Ik wil gaan beginnen met toevoegen van stoffen maar voor ik daarmee kan beginnen heb ik nog wat onbeantwoorde vragen.
Even per stof:
Bekijk bijlage 366208
PH: Niet gemeten, niks doen.
Saliniteit: 145 gram NaCl toevoegen in 1x.
KH: 13.1 gram NatriumBicarbonaat toevoegen in 3 dagen (1KH per dag).
Calcium: Is hoog, maar vanzelf laten teruglopen, niks doen.
Magnesium: Zelfde als Calcium.
Kalium: Zelfde als Calcium.
Strontium: 2 punten te hoog, maar er is in het DSR-pakket geen middel om Strontium te verlagen. Vanzelf laten teruglopen? Of is het schadelijk.
Boor: Normaal gesproken 7,1 ml Boor toevoegen. Maar was de test geldig?
De kleur van de testvloeistof mag niet geel worden staat er, want dan zou de PH-waarde niet goed zijn. Dat kan ik niet controleren, want die test heb ik nog niet, maar wat voor kleur zou het dan moeten zijn? Want de vloeistof B1 is ook geel en precies die kleur heeft t water dan ook, maar dan lichter natuurlijk. Als ik de test gewoon uitvoer is het andere vaatje ietsje donkerder en na 8 druppels gelijk, dus 4 ppm, dat lijkt een normale uitslag.
aangezien je niet aan voorwaarde voldoet ph testen om uitsluitsel te krijgen , nu niks doen , je heb geen koralen en een leder doet er niks mee
Jodide: Testvloeistof was kleurloos, dus uitgegaan van 0. Klopt dat? Dan 2,3 ml Jodide toevoegen in 2 dagen (0,03ppm per dag).
prima
Fosfaat: Is 0,06 te hoog. Ijzer-citraat gebruiken om Fosfaat te verlagen. Hoeveel en over hoeveel dagen verdeeld? EDIT: In Adri's DSR dagboek schrijf je dat Lederkoralen een Fosfaat gehalte van 0,08 tot 0,24 willen! Maar dat is toch juist veel te hoog normaal gesproken? Ik zou het fosfaat willen verlagen om algengroei tegen te gaan, maar ik ben ook van plan binnenkort een eerste Leder te plaatsen. 0,06 is een prima waarde !
leders hebben er geen problemen mee, dat zullen meer mensen kunnen beamen
Nitraat: Is 2 punten te laag, maar niet verhogen nu er nog alg en wier is.
juist !
IJzer: 0,9 ml IJzercitraat toevoegen, plus de hoeveel IJzercitraat dat nodig is om Fosfaat terug te brengen. Hoeveel in totaal en over hoeveel dagen verdeeld?
je gaat het sturen met max 0,15ppm per dag, net zo lang tot je het beoogde doel bereikt
Over 4 dagen dus weer een testsessie en dan het verbruik meten! Mag het ook volgend weekend zijn en dan het verbruik door 7 delen? Dan heb ik meer tijd namelijk. Ik tel dan dus vanaf de dag van toevoegen (vandaag als ik de nodige antwoorden heb) en niet vanaf de dag van meten(gister). Ik ga er dan dus vanuit de gemeten waarden nog hetzelfde zijn, maar als ik vanaf gister tel meet ik niet het verbruik omdat er nog niks is toegevoegd. Of klopt dat niet?