Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

op het BDSF zijn er meerdere dagboeken te vinden van mensen die op triton draaien, en al langer dan 6 maanden ook ;-)

grtz oli

Hoi Arjen,

Bij deze een linkje naar mijn dagboek. Gebruik het nu al sinds mijn opstart, een goede 14 maanden nu.
Momenteel zit ik op 140ml /dag.

Ik heb onlangs overwogen om te stoppen met triton omdat ik last kreeg van rode en groene flap.
Maar ben tot de conclusie gekomen dat dit eerder te wijten was aan slechte stroming in de bak en een slechte bodem.
Dit in combinatie met een vuile sump en zware visbezetting hebben ertoe geleid dat de flap een kans kreeg.
Eerst heb ik de sump schoongemaakt en ik ben nu bezig het bodemmateriaal stelselmatig te verwijderen zodat ik dit kan vernieuwen door een geschikter substraat. (of ik ga bare bottom)

De flap is al voor 75% verdwenen en ik vermoed dat ik er over 1 a 2 weken volledig vanaf ben.

Dagboek: http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?125533-Its-hip-to-be-Square!&highlight=square
Filmje van de bak: http://youtu.be/TYLTjuzFJb8

@Tanne, sorry voor de vervuiling in jou dagboek...

Stoffel: prachtig zeg!!!

Arjen: ik ben van plan het wat langer dan 5-6 maanden uit te proberen. Dit weekend m'n eerste watersample op de post gedaan. Ik ben benieuwd. De bak is gestart met natuurlijk zeewater en ik denk dat er hooguit 2-3 liter oud aquariumwater is in gegaan. Afgezien van visvoer zijn de enige toevoegingen die er in zijn gegaan die van Triton, maar natuurlijk kunnen er ook stoffen vrijkomen uit stenen et cetera. Ik ben heel benieuwd!

Zojuist enkele foto's gemaakt van de techniekruimte:

Bijlagen

• tech1.jpg
    tech1.jpg
    28 KB · Weergaven: 168
  • tech2.jpg
    tech2.jpg
    26,4 KB · Weergaven: 173
  • tech3.jpg
    tech3.jpg
    44,2 KB · Weergaven: 173
  • tech4.jpg
    tech4.jpg
    30,1 KB · Weergaven: 172
  • tech5.jpg
    tech5.jpg
    32,7 KB · Weergaven: 171
Wat een luxe zo'n techniek ruimte...hoe lang duurt het voordat daar allerlei kweekbakjes / stekkenbakjes staan? :p

Inderdaad wat een luxe en ik maar aanmodderen onder in mijn aquarium kast. Hey Tanne was het niet handig geweest als je de achterkant van het aquarium achtergrond vrij kan maken. Dan kun je er van achter ook inkijken en het lijkt mij een stuk handiger fijner werken. Misschien kun je de achterkant wel vrij maken en dan heb ik niks gezegd.

Maar het ziet er top uit, echt een super bak.

Grt Marco

Handig die ruimte man! Ideaal.. soort man cave haha.. mooi gemaakt! Veek succces. Gt Robin

Stoffel: prachtig zeg!!!

Arjen: ik ben van plan het wat langer dan 5-6 maanden uit te proberen. Dit weekend m'n eerste watersample op de post gedaan. Ik ben benieuwd. De bak is gestart met natuurlijk zeewater en ik denk dat er hooguit 2-3 liter oud aquariumwater is in gegaan. Afgezien van visvoer zijn de enige toevoegingen die er in zijn gegaan die van Triton, maar natuurlijk kunnen er ook stoffen vrijkomen uit stenen et cetera. Ik ben heel benieuwd!

Zojuist enkele foto's gemaakt van de techniekruimte:

Ik ben al heel blij met mijn filterkamertje maar wat jij hier hebt is wel heel lux . Fantastisch!!!

Wat een luxe zo'n techniek ruimte...hoe lang duurt het voordat daar allerlei kweekbakjes / stekkenbakjes staan? :p
Inderdaad heel erg luxe. Ik weet niet hoe lang ik me kan beheersen. Overigens staan ook de wasmachine en de droger in dit hok; dus het is niet alleen 'mijn' hok :)

Inderdaad wat een luxe en ik maar aanmodderen onder in mijn aquarium kast. Hey Tanne was het niet handig geweest als je de achterkant van het aquarium achtergrond vrij kan maken. Dan kun je er van achter ook inkijken en het lijkt mij een stuk handiger fijner werken. Misschien kun je de achterkant wel vrij maken en dan heb ik niks gezegd.

Maar het ziet er top uit, echt een super bak.

