Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquaja Diamond line 400

Sjoerd92

ZeewaterForum lid
Aangezien dit het eerste topic word wat ik open zal ik me ook gelijk voorstellen! Ik ben Sjoerd uit Amersfoort en 28 jaar, heb in mijn jeugd veel met zoet water aquaria gedaan maar eigenlijk altijd met een schuin oog naar de zeewater aquaria gekeken. In een nieuwe woning met extra ruimte heb ik na een aantal maanden inlezen toch de knoop doorgehakt en heb besloten mijn zeewater aquarium op te starten. Zover je dat van jezelf kan zeggen heb ik mezelf goed ingelezen, zekere bekende boekjes aangeschaft, en mijn zinnen gezet om een aquarium van ongeveer 400 liter. Het idee was eerder te starten maar uiteindelijk werd het door omstandigheden steeds verder uitgesteld tot begin augustus en viel mijn keuze op de Aqua Diamond line 400. Ondanks dat veel toch de voorkeur aan een aquarium zonder kap geven, heb ik er voor gekozen om het er toch bij te nemen: ik vind het niet storend en ik woon niet alleen dus mijn vriendin mocht ook haar wensen aangeven;)
IMG_20200814_144930.jpgIMG_20200814_113518.jpg

Na de aanschaf van het aquarium begon natuurlijk pas het echte werk en het uitkiezen van alle andere spullen, methode, stenen en veel meer. Vanwege het gemak heb ik mijn opmaak grotendeels gemaakt van Marco Rocks, een dood gesteente dat zijn oorsprong vind in een groeve in Florida. Doordat het dood steen was kon ik in alle rust mijn scape bouwen, nog 10 keer opnieuw bouwen en daarna aan elkaar "lijmen" met cement. Aangezien ik ook fanatiek duik en geniet van alles wat de zee te bieden heeft vond ik het ook een fijne gedachte dat de zee hier wellicht wat minder mee belast werd dan wanneer ik levend steen kocht maar dat zal waarschijnlijk tussen mijn oren zitten. Omdat ik voor werk wel is thuis zit en mijn vriendin geen last van mijn hobby mag hebben (vind ik), heb ik eigenlijk alle apparatuur wel een maatje of 2 te groot gekocht en draait alles op 20-30%, dit alles resulteert in dat je eigenlijk het hele aquarium niet hoort(letterlijk) tenzij je er tegen aan staat en dat hoor je het gebrom van de opstartende skimmer( wat als het goed is ook minder moet worden)

Klein overzicht van de gekozen apparatuur:
Diamond line 400
Nyos Quantum 120
maxpect gyre 350
Aqua medic dc runner 9.2
150w verwarwing
H2Ocean compact auto top-off
Osmoseapparaat met boosterpomp
Tropic Marin zout
3x Horizon lancia Led

IMG_20200913_160031.jpg

Omdat alleen dood steen niet zoveel doet heb ik een aantal kilo levend steen uit Indonesië gekocht en dat erbij gezet nadat alles draaide, niet lekte en goed afgesteld was. Alles draait nu pas ongeveer 1,5 week maar afgelopen zondag zijn de eerste waarden al getest en vandaag ook het nitriet gehalte:

waarden.jpg

Zover ik alles goed begrepen heb moet ik nu vooral geduld hebben en lekker wachten; de bruine alg is volgens mij een goede indicatie dat het opstart dus nu wachten tot dat afsterft/over gaat in groene alg en dan na de nitraatpiek lekker langzaam de schoonmaakploeg erin. Om de opstart wat te bespoedigen zit er ook Reef Mature opstart bacteriën en bacterie-booster van Red Sea in, maar hun fanatieke claims van een klaar aquarium in 3 weken zijn denk ik wat overdreven maar het is goed voor de gemoedsrust. De lampen draaien al wel gewoon mee wat zover ik heb kunnen lezen een discussie puntje is; de een is voorstander van volledig aan zetten, de ander zou aanraden ze uit te doen en een boel hebben een mening ergens tussenin.

IMG-20200830-WA0008.jpeg
IMG_20200913_155838.jpgMochten mensen nog tip voor de opstart hebben dan hoor ik het graag!

Laatst bewerkt:
Veel plezier en succes met je mooie aquarium.

Veel plezier en succes met je mooie aquarium.
Dankje!

