U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Er is geen een bak hetzelfde. Qua input/output/bezetting en laten we de persoon niet vergeten. Dus alle dsr bakken op een hoop gooien vind ik een beetje kort door de bocht. Dus de stelling "bij Glenn gaat het goed" dus bij ons ook vind ik niet echt sterk. Bij de triton van Glenn jaren geleden volgens mij was er idd geen ophopingen in waarden te zien maar volgens mij zien we die nu wel bij een paar bakken. En naar de koralen kijkende : ja het gaat nu best goed en wat dan morgen of overmorgen? Volgens mijn bescheiden mening moet je ook rekening houden met de lange termijn …. want dit soort zaken kunnen wel op lange termijn problemen op gaan leveren EVENTUEEL. Ik heb helaas geen glazen bol, anders mochten jullie deze allemaal lenen …. Het gaat mij niet om goed of slecht, het gaat mij om wat verstandig is.
ik heb de Triton meting van de kationen binnen.
![]()
Vandaag de uitslag van de Triton-test binnen gekregen en sommige dingen zijn toch wel heel verrassend.
Verder een hoge koper, aluminium, Tin, Zink, Barium, Lithium en Jodium - Komt dit door de voeding ??!!??
En de volgende zijn weer te laag: Zwavel, Molybdeen,
Hoe moet ik dit gaan interpreteren, dit gaat mijn kennis nog te boven.
![]()
![]()
![]()
Ik zal van de week eens een correctie wissel uitvoeren van 20%.Hoi rob , dit zou een goed moment zijn om je ervaring met het weglaten van SO4 te delen. Het delen van dit soort info is leerzaam en dat moet de hoofd doelstelling zijn. Ervaringen delen zodat we leren van elkaars pieken en dalen.
greetings, GlennF
Ook het vermoeden dat een ongefilterd monster leidt tot verhoogde uitslagen lijkt ontkracht.
Stond mij ook iets van bij, hier de Triton uitslag van Glenn van september 2013
Wat toch erg opvalt, en misschien mogelijk verontrustend is, is het verschil in meetwaarden voor koper, tin, en zink. Bij Glenn allen beneden de detectiegrens!
Bij Adrie allen zwaar afwijkend van nsw. Uit het verschil zou je de conclusie kunnen trekken dat opbouw van deze zware metalen losstaat van het wel of niet periodiek verversen. Ook het vermoeden dat een ongefilterd monster leidt tot verhoogde uitslagen lijkt ontkracht.
Kun je met dergelijke verhogingen van tin, koper en zinkwaarden gewoon op dezelfde voet doorgaan? Of schuif je met iedere verdere verhoging toch steeds een stukje richting afgrond, het punt waarop de verhoogde waarden omslaan naar acuut toxisch?
Op dit moment weinig zichtbare nadelige gevolgen. Lps koraal kan, qua waterwaarden, heel wat af. Ook sps, waaronder ook de gevoeligere acro's, vallen van slechtere waterwaarde ook niet meteen om, zolang de verslechtering maar geleidelijk gaat. Als de kleinere stukjes sps die wel bleken/het niet goed doen, onlangs geplaatst, vertonen deze misschien toch een reactie op niet optimale waterwaarden?
Hoi Adri. Ga je met deze koper testjes ook t effect van easy life testen? Je zou een halvering moeten zien na een uur na toevoegen. Ben eigenlijk best benieuwd.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
mijn theorie qua kalkreactor :
- koper (en misschien anderen) komen in de bak door voeding. Deel wordt opgenomen en een deel verbindt zich aan andere stoffen. Dus onschadelijk maar ook niet meer beschikbaar.
- water komt door de reactor : metalen laten bij verlaging van de ph hun gebonden toestand los. Alle koperverbindingen komen los en koper komt weer terug vrij …. stel dat nou eens een voordeel is zodat het ook weer opgenomen kan worden door diverse organismen. Dus er is veel meer afbraak en via recycling nog meer ….
| Hg | 0.00 µg/l | 0.10 µg/l |
| Se | 45.17 µg/l | 0.10 µg/l |
| Cd | 0.25 µg/l | 0.10 µg/l |
| Sn | 19.50 µg/l | 0.10 µg/l |
| Sb | 5.10 µg/l | 0.10 µg/l |
| As | 0.00 µg/l | 0.10 µg/l |
| Al | 15.13 µg/l | 2.00 µg/l |
| Pb | 0.00 µg/l | 0.10 µg/l |
| Ti | 0.00 µg/l | 0.10 µg/l |
| Cu | 3.06 µg/l | 0.10 µg/l |
| Element | Analysis | Setpoint |
| Na | 723.40 mg/l | 10700.00 mg/l |
| Ca | 570.50 mg/l | 440.00 mg/l |
| Mg | 142.70 mg/l | 1370.00 mg/l |
| K | 26.34 mg/l | 400.00 mg/l |
| Br | 28.06 mg/l | 62.00 mg/l |
| B | 0.59 mg/l | 4.50 mg/l |
| Sr | 7.96 mg/l | 8.00 mg/l |
| S | 92.17 mg/l | 900.00 mg/l |
| Li | 45.91 µg/l | 200.00 µg/l |
| Ni | 1.50 µg/l | 5.00 µg/l |
| Mo | 0.00 µg/l | 12.00 µg/l |
| V | 0.00 µg/l | 1.20 µg/l |
| Zn | 6.80 µg/l | 4.00 µg/l |
| Mn | 35.78 µg/l | 2.00 µg/l |
| I | 0.00 µg/l | 60.00 µg/l |
| Cr | 1.03 µg/l | 0.10 µg/l |
| Co | 0.00 µg/l | 0.10 µg/l |
| Fe | 0.00 µg/l | 0.10 µg/l |
| Ba | 92.14 µg/l | 10.00 µg/l |
| Si | 360.00 µg/l | 100.00 µg/l |
| P | 106.10 µg/l | 6.00 µg/l |
| PO4 | 0.32 mg/l | 0.02 mg/l |
Hoi rob , dit zou een goed moment zijn om je ervaring met het weglaten van SO4 te delen. Het delen van dit soort info is leerzaam en dat moet de hoofd doelstelling zijn. Ervaringen delen zodat we leren van elkaars pieken en dalen.