Grt Marco
Thanks Marko. De achtergrond kan je niet vrij maken, ik vind het mooier zo. Mijn ervaring is dat het zwart het mooiste is als het echt op het glas zit en er niet achter. Ik kan er vanaf de achterkant en de voorkant bij, maar bij de achterkant kan ik er dus niet in kijken.

Handig die ruimte man! Ideaal.. soort man cave haha.. mooi gemaakt! Veek succces. Gt Robin
Nu nog een walking (of was het walk-in haha) fridge met bier en 't is compleet ;)
Ik ben al heel blij met mijn filterkamertje maar wat jij hier hebt is wel heel lux . Fantastisch!!!
Ik geniet er ook volop van!

Nu nog de boel afwerken aan de huiskamerkant en natuurlijk de bak zich laten ontwikkelen tot een ingegroeid geheel...

Thanks Marko. De achtergrond kan je niet vrij maken, ik vind het mooier zo. Mijn ervaring is dat het zwart het mooiste is als het echt op het glas zit en er niet achter. Ik kan er vanaf de achterkant en de voorkant bij, maar bij de achterkant kan ik er dus niet in kijken.

Klopt helemaal!! Folie plakken op het glas is beter als een wand erachter zetten. Lichtreflectatie op de achterwand is dan vele malen beter.

Klopt helemaal!! Folie plakken op het glas is beter als een wand erachter zetten. Lichtreflectatie op de achterwand is dan vele malen beter.

Ik heb mijn bak rondom helemaal zwart gespoten, en daar heb ik nog steeds geen spijt van Frank!!

Zo te lezen is alles goed gelukt Tanne met het over zetten naar de nieuwe bak, en nu maar eens kijken wat de Triton methode jou gaat brengen want jij hebt door de jaren heen al heel wat middeltjes gebruikt waarmee je kleurrijke koralen kon houden :cool:!!

Gr,

Martin.

Weet zeker dat de triton methode goed gaat bevallen Tanne. Je ziet het
Resultaat in Robert zijn aquarium. Je weet ik werk met de mix van reefcorner.
Daar bereik je dezelfde resultaten mee. Verschil is dat de o.a de zware metalen
Bij triton seperaat verkrijgbaar zijn, bij mij zitten die allemaal in een oplossing.
Maar het sturen en finetunen van de sporenelementen kan op de zelfde manier.
Heb er wel een fout uitgehaald Barium klopte niet. Maar dat heb ik inmiddels
Ook aan Theo doorgeven.
Veel suxces.

:)

Ik heb mijn bak rondom helemaal zwart gespoten, en daar heb ik nog steeds geen spijt van Frank!!

Zo te lezen is alles goed gelukt Tanne met het over zetten naar de nieuwe bak, en nu maar eens kijken wat de Triton methode jou gaat brengen want jij hebt door de jaren heen al heel wat middeltjes gebruikt waarmee je kleurrijke koralen kon houden :cool:!!

Gr,

Martin.
Ik heb al heel wat gebruikt... Zo'n tien jaar geleden heb ik een paar jaar op zeovit gedraaid, nu eens zien wat Triton gaat brengen :) Wat me er vooral aan aanspreekt is de eenvoud en controleerbaarheid.

Weet zeker dat de triton methode goed gaat bevallen Tanne. Je ziet het
Resultaat in Robert zijn aquarium. Je weet ik werk met de mix van reefcorner.
Daar bereik je dezelfde resultaten mee. Verschil is dat de o.a de zware metalen
Bij triton seperaat verkrijgbaar zijn, bij mij zitten die allemaal in een oplossing.
Maar het sturen en finetunen van de sporenelementen kan op de zelfde manier.
Heb er wel een fout uitgehaald Barium klopte niet. Maar dat heb ik inmiddels
Ook aan Theo doorgeven.
Veel suxces.
Ik ben benieuwd hoe het me gaat bevallen.

Gisteren heb ik met behulp van een stuk stekkenrooster/lichtroosterplaat een sectie in de sump afgezet. Daar wat vers levend steen in, een pluk Chaetomorpha en dan verlichten in reverse daylight cyclus ofwel: 's nachts.

Op dit moment ligt er nog een tijdelijk led-armatuurtje boven maar dat wil ik vervangen door een blauw/rood amatuurtje van JMB. Ik ben heel benieuwd wat het wierenfiltertje gaat doen. De aanbevolen grootte is circa 10-20% van het showaquarium, in mijn geval dus 50 - 100 liter. Helaas heb ik daar geen ruimte voor in de sump. Als het heel goed bevalt, kan ik altijd nog een extra bakje achter de bak plaatsen. Hoop dat ik daarmee geen echtscheiding riskeer ;)

Triton-analyse is binnen.

