Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Dit is denk ik het mooiste stuk koraal wat ik tot nu toe heb gezien. Die grote😱. Echt heel knap dat je hem zo groot hebt kunnen laten groeien!!! Weet je misschien de naam van dit stuk? Zou zelf ook wel zo'n mooi stuk willen (wel een kleine natuurlijk want anders wordt het wel heel duur😅)

Dit is een Lobophyllia sp soort. Het soort is helemaal niet zo zeldzaam.. dit formaat daarentegen wel :). Maar met voldoende geduld (10+ jaar) kom je er wel!

Wat gaaf!!!

Op een groter systeem zou ik ook zo veel mogelijke alle voorzieningen voor stroming hierin willen verstoppen.
Ben ik al een tijdje over aan t verzinnen.

Ik zou sowieso de overlopen half hoog maken. 40cm x 40cm x volle breedte. Veel makkelijker met onderhoud. Met 80cm diep is 40 cm breed alsnog smal. ;-)
Zo kan je eronder ook nog wat MP60's kwijt als je wilt en verder "over"loop pompen in deze mega overloop plaatsten welke stroming hoog van de zijkant kunnen verzorgen en vanaf de achterkant via een lange buis van 160 achterlangs met zoveel uitstromen als je wilt. Beide overlopen met hetzelfde systeem uitvoeren, maar dan gespiegeld en je hebt 270 graden stroming.

Die 40cm overloop biedt zelfst genoeg ruimte om eventueel een overloop in een overloop te maken. Dan tekkel je het "mijn bak loopt halfleeg als er een doorvoer lekt"-issue.
Dus gehele overloop van 40 x 40 cm met een "kam" van ook 40 cm hoog en een wand in het midden die em in 2 keer 20 x 40 x bak breedte splitst. Die tussenwand voorzie je dan van een normale overloopkam. De "over"loop of openloop pompen (hoe je ze ook noemen wilt) plaats je dan in het eerste deel met de 40cm hoge kam zodat deze genoeg water kunnen aanvoeren. In de volgende overloop komen dan de doorvoeren naar de sump.
Je hebt een aantal zeer goede punten; bedankt voor het meedenken!
In theorie heb ik ongeveer 40cm ruimte links en rechts van de hoofdbak. Ik kan de overloop in theorie dus 40cm breed maken.
Dit geeft veel extra werkruimte maar er gaat ook bergruimte in de kast verloren.
De overloop half hoog maken geeft als nadeel dat ik geen stroming in de onderkant van de bak kan creëren (ook kan ik het water niet aan de onderkant aanzuigen). Ik heb geen voorkeur om techniek zoals een MP40 onder de overloop te plaatsen (kan dan ook in de knoop komen met de leidingen).

Ik ben wel gecharmeerd van het dubbele wand idee.. hierdoor kunnen de stromingspompen aan de onderkant aanzuigen/uitblazen; kan de overloop het water aan de bovenkant afvoeren EN voorkom ik het probleem dat de bak leeg loopt als een leiding gaat lekken..
Nu de vraag hoe breed de overloop moet zijn om dit realistisch voor elkaar te krijgen.

Stel ik werk met 3 50mm leidingen dan heb ik ongeveer 80mm breedte nodig om de koppeling te plaatsen (en aan te kunnen draaien).
Daarnaast komt dan een schot (15mm glas) met kam om van deze ruimte dus een traditionele overloop te maken.
Tussen de overloop en de bak zit dan de ruimte ("pomp overloop") waar ik de pompen kan wegwerken.
De magneten van de pompen kan ik dan in de overloop plaatsen en de pompen in de "pomp overloop".
Maar hoe breed maak ik deze "pomp overloop" dan en hoe maak ik een goede koppeling tussen de pompen, de "pomp overloop" en de gaten aan de zijkant van de bak? Ik kan de pompen recht vooruit richten en de breedte van de pomp overloop hier op afstemmen; maar dan kan ik nooit meer een andere pomp plaatsen....

Moeilijke keuze.. iemand nog goede tips om dit idee te verbeteren?

Stel ik werk met 3 50mm leidingen dan heb ik ongeveer 80mm breedte nodig om de koppeling te plaatsen (en aan te kunnen draaien).
Daarnaast komt dan een schot (15mm glas) met kam om van deze ruimte dus een traditionele overloop te maken.

Maar dan krijg je dus een overloop van 8 a 10 cm breed en bijna 80 cm diep.
Is dat niet mega onhandig? Ik ben 194 en mijn arm plus hand zijn net iets meer dan 80 cm van oksel tot het puntje van mijn middelvinger...

