Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquaja Diamond line 400

Op 1 dag na is het ondertussen 5 maanden na de start van het aquarium en 4 maanden nadat het eerste leven zijn weg de bak in gevonden heeft. Sinds de eerste garnalen en clownsvisjes is het bestand redelijk door de maanden toegenomen en op een paar slakjes na is er gelukkig niks gestorven aan de dierzijde. Enkel koraaltjes hebben het wel moeilijk gehad vanwege schommelingen in het verleden en zodoende zijn er ook hier een aantal van gesneuveld. Gelukkig zijn alle slachtoffers tot op heden op 1 hand te tellen en de afgelopen tijd begint de groei echt toe te nemen.

Door bepaalde stappen, zoals de doseerpomp, is een stabilisatie in waterwaarde verder toegenomen en zodoende zien we ook dat de groei er goed in zit. Het KH en calcium verbruik zit er goed in en zit er over na te denken om de ATI Essentials op de doseerpomp aan te sluiten. Ik ben een ramp met de titratietestjes aangezien de kleuren altijd lastig inschatten zijn en wanneer word paars nou echt blauw...:unsure:
Gelukkig was ik van de week bij een andere LFS dan gebruikelijk om te kijken wat er allemaal in de omgeving zat. De LFS had net een mastertronic geïnstalleerd en zodoende had die een calcium Hanna Checker over welk ik 2dehands mocht overnemen. De waarde van de Hanna checker zat nog best een eind uit de buurt van mijn Salifert testje maar ook hier denk ik dat stabiliteit het belangrijkste is. Ik ga zondag een extra grote verversing doen om mooi waardes te verkrijgen die ik dan een week in de gaten ga houden. Indien het calcium, net als de KH, op de Hanna Checker een mooie afname laat zien hak ik de knoop door en zal vanaf volgende week ook de ATI Essentials op de doseerpomp gaan.

Het experiment zonder powerfilter loopt na een kleine week nog best redelijk en de helderheid is nog niet zichtbaar achteruit gegaan. Nitraat is 0,5 omhoog gegaan maar je kan je met recht afvagen of dit relevant is in een relatief klein systeem waar dergelijke schommelingen ook al kunnen komen door een keer teveel voeren. De kleine toename is opzich geen ramp en gewenst maar mocht dit verder doorzetten dan zal de Reef Fuel toevoeging een beetje omhoog moeten.

Om toch nog een plaatje toe te voegen aan dit droge verhaal is hier nog een andere aankoop naast de Hanna Checker welk ik zelf heel mooi vond:WhatsApp Image 2021-02-12 at 12.06.16.jpeg

We zijn weer twee weken verder en zodoende weer een klein berichtje; het heet niets voor niets een dagboek :unsure: .

Het experiment zonder powerfilter is voor mijn gevoel afgesloten nu ik enkele weken zonder heb gedaan. De waterwaarde stegen nauwelijks tot niet en zodoende is het technisch gezien geslaagd. Ik zeg expres 'technisch' doordat voor mijn gevoel het toch geen geslaagd experiment is: het water werd een stuk 'viezer' wat het kijkgenot een beetje teniet deed. Mede door deze ingeving ga ik mij verder oriënteren op hoe ik het beste mijn sump kan aanpassen(lees half slopen) en een fleecefilter moet gaan inbouwen. De fleecefilter zal ander leidingwerk nodig hebben en zodoende zal dit nog best een (kostbaar) klusje gaan worden maar uiteindelijk wel de moeite waard.
Het ombouwen van de sump geeft ruimte om de algen reactor( die echt prima werkt) om te ruilen voor een refugium in de sump: ik hoop dat de afschuimer en fleecefilter netjes samen in het eerste vak gaan passen. Het huidige afschuimervak zal een laag biospheres met cheato er bovenop krijgen om zo een mooi natuurlijk filter te krijgen. De algenreactor heeft momenteel zijn uitlaat op de UV filter aangesloten( om een pomp te besparen) dus ik zal in het nieuwe leidingwerk wel een vertakking nodig hebben om 'pomp-loos' de uv filter te kunnen aansluiten. Het zal weer een leuk project worden.

