Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Ik ben lekker aan t testen. Pff, dat duur ffetjes zeg voor je het testrondje klaar hebt, ben al de halve dag bezig :p Ik doe ook nog ff Ammoniak, Nitriet en Silicaat mee voor de zekerheid.

Ik heb alleen een probleem met de Kaliumtest van Red Sea. Ik heb alle instructies strict opgevolgd, maar na 0,5 ml titrant D (opgewarmd zoals voorgeschreven ;) ) is de kleur nog steeds paars. Sterker nog, na nog 1 ml titrant D is de kleur nog steeds paars.

Wat doe ik verkeerd?

Ik ben lekker aan t testen. Pff, dat duur ffetjes zeg voor je het testrondje klaar hebt, ben al de halve dag bezig :p Ik doe ook nog ff Ammoniak, Nitriet en Silicaat mee voor de zekerheid.

Ik heb alleen een probleem met de Kaliumtest van Red Sea. Ik heb alle instructies strict opgevolgd, maar na 0,5 ml titrant D (opgewarmd zoals voorgeschreven ;) ) is de kleur nog steeds paars. Sterker nog, na nog 1 ml titrant D is de kleur nog steeds paars.

Wat doe ik verkeerd?

Het meten krijg je vanzelf handigheid in probeer het zo makkelijk en leuk mogelijk te maken
Ik begin altijd met de testjes waar je mee moet wachten en vul gelijk alle test buisjes met de goede hoeveelheid water
Ik doe alle testjes binnen een half uur / 3 kwartier je word er steeds handiger in
En misschien je kalium 0? Of doe je iets verkeerds? Er staan filmpjes op YouTube misschien kan je die eens bekijken?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dank je :) Dat hoop ik wel ja :p Anders gaat het wel erg veel tijd kosten, ben nu idd steeds aan het lezen, uiteindelijk weet je uit je hoofd natuurlijk en gaat het sneller en handiger ;)

Je druppel van 0,5 ml naar 0,0 ml en daarbij horen waardes tussen 320 en en 467. Maar hoe meer titrant D je toevoegd hoe hoger de kaliumwaarde, dus dan zou na zoveel titrant D en nog steeds een paars gekleurde testvloeistof de kaliumwaarde wel enorm hoog moeten zijn?

Dus mss is er toch iets misgegaan, zal eens een filmpje opzoeken en nog een keer proberen.

Hoe meer titrant D je toevoegd hoe LAGER je kalium waarde is. Heb je dit bij daglicht gedaan? Is wel aan te raden, kleuromslag is nl van paars naar blauw. Soms lastig te zien

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Het is inderdaad een kwestie van handigheid en je testjes goed plannen.
Ik test ook alle waardes binnen 45 minuten.

Kaliumtest heb ik geen problemen mee, al is het soms inderdaad lastig om te zien wanneer het nu blauw is geworden.

Succes

Hoe meer titrant D je toevoegd hoe LAGER je kalium waarde is. Heb je dit bij daglicht gedaan? Is wel aan te raden, kleuromslag is nl van paars naar blauw. Soms lastig te zien

Niet bij daglicht maar bij goed kunstlicht. Het was duidelijk nog paars.

Ik snap het niet. Als ik heel weinig, zeg 1 druppel titrant D toevoeg en de kleur zou al blauw worden, dan zit er nog veel in de spuit, zeg 0,49 ml. Dat is een Kaliumwaarde van 323. Als ik meer titrant D moet toevoegen om de kleur in blauw te doen veranderen loopt de Kaliumwaarde juist op. Dus hoe meer titrant D, hoe hoger de kalium waarde toch is? Want je draait de spuit nu niet om zoals bij andere testjes, waar het juist is hoe meer vloeistof je toevoegt, hoe lager de waarde.

