U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Hartelijk dank voor je reeks antwoorden Glenn!
Klopt, ik had idd het idee dat de refractometer een van testmomenten niet goed gemeten heeft, terwijl ik altijd wel ijk van te voren. Ik deed dit met refractocheck, maar ik lees net in je topic dat deze meter beter met Osmosewater te ijken is, dus dat ga ik vanaf nu doen. (Dit deed ik eigenlijk ook, omdat idd van deze meter bekend is dat dat betrouwbaar is, maar dat werd me toen afgeraden, dus was geswitched).
Als de Boor testvloeistof lichtgroen moet zijn dan is mijn test ongeldig. Ik ga binnenkort eens kijken naar een PH-meter, denk dat een afwijkend PH de enige reden kan zijn dat de Boortest ongeldig is, dus wanneer dat gecheckt is kan ik deze waarde meten.
Nog 3 vraagjes:
- Fosfaat is niet 0,06 maar 0,1. Voor Leders is dit dus niet erg, maar ik wilde het eigenlijk verlagen naar 0,04, zoals in de calculator staat, om de algen- en wierengroei te remmen. Wat is wijsheid? hoef niet perse, ijzer kan zelf algen groei gaan stimuleren. dus investeren in schoonmaak ploeg is je volgende stap om de algen te verwijderen (eventueel i.c.m. natronloog bestrijden)
- Ok, voor IJzercitraat is er dus niet van tevoren een correctiehoeveelheid bekend, maar gewoon per dag 0,15 ppm en dan blijven meten en toevoegen tot het op peil is. 0,15ppm voor 145 liter is als het goed is 1,0875 ml per dag1,1 ml dus afgerond. Klopt dat zo? Moet nog even een nauwkeurig doseerspuitje kopen. Het is niet te berekenen omdat je niet weet hoeveel in het steen is gebonden. Die spuitjes die bij de testjes geleverd worden zijn prima (wel een aparte spuit gebruiken voor dit doel, je wilt het spuitje van de testen niet besmetten)
- Over het uitrekenen van verbruik na 7 dagen, tel ik de etmalen vanaf het moment van testen (gisteren) of vanaf het moment van stoffen toevoegen (straks of morgen)? Normaal meteen toevoegen na meten natuurlijk, maar dat kon nu niet omdat ik nog niet genoeg info had.
je verbruik is niet echt objectief en in dit stadium niet zo crucial... deze verbruik processen zijn dynamisch en passen zich aan aan het niveau van je dosering en waarden, dus het komt niet op een paar ppm's aan. 420/470ppm prima 1300-1400ppm prima 4-10ppm prima etc.
in DSR gaan ik voor de perfecte waarden. Het is niet strict noodzakelijk maar het helpt wel weg te blijven uit de probleem zones.
Antwoord op de vraag: die eene dag maak nu niet echt uit voor je huidige situatie en word bij de volgend meting weer recht getrokken.
Voor de rest is het duidelijk![]()
Even vertellen over de vorderingen. Op basis van deze metingen:
Bekijk bijlage 366396
Heb ik het volgende toegevoegd:
- 145 gram NaCl
- 5 gram NatriumBicarbonaat alleen deze waarde na 4 dagen meten de rest na een week ( je heb geen verbruikers)
- 1,2 ml Jodide jodide doseren is in dit stadium niet echt zinvol. maar je kan het als een oefening zien
- 1,2 ml IJzerchelaat
Calcium, Magnesium, Kalium, Strontium laat ik vanzelf zakken. Nitraat verhoog ik niet ivm algen/wieren in de bak. IJzerchelaat op basis van tekort aan IJzer, maar ook om Fosfaat te verlagen. De rest is niet gemeten of niet nodig.
je mag 0,2ppm doseren om fosfaat verwijdering (d.m.v. bacterien) te ondersteunen en de ontwikkeling van de algen op de voet volgen
de fosfaat is niet zo hoog dat je echt zorgen erover hoef te maken, leders doen het prima met deze waarde.
je zou nu al leders kunnen plaatsen, deze verbruiken ook je fosfaat
Ik houd alle metingen en toevoegingen netjes bij in een logboek:
Bekijk bijlage 366398
Bekijk bijlage 366397
Er hangt nu wel een waas in de bak door het IJzerchelaat.
Hoi Glenn,het waas is na een uur of 3 weg, zorg voor goed werkende afschuimer en powerfilter.

Hallo Glen,
Hier mijn test uitslag na het over brengen van mijn levend steen en het enten van de bak.
Bekijk bijlage 366497
Ik ga vanmiddag wat koraal overzetten en dan kijken hoe gaat, dus wordt spannend nu tevens gelijk gestart met bij sturen voor mijn fosfaat naar beneden te krijgen.
Door 2,5 ppm ijzer en 1,5 ppm carbon toe te voegen, ik hoop dan ook met weekend alles over te kunnen hebben, ik zal morgen wel wat foto's plaatsen van hoe het er bij staat.
Hoi Glenn, ik ben beetje in de war wat mijn strontium betreft. Ik heb al 600ml op 1000l van jouw dosering toegevoegd verdeeld over een 6 tal weken en mijn strontiumgehalte blijft tss 0-3 zitten.
Daarvoor had ik nooit strontium gemeten dus het is normaal dat ik moet toevoegen. Een uur na dosering meet ik wel een verhoging dus de testset werkt wel. Maar het lijkt alsof ik eerst een buffer moet opbouwen vooralleer strontium weer meetbaar is. Ik heb ook begrepen dat ik voorzichtig moet zijn dat ik niet ga doorschieten?
Ik heb Xenia in mijn bak en volgens mij zijn dat grote strontium verbruikers.
Jij enig idee hoe ik hiermee moet omgaan?
Grtjs
Dominique
Ik heb nu twee dagen 0,15 ppm IJzerchelaat toegevoegd en ik had t idee dat t water vandaag ietsje troebeler was dan gister dus ik dacht moet mss even voorzichtig aan doen maar ik meet nog geen afname van fosfaat en ook geen toename van het ijzergehalte, dat is nog steeds 0. Wat kan ik het beste doen?
Maar ik dacht dat je bij een waas in de bak even moest stoppen met IJzerchelaat? Mn water is altijd kraakhelder en nu toch ff net iets minder lijkt t.
Het water is nog steeds wel helder hoor, maar niet meer kraakhelder in de lichtval van de lampen. Ik kan dan de chelaat halveren (voegde sowieso maar 0,15 ppm per dag toe en dat nog maar 3x), maar mn ijzer is nog 0, dus hoe krijg ik dat dan omhoog?Dat was voor carbon dan moest je dosering halveren
Met ijzer kreeg je een waas die een paar uur aanhoud door de neerslag reactie. Indien het lagnger aanhoud dan kan het ook eventueel bacterie bloie zijn door het aanwezige chelaat. Dan zou ik wel dosering halveren.
In jou geval is dat mischien handig omdat je geen extreem hoog fosfaat gehalte heb.
Probeer ook voor de redsea fosfaat test, reagent B hoger dan 25 graden te krijgen.
Ik bewaar mijn kalium reagent D en de fosfaat reagent B flesjes bij mijn refugium of sump ruimte, dit doe ik om zet gebruiks klaar te hebben.
Dus niet het hele setje.
Zet je op een plek dat ze niet vochtig worden en niet in de sump kunnen vallen.
greetings, GlennF
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.