Verder is de kogel door de kerk en is de ATI essential aangesloten op de doseerpomp aangezien de waterwissels de afname in voedingsstoffen nog moeilijk bij konden houden. Ik wisselde 5% per week en opschalen naar een groter percentage had weer grotere jerrycans/vaten nodig en kost meer tijd (en geld) dan de ATI essentials aansluiten op een al werkende doseerpomp. Ik had wel een probleempje met luchtaanzuiging in de doseerpomp wat wat frustratie opwekte. De doseerpomp was een tweedehands oude jcod dus niet wat je noemt een kwaliteitsproduct. Ik was bang om toch voor een flinke doet een nieuwe te moeten kopen maar na flink speuren op het forum werd veelal aangeraden om de koppelstukjes na te lopen en dat was gelukkig( tot op heden) de oplossing waar de pomp nu netjes naar behoren werkt. Het is een simpel ding wat niet al te moeilijk is om te gebruiken maar een wifi variant zal in de toekomst zeker op het lijstje staan. Wetende dat ik nu geen 'state of the art' doseerpomp heb heb ik ook besloten om de ATI te verdunnen om zo het volume te vergroten en de foutmarge te verkleinen: 0,1ml afwijking bij 10 ml is toch kleiner dan bij 1 ml....

Het meten met titratietestjes blijft een ramp maar de oplossing met een Hanna Checker is tot op heden ook geen fantastische oplossing voor calcium... Waar de checker voor KH nog met acceptabele hoeveelheden werkt is dat bij calcium toch een stukje minder: de 100ml pipet is acceptabel maar het zakje met poeder is een draak om goed te kunnen gebruiken. Zolang ik met de checker aan het oefenen ben doe ik voor de zekerheid toch een titratietest ernaast aangezien de waarde nogal flink verschillen. Mocht iemand een tip hebben dan hoor ik dat graag!

Ben benieuwd naar je bouwwerk. Ik heb nu nylon gafzakken en leg er gewoon een strook filterwatten op. Maarja wel om de dag verschonen. Ze worden erg vies. Ik zoek nog naar een manier om de ruiten schoon te houden. Ik heb en soort spons op een stok van eheim maar vanwege de glazen randen van de kap werkt dat eigenlijk niet zonder de hele zware kap eraf te tillen. En dat gaat niet met 1 persoon. Dus nu gebruik ik gewoon een schuursponsje gezien ik meteen krassen kreeg van de magneet. Maar is nog niet ideaal. Ik ben ook gestart met een doseerpomp maar het is nog best een gedoe met aanpassingen berekenen. Tot zover gaat het goed..

Momenteel heb ik gewoon een pvc korf gemaakt op de opvoerpomp en daar waren overheen gedaan: heb je een soort powerfilter en 1x per 4-5 dagen wisselen is nog de te doen. Voor je ruiten zou ik iets als een tunze of flipper algenkrabber kopen; werkt ideaal, geen krassen en lekker praktisch
Ik had nu met een magneet wel krassen. Wat is hier anders aan?

Ik had nu met een magneet wel krassen. Wat is hier anders aan?
De Tunze Care gebruik ik ook op mijn diamond 400. Je kunt deze met en zonder mesje gebruiken. Zonder mesje heeft hij een vrij scherp plastic randje aan beide zijden. Die plastic randjes zijn scherp genoeg voor het normale onderhoudswerk, ik heb althans nooit het mesje erop. Voordeel is dan dat het minder snel krast dan met het mesje erop. Verder helpt het om een goed eindje van het zand op de bodem af te blijven als je met de magneet schoonmaakt.

Ik heb zojuist weer flink lopen plakken en al het leuke nieuws toegevoegd. Het is niet mijn beste foto maar die houden jullie dan nog een keer tegoed.
IMG_20210308_100355.jpg

Het was dit weekend wel heugelijk aangezien de clownsvissen spontaan de anemoon hadden gevonden en sindsdien het als hun huis hebben bestempeld; het duurde maar enkele maanden maar die 40cm naar rechts was toch een hele uitdaging voor ze. Ze vinden het zelfs zo leuk in hun anemoon dat als ik dichtbij kom met mijn hand dat ik word 'aangevallen', gelukkig kan ik het gevecht nog wel winnen.