Gave bak heb je. Hoe ben je verder van plan te gaan draaien? DSR?
Dankje! Twijfel tussen DSR en triton momenteel nog, wil het graag onderhoudsvriendelijk houden( zo min mogelijk water wisselen), niet omdat ik de moeite niet wil doen maar waarom moeilijker doen als het makkelijk kan:LOL:

Ziet er goed uit! Heb ook net de 400, dus ga jouw voortgang zeker volgen. Waar heb je het levend steen gekocht als ik vragen mag?

Ziet er goed uit! Heb ook net de 400, dus ga jouw voortgang zeker volgen. Waar heb je het levend steen gekocht als ik vragen mag?

Dankje, andersom ook! Heb wel veel moeite gehad om de overloop stil te krijgen en heb er flink aan lopen knutselen, had jij dit ook? Ik weet niet tot in welke maten ik namen van winkels mag noemen maar het kwam bij de bekende viswinkel uit Breda vandaan. Vanwege corona en werktijden was het bezoeken van winkels lastig en ze hebben het netjes per post kunnen leveren :)

Dankje, andersom ook! Heb wel veel moeite gehad om de overloop stil te krijgen en heb er flink aan lopen knutselen, had jij dit ook? Ik weet niet tot in welke maten ik namen van winkels mag noemen maar het kwam bij de bekende viswinkel uit Breda vandaan. Vanwege corona en werktijden was het bezoeken van winkels lastig en ze hebben het netjes per post kunnen leveren :)
Het leidingwerk moet ik nog erin gaan zetten, er zit ook nog geen water in de bak. Heb van meer mensen gehoord dat de overloop geruisloos krijgen bij deze bakken een dingetje is. Bij mij zit de afvoer op precies dezelfde manier voorgelijmd als bij jou (zwarte bocht, daaronder grijs PVC met rode kraan). Het valt me op dat de kraan vrij stroef gaat, je moet best wat kracht zetten om hem te bewegen. Heb je gewoon net zolang eraan zitten stellen tot hij geruisloos was? Ik ga in elk geval beginnen met de kraan in dezelfde positie te zetten als op jouw foto ;-) Dank voor de info over het levend steen!

Het leidingwerk moet ik nog erin gaan zetten, er zit ook nog geen water in de bak. Heb van meer mensen gehoord dat de overloop geruisloos krijgen bij deze bakken een dingetje is. Bij mij zit de afvoer op precies dezelfde manier voorgelijmd als bij jou (zwarte bocht, daaronder grijs PVC met rode kraan). Het valt me op dat de kraan vrij stroef gaat, je moet best wat kracht zetten om hem te bewegen. Heb je gewoon net zolang eraan zitten stellen tot hij geruisloos was? Ik ga in elk geval beginnen met de kraan in dezelfde positie te zetten als op jouw foto ;-) Dank voor de info over het levend steen!

Ja het is even passen en meten en elke verandering duurt een moment voordat het water aangepast is. De kraan was bij niet subtiel genoeg om stil te krijgen omdat het altijd net over de nood-overloop heen kwam of een goed aantal centimeters eronder. Ik heb middels wat knutselen met plastic een soort boog gemaakt dat na de kam langzaam het water raakt waardoor het water er niet meer invalt als een waterval maar er meer instroomt., het water komt nu net onder de overloop uit en het is letterlijk stil wat wel fijn is. Moet zeggen dat dergelijke aanpassing veel bouwers zou sieren om standaard te doen

IMG_20200915_131005.jpg

Ja het is even passen en meten en elke verandering duurt een moment voordat het water aangepast is. De kraan was bij niet subtiel genoeg om stil te krijgen omdat het altijd net over de nood-overloop heen kwam of een goed aantal centimeters eronder. Ik heb middels wat knutselen met plastic een soort boog gemaakt dat na de kam langzaam het water raakt waardoor het water er niet meer invalt als een waterval maar er meer instroomt., het water komt nu net onder de overloop uit en het is letterlijk stil wat wel fijn is. Moet zeggen dat dergelijke aanpassing veel bouwers zou sieren om standaard te doen
Ziet er wel knap uit zeg! Heb je die bogen van een (grote) buis gemaakt of van losse stukken plastic?

Van dunne plastic platen van een millimeter en met heeeeeeel veel geduld en warmte zo gebogen. Aan het einde zit een hoekje wat samen met de kammetjes in de groeve klemt en zo op zijn plek blijft.
Wel een karwei zo te lezen! Was het verlengen/inkorten van de (nood) overloop ook een optie die je overwogen hebt?

