Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquaja Diamond line 400

Altijd een feestje als je je eerste beestjes gaat halen...

ik zou garnalen nog even niet doen , deze zijn zeer gevoelig voor wisselende waterwaardes en jouw bak is daar nog niet

stabiel genoeg.....
Bedankt voor de tip, dan stellen we die nog even uit! Ben bang dat als ik teveel algen eters erin stop dat er niks meer te eten voor ze is..

Ondertussen is het zandbed ook gearriveerd! Ik ben voor zwart zand gegaan aangezien ik dit mooier vind en hoop dat dit later een mooier contrast zal brengen met de kleuren van de koralen en visjes. De nitriet blijft nu ook al mooi enige tijd 0 en met de nieuwe nitraat test van salifert ben ik tot de conclusie gekomen dat het gezakt is tussen de 5&10 wat opzich ook mooi is; blijft wel lastig die waardes lezen.
IMG_20201006_151015.jpg

Ik twijfel toch over de eerste vissen na het lezen van Tanne zijn boekjes: een Halichoerus Chrysus word aangeraden in het eerste boekje maar het tweede deel noemt ook een boel leuks. De turbo slakken en een mitrax-krabben lijken mij sowieso leuk, ook om algen de kop in te drukken, maar dan is de twijfel voor de visjes toch nog aanwezig. Ik ga donderdag een dagje richting Hilversum om toch is te kijken wat voor leuks ze daar hebben en mogelijk ook 1-2 leuke eerste koraaltjes uit te kiezen. Heb er zin in!

Ben je voordat je het in het aquarium gedaan heb met een magneet langs gegaan. Zit in het zwarte zand vaak ijzer

Ben je voordat je het in het aquarium gedaan heb met een magneet langs gegaan. Zit in het zwarte zand vaak ijzer
Bedankt voor de tip! Ben met de magneet van de Flipper er zojuist langs gegaan en die had nagenoeg niks beet aan ijzer of dergelijke. Bij het zand kwamen wel zakjes met bio-magneet, een goedje wat je erin moest gooien bij het zand en toen zag ik wel dat er veel 'deeltjes' aan de flipper, wanden en het glas ging zitten. Weet niet of ik dergelijke goedjes moet kunnen geloven maar toch.

Ik vind de bodem nog niet dik genoeg( wil misschien een lipvis of zeester) en had begrepen dat het dan overal 2 cm minimaal moest zijn. Bij de volgende zak ga ik doet de magneet er langs halen voordat ik dergelijke goedjes erin gooi: even kijken wat ik eruit vis 😁

Vandaag was het eindelijk tijd en ben de eerste levende haven wezen inkopen! Ik was bij Hilversum ben de trotse eigenaar geworden van :
2 lysmata amboinensis
2 amphiprion Ocellaris
1 ciliopagurus strigatus
1 rots met Zoantus (weet helaas niet welke) en een onbekend koraal( mocht iemand het weten, ik hoor het graag). De foto is net 10 minuten na het plaatsen gemaakt dus de buttons moeten nog wat uitkomen

IMG_20201008_173044.jpgIMG_20201008_173034.jpgWhatsApp Image 2020-10-08 at 17.21.03.jpeg
IMG_20201008_173024.jpg

De garnalen werden eerst afgeraden maar het het advies van de winkelier, en voornamelijk mijn veel te grote enthousiasme, zorgde toch dat ik het paartje aangekocht heb. Ik heb niet veel algen in de bak, vermoedelijk door de algen reactor, dus een echte algen eter was nog niet nodig. Wanner de huidige bewoners gewend zijn zal een volgende visjes op de agenda zijn waar het vermoedelijk een zebrasoma flavescens zal worden.

Bijlagen

• IMG_20201008_173020.jpg
    IMG_20201008_173020.jpg
    130,5 KB · Weergaven: 29
Mooi hoor! De gele dokter staat ook hoog op mijn lijstje. Ik ga hem, als het zo ver is, pas als laatste toevoegen gezien de dominantie.

Het is ondertussen al weer enige tijd geleden dat ik voor het laatste iets in mijn dagboek heb geplaatst dus bij deze dan een kleine update :) .