greetings, GlennF
Het volgende is bij mijn stekkenbak gebeurt.
Nadat ik zaterdag de waardes gemeten had had ik besloten om om een waterwissel te doen van 40% wegens een afstervende vingerleder ( bacterie?) en toch al hoge PO4 waarde.
hierdoor veel vuil in bak dus moest er uit.
gemeten waardes :
Ph 8
KH 6
NH4 0
NH3 0
NO2 0,5
No3 5
PO4 1
nadat ik netjes met het DSR zout 40 liter aangemaakt had en ververst (34%, Refractometer gecontroleerd met osmose water en mijn hoofdbak) bleek dat al mijn leven in deze bak het loodje ging leggen.
Vlooikreeftje en borstelwormen , turboslakken stierven allemaal massaal .
zelf de ghostgarnaal heeft het niet gered en de blauwe oren krompen als een gek in en gaven witte vloeistof vrij.
Ik zeg niet dat het door het dsr zout komt maar het lijkt een beetje op een reactie die in de bak is ontstaan nadat ik dit heb toegevoegd.
Wat kan ik mogelijk zelf fout gedaan hebben en wat zou ik nu het beste kunnen doen.
......Verder is het misschien zinnig om deze discussie verder te voeren in een nieuw draadje zodat mijn dagboek niet enorm "vervuild" word.
groet
Adri
Aan Marc Pardon de eer?![]()
![]()
Ik blijf topics openen…. en hier wordt het al als vervuiling gezien
…. misschien moeten we een theekransje houden ….
Hahahaha...
Geeft wel weer stof om over na te denken, soms moeten er mensen zijn die het stof op doen waaien, dan blijven we tenminste ook denken topjes
Je kunt beter een topic beginnen van "hoe zit het nu", dan kun je daar alles in kwijt en vindt bijna iedereen het terug![]()
Als ik het topic zo doorlees, zie ik wel een groot voordeel in het periodiek (elke 3-6 maanden) testen met Triton. Om evt. water waardes buiten DSR te kunnen volgen en dan (misschien) optijd te kunnen bijsturen.
Ik volg ook graag de bevindingen van Adri op zijn tests met verschillende soorten voer en het nut van easylife. Is het handig om hier een apart topic van te maken in het DSR gedeelte? Dan kunnen andere DSR gebruikers ook hun soorten voer testen en er wat gerichtere vragen gesteld worden zonder dit dagboek te vervuilen.
Adri, ga je enkel koper testen, of zijn er meer stoffen die interessant kunnen zijn om direct te testen?
Ik denk dan bijv. aan Mangaan waar Marcpardon het vaker over heeft.
Kunnen hoge metaal waardes niet door een slecht werkend osmose apparaat je bak binnen kunnen komen? Of heeft het soort hier invloed op?
Genoeg mooie vragen om ons naar een volgend niveau te krijgen als je het mij vraagt [emoji1]
Voordat je verder gaat met discussiëren, lees eerst het volgende artikel door dan begrijp je veel beter wat er aan de hand is. Dit artikel gaat precies over waar het hier over gaat en legt duidelijk de achterliggende theorie uit voor zover deze nu bekend is. Er is veel meer aan de hand en de interacties zijn alles behalve simpel ….
Advanced Aquarist : oxicity Of Trace Elements: Truth Or Myth?
By Habib Sekha (Salifert)
http://www.advancedaquarist.com/2003/5/aafeature
Je kan dit als nieuw topic openen bij DSR maar heeft eigenlijk niets met DSR te maken. Het heeft een veel groter speelvlak. Het is ook maar de vraag of waterwissels hier invloed op hebben of niet …. en zo kan ik nog veel meer vragen stellen hierover …. vandaar mijn interesse aan de output zijde en ook de invloed van de kalkreactor …. misschien is dit stukje tekst een mooi begin voor een nieuw topic maar als je goed kijkt heb ik er al een geopend een tijdje geleden
De reden waarom de vergelijking met de tritontest met Glenn wordt gedaan is dat het reuze interessant is om te zien dat hij geen opbouw van koper in zijn bak heeft. Dus de bak van Adri en de bak van Glenn -> beide zonder waterwissel en toch grote verschillen. Dat is interessant!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.