Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Inmiddels de diverse soorten voer getest met een test setje voor koper (Sera).

Ik heb 50 ml zeewater genomen en hier vervolgens een flinke hoeveelheid voer in opgelost, dit heb ik vervolgens twee uur laten trekken en ben hiermee
de testjes gaan doen.

O.S.I. Marine Flakes - Totaal geen verkleuring
H2O - LPS stofvoer - Totaal geen verkleuring
H2O - SPS stofvoer - Totaal geen verkleuring
H2O - Clam filter feeder stofvoer - Totaal geen verkleuring

Reefpearls - Het water verkleurde niet - de korrel werden echter wel diep blauw
Phytoplan - Julian Sprung's formula - diepe verkleuring, donkerder dan kleurstaal aangeeft.

De laatste twee schijnen dus koper te bevatten, of de eerste 4 soorten totaal geen koper bevatten durf ik echter niet te zeggen.
Een Sera test setje is tenslotte niet erg secuur en meet ook niet in de lagere waardes maar vanaf 0,1 tot >1

Verder ook easylife toegevoegd aan een sample maar dit gaf geen verandering van de kleur. Maar betekend dit dat het niet werkt of dat het in een draaiend systeem door
de afschuimer wordt verwijderd. Bij een test sample is dit niet het geval.

Na het lezen van het door Marc hier genoemde artikel is mijn twijfel omtrent de zware metalen en de Triton test alleen maar groter geworden.
Misschien de volgende keer eens een gefiltreerd sample opsturen, maar dan moet ik eerst een filtertje zien te bemachtigen.

groet
Adri

Even een vraag: Waarom heb je de te testen soorten voer opgelost in zeewater en niet in osmose water? Als je zeewater een te hoog koper gehalte heeft zouden je uitslagen hier ook met besmet kunnen worden.
Ook denk ik dat de test helaas niet echt toereikend is voor je doel. Aangezien de streefwaarde van triton 0,10ug/l is en deze test minimaal 0,10mg/l meet. Omgerekend is dat dus 0,0001mg/l.
Maar wel leuk dat je er mee bezig bent:biggrin:

Ik heb eerst het zeewater getest, deze geeft totaal geen verkleuring.

Hoezo niet toereikend voor mijn doel.

Ik weet nu in ieder geval dat het Phytoplan stofvoer en de Reefpearls veel koper bevat en ga deze niet meer gebruiken.

Even een vraag: Waarom heb je de te testen soorten voer opgelost in zeewater en niet in osmose water? Als je zeewater een te hoog koper gehalte heeft zouden je uitslagen hier ook met besmet kunnen worden.
Ook denk ik dat de test helaas niet echt toereikend is voor je doel. Aangezien de streefwaarde van triton 0,10ug/l is en deze test minimaal 0,10mg/l meet. Omgerekend is dat dus 0,0001mg/l.
Maar wel leuk dat je er mee bezig bent:biggrin:

Ik weet nu in ieder geval dat het Phytoplan stofvoer en de Reefpearls veel koper bevat en ga deze niet meer gebruiken.

Dat blijkt er wel uit, dus de test heeft zijn beoogde doelstelling behaald.

Leuk experiment Adri.
Zo zie je maar dat je met de normalw testsetjes best goeie conclusies kunt trekken. Ik denk dat het koper in jouw system niet in de toxische vorm aanwezig is en zo dus ook niet zijn negatieve werking kan voltrekken.
K ben eigenlijk nog benieuwd wat diepvries voer zou laten zien
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Laatst bewerkt:
Hi Dennis,

diepvriesvoer, dat gaan we regel voor je!

groet
Adri

Leuk experiment Adri.
Zo zie je maar dat je met de normalw testsetjes best goeie conclusies kunt trekken. Ik denk dat het koper in jouw system niet in de toxische vorm aanwezig is en zo dus ook niet zijn negatieve werking kan voltrekken.
K ben eigenlijk nog benieuwd wat diepvries voer zou laten zien
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Ik denk dat het koper in jouw system niet in de toxische vorm aanwezig is en zo dus ook niet zijn negatieve werking kan voltrekken.....

Houdt dit dan ook in dat je vindt dat geen actie ter verlaging van het kopergehalte nodig/gewenst is? Dat zou namelijk betekenen dat je uitsluit dat, onder veranderende aquariumomstandigheden (bv inzet ozon, uv, pH-schommelingen of misschien wel wisseling in ionenbalans), een deel van het aanwezige koper omslaat naar een wel giftig(er) vorm. Persoonlijk zou ik er toch wel wat moeite voor willen doen om het kopergehalte, ongeacht de vorm waarin het voorkomt, flink te verlagen. Wat er niet inzit kan immers ook niet giftig worden.:)

We hebben het nu over koper gehad, het element waar over dan het e.e.a. bekend is. Hoe kijk je aan tegen de andere verhoogde waarden in het aquarium van Adrie?

Dat klopt inderdaad.