Sinds de laatste aanwinsten heb ik nog een rode tepel anemoon en kleine Euphyllia koraal gekocht. Beide staan er naar mijn idee vrolijk bij en de anemoon is al zelfs een stukje gegroeid. Wat wel jammer is is dat de anemoon op eigen initiatief een ander plekje heeft gezocht aan de achterkant van het rots-werk waardoor die wat minder zichtbaar is...

IMG_20201026_125644.jpgIMG_20201026_125639.jpg

Waarde23-10-2020
No20
No35
Po40,01
Ca420
KH8,1
Mg1400
NaCl34

De laatst gemeten waarde gaan ook goed hoewel ik na het toevoegen van de clownvisjes toch een kleine en korte toename in nitriet zag; ik neem aan dat dit gebruikelijk is omdat de populatie niet toereikend was voor de nieuwe last op het systeem en even moest uitbreiden. De volgende uitbreiding zal in plaats van een dokter misschien toch een konijnvis worden vanwege hun rustige karakter en opruimvaardigheden, de vraag is alleen welke?:eek:

Het is ondertussen weer tijd voor een kleine update aangezien er al best weer wat veranderd is in mijn kleine rif! In mijn vorige post was ik nog druk bezig met de twijfel over een konijnvis of een dokter maar die knoop is ondertussen al doorgehakt! Hij/Zij zal nog rustig moeten wennen aan het aquarium maar eet al goed de algjes van de rotsen af( en eigenlijk ook al het voer wat ik verder aan de bak toevoeg). De vis is mij verkocht als zijnde een Siganus vulpinus maar gezien de zwarte stip op zijn tekening kan het heel goed een Siganus Unimaculatus zijn maar dat is mij om het even:) Het kan ook zijn dat afhankelijk van stress dit nog en deel van het nachtkleed is en het toch uiteindelijk weg gaat trekken; we zullen het zien! Naast de Konijnvis is er ook nog een andere bewoner toegevoegd( zat een week tussen aanschaf van beide): een Gramma Loreto. Ik ging eigenlijk voor een lipvisje maar deze trok het oog van mij en mijn vriendin erg sterk en een lipvis kan altijd nog!

IMG_20201103_122947.jpgIMG_20201108_100039__01.jpg

Naast de vissen zijn ook nog wat koralen toegevoegd en is mijn Euphyllia alweer aan het groeien volgens mij. Naast wat mooie buttons die niet zo goed op de foto wilde zijn een Acanthastrea, Galaxea en Blastomussa toegevoegd. Ik voer de koralen nu 2x per week met het troebele water dat ontstaat na het ontdooien van de Mysis en mijn anemoon krijgt een paar losse mysis erbij. De anemoon mag wel wat minder voeding krijgen want die is in de laatste weken al verdubbeld in omvang...

IMG_20201108_095244.jpgIMG_20201107_110157__01.jpg
IMG_20201107_110020__01.jpgIMG_20201107_110009__01.jpg

Ondanks alle toevoeging zijn de waterwaarde nogal stabiel(voorlopig) en is enkel mijn nitraat weer toegenomen naar 7,5, mocht dit echter verder oplopen dan kan ik de wierenfilter weer wat meer aanslingeren met een paar uur licht erbij. Voor nu ben ik wel blij met de 7,5 aangezien mijn koralen natuurlijk ook wat voeding nodig hebben.
IMG_20201108_100324.jpg

Verder heb ik technisch nog een paar kleine aanpassingen gedaan en heb ik de afstellingen van de skimmer eindelijk door om het mooi donker te krijgen( en niet om de 2 dagen te hoeven legen). Ik heb aansluitend op de wierenfilter een UVC lam geplaatst, het combineren scheelde weer een extra pompje/stekker, om mogelijke bacterie bloeien in de toekomst te onderdrukken maar vooral ook om parasieten in het water tegen te gaan. De filtersok houder is eruit gegaan doordat dit een drama was in onderhoud en heb naast wat steenfragmenten er een 2de kwikthermometer geplaatst omdat ik de digitale meters toch niet helemaal vertrouw. Om toch nog enige mechanische filtratie te behouden heb ik van de opvoerpomp een powerfilter gemaakt en ik ben erg tevreden erover.
Voor mijn gevoel combineer ik nu dingen van DSR(powerfilter) en Triton(algenreactor) maar ik vind dit prettig werken en ben van mening het beste van beide over te nemen. Om mijn gecombineer verder te verergeren ben ik ook nog is van plan ATI essentials Pro te gaan draaien zodra doseren in de (verre) toekomst nodig blijkt en de waterwissel onvoldoende zijn.