Tussen de overloop en de bak zit dan de ruimte ("pomp overloop") waar ik de pompen kan wegwerken.
De magneten van de pompen kan ik dan in de overloop plaatsen en de pompen in de "pomp overloop".
Maar hoe breed maak ik deze "pomp overloop" dan en hoe maak ik een goede koppeling tussen de pompen, de "pomp overloop" en de gaten aan de zijkant van de bak? Ik kan de pompen recht vooruit richten en de breedte van de pomp overloop hier op afstemmen; maar dan kan ik nooit meer een andere pomp plaatsen....

Moeilijke keuze.. iemand nog goede tips om dit idee te verbeteren?

Is er een specifieke reden dat je met streamers wilt werken? Ik zou op een formaat bak als deze niet met vele losse stromingspompen werken maar met een paar opvoerpompen in een "openloop" systeem. Pompen in de pompoverloop en PVC leidingen naar de plekken waar ik stroming wil.

Een schets die ik al had gemaakt, maar nog niet gepost:

D55CC497-3BAA-4C98-AAB4-59B2E860B0E7.jpeg

bedankt voor het meedenken!

Graag gedaan!

Maar dan krijg je dus een overloop van 8 a 10 cm breed en bijna 80 cm diep.
Is dat niet mega onhandig? Ik ben 194 en mijn arm plus hand zijn net iets meer dan 80 cm van oksel tot het puntje van mijn middelvinger...

Is er een specifieke reden dat je met streamers wilt werken? Ik zou op een formaat bak als deze niet met vele losse stromingspompen werken maar met een paar opvoerpompen in een "openloop" systeem. Pompen in de pompoverloop en PVC leidingen naar de plekken waar ik stroming wil.

Een schets die ik al had gemaakt, maar nog niet gepost:

Bekijk bijlage 557881

Graag gedaan!
Uitgaande van je tekening. Hoe vaak moet je in het overflow segment zijn?
Alleen voor het aandraaien van leidingen en dat kan met witlof doorvoeren via de onderkant (wartel aan de buitenkant).
Bij een traditionele overloop kom je ook nooit met je hand tot in de bodem van de overloop.
Ik maak liever dit deel zo smal als mogelijk en het andere deel zo breed als mogelijk zodat ik er inderdaad ook nog eens voor zou kunnen kiezen een opvoerpomp in te plaatsen ipv een stromingspomp.

Ik blijf de vergelijking maken tussen een closed loop systeem of systeem met losse stromingspompen.
Maar kijkende naar het energieverbruik (op papier) is een systeem met stromingspompen altijd gunstiger.

Voorbeeld: Jebao DCT-15.000 --> 15 kuub bij 105 Watt.
Tunze 6105 --> 13 kuub bij 35 Watt.

Nu blijft het de vraag hoe ze dat nu precies meten; maar een stromingspomp blijft behoorlijk efficiënt t.o.v. een opvoerpomp.

Ieder zijn afweging natuurlijk.
De mijne: een overloop doe ik ook af en toe uitgebaggeren en dan schraap en borstel ik ook het glas en PVC schoon. Ook gebeurt het mij wel dat ik na een paar jaar mijn PVC leidingen heroverweeg en (deels) vervang, dan is het ook fijn om dat te kunnen doen zonder mijn hele arm open te halen aan alle kalkkokerwormpjes in de overloop en te kunnen zien wat ik aan het doen ben. Ook kan er wel eens wat invallen, ja daarvoor hebben ze van die grijpers uitgevonden, maar in centimeters blubber helpen die niet... Kortom, mijn overloop is 30cm diep ipv van 60 en daar ben ik heel erg blij mee.

Wat betreft energie efficiëntie van pompen, dat is niet eens mijn belangrijkste overweging.
Voor mij belangrijker zijn de praktische overwegingen, zeker op zo'n enorm systeem zou onderhoud voor mij zo gemakkelijk en behapbaar mogelijk moeten zijn:
- Ik maak liever 4 pompen schoon dan 8 of meer.
- Pompen staan uit het zicht en uit het licht, dus zitten niet iedere paar maanden onder de kalkalgen. Dus minder schoonmaken.
- Minder apparaten die een stopcontact nodig hebben, kapot kunnen gaan en kortsluiting kunnen veroorzaken.
- Pompen redelijk gecentraliseerd, dus geen stroomkabels overal om de bak. Enkel een paar goed uitgekiende PVC leidingen.
- Minder controle kastjes.
- ... en vast nog een paar die ik vergeet ;-)

Hoi Luc, heb hier voor een uiteindelijk niet meer gebouwd aquarium ook over nagedacht en wilde zelf met closed loop gaan werken met bijvoorbeeld 2 van deze: https://royalexclusiv.net/images/content/rd_3/eng/rd3_speedy_230_eng.pdf (wel vrij prijzig...). Die kun je naar beneden draaien tot ongeveer 20W geloof ik en als je maar zorgt dat je nauwelijks tegendruk hebt (haakse bochten, vernauwingen etc) levert dat denk ik nog best wat flow op. 50W geeft nog 14000 liter. En dan zou ik hem op een ProfiLux (had ik al) aansluiten en bijvoorbeeld tussen 20 en 40 Watt laten variëren en een paar keer par dag naar bijvoorbeeld 150 of 200W om alles even lekker door te blazen voor een half uurtje of zo. Dan kost dat niet veel meer aan stroom. Tevens schijnen ze helemaal stil te zijn en ook schoonmaken hoeft veel minder vaak te gebeuren dan de standaard stromingen pompen. Klonk mij ideaal, helaas is het er niet meer van gekomen om het te testen dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken.

