Het is een relatief korte periode sinds mijn vorige dagboek-bericht maar ik had een week vrij van werk genomen en blijkbaar heb ik moeite met stilzitten

Sinds vorige week zijn de juiste herbie-clips op gespeurd en is alles in het aquarium nagelopen om mogelijke fouten. Geheel tegen verwachting inging alles goed, loopt alles soepel en zijn het over de hele linie mooie waardes(zout alleen van 34% naar 33,5% gezakt, maar dat is zo geregeld).
Nu alles goed ging had ik vervolgens een zee van tijd over om het kastje in elkaar te zetten en vervolgens alle apparatuur opnieuw te ordenen en de stroompunten uit de buurt van water te halen. Het was een spannend klusje maar ging soepeler dan ik dacht en alles zit nu mooi weggestopt waardoor de Sump enkel nog open moet om af en toe de afschuimer en powerfilter te verschonen. Het voordeel is dat ik relatief lage vis bezetting heb en zodoende blijft alles mooi schoon dus dat schoonmaken is ook geen dagelijks klusje.
Nu het kastje stond had ik ook geen excuus meer om dingen verder te automatiseren en de nitraat/fosfaat controle op een doseerpomp aan te sluiten. Ik had via het forum nog een gebruikte DP-4 op de kop getikt voor een mooi prijsje en na wat vogelen heb ik deze netjes ingesteld, aangesloten en draait deze ook mooi mee in het geheel. Het is even doorhebben hoe het werkt maar daarna is het een eitje, ik weet alleen wel dat het in de toekomst door een mooie wifi variant van een degelijk merk vervangen gaat worden.
Bekijk bijlage 551280
Voor mijn gevoel schiet het zo best op en zodoende zou de volgende 'verbeterstap' een fleeceroller worden om zo de powerfilter te vervangen en het nog onderhoudsvriendelijker te maken.
Na een mooie anderhalve dag aanklooien met kastjes, stroom en doseerpompen zat de aquariumkriebel goed dwars en zodoende kwam ik ook, bij toeval, een paar mooie advertenties op het forum tegen om mijn relatief kleine koraalbestand uit te breiden met een aantal buttons en wat 'gemakkelijke' steenkoralen. De steenkoralen zijn nu nog langzaam aan het licht aan het wennen en zullen die weekend richting hun definitieve plekje gaan.
Bekijk bijlage 551283Bekijk bijlage 551284
Voor de rest zal het nu voornamelijk afwachten worden of alles zo voorspoedig zal blijven gaan en hopen dat de groei erin schiet. De toekomst zal waarschijnlijk bestaan uit eerst een fleecefilter en mogelijk iets verder in de toekomst een nieuwe bewoners: momenteel zijn ze met zijn 6e ( en 3 garnaaltjes) waar er mogelijk nog ruimte is voor een 7de bewoner, welke is alleen de vraag