De toekomst plannen momenteel liggen de komende weken plat omdat ik mijzelf in moet houden en mijn vriendin beloofd heb om minimaal 2 weken niks eraan te doen. Ik weet dat 2 weken niet zoveel is maar over die 2 weken komt mogelijk een mooie Macropharyngodon Ornatus vrij welk ik maar al te graag aan mijn bestand toe zou willen voegen. Doordat het koralen bestand ook wat meer toe aan het nemen is zal ik eerdaags ook een hannah checker aanschaffen voor de KH aangezien dat de meest schommelende waarde is bij mij en ik het testje van Red Sea helemaal niks vind...

Mocht iemand tips of vragen hebben dan hoor ik dat graag!

Laatst bewerkt:
We zijn ondertussen weer een kleine 2 weken verder en alles gaat vrolijk door zonder veel problemen. De algen verdwijnen rustig als sneeuw voor de zon( wat frappant is gezien de hoeveelheid voer die ik er per dag in gooi :LOL: ), wat koralen zijn van plaats gewisseld en de waterwaarde zijn redelijk stabiel. Ik ben de hoeveelheid water in de waterwissels gaan verminderen naar 1 zoutemmer aangezien 20% mij toch iets teveel was: alle waarde zijn stabiel, de vissen hebben nergens last van en zo veel koraal is er ook niet dat de spoorelementen op raken.
Ik doseer af en toe KH Coralline Gro van Red sea omdat het KH niveau het enige is wat 'drastisch' zakt en ik wil het mooi rond 8,5-9 houden zonder elke week een sloot water te vervangen.

Naast al het 'oke' nieuws zijn er ook nog extra leuke dingen: de voorlopig laatste aanwinst in het aquarium is sinds gister binnen en na 1 dagje alles verkennen eten ze al lekker met de pot mee:WhatsApp Image 2020-11-27 at 15.50.50.jpeg
Ze zijn lekker actief en daarom verschrikkelijk te fotograferen maar tijdens het wennen toch nog een redelijke foto gekregen van ze. Het is een koppel( naja dat word het nog) Macropharyngodon bipartitus lipvissen welk naar mijn mening echt een prachtige tekening hebben. Ze zijn nu maatje M denk ik dus ze zullen nog flink wat groeien en 1 van beide zal nog van geslacht gaan veranderen wat mij een interessant en prachtig proces lijkt.

Aangezien dit het eerste topic word wat ik open zal ik me ook gelijk voorstellen! Ik ben Sjoerd uit Amersfoort en 28 jaar, heb in mijn jeugd veel met zoet water aquaria gedaan maar eigenlijk altijd met een schuin oog naar de zeewater aquaria gekeken. In een nieuwe woning met extra ruimte heb ik na een aantal maanden inlezen toch de knoop doorgehakt en heb besloten mijn zeewater aquarium op te starten. Zover je dat van jezelf kan zeggen heb ik mezelf goed ingelezen, zekere bekende boekjes aangeschaft, en mijn zinnen gezet om een aquarium van ongeveer 400 liter. Het idee was eerder te starten maar uiteindelijk werd het door omstandigheden steeds verder uitgesteld tot begin augustus en viel mijn keuze op de Aqua Diamond line 400. Ondanks dat veel toch de voorkeur aan een aquarium zonder kap geven, heb ik er voor gekozen om het er toch bij te nemen: ik vind het niet storend en ik woon niet alleen dus mijn vriendin mocht ook haar wensen aangeven;)
Bekijk bijlage 539802Bekijk bijlage 539804

