Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Reef at sea

Van de afgelopen zaterdag gekochte anthiasjes kan ik nog weinig genieten.
Deze zitten heel de dag verscholen tussen het steen en het koraal. Alleen wanneer er eten in de bak komt, komen ze voorzichtig kijken. Ik heb er de laatste tijd telkens 4 tegelijk gezien. Dit zegt nog niet veel natuurlijk, maar ik vrees er wel voor.. 😕

Is dit gedrag normaal? Ik was er altijd van uit gegaan dat anthias een vrij zwemmend soortje is..

Deze zitten heel de dag verscholen tussen het steen en het koraal. Alleen wanneer er eten in de bak komt, komen ze voorzichtig kijken. Ik heb er de laatste tijd telkens 4 tegelijk gezien. Dit zegt nog niet veel natuurlijk, maar ik vrees er wel voor.. 😕

Is dit gedrag normaal? Ik was er altijd van uit gegaan dat anthias een vrij zwemmend soortje is..
Het zijn toch de squamipinnis? De enige waar ik wat ervaring mee heb.
Hier zijn ze vrij veel vrijzwemmend, ik schat toch 70% van de dag. Af en toe leggen ze zich tussen de takken van een acro, in het begin dacht ik dat ze het loodje hadden gelegd :rolleyes: .

Dat is ook de reden dat ik voor enkele evansi aan het kijken ben, wat beweging in de bak is altijd leuker natuurlijk.

De ene keer hangen ze wat samen, de andere keren zitten ze verspreid in de bak.
Je hebt toch al wat vis rondzwemmen dacht ik? Misschien dat er iets te weinig vissen rondzwemmen?

Het zijn toch de squamipinnis? De enige waar ik wat ervaring mee heb.
Hier zijn ze vrij veel vrijzwemmend, ik schat toch 70% van de dag. Af en toe leggen ze zich tussen de takken van een acro, in het begin dacht ik dat ze het loodje hadden gelegd :rolleyes: .

Dat is ook de reden dat ik voor enkele evansi aan het kijken ben, wat beweging in de bak is altijd leuker natuurlijk.

De ene keer hangen ze wat samen, de andere keren zitten ze verspreid in de bak.
Je hebt toch al wat vis rondzwemmen dacht ik? Misschien dat er iets te weinig vissen rondzwemmen?

Het zijn de squampinis inderdaad.

Qua vis zit er al aardig wat in.
Een zandhapper en een salarias, welke niet veel vrij zwemmen,
Maar ook 5 juffertjes, een xanthurum, een Genicanthus bellus en een vossekop.
Daarnaast heb ik ook een midas blennie (of bicolor, gooi ze elke keer door elkaar) welke zich vanaf het begin in de school anthiasjes nestelde. Deze doet nu ook mee met verstoppertje 😖

Ik heb ze daar nog niet op betrapt. Maar hou het in de gaten..

Ik kan er echter niets aan veranderen, de juffers of anthias uitvangen is onbegonnen werk..
Dat valt wel mee. Eerst al je koralen en stenen er uit (even droog in een speciekuip), dan je water laten zakken tot 5 cm en dan je vissen er uit scheppen.

Laatst bewerkt:

Ik heb er geen ervaring mee.
Maar als ze eten, en zeker meerdere keren per dag, komt het vrijzwemmen vanzelf goed.
Daarnaast heb ik ook een midas blennie (of bicolor, gooi ze elke keer door elkaar) welke zich vanaf het begin in de school anthiasjes nestelde. Deze doet nu ook mee met verstoppertje 😖
Daarover staat een mooi artikel in Koralle. Heel natuurlijk gedrag, opgaan in anonimiteit van een grote groep als overlevingsstrategie.👍🏻

Hier zwemmen ze ook vrij rond, soms in een groepje en soms los van elkaar. Af en toe hangt er idd wel eens een onder een stuk koraal of steen. Geen agressie tussen de squamipinnis en andere vissen. Hier zwemmen zelfs de Koningsgramma en Frindmani zonder ruzie langs elkaar.
Zonde dat er bij jou al 1 dood is.

Als je besluit de anthiassen uit te vangen zet ik de klep van mijn bak wel open, zo ver gooien is het niet:ROFLMAO:

Bijzonder en zonde. Als school toch wel weer een bedrag.
Bij mij hadden ze snel het gedrag van andere vissen over genomen, als er eten in de bak komt is het pakken wat je pakken kan.

Speciaal nog gevraagd in de winkel of ze aten.
Zonder twijfel werden er wat korrels in de bak gegooid, waar ze op af kwamen en van aten. Ik heb zelfs nog dezelfde korrels gekocht, om er zeker van te zijn dat ze erop reageren 😅
Thuis is er vlokken, korrels, en diepvries (verschillende soortjes) gevoerd. Eerste dag ging prima, daarna steeds minder.
Prijzige onderneming zo, maar vooral zonde van zulke mooie visjes 😖

Speciaal nog gevraagd in de winkel of ze aten.
Zonder twijfel werden er wat korrels in de bak gegooid, waar ze op af kwamen en van aten. Ik heb zelfs nog dezelfde korrels gekocht, om er zeker van te zijn dat ze erop reageren 😅
Thuis is er vlokken, korrels, en diepvries (verschillende soortjes) gevoerd. Eerste dag ging prima, daarna steeds minder.
Prijzige onderneming zo, maar vooral zonde van zulke mooie visjes 😖
Vanmiddag een deel van de overige anthiassen nog gezien in de betreffende winkel, die zagen er verder goed uit. Mogelijk dat het dan toch een aanpassingsprobleem is geweest met de al bij jou aanwezige vissen? Stress kan een snelle dood veroorzaken denk ik 🤔

Dit is erg jammer van deze mooie visjes.

Vanmiddag een deel van de overige anthiassen nog gezien in de betreffende winkel, die zagen er verder goed uit. Mogelijk dat het dan toch een aanpassingsprobleem is geweest met de al bij jou aanwezige vissen? Stress kan een snelle dood veroorzaken denk ik 🤔
Tja, het zal altijd een raadsel blijven.. ik weet het niet..🤷‍♂️

Patrick,

dat is echt balen, zeker als je niet weet waarom.

Ik heb bij mijn eerste 4 anthiassen zo goed als hetzelfde voorgehad.
Deze zaten al enige tijd bij de LFS. Eens in mijn bak waren ze op 3 dagen alle 4 dood.
Nadien bleek ik wel met vrij hoge metaalwaardes te zitten door oa een opengebarsten rotor van mijn opvoerpomp. Mijn poetsgarnalen waren kort daarvoor ook gaan hemelen.
Of het bij mij met de metalen te maken had, zal ik nooit weten.
Maar enige weken later heb ik 4 nieuwe gekocht bij dezelfde LFS en die zwemmen nu nog rond.

Back
Bovenaan