewend aan het water van het aquarium. Vervolgens de visjes losgelaten op een rustige plek achter in het aquarium. Visjes zwommen heel relaxed naar de bodem van de bak en hebben daar een groot gedeelte van de avond rond gezwommen, zonder achter de stenen te verdwijnen.
Ben erg benieuwd hoe deze naalden zich houden in mijn aquarium.

Bekijk bijlage 587301
Bekijk bijlage 587302
leuke visjes
 
De eerste nacht hebben de naaldjes overleefd. Gisteravond zwommen ze gewoon door de bak. Dit was tot mijn grote verbazing eerlijk gezegd. Ik verwachtte eigenlijk visjes te hebben aangeschaft, die meteen in "het rif" zouden verdwijnen en ze voorlopig niet meer te zien zou krijgen.
 
De eerste nacht hebben de naaldjes overleefd. Gisteravond zwommen ze gewoon door de bak. Dit was tot mijn grote verbazing eerlijk gezegd. Ik verwachtte eigenlijk visjes te hebben aangeschaft, die meteen in "het rif" zouden verdwijnen en ze voorlopig niet meer te zien zou krijgen.
Hoe zit het eigenlijk met de stroming bij deze visjes? Minder stroming? Mooie beestjes wel
 
Prachtige naaldjes. Alleen heb je ze in de post van 1:26 uur ‘s nachts wel een rare naam gegeven 😉
Ik vermoed dat het Doryrhamphus excisus zijn en geen anthiassen…

Zelf vaak genoeg naar een koppeltje staan kijken en nooit gedurfd. Ga je ze specifiek voeren?
Geniet van ze! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
 
Prachtige naaldjes. Alleen heb je ze in de post van 1:26 uur ‘s nachts wel een rare naam gegeven 😉
Ik vermoed dat het Doryrhamphus excisus zijn en geen anthiassen…

Zelf vaak genoeg naar een koppeltje staan kijken en nooit gedurfd. Ga je ze specifiek voeren?
Geniet van ze! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Klopt helemaal René, was een foutje met kopiëren en plakken.
Ik heb het snel aangepast.
Dankjewel voor oplettendheid.
 
Hoe zit het eigenlijk met de stroming bij deze visjes? Minder stroming? Mooie beestjes wel
De visjes hebben geen last van de stroming. Ze zwemmen/zweven mooi rustig rond tussen de stenen en koralen.
Dit verbaast mij ook.
Beide visjes blijven voortdurend in elkaars buurt.
 
De zeenaaldjes zwemmen nog steeds mooi door mijn aquarium. Ik krijg ze dagelijks te zien.
Ik vind het wonderbaarlijk dat ze totaal geen last van de stroming hebben in het aquarium. Eerlijk gezegd was ik bang dat ze gewoon weggeblazen zouden worden.
Wat ze tot nu hebben gegeten, weet ik niet. Maar er zal wel genoeg leven tussen het levend steen.
 
Mooie visjes Robert. Heb er bij Theo ook voorgestaan maar met mijn collectie anemonen was dat toch niet het beste idee……
 
Mooie visjes Robert. Heb er bij Theo ook voorgestaan maar met mijn collectie anemonen was dat toch niet het beste idee……
Daar kan ik me wat bij voorstellen.
Ik heb ook een tijdje in de winkel staan twijfelen.
 
Vanmorgen even de mogelijkheid gekregen om een van zeenaaldjes te filmen.
Ze schooien door heel het aquarium en zijn vaak samen.
 
Bovenaan