Idd vreemd van de referentie vloeistof, je zou zeggen dat je deze juist mag vertrouwen.
Als je bak goed en stabiel erbij staat dan zou ik mezelf zelf geen maken. Het gaat om 't resultaat niet om de waarden.....
Uiteraard kijk je of het beter kan, maar ook dat word bepaald door het resultaat en de inspanning(en centen) die je moet leveren om die extra procentjes beter te scoren.
In het verleden (en ook heden) hebben zelfs de grootheden in deze hobby weleens een koraaltje verloren en dit afgewimpeld met " You win some and you lose some". Waarom zou het bij jou anders zijn?
DSR is geen wonder middel maar het brengt mensen wel een eind, dat was ook mijn doelstelling vanaf het begin. Ik blijf hierop hameren omdat ik soms het idee heb dat menseen denk dat ik alles kan oplossen.
Het topic "synthetisch aquarium project" loopt eigenlijk nog steeds. Het is 't collectief verzamelen en bespreken van data die wij verzamelen en het aanzetten tot 't zelf nadenken in deze hobby.
De poliep expansie die je waarneem kan 2 oorzaken hebben, magnesium en sulfaat. Dus sluit geen van beide uit.
Maar hoe kan je hiermee omgaat ?
Je gaat vanaf nu om en om je correctie doen met MgCl2 en MgSO4 en let op je koralen. Blijven ze alleen goed reageren op MgSO4 dan kan je dit dus met enige zekerheid stellen dat SO4 een degelijk rol speelt bij dat niveau.
Nooit teveel parameters tegelijk manipuleren tenzij er meer problemen waarneembaar zijn. In dat geval val je terug naar een grote water wissel..... dit kan altijd en is geen taboe in DSR.
Belangrijk is wat je na een eventuele grote water wissel ziet ! Het moet effectief (positief) zijn, anders zie ik daar het nut niet van in in dit geval.
Het goed controleeren van de macro waarden en het op de juist manier bepalen en sturen van nitraat en fosfaat is naar mijn mening verantwoordelijk voor 40 procent van het succes. De gekozen verlicht voor minimaal 40 procent. De rest is afhankelijk van de andere parameters, gekozen bezetting en je eigen inspanning.
Dit zijn geen wetenshappelijk procentage maar getallen die een weging geven van mijn eigen ervaringen.
greetings, GlennF