Ik bedoel dat over de overige voerder soorten nog niet veel valt te zeggen behalve dat ze inderdaad minder koper bevatten dan reefpearls en phytoplan. Ze zouden ondanks een negatieve meting nog steeds een ongewenste hoeveelheid aan koper kunnen bevatten.

Ik vind het niet wenselijk dat dergelijke concentraties aanwezig, maar zolang het in niet of minder beschikbare vorm aanwezig is vind ik dit veel minder kritisch. Waarschijnlijk pikken de normale testsetjes deze vorm van koper ook niet op, omdat de moleculen niet uit elkaar worden gehaald zoals bij een ICP. Een pH schommeling waarbij koper zou vrij komen ligt ver in het gebied waarbij de rest van je dieren al lang dood zijn door verzuring. Iig beneden de 7. Ik vind dan ook dat een ICP meting (en met name een ongefiltreerde!!!) voor bepaalde ionen een te 'agressief' alarm afgeeft. De koper waardes die tegenwoordig de revue passeren op dit forum zouden tot gevolg hebben dat er zo goed als bijna niets in kan groeien. Deze bakken staan er toch echt goed bij. Het is daarom ook heel erg belangrijk om goed te blijven kijken naar je koralen en vissen.
Ik vraag me wel af hoe de detox van Triton werkt. Voor zover ik weet pakt dit alleen vrije of in ieder geval beschikbare koper moleculen aan. Mocht het ook bepaalde complexen van koolstof aanpakken waar deze koper is ingebouwd dan bind het waarschijnlijk ook met een heel scala aan moleculen waar dergelijke verbindingen/complexen inzitten. En dat is niet wenselijk (denk aan koolstofbron voor nitraat controle, aminozuren, vitamines, eiwitten ect.......)

De grote vraag is echter, wat gebeurd er met de gebonden koper. Neerslaan in en op steen/bodem. Ingebouw in bacterieen (aangezien het vaak koolstof complexen zijn) en zo naderhand afgeschuimd??? Ik kan het je zo niet zeggen. Of het voor problemen gaat zorgen? Ik denk dat dit best overschat wordt. Zolang het koper zich niet in de toxische vorm bevind gaat dit niet of nauwelijks voor problemen zorgen denk ik. Maar goed dat is mijn mening.
Dit is zeker interessante materie, waarin we er nog lange niet uit zijn hoe het nou precies zit. Eigenlijk zouden we ook eens bodem materiaal moeten analyseren om te zien of het daarin accumuleerd.

Houdt dit dan ook in dat je vindt dat geen actie ter verlaging van het kopergehalte nodig/gewenst is? Dat zou namelijk betekenen dat je uitsluit dat, onder veranderende aquariumomstandigheden (bv inzet ozon, uv, pH-schommelingen of misschien wel wisseling in ionenbalans), een deel van het aanwezige koper omslaat naar een wel giftig(er) vorm. Persoonlijk zou ik er toch wel wat moeite voor willen doen om het kopergehalte, ongeacht de vorm waarin het voorkomt, flink te verlagen. Wat er niet inzit kan immers ook niet giftig worden.:)

We hebben het nu over koper gehad, het element waar over dan het e.e.a. bekend is. Hoe kijk je aan tegen de andere verhoogde waarden in het aquarium van Adrie?

Ik vind het niet wenselijk dat dergelijke concentraties aanwezig, maar zolang het in niet of minder beschikbare vorm aanwezig is vind ik dit veel minder kritisch. Waarschijnlijk pikken de normale testsetjes deze vorm van koper ook niet op, omdat de moleculen niet uit elkaar worden gehaald zoals bij een ICP. Een pH schommeling waarbij koper zou vrij komen ligt ver in het gebied waarbij de rest van je dieren al lang dood zijn door verzuring. Iig beneden de 7. Ik vind dan ook dat een ICP meting (en met name een ongefiltreerde!!!) voor bepaalde ionen een te 'agressief' alarm afgeeft. De koper waardes die tegenwoordig de revue passeren op dit forum zouden tot gevolg hebben dat er zo goed als bijna niets in kan groeien. Deze bakken staan er toch echt goed bij. Het is daarom ook heel erg belangrijk om goed te blijven kijken naar je koralen en vissen.
Ik vraag me wel af hoe de detox van Triton werkt. Voor zover ik weet pakt dit alleen vrije of in ieder geval beschikbare koper moleculen aan. Mocht het ook bepaalde complexen van koolstof aanpakken waar deze koper is ingebouwd dan bind het waarschijnlijk ook met een heel scala aan moleculen waar dergelijke verbindingen/complexen inzitten. En dat is niet wenselijk (denk aan koolstofbron voor nitraat controle, aminozuren, vitamines, eiwitten ect.......)

