Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Hoe gaat het nu met de tinkeri? Al enige vooruitgang te zien?
Zorgen voor een ziek kind kost denk ik niet heel veel meer tijd... De stip is zo goed als verdwenen maar hij eet nog steeds niet. Wel heeft hij gepoept. Poep onder de microscoop gelegd bij 90 x: geen wormpjes te zien. Dat is een goed teken :)

Nu nog eten.... Pffff.... Ik ben al lang blij dat hij nu nog zo fit en alert is, ik zie de dingen iets positiever in dan een paar dagen geleden... Dit avontuur heeft me wel aan het denken gezet voor wat betreft quarantaine: misschien kan je eigenlijk toch echt niet zonder.

Bijlagen

• tinkeri_poep_10.1.14a.jpg
    tinkeri_poep_10.1.14a.jpg
    11,4 KB · Weergaven: 111
  • tinkeri_poep_10.1.14b.jpg
    tinkeri_poep_10.1.14b.jpg
    11 KB · Weergaven: 109
  • tinkeri10.1.14.jpg
    tinkeri10.1.14.jpg
    41,8 KB · Weergaven: 112
Gaaf die microscoop foto's Tanne!
Gelukkig is de stip weg, dan is er in elk geval verbetering. Hopelijk krijg je hem snel weer aan het eten.
Het is een prachtige vis om te zien!

Groetjes Youri

Grappig, heb zelf nog nooit (vissen)poep onder de microscoop gelegd...ziet er nogal stekelig uit ?

Gaaf die microscoop foto's Tanne!
Gelukkig is de stip weg, dan is er in elk geval verbetering. Hopelijk krijg je hem snel weer aan het eten.
Het is een prachtige vis om te zien!

Groetjes Youri
Ik hoop 't ook Youri. De microscoopfoto's heb ik heel eenvoudig gemaakt: ik heb gewoon de camera van m'n iPhone voor het oculair gehouden :)

Grappig, heb zelf nog nooit (vissen)poep onder de microscoop gelegd...ziet er nogal stekelig uit ?
Ook voor mij was dit een eerste keer. De kristallen zouden bijvoorbeeld afkomstig kunnen zijn van sponsen, maar ik moet zeggen dat het me ook verbaasde. Als je bedenkt dat de vergroting 90x was, is duidelijk dat de kristallen vrij groot zijn. Ik weet niet in hoeverre de aanwezigheid van deze kristallen normaal is, maar ik kan me voorstellen dat deze kristallen onprettig kunnen zijn voor de vis...

Vandaag ook even aandacht besteed aan het grote aquarium, ik heb water getest:
Ca 360 mg/l
KH 9
Nitraat: 10-12 mg/l
Fosfaat: 0,08 mg/l
Zoutgehalte: 1,025

Maatregelen: zoutgehalte mag wel omlaag, het is nu circa 36 promille en ik geef de voorkeur aan 35 promille. Calcium moet wat omhoog, in mijn geval is er 158 gram calciumchloride nodig. Ik verwacht dat de KH dan vanzelf weer wat zal dalen, 6-8 vind ik een optimale waarde, ik zit nu iets te hoog. Doordat de koralen waarschijnlijk weer iets sneller zullen groeien bij een hogere waarde, verwacht ik dat het fosfaat vanzelf wat zal dalen. Nitraat zit nog in de veilige zone dus dat behoeft verder geen aandacht.

Maatregelen: zoutgehalte mag wel omlaag, het is nu circa 36 promille en ik geef de voorkeur aan 35 promille. Calcium moet wat omhoog, in mijn geval is er 158 gram calciumchloride nodig. Ik verwacht dat de KH dan vanzelf weer wat zal dalen, 6-8 vind ik een optimale waarde, ik zit nu iets te hoog. Doordat de koralen waarschijnlijk weer iets sneller zullen groeien bij een hogere waarde, verwacht ik dat het fosfaat vanzelf wat zal dalen. Nitraat zit nog in de veilige zone dus dat behoeft verder geen aandacht.

Hoe ga je die calciumchloride toevoegen ? (je hebt nog een pb terug)

Ik hoop 't ook Youri. De microscoopfoto's heb ik heel eenvoudig gemaakt: ik heb gewoon de camera van m'n iPhone voor het oculair gehouden :)

Ook voor mij was dit een eerste keer. De kristallen zouden bijvoorbeeld afkomstig kunnen zijn van sponsen, maar ik moet zeggen dat het me ook verbaasde. Als je bedenkt dat de vergroting 90x was, is duidelijk dat de kristallen vrij groot zijn. Ik weet niet in hoeverre de aanwezigheid van deze kristallen normaal is, maar ik kan me voorstellen dat deze kristallen onprettig kunnen zijn voor de ...

Mijn gedachte... Nieuw projectje...poep van verschillende vissen op de foto zetten :p

Ken je dat simpele ontwerp voor een mobiel-microscoop? Plaatje perspex met daarin een lensje uit een laserpointer als platform voor je mobiel. Plaatje perspex dat als voorwerptafel dient eronder. Stelbaar middels vleugelmoeren. Voor € 10,- te maken.