Buiten wat uitbreidingen aan koraal is er weinig veranderd: alle techniek aanpassingen zijn de ijskast in gegaan waar het toekomstige refugium geen taak gaat hebben met een fosfaat van 0,01-0,02 en een nitraat van 2,5.( ik heb een algen reactor draaien maar het zielige hoopje cheato dat daar in zit heeft weinig te eten). Het finetunen van de exacte dosering van de ATI esentials is wel gaande nog, maar dit is zal nog wel enkele weken duren om mooi strak te krijgen. Verder heb ik het visbestand ook nog hetzelfde als sinds de aankoop van de lipvissen:
- 1 vossenkop
- 2 luipaard lipvissen
- 1 gramma loreto
- 2 clownsvisjes
- 2 poetsgarnaaltjes
- 1 pepermunt garnaal.
Er zijn plannen op dit bestand uit te breiden in de toekomst met een mogelijke pincetvis. De voorkeur is aangegeven bi Ocean & lake en mochten ze er 1 krijgen( en leren diepvriesvoer eten) dan sta ik op het lijstje :giggle:. Mocht de pincetvis er komen dan denk ik dat naar mijn idee het bestand wel compleet is waar er dan genoeg aanwezig is en ik liever niks anders dan goedzakken heb ik mijn bakje.

Wat betreft koraal is het bestand ondertussen al wel uitgebreid waar er ondertussen een 5-tal( 'gemakkelijke') SPS meedraaien zonder over de kop te gaan. De groei zit er goed in wat een compliment aan de stabiliteit is van een relatief jonge bak dus hopelijk kan ik dit volhouden. Verder zijn er een aar kleine acans, een 'wall' euphyllia en een variëteit aan zoa's bij gekomen welk tot op heden het ook allemaal redelijk doen. De groen sterpoliep is eigenlijk de enige die het niet echt wilt doen maar dit is geen ramp waar ik dit toch het minste stuk koraal vind en had gekregen als probeersel.

Ik had in januari een ICP test gedaan waar het voornemen is dit elk kwartaal te doen dus ik hoop dat aan het einde van de maand, wanneer voor mijn gevoel de doseerpomp 100% stabiel draait, dit nogmaals te kunnen insturen en erachter te komen wat ik nog mis.

Het is weer is tijd voor een update; het is tenslotte niet voor niks een dagboek! Zoals voorheen aangegeven is mijn Algen reactor eruit gegaan wegens ondervoede cheato; ik draai de bak redelijk nutriënt-arm en het enige waarvoor die aan bleef was de UV-filter die in serie erop aangesloten stond. Beetje omslachtige manier om de UV filter te voorzien van water dus nu is de hele reactor eruit en heeft de uvfilter aan eigen pompje gekregen. Het was een top-ding om mijn hoge waarde te laten kelderen maar nu het daadwerkelijk laag is heeft die niet veel nut meer. Het ziet er dus nu zo uit, best netjes al zeg ik het zelf :unsure:
IMG_20210325_100736.jpg

Verder zijn de waterwaarde nagenoeg stabiel gebleven waar ik mijn KH wat verhoog heb doordat ik dit zelf wat aan de lage kant vond( rond de 8) en het liever rond de 9-10 zie, dit mede na veel lezen en recente videos van BRSTV. Tegelijkertijd zie ik nog niet veel calciumverbruik ten opzichte van het hogere kh gebruik dus het blijft nog finetunen op gebied van de doseerpomp.

Om mijn tekort aan calcium verbruik te compenseren ben ik vervolgens dus opzoek gegaan naar mooie verbruikers :ROFLMAO: ;). Ik had enige tijd een oog voor de hersenkoralen waar ik de favia toch wel een van de mooiste vind. Zo gezegd zo gedaan ben ik opzoek gegaan naar deze schoonheden maar wat ik op oog had was helaas vaak niet beschikbaar of tegen hele luxe prijzen. Uit wanhoop was ik op facebook lid geworden van elk mogelijke marktplaats, kweker of liefhebber groep in Nederland of Duitsland maar weinige verkopen natuurlijk hun mooiste langzaam groeiende stukken. Afgelopen maandag scrolde ik weer is door mijn vaste selectie koralen websites en op de laatste foto zag ik precies wat ik wilde: een dragon soul favia waar maar 2 stukjes beschikbaar van waren.
Zo blij als een kind stopte ik het gelijk in mijn mandje maar vond het erg spannend om iets online te bestellen: volgens sommige toch niet altijd de beste ervaring. Onder het mom alles of niks had ik maar gelijk wat extra's in mijn 'mandje' geplaatst( als echte Hollander zijn de verzendkosten anders zonde) en zodoende ben ik de trotse eigenaar van wat nieuwe koraaltjes. De foto's zijn slecht en kort genomen naar aankomst maar ik ben er reuze blij mee en in het echt is het precies wat ik wilde:
WhatsApp Image 2021-03-24 at 17.18.14.jpegWhatsApp Image 2021-03-24 at 17.18.04.jpegWhatsApp Image 2021-03-24 at 17.17.53.jpegWhatsApp Image 2021-03-24 at 17.17.41.jpeg