Wat me opvalt:
- enkele waarden zijn iets te laag, de negatieve afwijking is vergelijkbaar met die in Na en Cl. Ik had al gezien dat het zoutgehalte te laag was, maar om de Triton-test niet te beïnvloeden had ik nog geen actie ondernomen. De waardes die in procenten evenveel te laag zijn als Na en Cl laat ik even buiten beschouwing, die trek ik op als ik het Sg verhoog
- Li, Ni, V, Zn, I en Mn zijn duidelijk te laag, ik ga hier deze week actie op ondernemen.

[TABLE="width: 500"]
<tbody>[TR]
[TD]Element[/TD]
[TD]Gemeten waarde in µg/l[/TD]
[TD]Streefwaarde in µg/l[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Li[/TD]
[TD]176,40[/TD]
[TD]200,00[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ni[/TD]
[TD]0,00[/TD]
[TD]5,00[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]V[/TD]
[TD]0,00[/TD]
[TD]1,20[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Zn[/TD]
[TD]0,55[/TD]
[TD]4,00[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]I[/TD]
[TD]26,48[/TD]
[TD]60,00[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mn[/TD]
[TD]0,00[/TD]
[TD]2,00[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

- Slechts enkele waardes zijn te hoog: Sn en Cu. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat dit ofwel afkomstig is uit het voer, ofwel uit het substraat uit de oude bak. Ik weet dat ik daar in het verleden van beide elementen te hoge concentraties in had, dit is waarschijnlijk afkomstig van andere sporenelementen-preparaten.

De grootte van de afwijkingen is mijns inziens niet zorgwekkend. De bak doet het ook uitstekend, tot nu toe ben ik erg tevreden. Het is erg gaaf op dit niveau met je waterwaardes bezig te kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Triton-analyse is binnen.

Wat me opvalt:
- enkele waarden zijn iets te laag, de negatieve afwijking is vergelijkbaar met die in Na en Cl. Ik had al gezien dat het zoutgehalte te laag was, maar om de Triton-test niet te beïnvloeden had ik nog geen actie ondernomen. De waardes die in procenten evenveel te laag zijn als Na en Cl laat ik even buiten beschouwing, die trek ik op als ik het Sg verhoog
- Li, Ni, V, Zn, I en Mn zijn duidelijk te laag, ik ga hier deze week actie op ondernemen.

[TABLE="width: 500"]
<tbody>[TR]
[TD]Element[/TD]
[TD]Gemeten waarde in µg/l[/TD]
[TD]Streefwaarde in µg/l[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Li[/TD]
[TD]176,40[/TD]
[TD]200,00[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ni[/TD]
[TD]0,00[/TD]
[TD]5,00[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]V[/TD]
[TD]0,00[/TD]
[TD]1,20[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Zn[/TD]
[TD]0,55[/TD]
[TD]4,00[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]I[/TD]
[TD]26,48[/TD]
[TD]60,00[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mn[/TD]
[TD]0,00[/TD]
[TD]2,00[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

- Slechts enkele waardes zijn te hoog: Sn en Cu. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat dit ofwel afkomstig is uit het voer, ofwel uit het substraat uit de oude bak. Ik weet dat ik daar in het verleden van beide elementen te hoge concentraties in had, dit is waarschijnlijk afkomstig van andere sporenelementen-preparaten.

De grootte van de afwijkingen is mijns inziens niet zorgwekkend. De bak doet het ook uitstekend, tot nu toe ben ik erg tevreden. Het is erg gaaf op dit niveau met je waterwaardes beter te kunnen zijn.

Ben benieuwd tanne naar je bevindingen. Ik ben full zeovit. En wat ik daar beetje tricky aan vind dat je vooral je koraal moet lezen . En dat ze daar niks over meten uitleggen.je moet vooral naar de kleuren kijken .buiten de standaard waardes dan. Maar so far so good . C6 met je triton methode

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Ga je ook zonder waterwisssels draaien? Ik twijfel over balling of triton. Wat me tegenstaat aan triton is het niet waterwisselen maar ik neem aan dat je dit gewoon kunt doen en het wierenfilter. Maar als je waterwisselt heb je het wierenfilter dan wel nodig, want dat krijg ik echt niet in mijn sump.

Grt Marco

Ben benieuwd tanne naar je bevindingen. Ik ben full zeovit. En wat ik daar beetje tricky aan vind dat je vooral je koraal moet lezen . En dat ze daar niks over meten uitleggen.je moet vooral naar de kleuren kijken .buiten de standaard waardes dan. Maar so far so good . C6 met je triton methode
Thanks. Ik heb in de loop van de jaren de koralen redelijk leren lezen, maar ik moet zeggen dat de eenvoud van de Triton-methode me aanspreekt. Je weet exact wat je toe moet voegen en hoeveel en hoeft niet meer te gokken welk van de vele flesjes juist wel of geen resultaat zal brengen...