Zie: http://www.instructables.com/id/10-Smartphone-to-digital-microscope-conversion/

Laatst bewerkt:
Ik zie dat je een microscoop hebt. Ga eens met een dek plaatje over zijn huid heen schrapend. Niet te hard natuurlijk. En leg dat eens onder de scope

Hoe ga je die calciumchloride toevoegen ? (je hebt nog een pb terug)
Ik kom nog terug op je pb :) Ik heb de calciumchloride opgelost in een liter water, voeg het in kleine porties extra toe. Ook de doseerpomp weer hoger gezet, het calciumverbruik blijft maar stijgen...

Mijn gedachte... Nieuw projectje...poep van verschillende vissen op de foto zetten :p

Ken je dat simpele ontwerp voor een mobiel-microscoop? Plaatje perspex met daarin een lensje uit een laserpointer als platform voor je mobiel. Plaatje perspex dat als voorwerptafel dient eronder. Stelbaar middels vleugelmoeren. Voor € 10,- te maken.

Zie: http://www.instructables.com/id/10-Smartphone-to-digital-microscope-conversion/
Die link is heel erg leuk! Doen jullie daar wat mee op school?

Hoi Tanne, heb je dat mooie geel/groene stuk wat je bij Arie had meegenomen nog? Zie hem zo snel niet op de foto's?

Hoop dat je tinkeri snel weer gaat eten, zou zonde zijn om zo een pracht te verliezen! Hij is iig in goede handen:)
Sander, tuurlijk heb ik die nog. Ik heb hem alleen (in een poging het maricultuursteentje er af te bikken...) per ongeluk gebroken. Je ziet hem op de foto hieronder boven de 'oranje' Euphyllia in het midden. Op de foto oogt hij wat bleek, hij is ook licht van kleur maar nog duidelijk felgeel, de camera kan er alleen niet echt mee overweg.

attachment.php

Ik zie dat je een microscoop hebt. Ga eens met een dek plaatje over zijn huid heen schrapend. Niet te hard natuurlijk. En leg dat eens onder de scope
Stephan, ik heb een professionele maar erg ouderwetse (Russisch, ik denk jaren '60 of '70 maar voor die tijd state of the art) microscoop. Denk jij dat het nog zinnig is een afstrijkje te maken? Alles wat zichtbaar is, is verdwenen en ik vind dat zelf ook niet zo gek na een zoetwaterbad gevolgd door een behandeling met koper en Furaltadone... Ik denk er zelf aan vanaf vandaag de medicatie te stoppen en te laten verdwijnen middels de dagelijkse verversingen en het de komende dagen aan te kijken...

Hoi Tanne, moest wel lachen toen ik dat las. Weet precies wat je bedoeld, het is mij ook al een paar keer overkomen:(:rolleyes:. Soms heb je wat voor ogen maar dan breekt net dat stuk af wat je niet wilt!
Erg mooie foto zeg van je bak! schitterend!
Als je verbruik te hoog wordt ben je dan van plan over te gaan op een grote reactor? Of blijf je bij Balling?

Mvg, Sander

Hoi Tanne, moest wel lachen toen ik dat las. Weet precies wat je bedoeld, het is mij ook al een paar keer overkomen:(:rolleyes:. Soms heb je wat voor ogen maar dan breekt net dat stuk af wat je niet wilt!
Erg mooie foto zeg van je bak! schitterend!
Als je verbruik te hoog wordt ben je dan van plan over te gaan op een grote reactor? Of blijf je bij Balling?

Mvg, Sander
Ik moest er ook wel om lachen toen het gebeurde... Ik heb het koraal nu op een aantal plaatsen in de bak staan, eens zien waar het het beste gaat doen.

Reactor? NO WAY! Ik ben erg blij met de Balling omdat ik zo veel meer stabiliteit en bestuurbaarheid heb én een mogelijke storingbron uit de bak heb verwijderd: mijn ervaring is dat vrijwel alle reactoren nu en dan problemen vertonen, deze ellende wil ik niet meer. Balling is voor mij een zeer bewuste keuze. Om je een idee te geven: op dit moment gebruik ik dagelijks 660 ml KH-vloeistof en 77 ml Ca/Mg/Sr-vloeistof. Laatstgenoemde is veel geconcentreerder omdat calciumchloride in enorm hoge concentraties opgelost kan worden.

Daar heb je een punt. Je zal bijvoorbeeld nooit zomaar over doseren. Het is mij helaas van de week wel overkomen. Ik had de doorstroom iets hoger gezet en zat gisteren met een KH van 15! ben me dood geschrokken. Alleen een hyacinthus heb ik moeten stekken helaas. Maar ik moet toch voorzichter zijn! Ik kan misschien ook beter een doseerpomp erop aansluiten dan gebeurd dit niet. Soms ben ik misschien wel te makkelijk maar dan lijkt het lot van een zeebak direct keihard toe te slaan;)

Grt, Sander

...

Die link is heel erg leuk! Doen jullie daar wat mee op school?

...