Hoi Luc, Hopelijk alles goed met jou ,ik heb zojuist doosje dagboek gebladerd.
Indrukwekkend ,inderdaad een spannend boek wat ik zo allemaal lees.
mooi om te zien hoe je je hebt ontwikkeld en de hobby hebt verfijnd en uitgebreid
Hopelijk is de rust weer gekeerd en draait je nieuwe bak naar je tevredenheid
Zeer indrukwekkend allemaal , prachtige koralen (hoe krijg/houdt je deze ze zoo0 gezond !)
Complimenten zijn hier echt op zijn plaats👌👌

Ondertussen heb ik weer een paar stappen gemaakt en zijn we op het volgende plan uitgekomen:

De bak zal 3.20m breed worden maar de buitenste deuren zullen ongeveer 15cm over het aquarium vallen
(Op deze manier zijn de deurtjes boven en langs het aquarium allemaal even breed).
Achter dit overlappend deur gedeelte wil ik dan twee "flowboxen" plaatsen waar ik pompen in kan wegwerken.
Dit geeft ook de mogelijkheid om aan de achter zijkanten van de flowboxen pompen te hangen zonder dat die van de voorkant zichtbaar zijn.

specs:

Volglas aquarium 320x80x80 cm in 15 mm
Voorzien van lengte , 2x breedte en bodemstrippen over de naden van de bodems.

Voorkant in EXTRA helder, alle stukken machinaal geslepen, bodem in meerdere delen en daaronder een betonplex 18 mm, glazen strippen in de verticale hoeken verlijmd voor bescherming. Overloop tegen buitenkant aan gelijmd (zijkant is deel van het aquarium), met 3 boringen en in zwart glas afgewerkt. 2 Wave boxen die we achter de deuren wegwerken (aanzuig met sleuven en voorzien van 2 boringen 65 mm). Achterkant aquarium zwart.

VOORKANT
thumbnail-BAK-LUC-1.jpg

ACHTERKANT
thumbnail-BAK-LUC-2.jpg

Zie ik iets over het hoofd? Ik hoor het graag!

Uitgaande van je tekening. Hoe vaak moet je in het overflow segment zijn?
Alleen voor het aandraaien van leidingen en dat kan met witlof doorvoeren via de onderkant (wartel aan de buitenkant).
Bij een traditionele overloop kom je ook nooit met je hand tot in de bodem van de overloop.
Ik maak liever dit deel zo smal als mogelijk en het andere deel zo breed als mogelijk zodat ik er inderdaad ook nog eens voor zou kunnen kiezen een opvoerpomp in te plaatsen ipv een stromingspomp.

Ik blijf de vergelijking maken tussen een closed loop systeem of systeem met losse stromingspompen.
Maar kijkende naar het energieverbruik (op papier) is een systeem met stromingspompen altijd gunstiger.

Voorbeeld: Jebao DCT-15.000 --> 15 kuub bij 105 Watt.
Tunze 6105 --> 13 kuub bij 35 Watt.

Nu blijft het de vraag hoe ze dat nu precies meten; maar een stromingspomp blijft behoorlijk efficiënt t.o.v. een opvoerpomp.

Closed loop stroming stroming geeft meer flow (waterbeweging) dan een een stromingspomp bij hetzelfde aantal liters per uur. Vraag me de theorie er niet achter maar er zijn verschillende soorten stroming welke je kan creëren in een bak en de een is de andere niet. Ik had bijvoorbeeld 35 kuub closed loop stroming (inclusief de retour van de opvoer) op de 1700 liter bak en meer dan genoeg stroming. Met stromingspompen zou 35 kuub echt veel te weinig zijn geweest.

Maar je hebt gelijk stromingspompen is wat betreft stroomverbruik veel efficiënter.

