Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

De paketten zijn bedoeld als een gemiddelde onderhouds dosering en het is een schatting die gebaseerd is op het verbruik van mijn aquarium.
Het verbruik zal stijgen als er regelmatig water uit het systeem verwijderd word door afzuigen, rijk afschuimen, veel correcties vanaf de basis start.
Veel groei van kalk algen etc.

Sommige stoffen zullen helemaal niet gebruikt worden, anderen zullen eerder opraken en dus aangevuld moeten worden.

Het is ook goed mogelijk dat het verbruik een tijd extreem hoog is en na een tijdje stabiliseert. K, Mg, Sr, B, I, PO4 zijn daar voorbeelden van.

V.b.
Iemand met een nitraat probleem zal regelmatig CarbonVS bij bestellen, maar geen nitraat doseren.

Iemand met een fosfaat probleem zal Fe+ ijzer bij bestellen, maar de fosfaat blijft in de fles.

Iemand met fosfaat tekort zal fosfaat doseren, maar spaarzaam zijn met Fe doseren.

Daarnaast is het verbruik in elke bak anders. Dit verschil zit in de fase van ontwikkeling, bezetting en opstelling.

De inhoud van het aquarium bestaat uit levende organismen die zich niet later voorspellen.
Het is ook van toepassing op mensen.
De eene persoon heeft genoeg aan 1 boterham, terwijl de ander er 5 nodig heeft.

conclusie:
Het kan dat sommige stoffen geen volle jaar meegaan en andere daarentegen vele jaren meegaan.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Wat betreft de calciumoplossing; 700gr per liter????:confused:

Ik stond er ook van te kijken ja!
Maar het was in 10 min. helemaal opgelost...
Het werd wel ontzettend heet, dacht even dat m'n petfles zou smelten [emoji1]

Dank voor de uitleg Glenn!
Ik ga morgen gewoon alvast wat Ca en KH bijbestellen.

Ik ververs geen water en heb nog nauwelijks water afgezogen. Ik heb een gravel cleaner die het water gewoon weer terug in het aquarium gooit. Misschien dat ik wel wat te ruim afschuim, ik ben met de nieuwe bezetting nog flink aan het afstellen.

Laatst bewerkt:
Ik neem even aan dat het om calciumchloride gaat?? Het lijkt me eerlijk gezegd nogal absurd..?
Ik gebruik zelf ongeveer 180gr op 120L bij een verversing, dan kom ik rond de 430ppm uit:confused:

Maar ja, als het bij jou werkt is het prima, toch:)

Het gaat hier over het aanmaken van een Calcium stamoplossing, daar is niets vreemds aan om 700 gram op te lossen in 1 liter osmosewater.

Ik neem even aan dat het om calciumchloride gaat?? Het lijkt me eerlijk gezegd nogal absurd..?
Ik gebruik zelf ongeveer 180gr op 120L bij een verversing, dan kom ik rond de 430ppm uit:confused:

Maar ja, als het bij jou werkt is het prima, toch:)

Het gaat hier over het aanmaken van een Calcium stamoplossing, daar is niets vreemds aan om 700 gram op te lossen in 1 liter osmosewater.

Klopt inderdaad. Ik heb een stamoplossing gemaakt. Dus om te doseren en niet voor verversen [emoji1]

Het is zelfs niet eens aanvullen met 1 liter osmose, maar aanvullen TOT 1 liter.
Het is ook helemaal opgelost, dus het zal wel kloppen, haha

Kijk goed bij de calculator . Het staat in de linker kolom.:)
Al mijn kennis zit zoveel mogelijk hierin verwerkt.

Probeer in ppm te schrijven (communiceren) deze eenheid is niet bak (volume) gebonden. Gram en milliliter is bak en volume gebonden.
Zonder de bijbehorende volume kan je er niks mee.
greetings, GlennF

Ik krijg mijn nitraat niet veel hoger dan 0,5.
Dus nu wil ik nitraat gaan doseren.
Ik wil eigenlijk niet doseren vanuit de No3 DSR fles, aangezien ik dan niet makkelijk meer extra kan doseren, of mijn nano kan voorzien van wat extra nitraat.

Nu is het natuurlijk mogelijk om wat nitraat over te zetten in een ander flesje, maar is het mogelijk om nitraat aan te lengen met osmose water?
Op die manier kan ik meerdere malen per dag iets doseren van een kleinere concentratie, zodat het wat het wat gelijkmatiger verdeeld kan worden.

Natuurlijk kan je dit aanlengen naar een concentratie die makkelijker doseerbaar is. Met name voor aquaria < 100 liter kan dit praktisch zijn.