Ik heb t filmpje gekeken, dat was wat ik ook gedaan had. Heb de test nog een keer uitgevoerd, maar net begon ik met de test in minder goed licht en toen ik naar t betere licht verhuisde was idd nog steeds paars. Maar nu van begin af aan in het goede licht en dan zie je dat de beginkleur niet de kleur paars is zoals op t kaartje, maar meer richting lilapaars. Na een tijdje kwam er een duidelijke kleurswitch naar (blauw)paars, dus ik heb dat maar aangehouden. Op t kaartje staat meer een blauw/blauwgroen. Ik had t idee dat de kleur daarna nog heel iets blauwiger werd, maar lijkt me dat de grote kleurswitch het belangrijke punt is. Vind dit bij de andere testjes wel een stuk duidelijker. Waarde zou dan 341 zijn of eventueel ietsjes hoger als de kleur nog iets blauwer moest. Dat lijkt me een realistische waarde.

Laatst bewerkt:
Niet bij daglicht maar bij goed kunstlicht. Het was duidelijk nog paars.

Ik snap het niet. Als ik heel weinig, zeg 1 druppel titrant D toevoeg en de kleur zou al blauw worden, dan zit er nog veel in de spuit, zeg 0,49 ml. Dat is een Kaliumwaarde van 323. Als ik meer titrant D moet toevoegen om de kleur in blauw te doen veranderen loopt de Kaliumwaarde juist op. Dus hoe meer titrant D, hoe hoger de kalium waarde toch is? Want je draait de spuit nu niet om zoals bij andere testjes, waar het juist is hoe meer vloeistof je toevoegt, hoe lager de waarde.

Nee klopt niet. Goed bijsluitende boekje lezen. De hoeveelheid titrant is omgekeerd proportioneel tot de concentratie kalium. Staat op p13 van t testing and supplementing boekje onder de vet gedrukte letters Note.

Dan begrijp ik het niet. Kan je het uitleggen? Als t water snel blauw kleurt zijn er veel ml's over in de naald en is er dus weinig titrant D toegevoegd en is het Kaliumgehalte dus laag volgens de tabel uit het boekje (Hoogste waarde 0,50 ml over in de naald, staat voor laagste Kaliumwaarde 320). Als je meer titrant D moet toevoegen om het water blauw te kleuren schuif je op in de tabel naar een lagere hoeveel overgebleven ml's in de naald en een hogere kaliumwaarde (Bij 0,1 ml over in de naald, is het kaliumgehalte 467). Of interpreteer ik de resultaten of de tabel nu verkeerd?

Mn vorige eigenaar heeft geloof ik wat testjes door elkaar gegooid. Ik mis wat doseerspuitjes voor het zeewater maar dat ik die uitwissel is denk ik niet erg? En bij de Strontium test zitten twee smalle ronden buisjes zonder dop, terwijl er maar 1 nodig is. En bij de Boor test zit dan weer 1 breder, korter buisje met dop en een vierkante onderkant, waar ik 2 buisjes nodig heb. Ik denk dat dit omgedraaid moet zijn? Of klopt dat niet?

Sorry, nog een vraag. Ik doe nu de Boron test. De kleur mag niet geel worden staat er, want dan zou de PH-waarde niet goed zijn. Dat kan ik niet controleren, want die test heb ik nog niet, maar wat voor kleur zou het dan moeten zijn? Want de vloeistof B1 is ook geel en precies die kleur heeft t water dan ook, maar dan lichter natuurlijk. Als ik de test gewoon uitvoer is het andere vaatje ietsje donkerder en na 8 druppels gelijk, dus 4 ppm, dat lijkt een normale uitslag.

Dan begrijp ik het niet. Kan je het uitleggen? Als t water snel blauw kleurt zijn er veel ml's over in de naald en is er dus weinig titrant D toegevoegd en is het Kaliumgehalte dus laag volgens de tabel uit het boekje (Hoogste waarde 0,50 ml over in de naald, staat voor laagste Kaliumwaarde 320). Als je meer titrant D moet toevoegen om het water blauw te kleuren schuif je op in de tabel naar een lagere hoeveel overgebleven ml's in de naald en een hogere kaliumwaarde (Bij 0,1 ml over in de naald, is het kaliumgehalte 467). Of interpreteer ik de resultaten of de tabel nu verkeerd?

Mn vorige eigenaar heeft geloof ik wat testjes door elkaar gegooid. Ik mis wat doseerspuitjes voor het zeewater maar dat ik die uitwissel is denk ik niet erg? En bij de Strontium test zitten twee smalle ronden buisjes zonder dop, terwijl er maar 1 nodig is. En bij de Boor test zit dan weer 1 breder, korter buisje met dop en een vierkante onderkant, waar ik 2 buisjes nodig heb. Ik denk dat dit omgedraaid moet zijn? Of klopt dat niet?

