Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rimless Shallow Reef Journey

Ik heb vandaag een aantal stenen toegevoegd aan de bak. Laat het even een paar dagen zo om er aan te wennen...misschien hou ik het zo maar ik denk dat er nog wel iets meer hoogte en schuilplaatsen gecreëerd kunnen worden...wat denken jullie?

IMG_20200325_192515.jpg

Netjes, net niet te minimalistisch.

Persoonlijk zou ik niet meer de hoogte in gaan dan je nu al hebt gedaan.
Nu is er veel groeiruimte voor je koralen, EN veel zwemruimte voor je vissen.
Wat je nog kunt overwegen is om alles op 5 cm hoge 'pootjes' te fabriceren zodat er meer onderdoor-zwem-trajecten beschikbaar zijn.
Ik zie aan mijn vissenbestand (van alles en nog wat) dat daar enorm veel gebruik van wordt gemaakt.

Wat wel een 'dingetje' kan zijn is de hoeveelheid (nachtelijke) schuilplaatsen voor je vissen. Zeker als je er een dokter (of 2) in plaatst.

Te overwegen valt om de overloop volledig in te bouwen met een meeste luchtige structuur die je kunt verzinnen. Denk in de vorm van een koepel (dome) zodat vissen er even 'op adem' kunnen komen.

Netjes, net niet te minimalistisch.

Persoonlijk zou ik niet meer de hoogte in gaan dan je nu al hebt gedaan.
Nu is er veel groeiruimte voor je koralen, EN veel zwemruimte voor je vissen.
Wat je nog kunt overwegen is om alles op 5 cm hoge 'pootjes' te fabriceren zodat er meer onderdoor-zwem-trajecten beschikbaar zijn.
Ik zie aan mijn vissenbestand (van alles en nog wat) dat daar enorm veel gebruik van wordt gemaakt.

Wat wel een 'dingetje' kan zijn is de hoeveelheid (nachtelijke) schuilplaatsen voor je vissen. Zeker als je er een dokter (of 2) in plaatst.

Te overwegen valt om de overloop volledig in te bouwen met een meeste luchtige structuur die je kunt verzinnen. Denk in de vorm van een koepel (dome) zodat vissen er even 'op adem' kunnen komen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie en nuttige tips! Ik ben vanavond nog even aan de slag gegaan met de opbouw en ga morgen nog weer bezig.

Ben iets meer de hoogte in gegaan in het midden met een grote steen waar ik een aantal reefbones aan vast heb geplakt.

Rechts heb ik een soort dubbele grot/onderdoorgang gemaakt los gestapeld.

De steen links is al hol(dome) van de achterkant maar daar wil ik nog proberen pootjes onder te zetten.

Rechts bij de overloop zou ik idd nog wat meer schuilplaatsen/nachtelijke rustplaatsen kunnen creëren voor vissen zoals jij zei.

Qua grote vissen wou ik een zebrasoma flavescens en een siganus guttatus introduceren in het aquarium.

Deze moeten dus wel voldoende plek hebben om zich terug te trekken als ze dat willen

De rest worden kleinere vissen zoals bijvoorbeeld goby, blennie, juffertjes enzo.

Een foto van hoe het nu is:

IMG_20200326_225319.jpgIMG_20200326_225331.jpg

Bijlagen

• IMG_20200326_225552.jpg
    IMG_20200326_225552.jpg
    130,4 KB · Weergaven: 17
Aqauscapen is leuk, zolang je dat 'droog' kunt doen. Letterlijk droog of, in een nog niet bezet systeem. Ik ben blij dat ik dat achter de rug heb.

Zwemmen er nog geen vissen? Dan zal ik je een schets toesturen wat ik 'voor ogen heb'.

Aqauscapen is leuk, zolang je dat 'droog' kunt doen. Letterlijk droog of, in een nog niet bezet systeem. Ik ben blij dat ik dat achter de rug heb.

Zwemmen er nog geen vissen? Dan zal ik je een schets toesturen wat ik 'voor ogen heb'.

