Hoi Luc,
Nee hoor het maakt niet uit in debiet bij een closed loop systeem of de pompen boven of beneden in de kelder staan. Er is namelijk geen drukverschil tussen de aanvoer- en de drukzijde van de pomp omdat dezelfde hoogte waterkolom aan zowel de aanvoer als de drukzijde van de pomp staat.
Dat is anders dan bij de opvoer pomp die vanuit de sump het water omhoog pompt daar staat een waterdruk aan de drukzijde van de pomp tgv de waterkolom (bij een kelder opstelling al gauw zo een 3 a 4 bar) en aan de aanvoer zijde staat geen druk. Dit scheelt je inderdaad behoorlijk veel debiet. Dat is ook de reden dat de opvoer pomp 20m3 is en de closed loop pompen 15m3. Ik verwacht dat ze boven hetzelfde debiet over houden uiteindelijk.
Daarnaast is het inderdaad zo dat pompen, zeker van dit formaat, natuurlijk altijd wel geluid maken en dat heb ik dan in de kelder dan in de kamer
Dan is er nog een reden waarom ik ze ook in de sump heb geplaatst en dat is dat ik uit ervaring van mijn vorige bak weet dat het veel energie kost om het water op 24 a 25 graden te houden. Oorzaak is de vrij koude kelder. In de oude situatie had ik 2 verwarmingen in de sump liggen van 300 watt die zeker in de wintermaanden eigenlijk vrijwel altijd aan waren en dan daalde de temperatuur snachts nog vaker onder de 24 graden. Dus de energie/warmte die de pompen afgeven kan ik zo mooi gebruiken om het water mee te verwarmen en bespaar ik dus straks op de kosten voor het verwarmen.
Groeten,
Erik