Bij de K Pro test van Red Sea kijk je naar de verbruikte hoeveelheid en niet wat er nog in de spuit zit. :) Weinig verbruik is een hoog K gehalte.

Ik lees dat je kennelijk geopende/gebruikte testsets heb overgenomen? Als het hele spul door elkaar gegooid is, is dat denk ik een aardige indicatie van hoe er verder mee omgegaan is. Persoonlijk zou ik mijn toevoegingen niet op een dergelijk, mogelijk, onbetrouwbaar testsetje durven baseren.

Ik heb de hele set overgenomen op aanraden van Glenn, die die persoon weer kent, dus dat zit wel goed, maar een aantal dingen kloppen niet helemaal maar dat lijkt me niet problematisch voor de test.

Dan heb ik het idd verkeerd geinterpreteerd, ik dacht dat ik de overgebleven ml's moest gebruiken, maar het gaat dus om de verbruikte ml's. Goed dat jullie het zeggen, dan moet ik de tabel even andersom lezen ;) Dan is mn kaliumwaarde 449, das wel behoorlijk hoog!

Het is inderdaad een kwestie van handigheid en je testjes goed plannen.
Ik test ook alle waardes binnen 45 minuten.

Kaliumtest heb ik geen problemen mee, al is het soms inderdaad lastig om te zien wanneer het nu blauw is geworden.

Succes

Je moet inderdaad plannen welke testen volgorde je aanhoud om efficient met je tijd om te gaan. Op den duur word je handig erin en word het zelfs leuk. Omdat je resultaten ziet en interactief bezig bent met je bak.
Het is handig om te beginnen met het klaar zetten de tijd rovende testjes zoals kalium en strontium. Haal echter de spuitjes en bekers niet door elkaar.

Kalium doe ik aanhouden bij volledig omslag naar baby blauw (bij daglicht) vanaf kleur verandering tot volledige omslag zit ~ 10-20ppm.

Hoe meer tritrant D verbruikt wordt hoe lager je gemeten kalium !!! Dat is vast !!!

Verder is het gewoon de de kaart uitlezen op resterende tritrant in de spuit.

Meer is het niet... maak het niet ingewikkelder dan het is, door te veel te gaan beredeneren.

greetings, GlennF

Je moet inderdaad plannen welke testen volgorde je aanhoud om efficient met je tijd om te gaan. Op den duur word je handig erin en word het zelfs leuk. Omdat je resultaten ziet en interactief bezig bent met je bak.
Het is handig om te beginnen met het klaar zetten de tijd rovende testjes zoals kalium en strontium. Haal echter de spuitjes en bekers niet door elkaar.
Ja, de volgorde ed moet ik zeker nog optimaliseren, de handigheid komt na wat oefenen denk ik ;). Ik haal op zich geen spuitjes en bekers door elkaar, maar in de set die op je aanraden heb overgenomen missen 2 5ml spuiten waarmee je t zeewater in de bakjes doet. Dus dan moet ik wel een ander pakken. Het gaat gelukkig steeds om dezelfde vloeistof dan. En ik had dus een test met 2 buisjes waar maar 1 nodig was en andersom, dus die moest ik wel ruilen. Wel goed uitgespoeld en gedroogd natuurlijk :)

Kalium doe ik aanhouden bij volledig omslag naar baby blauw (bij daglicht) vanaf kleur verandering tot volledige omslag zit ~ 10-20ppm.
Bij daglicht is idd beter, maar als je zo lang bezig bent als ik red je dat als je midden op de dag begint :biggrin:. Overigens werd de kleur sowieso nooit baby blauw, dus hoe ik die kaliumtest nu moet interpreteren??

Hoe meer tritrant D verbruikt wordt hoe lager je gemeten kalium !!! Dat is vast !!!

