Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Geluid van mijn Skimmer (Blue Marine 60), alternatieven?

DiscoHobbit

ZeewaterForum lid
Hi all,

Ik heb voorheen altijd zoetwater gehad, maar sindskort wil ik me gaan wagen aan zoutwater.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb flink onderzoek gedaan naar wat allemaal nodig is en gisteren mij aquarium (Blue Marine 60) en alles wat erbij zit opgehaald. Bij het proefdraaien met zoet water zag het ernaar uit dat alles goed werkte.

Totdat ik de skimmer aanzette: wat. een. herrie.

Ik ben onderhand al terug gegaan naar de winkel om te checken of dit normaal is. In de winkel zelf valt het geluid niet zo storend op door het omgevingsgeluid, maar thuis is het allesoverstemmend. Het is niet zo dat het de tv oid overstemd en ook per so niet superhard, maar hard genoeg om zeer zeurend op de achtergrond aanwezig te zijn. Constant. Om te testen of ik het kan verdragen heb ik het nu al de hele dag aanstaan en ik word er knettergek van.

Mijn vraag is: is er een alternatief voor een skimmer, kan de skimmer gedempt worden met bijv. filterwatten of kan deze bak zonder skimmer, want op deze manier gaat het voor mij niks worden en gaat de bak op marktplaats of word het zoetwater.

PS: het geluid komt uit de 'beker?', niet uit de aanzuiging. Ook heb ik al geprobeerd om de luchtaanvoer op 1% te zetten, maar zolang er bubbels zijn (wat natuurlijk nodig is) maakt het ding geluid.

Laatst bewerkt:
Gaat dit over de skimmer die standaard bij de Blue Marine 60 zit? (de Sera Marin skimmer?).
Dat is inderdaad een onding. Beter vervangen voor een Tunze 9001 (zie ook in mijn dagboek aan het begin).

Overigens maken afschuimers wel ander geluid in zoet water tov. zoutwater, doordat de oppervlakte spanning van zout water anders is.
Daarnaast hebben skimmers vaak een paar dagen nodig om in te draaien.

Gaat dit over de skimmer die standaard bij de Blue Marine 60 zit? (de Sera Marin skimmer?).
Dat is inderdaad een onding. Beter vervangen voor een Tunze 9001 (zie ook in mijn dagboek aan het begin).

Overigens maken afschuimers wel ander geluid in zoet water tov. zoutwater, doordat de oppervlakte spanning van zout water anders is.
Daarnaast hebben skimmers vaak een paar dagen nodig om in te draaien.
Hoi @Mooneater idd, de sera Marin Skimmer zit hierbij.

Ik heb je dagboek gelezen en geeft goed inzicht. Wel zie ik op internet juist veel reacties over de Tunze dat deze veel kabaal maakt. Wat is jouw ervaring hiermee. Waar heb je jouw bak staan?

Mbt tot het 'indraaien': bedoel je dat de skimmer minder geluid gaat maken? Oh en zoet vs zout: denk je dat het schuim dat zich vormt in zout water een dempend effect heeft tegenover zoetwater?

Hoi @Mooneater idd, de sera Marin Skimmer zit hierbij.

Ik heb je dagboek gelezen en geeft goed inzicht. Wel zie ik op internet juist veel reacties over de Tunze dat deze veel kabaal maakt. Wat is jouw ervaring hiermee. Waar heb je jouw bak staan?

Mbt tot het 'indraaien': bedoel je dat de skimmer minder geluid gaat maken? Oh en zoet vs zout: denk je dat het schuim dat zich vormt in zout water een dempend effect heeft tegenover zoetwater?

Ik had mijn bak (ik ben ondertussen groter gegaan) in de woonkamer staan. De schuimer was stiller dan de stromingspompen als ik het mij goed herinner. De Tunze afschuimer vond ik heerlijk, geen problemen mee gehad.

De skimmer maakt inderdaad na een aantal dagen in zoutwater minder geluid (dan moet er overigens wel iets af te schuimen zijn, wat in de opstart wel even kan duren) - dit komt wellicht doordat er een film moet vormen over de rotor etc.

Schuimbellen in zoet water zijn veel groter, in zout water krijg je veel meer kleine belletjes die minder geluid maken.

Heb je vooral last van het geluid van de bellen, of van het zoemen?

Hi all,

Ik heb voorheen altijd zoetwater gehad, maar sindskort wil ik me gaan wagen aan zoutwater.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb flink onderzoek gedaan naar wat allemaal nodig is en gisteren mij aquarium (Blue Marine 60) en alles wat erbij zit opgehaald. Bij het proefdraaien met zoet water zag het ernaar uit dat alles goed werkte.

Totdat ik de skimmer aanzette: wat. een. herrie.

Ik ben onderhand al terug gegaan naar de winkel om te checken of dit normaal is. In de winkel zelf valt het geluid niet zo storend op door het omgevingsgeluid, maar thuis is het allesoverstemmend. Het is niet zo dat het de tv oid overstemd en ook per so niet superhard, maar hard genoeg om zeer zeurend op de achtergrond aanwezig te zijn. Constant. Om te testen of ik het kan verdragen heb ik het nu al de hele dag aanstaan en ik word er knettergek van.

Mijn vraag is: is er een alternatief voor een skimmer, kan de skimmer gedempt worden met bijv. filterwatten of kan deze bak zonder skimmer, want op deze manier gaat het voor mij niks worden en gaat de bak op marktplaats of word het zoetwater.

PS: het geluid komt uit de 'beker?', niet uit de aanzuiging. Ook heb ik al geprobeerd om de luchtaanvoer op 1% te zetten, maar zolang er bubbels zijn (wat natuurlijk nodig is) maakt het ding geluid.
Ik ben ook blue marine 60 bezitter en herken precies wat je schrijft. Ik ben overgestapt op de tunze 9001 skimmer en die is een stuk stiller scheelt echt een hoop herrie minder. Wel is het zo dat hij niet geruisloos is je zult de skimmer altijd blijven horen maar dit is met de 9001 tot een aanvraadbaar niveau. Los van de geluidsreductie heb je aan de 9001 een veeeeeeel betere skimmer en dat is ook veel waard. Mijn blue marine staat pal naast de zitbank dus erg dichtbij maar op een gegeven ogenblik wen je ook aan dit geluid en hoor je het niet meer. De 9001 kost maar iets van 85 euro dus daar hoef je het niet voor te laten. Ook heeft de 9001 een grotere opvangbak dus minder vaak je skimmer legen ook weer een voordeel !

Nauwelijks. Deze dingen zijn inmiddels al jaaaren op de markt.
Niemand (iig in de zeewater hobby) gebruikt deze. Als de enorme beloftes die dit product waar zou maken ook echt waargemaakt werden, dan had iedereen er nu een.

Weggegooid geld dus.

En als het geluid van een afschuimer echt zo'n issue is, een 60 liter nano kan je ook prima zonder afschuimer draaien. Kies 2 max 3 kleine visjes en beperk je tot lederkoralen en een paar makkelijke LPS, dan kan je makkelijk op wekelijkse waterwissels draaien.

Die bijgeleverde skimmers zijn vaak nogal luidruchtig. Als je geen sump hebt zou ik kijken voor een tunze 9001 en dan de dc versie. Die zal het minste lawaai maken, toch zijn werk doen en waarschijnlijk in je achterwand sump passen.

Back
Bovenaan