Ondertussen heb ik weer een paar stappen gemaakt en zijn we op het volgende plan uitgekomen:

De bak zal 3.20m breed worden maar de buitenste deuren zullen ongeveer 15cm over het aquarium vallen
(Op deze manier zijn de deurtjes boven en langs het aquarium allemaal even breed).
Achter dit overlappend deur gedeelte wil ik dan twee "flowboxen" plaatsen waar ik pompen in kan wegwerken.
Dit geeft ook de mogelijkheid om aan de achter zijkanten van de flowboxen pompen te hangen zonder dat die van de voorkant zichtbaar zijn.

specs:

Voorkant in EXTRA helder, alle stukken machinaal geslepen, bodem in meerdere delen en daaronder een betonplex 18 mm, glazen strippen in de verticale hoeken verlijmd voor bescherming. Overloop tegen buitenkant aan gelijmd (zijkant is deel van het aquarium), met 3 boringen en in zwart glas afgewerkt. 2 Wave boxen die we achter de deuren wegwerken (aanzuig met sleuven en voorzien van 2 boringen 65 mm). Achterkant aquarium zwart.

VOORKANT
thumbnail-BAK-LUC-1.jpg

ACHTERKANT
thumbnail-BAK-LUC-2.jpg

Zie ik iets over het hoofd? Ik hoor het graag!

Wat is precies de bedoeling van die "flowboxen" ? Neem aan dat je daarmee die verticale ruimtes bedoeld aan de voorkant ? Komen daar stromingspompen in ?

Mooie afmetingen trouwens !

Wat is precies de bedoeling van die "flowboxen" ? Neem aan dat je daarmee die verticale ruimtes bedoeld aan de voorkant ? Komen daar stromingspompen in ?

Mooie afmetingen trouwens !
Klopt inderdaad. daar wil ik mijn bestaande 4 tunze pompen in plaatsen. Misschien moet ik nog een pomp ergens achterin in het midden toevoegen maar die kan ik dan in de stenen verwerken. De gaten voor de pompen zijn iets groter dan de koppen zodat ik ze nog een beetje kan draaien (ongeveer 20 graden maar dat is op een lengte van 3 meter meer dan voldoende).

Klopt inderdaad. daar wil ik mijn bestaande 4 tunze pompen in plaatsen. Misschien moet ik nog een pomp ergens achterin in het midden toevoegen maar die kan ik dan in de stenen verwerken. De gaten voor de pompen zijn iets groter dan de koppen zodat ik ze nog een beetje kan draaien (ongeveer 20 graden maar dat is op een lengte van 3 meter meer dan voldoende).

Ben je niet bang dat het water in de flowbox zelf blijft rondcirculeren ? Het water zoekt zicht de weg met de minste weerstand en dat is denk ik niet via de opening naar buiten.

Ben je niet bang dat het water in de flowbox zelf blijft rondcirculeren ? Het water zoekt zicht de weg met de minste weerstand en dat is denk ik niet via de opening naar buiten.
De flowpompen zullen toch altijd het water naar voren uit de box duwen? Of begrijp ik je niet goed. Het gaat om tunze 6105 pompen waar alleen de uitstroom uit de box steekt (pomp zelf zit erin).

De flowpompen zullen toch altijd het water naar voren uit de box duwen? Of begrijp ik je niet goed. Het gaat om tunze 6105 pompen waar alleen de uitstroom uit de box steekt (pomp zelf zit erin).
Ja ok, als je het voorste deel eruit laat steken wel, ik dacht dat ze er helemaal in kwamen te hangen.

Goed doordacht Luc, en ambitieus plan
Opm; komen er geen strippen aan de bovenzijde van de bak? zodat de duwkracht van het water op voor - en achterruit op 77 cm hoogte beperkt blijft?
voor wat betreft de betonmiultiplex ;zou ik een Berkenplaat nemen en niet kiezen voor Meranti - of Populierenbetonmultiplex

Goed doordacht Luc, en ambitieus plan
Opm; komen er geen strippen aan de bovenzijde van de bak? zodat de duwkracht van het water op voor - en achterruit op 77 cm hoogte beperkt blijft?
voor wat betreft de betonmiultiplex ;zou ik een Berkenplaat nemen en niet kiezen voor Meranti - of Populierenbetonmultiplex
Het plaatje is nogal abstract :)
Er zitten twee trekstrips en twee breedte strips aan de bovenkant.

Dit zijn de specs vanuit de fabrikant:

Goed punt betreffende de betonplex kwaliteit. Ik heb me hier laatst ook flink mee vergist. Had laatst een populieren beton multiplex plaat van 8mm gekocht. Die was binnen de kortste keren volledig gebogen en getordeerd.

Heb er er al over nagedacht hoe je de water inlaten van de flowboxen schoon gaat / kan houden?

In mijn huidige aquarium zat bij aanschaf ook twee flowboxen (ieder met twee tunze 6105) van rif keramiek.
Aquarium had nog geen twee jaar gedraaid, maar een groot deel van de inlaat sleuven waren al dicht gegroeid met kalkalgen en kokerworm kokertjes.

Back
Bovenaan