Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

fryske diamant cube

aquagirl1978

Patience is a virtue
10-03-2020

deze avond mijn "nieuwe aquarium" opgehaald

een diamant cubicus van ca 300 liter

met de volgende techniek

t5 verlichting 24 watt 4x
led blauw
afschuimer deltec 600i
tunze 6045 stromingspomp
opvoerpomp jecod dcp 2500
en verwarming superfish

18119113_10155125058365871_3111248428232823049_n.jpg

foto techniek volgt
 
Laatst bewerkt:
11-03-2020

vandaag aquarium neer gezet
ook heb ik 30 kg levend steen opgehaald deze heb ik gebruikt om een rif constructie te maken

thumbnail_Image.jpg
thumbnail_Image (2).jpg
thumbnail_Image (1).jpg
 
Laatst bewerkt:
mijn licht word binnenkort vervangen door led
de overige techniek wat ik er graag bij wil aanschaffen
wervelbed filter
andere stromingspomp gecontroleerd

verder heb ik vroeger mijn bak gedraaid op de ballinglight methode wat mij goed is bevallen maar zal me eens in gaan lezen wat de methodes tegenwoordig zijn of er iets anders is wat mijn intresse heeft of dat ik toch blij bij het vertrouwde

mijn verlanglijstje

opruimploeg

babylon zandslakken
turboslakken
2 poetsgarnaal
heremietkreeftjes
"egel"

vissen

1 gele dokter
2 occelaris
2 kauderni
koppel lipvis
zandhappertje

koraal

lps
druifjes/hamertjes
caulastrea
acanthastrea
blastomussa
blaaskoraal
bekerkoraal
flower

sps

hystrix
seriatopora
cactus
stylophora

overige

buttons
rico's

ik zal vast ergens iets moeten laten vallen maar voor nu is dit toch wel wat ik beetje voor ogen heb
 
mijn licht word binnenkort vervangen door led
de overige techniek wat ik er graag bij wil aanschaffen
wervelbed filter
andere stromingspomp gecontroleerd

verder heb ik vroeger mijn bak gedraaid op de ballinglight methode wat mij goed is bevallen maar zal me eens in gaan lezen wat de methodes tegenwoordig zijn of er iets anders is wat mijn intresse heeft of dat ik toch blij bij het vertrouwde

mijn verlanglijstje

opruimploeg

babylon zandslakken
turboslakken
2 poetsgarnaal
heremietkreeftjes
"egel"

vissen

1 gele dokter
2 occelaris
2 kauderni
koppel lipvis
zandhappertje

koraal

lps
druifjes/hamertjes
caulastrea
acanthastrea
blastomussa
blaaskoraal
bekerkoraal
flower

sps

hystrix
seriatopora
cactus
stylophora

overige

buttons
rico's

ik zal vast ergens iets moeten laten vallen maar voor nu is dit toch wel wat ik beetje voor ogen heb

Mooi wenslijstje en mooie bak!

Wat betreft methodes schijnt ATI Essentials erg goed te werken en je hebt hier volgens mij maar 2 flesjes voor nodig.

En misschien reef elixer van ocean art, dit is net nieuw en heb je maar 1 flesje van nodig. Maar hier zijn nog maar weinig ervaringen van bekend..

Succes!
 
hallo Marion,

Op MACNA 2019 gaf dr Timm (Hovanec) een goede lezing over het opstarten van een zeewaterbak die de moeite van het lezen en opvolgen zeker waard is. Het gaat erom met welke manier je het beste je (autotrophe en meest nuttige want nitraatreducerende) bacteriën kunt optimaliseren. Zie youtube. O.a.: lichten uit bij opstart, opstart met laag zoutwatergehalte (1012 meen ik), temperatuur tussen 25-30 graden, en langzaam de zoutwaarde opvoeren en temperatuur omlaag (na x-aantal dagen). Giet bacteriën ook niet zo in eens toe aan het aquarium maar neem wat water uit je bak en voeg de bacteriën toe en laat deze 24 uur staan voor dat je deze met een pipet op de stenen inbrengt. Zoiets. Kijk zelf maar! Veel plezier bij de nieuwe opstart.
 
Dank je wel voor de tip

hallo Marion,

Op MACNA 2019 gaf dr Timm (Hovanec) een goede lezing over het opstarten van een zeewaterbak die de moeite van het lezen en opvolgen zeker waard is. Het gaat erom met welke manier je het beste je (autotrophe en meest nuttige want nitraatreducerende) bacteriën kunt optimaliseren. Zie youtube. O.a.: lichten uit bij opstart, opstart met laag zoutwatergehalte (1012 meen ik), temperatuur tussen 25-30 graden, en langzaam de zoutwaarde opvoeren en temperatuur omlaag (na x-aantal dagen). Giet bacteriën ook niet zo in eens toe aan het aquarium maar neem wat water uit je bak en voeg de bacteriën toe en laat deze 24 uur staan voor dat je deze met een pipet op de stenen inbrengt. Zoiets. Kijk zelf maar! Veel plezier bij de nieuwe opstart.
 