Ga je ook zonder waterwisssels draaien? Ik twijfel over balling of triton. Wat me tegenstaat aan triton is het niet waterwisselen maar ik neem aan dat je dit gewoon kunt doen en het wierenfilter. Maar als je waterwisselt heb je het wierenfilter dan wel nodig, want dat krijg ik echt niet in mijn sump.

Grt Marco
Marco, ik ben van plan in eerste instantie het 'experiment' volledig te doen, dus inderdaad zonder verversingen. Uiteraard heb ik altijd zout klaarstaan voor noodgevallen, maar ik ben erg benieuwd naar de resultaten die ik behaal door geheel volgens de regels van Triton te draaien. Tot nu toe is het erg eenvoudig: dagelijks even de KH meten, eventueel de dosering bijsturen en klaar. Ik heb geloof ik alweer een week niet bij hoeven stellen en de KH blijft stabiel. De gezondheid van de dieren is ook ronduit uitstekend.

Het wierenfilter is volgens Triton nodig voor een aantal zaken: nutrientenexport (fosfaten en nitraten) en ook als exporteur van eventuele overtollige zware metalen. Het feit dat de wieren stoffen afgeven aan het water en de stabiliserende invloed op de pH zullen vast ook nuttig zijn. Ik kon ook niet echt een wierenfilter kwijt en heb dus een kleine sectie afgezet met een lichtrasterplaat. Beter iets dan niets, dacht ik... Ik denk dat het, met misschien net iets mindere resultaten, ook mogelijk is zonder wierenfilter te draaien. Ik weet dat er meerdere bakken zijn die zo erg goed draaien, maar, zoals Triton stelt is dat wel altijd 'een experiment'. Tsja.

Vrijdag ga ik een rondje rijden om wat inkopen te doen, onder meer langs bij SanderR en bij Ryan van Dreamcorals om een visje en een bijzonder koraaltje op te halen...

Ja tanne triton rules
Echt na een jaar kan ik dat zeggen
De bak is nog nooit zo stabiel geweest
En de groei en kleuren zijn perfect
Ik blijf je volgen over jou bevindingen over de triton methode

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Hoi tanne mijn ervaring zonder wieren zijn ook erg goed.
Om de 3 maanden een sample toezenden en toevoegen en corrigeren waar nodig met Triton producten.
Zo draai ik nu ruim 1 jaar naar volle tevredenheid.
ik heb ook geprobeerd met wieren maar mijn systeem/sump is te klein om wieren een goede omstandigheid te geven.

groet eelco
Thanks. Ik heb in de loop van de jaren de koralen redelijk leren lezen, maar ik moet zeggen dat de eenvoud van de Triton-methode me aanspreekt. Je weet exact wat je toe moet voegen en hoeveel en hoeft niet meer te gokken welk van de vele flesjes juist wel of geen resultaat zal brengen...

Marco, ik ben van plan in eerste instantie het 'experiment' volledig te doen, dus inderdaad zonder verversingen. Uiteraard heb ik altijd zout klaarstaan voor noodgevallen, maar ik ben erg benieuwd naar de resultaten die ik behaal door geheel volgens de regels van Triton te draaien. Tot nu toe is het erg eenvoudig: dagelijks even de KH meten, eventueel de dosering bijsturen en klaar. Ik heb geloof ik alweer een week niet bij hoeven stellen en de KH blijft stabiel. De gezondheid van de dieren is ook ronduit uitstekend.

Het wierenfilter is volgens Triton nodig voor een aantal zaken: nutrientenexport (fosfaten en nitraten) en ook als exporteur van eventuele overtollige zware metalen. Het feit dat de wieren stoffen afgeven aan het water en de stabiliserende invloed op de pH zullen vast ook nuttig zijn. Ik kon ook niet echt een wierenfilter kwijt en heb dus een kleine sectie afgezet met een lichtrasterplaat. Beter iets dan niets, dacht ik... Ik denk dat het, met misschien net iets mindere resultaten, ook mogelijk is zonder wierenfilter te draaien. Ik weet dat er meerdere bakken zijn die zo erg goed draaien, maar, zoals Triton stelt is dat wel altijd 'een experiment'. Tsja.

Vrijdag ga ik een rondje rijden om wat inkopen te doen, onder meer langs bij SanderR en bij Ryan van Dreamcorals om een visje en een bijzonder koraaltje op te halen...

Back
Bovenaan