Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Martin V

Er is weer tijd en de zin is ook weer terug Martin, het voelt goed om weer aan zeewater te denken 😉
Ik hoop zo ergens rond eind januari te kunnen gaan starten.

Dat zou mooi zijn Marjan,dan krijgen we ook weer foto`s te zien hoe het gaat worden :cool: !!

gr. Martin

Hoi martin,
Ik heb je bak mogen aanschouwen en ben onder de indruk van je koralen.
Alle poliepen mooi vol open en de kleuren zijn schitterend.
Indrukwekkend wat je doet en de lef die je heb om dingen te doen waar anderen niet aan durven te denken. Prachtig om te zien hoe alles ogenschijnlijk steriel schoon is, maar het toch barst van het leven. Dat getuigd de gezondheid van de koralen die je heb zitten. Stuk voor stuk juweeltjes.
Ik ga het water van jou testen en het resultaat hier neerzetten. Mag dit het blauwdruk zijn voor een mooie rifje bij ons thuis.

Die gele Tubinaria is echt ongeloofelijk geel met mega veel en grote poliepen.

m.v.g. Glenn

Hoi glenn,

In 2012 ben je bij me geweest Glenn en de bak bekeken.De turbinaria staat er nog steeds en is vele centimeters groter geworden.
De kleur is ook nog steeds mega geel.Door het weefsel wat er in het midden (ingroeid) wat al enkele jaren zo is, komen mooie hoge knobbels.
Ik vind het wel heel vreemd dat het koraal naar beneden groeit in plaats van naar boven.De meeste groeien kelkvormig naar het licht toe.
Heb jij enig idee wat daar de redenen van zouden kunnen zijn.

Mvg,

Martin.

De camera is weer heel!!

Mvg,

Martin.

Bijlagen

• 001 - kopie (4).jpg
    001 - kopie (4).jpg
    54,5 KB · Weergaven: 70
  • 008 - kopie [] - kopie.JPG
    008 - kopie [] - kopie.JPG
    134,8 KB · Weergaven: 80
Hallo Martin

Ik ben begonnen om je dagboek te lezen. Het is teveel om te lezen.
Ik heb volbewondering naar je foto's gekeken. Naar al die verschrikkelijke mooie koralen. En je mooie vissen.
Jemmig niet normaal meer. Ik vond het toen (8,5 jaar geleden) al een van de mooiste bakken. (heb het toen in het echt gezien met mijn zoon).
Maar nu sprakeloos. :biggrin:

Ben behoorlijk jaloers.

Groetjes
ria.

Hoi glenn,

In 2012 ben je bij me geweest Glenn en de bak bekeken.De turbinaria staat er nog steeds en is vele centimeters groter geworden.
De kleur is ook nog steeds mega geel.Door het weefsel wat er in het midden (ingroeid) wat al enkele jaren zo is, komen mooie hoge knobbels.
Ik vind het wel heel vreemd dat het koraal naar beneden groeit in plaats van naar boven.De meeste groeien kelkvormig naar het licht toe.
Heb jij enig idee wat daar de redenen van zouden kunnen zijn.

Mvg,

Martin.
Da's een tijd geleden martin.
Ook jou bak(ken) zijn altijd top geweest.

Waarom jou tubinaria anders groei is mij ook en raadsel.
De mijne groeit gestaagd in de schaduw maar wel kelkvormig.

Mogelijk een relatie met het (soort) licht ?

Happy Reefing.

Helemaal mooi, Martin, verwen ons maar met nog meer mooie foto's :o:o:o

Alex die foto`s gaan zeker nog komen,maar vandaag heb ik nog wat veranderingen aangebracht in de bak.Dus nog even wachten !!

Mvg,

Martin.

Hallo Martin

Ik ben begonnen om je dagboek te lezen. Het is teveel om te lezen.
Ik heb volbewondering naar je foto's gekeken. Naar al die verschrikkelijke mooie koralen. En je mooie vissen.
Jemmig niet normaal meer. Ik vond het toen (8,5 jaar geleden) al een van de mooiste bakken. (heb het toen in het echt gezien met mijn zoon).
Maar nu sprakeloos. :biggrin:

Ben behoorlijk jaloers.

Groetjes
ria.

Dank je wel Ria voor de complimenten,en wat leuk dat je nog weer eens in mijn dagboek heb gekeken.
Er staan nog stukken die er toen ook al stonden en het nog steeds goed doen.Ik kan er niet toe komen om ze van de hand te doen.
De methode die ik nog altijd het zelfde uit voer, blijft het voor mij nog steeds een mooie hobby om er nog even mee door tegaan :) !!

Mvg,

Martin.

Erg mooi hoor allemaal Martin!

Da's een tijd geleden martin.
Ook jou bak(ken) zijn altijd top geweest.

Waarom jou tubinaria anders groei is mij ook en raadsel.
De mijne groeit gestaagd in de schaduw maar wel kelkvormig.

Mogelijk een relatie met het (soort) licht ?