Verder is het gewoon de de kaart uitlezen op resterende tritrant in de spuit.
Dat is wat ik deed, maar ik dacht juist net geleerd te hebben dat je de verbruikte mililiters en niet de overgebleven mililiters moet opzoeken in de tabel. Nu snap ik het niet meer :confused: :p

Meer is het niet... maak het niet ingewikkelder dan het is, door te veel te gaan beredeneren.

greetings, GlennF

De hele testreeks:

Schermafbeelding 2013-12-09 om 00.41.56.jpg
*Saliniteit is wat raar, was al 34 en heb toch echt 145 gram NaCl toegevoegd. meter was ook steeds niet goed geijkt, is ie normaal meestal wel. Vaak gemeten op verschillende momenten op de dag, maar kwam toch weer op 34 uit.
**Boor vloeistof was gelig, maar dat komt door de druppels uit het 1e flesje. Die kleur had het, maar dan lichter. Heb geen PH-test of meter dus weet niet of de ph-waarde verkeerd is voor deze test. Heb de test toch uitgevoerd en de waarde is op zich niet vreemd. Maar is ie wel geldig? Welke kleur hoort het dan te hebben?
***Jodide was kleurloos, dus maar 0 ingevuld.
****Kaliumwaarde is gebaseerd door het peil af te lezen van de spuit bij de zwarte rand.

Temperatuur: 25,1
Nitriet: 0
Ammoniak: < 0,25
Silicaat: 0

Laatste test was best al even geleden :o

Er zijn weinig waarden gelijk aan de streefwaarden, maar dan is er veel ruimte voor verbetering moet je maar denken ;)

Wel apart dat ik ineens weer Fosfaat meet en best veel. Was altijd 0 met Salifert. Wel sinds een paar dagen mn wervelbedfilter met fosfaatbinder verwijderd.

Kh vind ik ook wel erg laag. Is het nog niet eerder geweest.

Hoe zit het met de verhouding KH/Calcium/Magnesium: 6/490/1425? Kh te laag en Ca en Mg te hoog. Moet ik aan de te hoge waardes ook wat doen? Of gewoon wachten tot het omlaag gaat wanneer de eerste koralen erin komen?

Strontium is ook iets te hoog. Hoe verlaag je die?

Fosfaat wel omlaagbrengen denk ik heh? Welk product moet ik hiervoor gebruiken?

Nitraat is dan weer te laag maar nu niks aan doen tot de algen weg zijn.

Over 4 dagen dus weer een testsessie en dan het verbruik meten! Mag het ook volgend weekend zijn en dan het verbruik door 7 delen? Dan heb ik meer tijd namelijk.

greetings, GlennF

Om het verbruik te bepalen moet je de restant uitlezen.....
Dus doe je 0.5ml - het restant = "verbruikt"
Dit verbruikt lees je dan op het het schema af met het corresponderende waarde.

De fout is dat je alle testen op een dag probeert te leren. Dan doe je het gehaast en lees je over de essentie heen.
Misschien is het handig om elke dag een ander testje te doen dan brengt dat minder stress met zich mee.
Dit doe je totdat je de handigheid erin heb gevonden.
Dit is een leer moment voor de toekomstige DSR gebruikers.

Nou bent jij wel een echte uitdaging, en op zich een uniek geval.
Want jij bent een echte "fresh" zeewater starter zonder enige aquarium historie.
Dit is zeker niet denigrerend bedoeld, maar juist door vast te stellen waar je staat, leer je het meest en kan men begrip opbrengen voor sommige vragen.

Ik heb de hele set overgenomen op aanraden van Glenn, die die persoon weer kent, dus dat zit wel goed, maar een aantal dingen kloppen niet helemaal maar dat lijkt me niet problematisch voor de test.
====
Overnemen van gebruikte spullen heeft altijd een kleine risico die je zelf moet inschatten of je die wil nemen. Daar kan ik niet in adviseren. Ik kan alleen aangeven dat iemand die met de aquarium stop door gewijzigde prive omstandigheden nog een bijna ongebruikte set DSR spullen had liggen.
====

Dan heb ik het idd verkeerd geinterpreteerd, ik dacht dat ik de overgebleven ml's moest gebruiken, maar het gaat dus om de verbruikte ml's. Goed dat jullie het zeggen, dan moet ik de tabel even andersom lezen ;) Dan is mn kaliumwaarde 449, das wel behoorlijk hoog!
====
Kalium van 452ppm komt regelmatig voor in aangemaakt water met klant en klaar zout uit de ton (Rijke zouten).
Ik mag aannemen dat dat niet zodanig schadelijk is en het vanzelf zal zakken in de loop der tijd.
Ik heb meer bakken zien draaien met deze waarden zonder enig probleem.