Gezien het blauwe licht en een camera waar je niet blij van word is de foto niet echt mooi maar ik ben zeer tevreden over mijn internetaankoop. Naast de favia had ik nog een blauw/mindgroene ricordea florida (welk mooi bij de knaloranje past), een blauwe blastomussa wellsi en een licht roze Acropora millepora. De Camera maakt de acropora wel wat meer roze dan deze in werkelijkheid is maarja ik vind het een knapperd. De nieuwe inwoners mogen altijd een dag op de zandbodem bijkomen van hun transport en zullen morgen een nieuw onderkomen op het rif krijgen.

Naast de nieuwkomers gaat het verder ook goed met de andere bewoners waar alles nog steeds mooi groeit en zelfs de acan's kleine kopje uit een hoge hoed toveren met een tempo waar je U tegen zegt.

Laatst bewerkt:
Het is weer is tijd voor een update; het is tenslotte niet voor niks een dagboek! Zoals voorheen aangegeven is mijn Algen reactor eruit gegaan wegens ondervoede cheato; ik draai de bak redelijk nutriënt-arm en het enige waarvoor die aan bleef was de UV-filter die in serie erop aangesloten stond. Beetje omslachtige manier om de UV filter te voorzien van water dus nu is de hele reactor eruit en heeft de uvfilter aan eigen pompje gekregen. Het was een top-ding om mijn hoge waarde te laten kelderen maar nu het daadwerkelijk laag is heeft die niet veel nut meer.
Verder zijn de waterwaarde nagenoeg stabiel gebleven waar ik mijn KH wat verhoog heb doordat ik dit zelf wat aan de lage kant vond( rond de 8) en het liever rond de 9-10 zie, dit mede na veel lezen en recente videos van BRSTV. Tegelijkertijd zie ik nog niet veel calciumverbruik ten opzichte van het hogere kh gebruik dus het blijft nog finetunen op gebied van de doseerpomp.

Om mijn tekort aan calcium verbruik te compenseren ben ik vervolgens dus opzoek gegaan naar mooie verbruikers :ROFLMAO: ;). Ik had enige tijd een oog voor de hersenkoralen waar ik de favia toch wel een van de mooiste vind. Zo gezegd zo gedaan ben ik opzoek gegaan naar deze schoonheden maar wat ik op oog had was helaas vaak niet beschikbaar of tegen hele luxe prijzen. Uit wanhoop was ik op facebook lid geworden van elk mogelijke marktplaats, kweker of liefhebber groep in Nederland of Duitsland maar weinige verkopen natuurlijk hun mooiste langzaam groeiende stukken. Afgelopen maandag scrolde ik weer is door mijn vaste selectie koralen websites en op de laatste foto zag ik precies wat ik wilde: een dragon soul favia waar maar 2 stukjes beschikbaar van waren.
Zo blij als een kind stopte ik het gelijk in mijn mandje maar vond het erg spannend om iets online te bestellen: volgens sommige toch niet altijd de beste ervaring. Onder het mom alles of niks had ik maar gelijk wat extra's in mijn 'mandje' geplaatst( als echte Hollander zijn de verzendkosten anders zonde) en zodoende ben ik de trotse eigenaar van wat nieuwe koraaltjes. De foto's zijn slecht en kort genomen naar aankomst maar ik ben er reuze blij mee en in het echt is het precies wat ik wilde:
Bekijk bijlage 555250Bekijk bijlage 555251Bekijk bijlage 555252Bekijk bijlage 555253

Gezien het blauwe licht en een camera waar je niet blij van word is de foto niet echt mooi maar ik ben zeer tevreden over mijn internetaankoop. Naast de favia had ik nog een blauw/mindgroene ricordea florida (welk mooi bij de knaloranje past), een blauwe blastomussa wellsi en een licht roze Acropora millepora. De Camera maakt de acropora wel wat meer roze dan deze in werkelijkheid is maarja ik vind het een knapperd. De nieuwe inwoners mogen altijd een dag op de zandbodem bijkomen van hun transport en zullen morgen een nieuw onderkomen op het rif krijgen.