De grote vraag is echter, wat gebeurd er met de gebonden koper. Neerslaan in en op steen/bodem. Ingebouw in bacterieen (aangezien het vaak koolstof complexen zijn) en zo naderhand afgeschuimd??? Ik kan het je zo niet zeggen. Of het voor problemen gaat zorgen? Ik denk dat dit best overschat wordt. Zolang het koper zich niet in de toxische vorm bevind gaat dit niet of nauwelijks voor problemen zorgen denk ik. Maar goed dat is mijn mening.
Dit is zeker interessante materie, waarin we er nog lange niet uit zijn hoe het nou precies zit. Eigenlijk zouden we ook eens bodem materiaal moeten analyseren om te zien of het daarin accumuleerd.

Ik heb een mail gestuurd naar Triton met de vraag of ze bewijs kunnen leveren dat er volgens hun geen verschil zit tussen een sample met filtering en zonder. Ik heb ook aangegeven dat ik 3 verschillende bronnen heb, die aangeven dat er wel degelijk meetfouten gemaakt worden. Zolang we dit niet zeker weten of is aangetoond dan kunnen we alleen maar een theekransje houden ….

Nou ja het is maar wat je een theekransje noemt. Ik vind het antwoord van Triton niet alles bepalend. Er zitten daar vast veel mensen die alles weten van ICP (die zitten hier bij mij ook) maar dat zegt niet dat ze ook veel weten van organische chemie..... Het is gewoon een feit: om een goede indicatie te krijgen van je waterwaardes moet je je biomassa hier uit filtreren. Biomassa concentraties kunnen nl enorm verschillen op verschillende plekken in het aquarium (stroming licht ect........). Hier zijn de wetenschappers het echt wel over eens. Als jij wil wachten op de antwoorden van Triton, helemaal prima. En ik ben ook wel benieuwd, maar dat betekend niet dat we niet kunnen discussieren hierover.
Ik heb een mail gestuurd naar Triton met de vraag of ze bewijs kunnen leveren dat er volgens hun geen verschil zit tussen een sample met filtering en zonder. Ik heb ook aangegeven dat ik 3 verschillende bronnen heb, die aangeven dat er wel degelijk meetfouten gemaakt worden. Zolang we dit niet zeker weten of is aangetoond dan kunnen we alleen maar een theekransje houden ….

Zeer goed initiatief Marc. Wel een belangrijk feitje om te weten. Daarom ben ik ook uiterst benieuwd naar Triton's reactie.

Maar al met al denk ik dat deze hele discussie voortgezet moet worden in een ander topic ipv dit dagboek;

http://zeewaterforum.info/forums/sh...cm-gevaarlijke-waarden/page3&highlight=triton

Zeer goed initiatief Marc. Wel een belangrijk feitje om te weten. Daarom ben ik ook uiterst benieuwd naar Triton's reactie.

Maar al met al denk ik dat deze hele discussie voortgezet moet worden in een ander topic ipv dit dagboek;

http://zeewaterforum.info/forums/sh...cm-gevaarlijke-waarden/page3&highlight=triton

Goed plan … alle info staat daar al …. misschien wel handig dat meer mensen deze vraag stellen aan triton om aan te geven dat dit toch een serieus issue wordt ….

Goed plan … alle info staat daar al …. misschien wel handig dat meer mensen deze vraag stellen aan triton om aan te geven dat dit toch een serieus issue wordt ….

Eigenlijk zouden dat de verkopers van Triton producten moeten doen zoals bijv. Tritonlife en Triton-Shop. Hun dienen namelijk achter het product te staan wat ze verkopen. Dus Michel en Ray, aan jullie de uitdaging, doe je best ;)

Nu alle gedachten gangen worden voortgezet in een ander draadje nu maar weer eens wat anders in me dagboek.

161014-1.jpg
161014-2.jpg

161014-3.jpg
161014-4.jpg

161014-5.jpg
161014-6.jpg

161014-7.jpg
161014-8.jpg

vervolg

161014-9.jpg
161014-10.jpg

161014-11.jpg

Ondanks je beroerde water parameters zit het er top uit :)

Dank je, Marc.

Daarom was ik ook wel enigsinds verbaasd over de de test uitslag, mijn koralen laten iets heel anders zien.

Ondanks je beroerde water parameters zit het er top uit :)

Adri kijkend naar de waardes van de metalen zal ik gaan voor een detox kuur waar ook al een wissel aanvast zit.
Dit is mij erg goed bevallen.
Die detox kuur gaat ik gewoon elk kwartaal doen.
Voore eige gevoel.

Groetjes wesley

hI Wesley,

daar zat ik ook al aan te denken, gewoon voor de zekerheid.
En dan een wissel met Tropic Marin Pro zout om zo ook de andere sporenelementen die erg laag staan weer aan te vullen.

thanx

groet
Adri

Adri kijkend naar de waardes van de metalen zal ik gaan voor een detox kuur waar ook al een wissel aanvast zit.
Dit is mij erg goed bevallen.
Die detox kuur gaat ik gewoon elk kwartaal doen.
Voore eige gevoel.

Groetjes wesley

Back
Bovenaan