Na de aanschaf van het aquarium begon natuurlijk pas het echte werk en het uitkiezen van alle andere spullen, methode, stenen en veel meer. Vanwege het gemak heb ik mijn opmaak grotendeels gemaakt van Marco Rocks, een dood gesteente dat zijn oorsprong vind in een groeve in Florida. Doordat het dood steen was kon ik in alle rust mijn scape bouwen, nog 10 keer opnieuw bouwen en daarna aan elkaar "lijmen" met cement. Aangezien ik ook fanatiek duik en geniet van alles wat de zee te bieden heeft vond ik het ook een fijne gedachte dat de zee hier wellicht wat minder mee belast werd dan wanneer ik levend steen kocht maar dat zal waarschijnlijk tussen mijn oren zitten. Omdat ik voor werk wel is thuis zit en mijn vriendin geen last van mijn hobby mag hebben (vind ik), heb ik eigenlijk alle apparatuur wel een maatje of 2 te groot gekocht en draait alles op 20-30%, dit alles resulteert in dat je eigenlijk het hele aquarium niet hoort(letterlijk) tenzij je er tegen aan staat en dat hoor je het gebrom van de opstartende skimmer( wat als het goed is ook minder moet worden)

Klein overzicht van de gekozen apparatuur:
Diamond line 400
Nyos Quantum 120
maxpect gyre 350
Aqua medic dc runner 9.2
150w verwarwing
H2Ocean compact auto top-off
Osmoseapparaat met boosterpomp
Tropic Marin zout
3x Horizon lancia Led

Bekijk bijlage 539806

Omdat alleen dood steen niet zoveel doet heb ik een aantal kilo levend steen uit Indonesië gekocht en dat erbij gezet nadat alles draaide, niet lekte en goed afgesteld was. Alles draait nu pas ongeveer 1,5 week maar afgelopen zondag zijn de eerste waarden al getest en vandaag ook het nitriet gehalte:

Bekijk bijlage 539811

Zover ik alles goed begrepen heb moet ik nu vooral geduld hebben en lekker wachten; de bruine alg is volgens mij een goede indicatie dat het opstart dus nu wachten tot dat afsterft/over gaat in groene alg en dan na de nitraatpiek lekker langzaam de schoonmaakploeg erin. Om de opstart wat te bespoedigen zit er ook Reef Mature opstart bacteriën en bacterie-booster van Red Sea in, maar hun fanatieke claims van een klaar aquarium in 3 weken zijn denk ik wat overdreven maar het is goed voor de gemoedsrust. De lampen draaien al wel gewoon mee wat zover ik heb kunnen lezen een discussie puntje is; de een is voorstander van volledig aan zetten, de ander zou aanraden ze uit te doen en een boel hebben een mening ergens tussenin.

Bekijk bijlage 539818
Bekijk bijlage 539805Mochten mensen nog tip voor de opstart hebben dan hoor ik het graag!
Ik heb net hetzelfde aquarium besteld en ben mij aan het verdiepen in welke apparatuur ik graag erin wil. Ben nieuw in het zeewater. Ik ga dit topic even goed doorlezen! Ik heb nu de kap ( nog) niet besteld. Ik twijfel nog. Ik heb ook naar de horizon Lancia lampen gekeken. De andere optie is open bak en 2 Redsea reefled 90 erboven hangen. Ik heb katten/kinderen dus vandaar enige voorkeur voor een dichte bak. Maar ik wil wel graag echt goede lampen erboven hebben. Lastig:)

Ik heb net hetzelfde aquarium besteld en ben mij aan het verdiepen in welke apparatuur ik graag erin wil. Ben nieuw in het zeewater. Ik ga dit topic even goed doorlezen! Ik heb nu de kap ( nog) niet besteld. Ik twijfel nog. Ik heb ook naar de horizon Lancia lampen gekeken. De andere optie is open bak en 2 Redsea reefled 90 erboven hangen. Ik heb katten/kinderen dus vandaar enige voorkeur voor een dichte bak. Maar ik wil wel graag echt goede lampen erboven hebben. Lastig:)
Leuk! Ik vind de kap wel super fijn ivm geluid en verdamping waardoor het letterlijk fluisterstil is! Ik heb de Lancia led welke wel super gebruiksvriendelijk zijn maar de 3 geven naar mijn smaak net iets te weinig licht als je aan steenkoralen wilt beginnen en daarom ga ik denk ik nog 1-2 strips van hvp erbij plaatsen. Waarom hvp? Hvp geef de opties tot geheel blauwe strips en ik houd wel van een blauwig aquarium en zodoende kan ik dan de kleur van het extra licht bepalen waar Lancia alleen gemixte strips kent.