Naast de nieuwkomers gaat het verder ook goed met de andere bewoners waar alles nog steeds mooi groeit en zelfs de acan's kleine kopje uit een hoge hoed toveren met een tempo waar je U tegen zegt.
Mag ik vragen waar je de koralen besteld hebt?

Ook ben ik trouwens begonnen met het voeren van het koraal. Heb reefroids en polypbooster voor"iedereen" en fauna marine LPS korrels gekocht hiervoor. De ouwe rotten zullen misschien stellen dat de LPS korrels omhoog geprijst granulaat is maar tot op heden slurpen de LPS koralen de korrels zo weg dus ik vind het het geld dan al waard( ze eten gelukkig toch niet giga veel).

Reefroids is ook wel interessant om te zien maar hier pas ik nog wat meer mee op: na het gebruik hiervan schoot mijn fosfaat omhoog dus ik ga hier wat minder ruim mee voeren dan ik met al het andere doe: fosfaat een beetje omhoog is geen kwaad maar niks moet té zijn:)

Een weekje verder en dus weer wat (kleine) ontwikkelingen in mijn rifje. Mijn waterwaarde die normaliter al laag waren hebben de afgelopen week een nieuwe dip ervaren: nitraat en fosfaat zijn richting onmeetbaar gegaan. De meeste koralen staan er prima bij en vermoed dat het verdwijnen van voedingsstoffen te vinden moet zijn in het 'aanslaan' van alle koralen. Mijn stabiele KH is in de zelfde tijd ook gaan afnemen terwijl ik extra ben gaan doseren dus vanuit die redenatie zal naast het KH ook het andere verbruik zijn toegenomen. De groei merk ik verder ook doordat ik praktisch elke dag wel nieuwe kopjes ontdek op een LPS/button wat altijd fijn is: tenminste iets heeft het naar zijn zin :ROFLMAO: .

Ondanks alle toename in koraal is het vissenbestand eigenlijk al langere tijd gelijk gebleven doordat ik het toch lastig vond om er 'zomaar' iets bij te zetten en ik juist voor de vissen goed wil kijken wat past bij mijn aquarium( en mijzelf). In mijn terughoudendheid had ik bij Ocean & Lake wel mijn contactgegevens achter laten mochten ze een mooie pincetvis binnen krijgen. Vandaag was het dan zover: ik wilde al even langs gaan bij en bijna alsof zo hoorde kreeg ik een telefoontje; er was een mooi en goed etend exemplaar binnen gekomen. Gelijk in de auto gesprongen en een half uurtje later stond ik de nieuwe aanwinst in de winkel aan te kijken; hij/zij weigerde om zijn/haar mooie flank te laten zijn voor een leuke foto( voor het thuisfront) maar hij/zij zag er goed uit. De vis at in de winkel al goed en gezien de gematigde aard van mijn huidige bewoners durfde ik het goed aan: hij/zij mocht mee. De foto was lastig te maken doordat de lampen al redelijk blauw waren:WhatsApp Image 2021-04-02 at 16.16.04.jpeg

Na eventjes wennen werd er kort kennis gemaakt met de vossenkop en sindsdien zwemmen ze al de hele avond zij aan zij terwijl mijn halve rif word 'geplukt'. De pincetvis is wel wat angstig als ik in de buurt kom nog maar dat is te verwachten en Rome was ook niet in 1 dag gebouwd. Nu hopen dat het eten net zo goed gaat in de winkel maar dat moet wel lukken: een vriezer en koelkast vol aan vissenvoer en ik voer zo ruim dat menig er een hartaanval van krijgt.

Het vet mesten mag ook met deze schoonheid gaan beginnen nu :eek:

Prachtige aanwinst Sjoerd! 😍

Hier ligt ook de hele vriezer vol met verschillende soorten voer + flinke voorraad. Moeder worden er niet heel blij van 🤣

Laatst bewerkt:
Mijn vader heeft ook nog een lading Artemia en Mysis voor zijn zoetwater aquarium en 4 kweekbakken vol met Cichliden. Mijn moeder zeurt vaak dat we de halve vriezer in beslag nemen haha

Hopen dat hij lekker blijft eten! Blijft een prachtig visje, zou hem zelf ook graag willen maar bak is er net te klein voor helaas.