De techniek
 

Bijlagen

  • A8D14A19-201F-40E6-8F30-F5100870578B.jpeg
    A8D14A19-201F-40E6-8F30-F5100870578B.jpeg
    87,6 KB · Weergaven: 79
  • 411BD47E-DA9B-4F48-AC90-A38459482189.jpeg
    411BD47E-DA9B-4F48-AC90-A38459482189.jpeg
    84,3 KB · Weergaven: 80
  • 1E7D1D84-22BB-477E-972E-42AB64EE0E1B.jpeg
    1E7D1D84-22BB-477E-972E-42AB64EE0E1B.jpeg
    87,8 KB · Weergaven: 75
Hoi Marion, techniek is niets mis mee, misschien later nog een stromingspopje erbij plaatsen? .. heb je wat afwisseling.
Vraagje lost dat pur op den duur niet op in zout water?
 
Hoi Marion, techniek is niets mis mee, misschien later nog een stromingspopje erbij plaatsen? .. heb je wat afwisseling.
Vraagje lost dat pur op den duur niet op in zout water?

Ik heb in mijn vroegere bak een pvc buis met pur weggewerkt deze bleef na jaren nog steeds hetzelfde
Kon er ook mooi koraal in steken en vast lijmen

Extra stroming staat op mijn lijstje
 
even een techniek update

ik ga over op led heb via het forum een red sea reef led 90 watt gekocht
ook wil ik regelbare stromingspompen aanschaffen

en heb een doseerunit hier gekocht om ook te starten met ati essentials pro na de opstart
 
Mooie bak!
Gekke vraag, je schrijft aan het begin dat je 30kg levend steen hebt gehaald, staat dit sinds zaterdag droog?
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar na het fileren van de berichten denk ik dat het gaat om rifsteen dat inmiddels ex-levend is:

21-03-2020
vandaag aquarium neer gezet
ook heb ik 30 kg levend steen opgehaald deze heb ik gebruikt om een rif constructie te maken

...
ik ga opstarten eerst met dit steen en biobactor ik hoop dat ik binnenkort nog vers levend steen kan gaan halen om verder de bak te enten
...
 
het is idd doodsteen nu

mijn opbouw in het aquarium word gedaan met dood steen dit doe ik bewust
in mijn andere bakken heb ik te weinig tijd gespendeerd aan de scape en het is nooit zo geworden zoals ik voor ogen had en nu ga ik daar echt de tijd voor nemen en zoals het er nu staat vind ik nog steeds niet mooi dus ben nog wel even aan het prutsen morgen komt het cement binnen en kunnen we echt starten

in mijn sump leg ik nog levend steen mocht ik dit nog kunnen verkrijgen
voordeel hiervan wel de bacterien niet de ongewenste bewoners
nadeel mocht er iets op groeien zien we het niet

elke week een waterwissel van 20 liter
en na 2 a 3 weken komt er een laag levend zand in de bak

ik start op met biobactor om extra bacterien toe te voegen
ik ga mijn led verlichting per week op schroeven beginnende met 2 uur per dag naar 12 uur na 6 weken
ivm de Corona uitbraak weet ik toch niet wanneer ik levende have kan toevoegen door sluiting van winkels en ook logistieke regelingen die getroffen zijn

hopelijk kan ik straks wat slakken ed bemachtigen om iig de groene algen op te ruimen

na 6 weken ga ik een ati test de deur uit doen om te kijken wat mijn waardes zijn
dit wil ik elke 2 maanden doen naast mijn eigen testen

en ga ik starten met ati essentials pro wanneer er verbruikers in komen
 
de techniek is ook aardig compleet

aquarium: aquaja diamond cubicus 275 met kap

verlichting: red sea reefled 90
afschuimer: deltec 600i
stroming: maxpect gyre 230
opvoerpomp: jecod dcp2500
verwarming: superfish
doseerpomp: jecod dp-4

nog aan te schaffen

wervelbedfilter

wat ik wil houden

sps
lps
zoanthus
rico's

mocht iemand nog aanvullingen of tips hebben over de techniek hoor ik dit graag
 
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar na het fileren van de berichten denk ik dat het gaat om rifsteen dat inmiddels ex-levend is:

Oke prima! had ik even gemist. wat je niet wil is een verse lading dode dieren in je bak haha vandaar de vraag.
ik zal bij elke nieuwe opstart altijd een week met zoetwater draaien en veel stroming in de hoop alle ellende uit het steen te hebben alvorens op te starten.
 
Dit is het zicht nu
 

Bijlagen

  • CE89702A-2264-47F0-BE20-5D21CF9CEA1F.jpeg
    CE89702A-2264-47F0-BE20-5D21CF9CEA1F.jpeg
    79,6 KB · Weergaven: 72
  • A91FB1A0-246E-4B6A-82E4-6A54972372EE.jpeg
    A91FB1A0-246E-4B6A-82E4-6A54972372EE.jpeg
    73,4 KB · Weergaven: 72
  • 6BD9EF9A-63A6-470B-BAEC-D735D5133D64.jpeg
    6BD9EF9A-63A6-470B-BAEC-D735D5133D64.jpeg
    73,8 KB · Weergaven: 68
Bovenaan