Leuk! Ik vind de kap wel super fijn ivm geluid en verdamping waardoor het letterlijk fluisterstil is! Ik heb de Lancia led welke wel super gebruiksvriendelijk zijn maar de 3 geven naar mijn smaak net iets te weinig licht als je aan steenkoralen wilt beginnen en daarom ga ik denk ik nog 1-2 strips van hvp erbij plaatsen. Waarom hvp? Hvp geef de opties tot geheel blauwe strips en ik houd wel van een blauwig aquarium en zodoende kan ik dan de kleur van het extra licht bepalen waar Lancia alleen gemixte strips kent.
Kan je bij de lancia niet ook gewoon kiezen om alleen blauw licht aan te doen? Of is dat te zwak dan?

Kan je bij de lancia niet ook gewoon kiezen om alleen blauw licht aan te doen? Of is dat te zwak dan?
Ja je kan per kleur het percentage kiezen dus dat kan zeker maar het blauwe licht is nuttig voor de.koralen waarbij je bij een blauwe lamp meer licht per wat krijgt: bij de Lancia " verspil" je wattage aan andere.kleuren licht

Ja je kan per kleur het percentage kiezen dus dat kan zeker maar het blauwe licht is nuttig voor de.koralen waarbij je bij een blauwe lamp meer licht per wat krijgt: bij de Lancia " verspil" je wattage aan andere.kleuren licht
Ik blijf echt twijfelen. Neig nu naar toch een open aquarium. Wil gewoon geen gezeur met verlichting..

Ik blijf echt twijfelen. Neig nu naar toch een open aquarium. Wil gewoon geen gezeur met verlichting..
De keuze om een gesloten aquarium te nemen kwam bij dus heel erg vanwege hoe het eruit ziet en de rust die het geeft vanwege geen geluid. Je bent gelimiteerd inderdaad maar het hoeft niet slecht te zijn: je moet er alleen over nadenken

Het is ondertussen weer tijd voor een kleine update maar er is eigenlijk niet eens heel veel veranderd in de bak. Mijn voorraad tropic marin zout is op en zodoende moest ik opzoek naar een nieuwe emmer. In het kader van de hobby betaalbaar houden ben ik overgestapt op aquaforest reef salt wat tot op heden weinig problemen oplevert. Op korte termijn levert de wissel weinig problemen op en verwacht ook geen probleem überhaupt: de waarde zijn redelijk gelijk met het zout van tropic marine maar de prijs is een flink stuk vriendelijker.

In het verleden had ik 1 aptasia gespot en gelijk de hele steen weg gegooid om het in de kiem te smoren wat eigenlijk best goed heeft gewerkt: sindsdien niet meer iets tegengekomen. De aptasia was wel een mooi excuus voor een nieuwe bewonder: een pepermunt garnaaltje. Zo gezegd zo gedaan heb ik een extra pepermunt garnaal gehaald maar deze is momenteel nog wat verlegen dus een foto is wat lastig. Ik heb goede hoop dat naar verloop van tijd hij/zij zich wat meer zal laten zien en als ik de poetsgarnalen als graadmeter moet nemen dan komt dat wel goed.

De vissen doen het allemaal zeer goed waar ze groeien als kool, en vooral ook een eeuwig durende honger blijken te bezitten. De koralen zelf groeien wel maar niet heel snel(relatief dan) wat mijn vermoeden voor een 'tekort' aan licht verder onderbouwt. Om het 'lichtprobleem' op te lossen heb ik van HVP 2 led balken met blauwe leds besteld welke een mooie boost zullen geven aan de PAR waarde van mijn systeem. Ik heb voor alleen blauw licht gekozen om 2 redenen eigenlijk: het is het nuttige licht wat de koralen nodig hebben(zodoende meer nuttig licht per euro als ware) en omdat ik een wat blauwe bak wel mooi vind. De huidige lampen hebben nog meer dan genoeg wattage over in de witte leds maar dan is het zo geel/wit en dat vind ik lelijk. Ik hoop dat ze een deze dagen binnen komen en dan de komende tijd langzaam de hoeveelheid licht gaan verhogen om de koraaltjes net zo te vetmesten als de vissen.

Ik heb slecht nieuwes betreffende je garnaaltje , volgens mij zijn het nachtdieren.......