Droog gaat hem niet meer worden🙂 Tenzij ik alles buiten de bak opbouw en plak. Opzich is dat nog wel te doen met kleine grotjes enzo...

In de bak scapen gaat prima want er zwemmen nog maar 2 anemoonvissen en daar kan ik prima omheen werken. Plus dat de waterhoogte maar 34cm is dat werkt ook makkelijk.

Elke keer een beetje veranderen, even aankijken tegen en eventueel veranderen totdat het naar het zin is is mijn tactiek.

Ben wel benieuwd naar je schets, misschien kan ik er nog iets uithalen 👌

Ik zou de siganus guttatus niet aanraden...
mooie vis , ik heb hem ook gehad maar zijn “hobbie “ was water spatten.

aangezien jij maar 2 cm glasrand over heb kun je standaard een handdoek voor je bak leggen.

grt peter

Ik zou de siganus guttatus niet aanraden...
mooie vis , ik heb hem ook gehad maar zijn “hobbie “ was water spatten.

aangezien jij maar 2 cm glasrand over heb kun je standaard een handdoek voor je bak leggen.

grt peter

Hoi Peter,

Dat is goed om te weten, want ik heb hem al in bestelling staan dus kan proberen hem weer te annuleren.

Ik heb de vis uitgezocht omdat ik een bijzondere vis wou, een echte eyecatcher. En vanwege het rustige karakter.

Heb je nog tips voor vissen die vergelijkbaar zijn maar niet zo spetteren? Een vossekop misschien of een andere konijnevissen soort?

Eens met Peter, heb ook zo’n vis gehad. Is niks rustigs aan het zijn zenuwpezen die ook nog eens onverzadigbaar zijn wat je uiteraard terugziet in je waterwaarden.

kijk eens naar dwergkeizers, daar zitten mooi gekleurde bij en zijn stukken rustiger.

Eens met Peter, heb ook zo’n vis gehad. Is niks rustigs aan het zijn zenuwpezen die ook nog eens onverzadigbaar zijn wat je uiteraard terugziet in je waterwaarden.

kijk eens naar dwergkeizers, daar zitten mooi gekleurde bij en zijn stukken rustiger.

Oké thanks. Ik ga de bestelling cancellen naar aanleiding van jullie ervaringen...

Zal ook eens kijken naar de dwergkeizers maar had het idee dat deze niet echt reefsafe zijn?

Sommige zijn dat idd niet, maar genoeg dagboeken hier van prachtige bakken vol met koraal en dwergkeizers.

overigens zijn konijnvissen ook maar met mate reefsafe.

Mijn tekenkwaliteiten zijn bijzonder slecht. Maar hopelijk komt de basisgedachte een beetje over.
Niet helemaal tot de overloopkam.
Dan wordt het te massief. Een beetje koraalgroei mettertijd vult het luchtiger op.

Als je dit idee ook nog een een cm of 5 van de bodem af weet te houden zodat een 'zwevende' indruk ontstaat ben je helemaal de held van je vissen.
CC1752F7-2FF9-49C5-8396-ACDF83EFE38F.jpeg

Mooie opbouw. Inderdaad zijn Dwergkeizers niet reefsafe maar de ene Dwergkeizer is de andere niet. Dwergkeizers waar je het minst risico mee loopt is de Bispinoza (heb ik zelf al jaren rondzwemmen) en de Loriculus (Rode dwergkeizer) en er zullen nog wel enkele soorten zijn. Vooral de Loriculus is een echte eyecatcher.

Misschien is een Pincetvis ook een leuke optie?

Misschien is een Pincetvis ook een leuke optie?

Met een waterhoogte van slechts 34 cm is ook een pincetvis al snel een 'monsterlijke' vertoning. Evenals eigenlijk iedere doktorsvis, ongeacht de soort.

Persoonlijk denk ik dat zo'n laag systeem zich uitstekend leent voor kleinblijvende dwergkeizers (ja, ook daarin zit onderscheid), pitvissen (niet de splendidus), zeenaalden, dwergbaarsjes (P. fridmanni), Assessor sp. et cetera.

Back
Bovenaan