Meneer/mevrouw zwemt ondertussen alweer een kleine week in mijn kleine rif en eet met de dag beter. Het voer word al uit de waterkolom gevangen en, net als de rest van de bewoners, had hij/zij al heel snel door wanneer het steeds voedertijd is/was. Ik voer nu nog 3 keer per dag waar het eerste doel gaat worden om weer te voeden met de stromingspomp aan. Wanneer dit goed lukt zal ik over gaan tot 2 porties waar nodig. Ik twijfel over een feeding-pouch/voederkorfje om de pincetvis bij te voeren maar dat zal even overwogen dienen te worden.

WhatsApp Image 2021-04-07 at 12.59.18.jpeg

Het fanatieker strooien met voer dan gemiddeld had verder wel een verwacht effect en samen met de reefroids is mij fosfaat ondertussen richting de 0,1 gegaan. Op zichzelf is de hogere fosfaat geen ramp en zal eerdaags in zeer lichte maat wat rowaphos gaan inzetten om dit binnen de perken te houden. Het is vooral de reefroids die het fosfaat ophogen vermoed ik dus dat is ook het overwegen waard.

Voor de rest niet veel spannends te melden aangezien het koraal zijn ding doet en ik elke dag wel ergens van een nieuwe kop of poliep ontdek, van de Favia helaas nog niet maar deze is wel voller en mooier geworden wat ik ook als een goed punt opvat.

Ondertussen is het weer bijna 2 weken verder en doe ik plichtsgetrouw een kleine update in mijn dagboek. Ondertussen ben ik overgegaan naar 2x per dag voeren voor mijn pincetvis waar deze als een tierelier eet en actief rondzwemt; het gaat dus goed met hem/haar zover ik kan oordelen. Ik heb ook wat mosselen zonder schelp ingeslagen maar deze lijken niet zo interessant te zijn en worden eigenlijk genegeerd totdat deze opeens spontaan verdwenen zijn wanneer ik even niet aan het opletten was. Ik ga denk ik maar is een goed half uur die mossel in de gaten houden om te kijken welke bewoner het nou daadwerkelijk opeet want als de rest dat doet schiet ik daar natuurlijk niks mee op...

Waar het meer voeren mijn fosfaat deed stijgen zorgde het verversen van de voorraad reeffuel ook voor een leuke bijwerking: de doseerpomp raakte verstopt doordat de reeffuel een dikke slijmlaag aanmaakte. Achteraf blijkt dat je reeffuel niet mag verdunnen maar dit staat niet op de fles en enkel in een afgeschermd deel van hun facebook.... Het slijm eruit gehaald en alles werkt weer waar nitraat rond de 5-6 blijft en fosfaat rond 0,08. Indien dit zo blijft ben ik tevreden en zal ik zodra de doseercontainer leeg is overgaan op onverdunde reeffuel.

Verder ben ik een weekendje coronaproof naar Breda gegaan; ik wilde langs CFS maar dik een uur heen en weer vond ik de moeite niet waard( al helemaal als het ook tegen kon vallen) en zodoende heb ik lekker daar geslapen en een half shop weekend met mijn vriendin van gemaakt. Ik werk al sinds maart 2020 thuis dus een keer naar buiten( behalve voor boodschappen) is dan ook wel weer fijn. Op de terugweg naar Amersfoort kon ik langs CFS en had ik een mooi koraaltje gespot wat ik er bij wilde hebben:WhatsApp Image 2021-04-20 at 10.04.01.jpeg
Het zat helaas niet op een plug dus moet goed nadenken hoe ik die verantwoord van het blok cement af kan slopen. De foto is net genomen na het plaatsen dus de poliepen staan een beetje in, verwacht dat dit binnenkort wel bij zal trekken en dan plaats ik het op de uiteindelijk plek. Aangezien foto's altijd lastig zijn met het licht: het is blauw/paars met fel groene poliepen.

Verder groeit het andere koraal rustig verder en schieten er ontspringen er steeds meer kopen uit de acan's. Ik koop graag kleine stekjes van meerdere soorten om het nog een beetje betaalbaar en leuk te houden en als de kolonie elke keer verdubbeld over 3 maanden tijd dan is dat toch een positieve verassing. De zoa's zijn ondertussen ook al als onkruid stenen aan het bedekken dus ik moet even gaan kijken of ik die onder water gewoon kan wegsnijden/stekken icm met wat actief kool. Tegelijkertijd wil ik nog meer soorten zoa's dus dat is wel een tweestrijd :LOL:

Back
Bovenaan