Het is ondertussen alweer even geleden sinds ik een update in mijn dagboek heb gedaan. Zoals aangegeven had ik kort na de vorige post extra lichten aangeschaft om meer goed licht in mijn bak te krijgen en tot op heden ben ik er erg tevreden over. Door de extra lampen wilde ik vervolgens een eerste poging met SPS doen door een kleine stylophora aan te schaffen. Dit experiment was wellicht wat grootmoedig toen het al snel moeilijkheden begon te hebben wat ik aan onstabiele waterwaarde toeschreef( nitraat wisselde wel is tussen 12 en 5) en uiteindelijk is dat experiment maar stopgezet toen het helemaal dood bleek enige tijd later. Elk experiment is geslaagd als je er wat van leert en mijn les was om nog even bij de makkelijkere koralen te blijven en SPS te laten voor wat het is. Er is wel een mooi toortskoraaltje bij gekomen waar ik erg blij mee ben en toevallig zag toen ik even snel wat extra voer en spulletjes ging halen in de LFS.

De foto is net voor het 'slecht' gaan van de stylophora genomen, toen ik net mijn mooie toortskoraal had aangeschaft:
WhatsApp Image 2021-01-20 at 14.47.01.jpeg

Het overlijden van de stylophora zette mij toch aan het denken of er mogelijk andere dingen fout konden zijn behalve de schommelde waterwaarde en zodoende zijn alle uitbreidingen op gebied van inwoners in de ijskast gezet. Ik heb voor de zekerheid afgelopen vrijdag een ICP test naar ATI gestuurd om te kijken hoe mijn water( naast het schommelende nitraat) er aan toen was. Ik heb voor ATI gekozen om zo mijn osmosewater ook te kunnen testen. De ICP zal waarschijnlijk 5 werkdagen duren en verwacht vrijdag of de maandag erop een mooi rapport. Vol goede moed om alles netjes te krijgen heb ik ook maar alle apparaten, pompen en dergelijke een goede onderhoudsbeurt gegeven en mooi schoon gepoetst. Helaas was de laatste poetsbeurt een vervelende aangezien ik toen de (waarschijnlijk) echte oorzaak van mijn gesneuvelde stylophora heb ontdekt:

WhatsApp Image 2021-01-24 at 11.44.22.jpeg

De klem die de slang aan de opvoerpomp vastzetten( en meegeleverd was bij aanschaf voor exact deze reden) bleek toch niet zo watervast te zijn als beloofd. Achteraf had ik dit niet zo gulzig moeten gebruiken en mijn verstand moeten gebruiken maar op dat moment dacht ik dat dergelijke klemmen enkel meegeleverd worden als ze ook echt gebruikt kunnen worden.

Ik vermoed dat mijn ICP waarschijnlijk met wat verhoogd metaalwaarde terugkomt en zodoende ook een beetje zonde dat ik dit achteraf pas ontdekt heb; achteraf is het altijd makkelijk oordelen... Gezien de tonnen en de osmose pomp die ik heb kan ik geen grote waterwissels doen dus zojuist gelijk 20% verwisselt( een waterwissel stond op de planning en had zomaar een grote gepland ipv de reguliere) en de osmose pomp staat aan voor nog een 20% verversing. Naast de waterwissel is er ook actief kool in de sump gehangen( dit deed ik al maar nu een hogere verversingsgraad) om mogelijk schadelijk metalen eruit te filteren.
Ik zal na de volgende waterwissel nog een 20% waterwissel doen om zodoende ongeveer 50% te hebben verwisselt, hierna zal ik de ICP test afwachten en kijken wat de resultaten zijn.

Nu het waterkwaliteit flink aangepakt gaat worden rest enkel nog de verlichting optimaliseren en de automatisering van de stabiele waterwaarde. Voor de stabilisatie heb ik een leuk kastje besteld wat naast het aquarium komt te staan en zodoende ruimte te maken voor een doseringspomp. Naast de doseringspomp zal genoeg de meeste elektronica er ook in worden gezet om dit uit de aquariumkast te halen en zodoende de levensduur te vergroten.
Ook heb ik pannen om gelijk een PAR meter aan te schaffen aangezien een zoektocht voor een 'leen-meter' in de omgeving niet willen slagen. Ik vermoed dat volgende maand alles dus meer inzichtelijk en geautomatiseerd is waarna een volgende ICP test alles zal uitwijzen en groen licht zal gaan geven tot expansie van de bewoners.

Back
Bovenaan