Het meest praktische is dan te werken met een 1:10 oplossing, zodat het terug rekenen via de dsr calculator makkelijker is.

Een 1:10 oplossing maak je door een 500ml fles te nemen en deze met 50ml NO3 te vullen, om deze vervolgens met osmose water weer aan te vullen tot 500ml (450ml osmose water erbij).

greetings, GlennF

Dank Glenn,

Ging mij er vooral om dat het geen reactie aangaat met osmose, en goed blijft.

Meteen maar woord bij daad gevoegd. 500ml 1:10 oplossing gemaakt en deze 12ml per dag laten doseren in 24 intervallen (van dus 0,5 per keer).

Heb het express iets lager gehouden dan mijn verbruik om overdoseren te voorkomen.

Dank Glenn,

Ging mij er vooral om dat het geen reactie aangaat met osmose, en goed blijft. het doet dus niks met osmose

Meteen maar woord bij daad gevoegd. 500ml 1:10 oplossing gemaakt en deze 12ml per dag laten doseren in 24 intervallen (van dus 0,5 per keer).

Heb het express iets lager gehouden dan mijn verbruik om overdoseren te voorkomen.

Nogmaals een No3 & Po4 vraag. Mijn nieuwe bak draait nu enkele maanden. Vanaf het begin geen fosfaat en nitraat overschot, maar het blijft nu met bezetting ook erg laag.

Ik doseer inmiddels 20ml 1:10 nitraat oplossing en ben na de complete periode onder de 0,5 nu pas eindelijk op 1. Nog steeds te weinig dus, maar al wel veel beter.
Fosfaat is structureel op 0,00 en krijg hem niet hoger. Ik doseer geen ijzer, omdat het fosfaat al zo laag is. Ik wil nu fosfaat gaan doseren, maar vraag me vooral af hoe mijn waardes zo laag zijn en blijven.
Ik heb een wervelbed met NoPo, maar daar heb ik steeds meer korrels uit gehaald vanwege het lage nitraat en fosfaat. Zitten nu nog 20 korrels in ofzo, niet de moeite dus. Ga ze er denk maar helemaal uit halen.

Vreemde is dat er wel redelijk wat vuil in mijn bak zweeft en de stenen op verschillende plekken toch wat bruine aanslag (alg?) krijgen.

Ik begrijp het dus niet helemaal...

Laatst bewerkt:
Goeie vraag.
Ik heb een zelfde "probleem" met te lage nitraat en fosfaat. Ben benieuwd

Nogmaals een No3 & Po4 vraag. Mijn nieuwe bak draait nu enkele maanden. Vanaf het begin geen fosfaat en nitraat overschot, maar het blijft nu met bezetting ook erg laag.

Ik doseer inmiddels 20ml 1:10 nitraat oplossing en ben sinds het begin eindelijk op 1. Nog steeds te weinig dus, maar al wel veel beter.
Fosfaat is structureel op 0,00 en krijg hem niet hoger. Ik doseer geen ijzer, omdat het fosfaat al zo laag is. Ik wil nu fosfaat gaan doseren, maar vraag me vooral af hoe mijn waardes zo laag zijn en blijven.
Ik heb een wervelbed met NoPo, maar daar heb ik steeds meer korrels uit gehaald vanwege het lage nitraat en fosfaat. Zitten nu nog 20 korrels in ofzo, niet de moeite dus. Ga ze er denk maar helemaal uit halen.

Vreemde is dat er wel redelijk wat vuil in mijn bak zweeft en de stenen op verschillende plekken toch wat bruine aanslag (alg?) krijgen.

Ik doseer inmiddels 20ml 1:10 nitraat oplossing en ben sinds het begin eindelijk op 1. Nog steeds te weinig dus, maar al wel veel beter.

Als je met lage waarden blijft "tobben", is het niet veel leuker om een paar vissen bij te plaatsen en deze lekker ruim te voeren, in plaats van nitraat en fosfaat uit een flesje te doseren? :biggrin:

Heb in mn dagboek dezelfde vraag staan, dus misschien dubbelpost maar wil het niet zover laten komen dat ik straks koralen kan "afschrijven" :

Wat is eigenlijk de beste plek om bijvoorbeeld een tri colore of een andere acro te plaatsen ?
Mijn tri color heeft netje zijn poliepen uit maar deze lijken bruin te worden ipv groen zoals ze waren .
Een andere paarse acro lijkt oneens te verstenen en zie daar nog maar een paar poliepen van uitstaan. Dit terwijl er aan de plaatsing niks is veranderd

Back
Bovenaan