Aangezien dit het eerste topic word wat ik open zal ik me ook gelijk voorstellen! Ik ben Sjoerd uit Amersfoort en 28 jaar, heb in mijn jeugd veel met zoet water aquaria gedaan maar eigenlijk altijd met een schuin oog naar de zeewater aquaria gekeken. In een nieuwe woning met extra ruimte heb ik na een aantal maanden inlezen toch de knoop doorgehakt en heb besloten mijn zeewater aquarium op te starten. Zover je dat van jezelf kan zeggen heb ik mezelf goed ingelezen, zekere bekende boekjes aangeschaft, en mijn zinnen gezet om een aquarium van ongeveer 400 liter. Het idee was eerder te starten maar uiteindelijk werd het door omstandigheden steeds verder uitgesteld tot begin augustus en viel mijn keuze op de Aqua Diamond line 400. Ondanks dat veel toch de voorkeur aan een aquarium zonder kap geven, heb ik er voor gekozen om het er toch bij te nemen: ik vind het niet storend en ik woon niet alleen dus mijn vriendin mocht ook haar wensen aangeven
Bekijk bijlage 539802Bekijk bijlage 539804
Na de aanschaf van het aquarium begon natuurlijk pas het echte werk en het uitkiezen van alle andere spullen, methode, stenen en veel meer. Vanwege het gemak heb ik mijn opmaak grotendeels gemaakt van Marco Rocks, een dood gesteente dat zijn oorsprong vind in een groeve in Florida. Doordat het dood steen was kon ik in alle rust mijn scape bouwen, nog 10 keer opnieuw bouwen en daarna aan elkaar "lijmen" met cement. Aangezien ik ook fanatiek duik en geniet van alles wat de zee te bieden heeft vond ik het ook een fijne gedachte dat de zee hier wellicht wat minder mee belast werd dan wanneer ik levend steen kocht maar dat zal waarschijnlijk tussen mijn oren zitten. Omdat ik voor werk wel is thuis zit en mijn vriendin geen last van mijn hobby mag hebben (vind ik), heb ik eigenlijk alle apparatuur wel een maatje of 2 te groot gekocht en draait alles op 20-30%, dit alles resulteert in dat je eigenlijk het hele aquarium niet hoort(letterlijk) tenzij je er tegen aan staat en dat hoor je het gebrom van de opstartende skimmer( wat als het goed is ook minder moet worden)
Klein overzicht van de gekozen apparatuur:
Diamond line 400
Nyos Quantum 120
maxpect gyre 350
Aqua medic dc runner 9.2
150w verwarwing
H2Ocean compact auto top-off
Osmoseapparaat met boosterpomp
Tropic Marin zout
3x Horizon lancia Led
Bekijk bijlage 539806
Omdat alleen dood steen niet zoveel doet heb ik een aantal kilo levend steen uit Indonesië gekocht en dat erbij gezet nadat alles draaide, niet lekte en goed afgesteld was. Alles draait nu pas ongeveer 1,5 week maar afgelopen zondag zijn de eerste waarden al getest en vandaag ook het nitriet gehalte:
Bekijk bijlage 539811
Zover ik alles goed begrepen heb moet ik nu vooral geduld hebben en lekker wachten; de bruine alg is volgens mij een goede indicatie dat het opstart dus nu wachten tot dat afsterft/over gaat in groene alg en dan na de nitraatpiek lekker langzaam de schoonmaakploeg erin. Om de opstart wat te bespoedigen zit er ook Reef Mature opstart bacteriën en bacterie-booster van Red Sea in, maar hun fanatieke claims van een klaar aquarium in 3 weken zijn denk ik wat overdreven maar het is goed voor de gemoedsrust. De lampen draaien al wel gewoon mee wat zover ik heb kunnen lezen een discussie puntje is; de een is voorstander van volledig aan zetten, de ander zou aanraden ze uit te doen en een boel hebben een mening ergens tussenin.
Bekijk bijlage 539818
Bekijk bijlage 539805Mochten mensen nog tip voor de opstart hebben dan hoor ik het graag!