Zijn we dit jaar van plan. We hebben altijd een soort beta-knutsel-dagen (knutsel voeg ik zelf toe) in de onderbouw. Kreeg deze tip een tijdje geleden via oud studiegenoot die het had gemaakt op school in Leiden.

Ik moest er ook wel om lachen toen het gebeurde... Ik heb het koraal nu op een aantal plaatsen in de bak staan, eens zien waar het het beste gaat doen.

Reactor? NO WAY! Ik ben erg blij met de Balling omdat ik zo veel meer stabiliteit en bestuurbaarheid heb én een mogelijke storingbron uit de bak heb verwijderd: mijn ervaring is dat vrijwel alle reactoren nu en dan problemen vertonen, deze ellende wil ik niet meer. Balling is voor mij een zeer bewuste keuze. Om je een idee te geven: op dit moment gebruik ik dagelijks 660 ml KH-vloeistof en 77 ml Ca/Mg/Sr-vloeistof. Laatstgenoemde is veel geconcentreerder omdat calciumchloride in enorm hoge concentraties opgelost kan worden.

Wow 660 ml van de KH oplossing per dag...dat is toch wel veel. Welke verhouding maak je die oplossing? Ik probeer altijd 100 gr Natriumcarbonaat / L op te lossen, maar dat lukt bijna niet... heb altijd neerslag.

Begreep ooit van Luc (Jawsee) dat hij geen Balling gebruikte omdat hij de vaten oplossing niet aan kon slepen :p (was tevens een reden dat hij niet aan Triton deed, toch Luc, je leest vast nog mee ;) )

Stephan, ik heb een professionele maar erg ouderwetse (Russisch, ik denk jaren '60 of '70 maar voor die tijd state of the art) microscoop. Denk jij dat het nog zinnig is een afstrijkje te maken? Alles wat zichtbaar is, is verdwenen en ik vind dat zelf ook niet zo gek na een zoetwaterbad gevolgd door een behandeling met koper en Furaltadone... Ik denk er zelf aan vanaf vandaag de medicatie te stoppen en te laten verdwijnen middels de dagelijkse verversingen en het de komende dagen aan te kijken...

niet alles voor het oog is zichtbaar.
op een huid vind je meer dan je denkt!

Vandaag even bij Aquacompleet geweest. Arie had kakelvers Indonesisch steen binnen gekregen, zag er erg goed uit.

De tinkeri heeft nog altijd geen stip, dat gaat dus goed. Alleen eet hij nog altijd niet. In overleg met de dierenarts en met nog enkele deskundigen die ik heb gesproken, gaat de temperatuur weer naar beneden, de verhoging heeft immers niet gebracht wat ik hoopte. Inmiddels zit de tinkeri weer in schoon water zonder medicatie. Ik heb er enkele stukken van Arie's steen bij gelegd zodat hij hopelijk daar iets te eten vindt. Ook heb ik een poetsgarnaal meegenomen: in de grote bak heb ik er nog maar één. Ik denk niet dat een poetsgarnaal de ziekte/ellende/toestand van de tinkeri kan verbeteren, maar omdat de vis nu gepoetst kan worden, scheelt dit misschien weer een beetje stress.

Morgen ga ik kijken of hij eventueel levende rode muggenlarven eet, dat zou ook mooi zijn...

Pfff duurt wel lang hoor dat niet eten nou hopen dat hij toch weer honger krijgt .
Suc6 maar weer .
M.v.g henk

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk

Mogelijk dat de Tinkeri niet eet omdat de bak niet ingericht is. Als het zich een kale bak betreft dan kan dit stres opwekken bij de vis. Gezien je bak is die Tinkeri natuurlijk een aantrekkelijke habitat gewend. Wellicht dat de stenen verbetering brengen.
Suc6 gewenst!!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk

Pfff duurt wel lang hoor dat niet eten nou hopen dat hij toch weer honger krijgt .
Suc6 maar weer .
M.v.g henk

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk
Bedankt, het is echt frustrerend...

Tjonge Tanne, respect voor je inzet voor deze vis.
Dank je Frode. Ik ben verder gekomen dan ik dacht, maar tot nu toe eet hij nog steeds niet. Behalve dwangvoeding zie ik eigenlijk geen opties meer... :mad:

Mogelijk dat de Tinkeri niet eet omdat de bak niet ingericht is. Als het zich een kale bak betreft dan kan dit stres opwekken bij de vis. Gezien je bak is die Tinkeri natuurlijk een aantrekkelijke habitat gewend. Wellicht dat de stenen verbetering brengen.
Suc6 gewenst!!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
Probleem is dat hij in de grote bak ook niet meer at. Ik begrijp niet waarom niet. Ik begin, afgezien van dwangvoeding, een beetje door de opties heen te raken. Ik baal er echt van.

Iets wat wel leuk is: ik ben momenteel een nieuw led-armatuur aan het testen boven het nanobakje. Het is een Illumagic Blaze. De fabrikant was benieuwd naar mijn ervaringen, het armatuur ligt er sinds eergisteren op. Eerste indruk is positief. Bediening is simpel en de constructie lijkt hoogwaardig.

Bijlagen

• test_blaze1.jpg
    test_blaze1.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 86
Back
Bovenaan