Happy Reefing.

Bedank voor het compliment Glenn,

Het is zeker al een tijd geleden,maar wij zijn er nog altijd :) !!
De hobby heeft ons al zo lang bezig gehouden en nog steeds!

Licht speelt zeker een grote rol,normaal groeid alles naar het licht toe.
Maar hier is het anders (heeft ook al op meerdere plekken gestaan)
Ik moet hem binnenkort wel weer opkrikken zodat hij vrij blijft van de bodem.

Mvg,

Martin.

De mijne staat volledig in de schaduw van andere koralen.

79ad7ce33a1f48142bf68680687b85c6.jpg

Happy Reefing.

Misschien is een stek maken en deze schuin omhoog plaatsen in de schaduw een leuk experiment.

Of we kunnen een stek van elkaar ruilen en kijken wat ze elk doen in een andere omgeving.

Happy Reefing.

Ja ja we blijven zeker vrienden Glenn,maar een stek van de Lobo afhalen ga ik niet doen.
Ik vind het doodzonde om hier een stuk vanaf te zagen,dan is het mooie weg!!

Mocht hij ooit breken dan wordt het anders,dan kun je van mij wel een stek krijgen!!
De foto`s zijn niet zo goed geworden,maar je kunt wel zien dat hij naar beneden groeit.

Mvg,

Martin.

Bijlagen

• 009 - kopie (7).jpg
    009 - kopie (7).jpg
    93,7 KB · Weergaven: 93
  • 003 - kopie (4).jpg
    003 - kopie (4).jpg
    82 KB · Weergaven: 87
Heel mooi groot en zeker ook apart stuk. Inderdaad niets vanaf halen, heeft nu een mooie vorm.

Ja ja we blijven zeker vrienden Glenn,maar een stek van de Lobo afhalen ga ik niet doen.

Mocht hij ooit breken dan wordt het anders,dan kun je van mij wel een stek krijgen!!
De foto`s zijn niet zo goed geworden,maar je kunt wel zien dat hij naar beneden groeit.

Mvg,

Martin.

Mvg,

Martin.
Tubinaria reniformis martin?

Haha.. dat was niet zo zeer dat ik een mooi stukje van je aan het bietsen was Martin.
Maar het was in het kader van "onderzoeken" van een theorie.

Je weet toch hoe ik denk ... alles is een experiment . Dat maak het juist leuk.

Happy Reefing.

Tubinaria reniformis martin?

Haha.. dat was niet zo zeer dat ik een mooi stukje van je aan het bietsen was Martin.
Maar het was in het kader van "onderzoeken" van een theorie.

Je weet toch hoe ik denk ... alles is een experiment . Dat maak het juist leuk.

Happy Reefing.

Hahaha dat jij daar niet op uit was Glenn dat wist ik ook wel,onderzoeken en uitproberen daar sta ik ook voor!

Zoals je weet bezit ik de turbinaria al heel lang, en hij was op een steksteentje gezet toen ik hem heb gekocht 2,5 cm rond.
Ik denk ook wel dat het een reniformis is maar met zekerheid kan ik dat niet zeggen,Heb toen niet naar de naam gevraagd waar ik het stukje heb meegenomen !!

Mvg,

Martin.

Prachtig martin.

Groetjes wesley

Dankje Wesley!

Wow! Wat heeft u prachtige koralen zeg!
Wij zijn pas zojuist gestart maar ik hoop ook ooit al dat leven met zulke mooie kleuren in onze bak te zien.
Echt prachtig :)

Geduld dan gaat dat bij jullie ook wel komen !

Erg mooi hoor allemaal Martin!

Bedankt Bas.ik blijf mijn best doen!

Heel mooi groot en zeker ook apart stuk. Inderdaad niets vanaf halen, heeft nu een mooie vorm.

Dat gaat voorlopig ook nog niet gebeuren Bjorn!!

Mvg,

Martin!

Hahaha dat jij daar niet op uit was Glenn dat wist ik ook wel,onderzoeken en uitproberen daar sta ik ook voor!

Zoals je weet bezit ik de turbinaria al heel lang, en hij was op een steksteentje gezet toen ik hem heb gekocht 2,5 cm rond.
Ik denk ook wel dat het een reniformis is maar met zekerheid kan ik dat niet zeggen,Heb toen niet naar de naam gevraagd waar ik het stukje heb meegenomen !!

Mvg,

Martin.
Ik denk ook dat het een reniformis die is gemuteerd door omstandigheden.
Dat heb ik vaak genoeg gezien bij andere koralen die je een tijdje onder "stress" situaties plaatst.
Wij hebben een ander manier van waterhuishouding.. daarom zou het leuk zijn dit soort info onderling uit te wissel hierdoor kunnen we relaties leggen.

De grootmeesters kopen geen grote stukken.. de uitdaging is om ze van ministek naar grote kolonies te brengen.
Daarvoor is zelfbeheersing en geduld nodig .

Happy Reefing.

Back
Bovenaan