Wel een karwei zo te lezen! Was het verlengen/inkorten van de (nood) overloop ook een optie die je overwogen hebt?

Ach het houd je bezig. Heb overwogen het inderdaad een centimeter op 2 te verlengen maar dat vond ik een vervelendere klus toen al het water er al in zat. Dit werkt in principe altijd ook als ik kies om mijn opvoer en afvoer aan te passen

Ondertussen zijn we een week verder en de opstart van het aquarium loopt geheel volgens plan, voor mijn gevoel duurt het alleen veel te lang; ik wil koralen en visjes erin! ;) Ik Meet braaf om de paar dagen mijn nitriet, nitraat en zoutwaarde om er globaal een oogje op te houden, de andere waarde zal ik in het begin wat minder fanatiek meten.

waarden 21 sep.jpg

Ik zie dat het nitriet nog wat schommelt maar wel laag is op de meeting van 19 september na; ik vraag me af of dit een meetfout is. Het nitraat is ook flink aan het pieken waardoor het lastiger meetbaar word aangezien de redsea kit met verdunning niet heet secuur meet in deze range. Ik weet gelukkig wel zeker dat de hoge nitraat waarde kloppen want waar eerst het wat bruine algjes waren is het nu 1 groot groen feest.
IMG_20200921_162840.jpg

Alles zit lekker onder de groene algen en deze probeer ik langzaam weg te plukken wat lastiger is dan ik dacht. Er zijn mij diverse vervolg stappen aangeraden maar zolang het nitriet niet op 0 zit is alles nog lekker bezig en ga ik nog geen water verversen om het nitraat te verlagen( de overige waarden zijn ook goed dus daarvoor hoef ik het niet te doen). Om de nitraat wel binnen de perken te houden is ook de algen reactor aangesloten met cheato wier om zo hopelijk dat een beetje binnen de perken te houden, een plekje ervoor vinden in de kast was alleen wel een uitdaging.

IMG_20200921_163042.jpg

Verder schuimt de afschuimer periodiek al wat viezigheid af en binnenkort zal een deel van het levend steen klein geslagen gaan worden om in de sump te gaan leven als bacterie opslag.

Leuk om te volgen, jij loopt net een paar week op me voor. Ik zie dat je de stekkerdoos in de kast hebt waar ook de sump staat. Ben je niet bang voor vocht?

Ik zag het inderdaad! kan je net als ik lekker wachten op dingen waar je geen invloed hebt :ROFLMAO: .Ben niet bang voor het vocht, de onderste stekker is ruim 10 cm van de bodem van de kast en alles loopt er met een lus heen waardoor er nooit water inloopt. De luchtvochtigheid is verwaarloosbaar, mede doordat het gat in de achterkant het ook ventileert; in mijn woonkamer is ook nooit kort gesloten als het wat vochtiger is denk ik dan. Wanneer het toch zo ver mocht komen zijn de stopcontacten gelukkig geaard en alles lage voltage+gelijkstroom op verwarming na.

Ondertussen zijn we alweer een aantal weken verder en het begint allemaal steeds beter te worden en ik steeds ongeduldiger voor de eerste bewoners. Het nitriet is na heel lang laag blijven eindelijk gezakt naar 0 en het nitraat is mede dankzij een waterwissel van 40% gedaald naar 12. Ik heb momenteel van RedSea de nitraat test maar ga zo snel mogelijk over naar die van Salifert want ik kan het toch nooit goed zien bij Redsea en heb positieve ervaringen met mij nitriet testje van Salifert.

Zover ik heb kunnen lezen is het nu een weekje wachten en hopen dat nitriet 0 blijft en waarna het eerste bezoekje aan de winkel kan beginnen! Ik zat zelf te denken aan een paar garnalen, wat slakjes en misschien een koppeltje clown visjes. Een hele uitgebreide opruim ploeg zal niet nodig zijn doordat ik een flinke hoeveelheid zelf heb weg gehaald bij de waterwissel en de algen reactor momenteel de enige algen zijn die echt flink groeien.

In de tussentijd zal ook zand worden besteld om de bodem alvast erin te krijgen en het al wat meer "af" zal zijn. Ik kan niet wachten!

Altijd een feestje als je je eerste beestjes gaat halen...

ik zou garnalen nog even niet doen , deze zijn zeer gevoelig voor wisselende waterwaardes en jouw bak is daar nog niet

stabiel genoeg.....

Back
Bovenaan