greetings, GlennF

greetings, GlennF

Om het verbruik te bepalen moet je de restant uitlezen.....
Dus doe je 0.5ml - het restant = "verbruikt"
Dit verbruikt lees je dan op het het schema af met het corresponderende waarde.
Ok, duidelijk :)

De fout is dat je alle testen op een dag probeert te leren. Dan doe je het gehaast en lees je over de essentie heen.
Misschien is het handig om elke dag een ander testje te doen dan brengt dat minder stress met zich mee.
Dit doe je totdat je de handigheid erin heb gevonden.
Dit is een leer moment voor de toekomstige DSR gebruikers.
Dat kan, maar dan duurt t wel erg lang voor ik alle gegevens verzamelt heb en ik de aanpassingen kan doen. Dan gaat het meten van het verbruik etc allemaal door elkaar lopen, ik trek er dan liever een hele dag voor uit, maar mss is dat heel eigenwijs. Ik ben echt uren en uren bezig geweest vandaag met alle testjes, de meeste zijn vrij straightforward en lijken op elkaar. Alleen met de Potassium had ik wat moeite, die heb ik 2 uur gedaan en een filmpje bekeken. Ik heb voor alle testen ruim de tijd genomen en aandacht de instructies gelezen.

Nou bent jij wel een echte uitdaging, en op zich een uniek geval.
Want jij bent een echte "fresh" zeewater starter zonder enige aquarium historie.
Dit is zeker niet denigrerend bedoeld, maar juist door vast te stellen waar je staat, leer je het meest en kan men begrip opbrengen voor sommige vragen.
No hard feelings, mag je best zeggen, ik heb zelfs nooit een zoetwateraquarium gehad, dus idd een echte leek. Maar ik wil graag van jullie leren ;)

====
Kalium van 452ppm komt regelmatig voor in aangemaakt water met klant en klaar zout uit de ton (Rijke zouten).
Ik mag aannemen dat dat niet zodanig schadelijk is en het vanzelf zal zakken in de loop der tijd.
Ik heb meer bakken zien draaien met deze waarden zonder enig probleem.

greetings, GlennF
Ok, idd niet zo gek dan, heb in de opstart rijke zouten gebruikt en mn Ca en Mg zijn zonder verbruikers idd ook erg hoog.

Ik wil gaan beginnen met toevoegen van stoffen maar voor ik daarmee kan beginnen heb ik nog wat onbeantwoorde vragen.

Even per stof:

Schermafbeelding 2013-12-09 om 21.49.31.jpg

PH: Niet gemeten, niks doen.
Saliniteit: 145 gram NaCl toevoegen in 1x.
KH: 13.1 gram NatriumBicarbonaat toevoegen in 3 dagen (1KH per dag).
Calcium: Is hoog, maar vanzelf laten teruglopen, niks doen.
Magnesium: Zelfde als Calcium.
Kalium: Zelfde als Calcium.
Strontium: 2 punten te hoog, maar er is in het DSR-pakket geen middel om Strontium te verlagen. Vanzelf laten teruglopen? Of is het schadelijk.
Boor: Normaal gesproken 7,1 ml Boor toevoegen. Maar was de test geldig? De kleur van de testvloeistof mag niet geel worden staat er, want dan zou de PH-waarde niet goed zijn. Dat kan ik niet controleren, want die test heb ik nog niet, maar wat voor kleur zou het dan moeten zijn? Want de vloeistof B1 is ook geel en precies die kleur heeft t water dan ook, maar dan lichter natuurlijk. Als ik de test gewoon uitvoer is het andere vaatje ietsje donkerder en na 8 druppels gelijk, dus 4 ppm, dat lijkt een normale uitslag.
Jodide: Testvloeistof was kleurloos, dus uitgegaan van 0. Klopt dat? Dan 2,3 ml Jodide toevoegen in 2 dagen (0,03ppm per dag).
Fosfaat: Is 0,06 te hoog. Ijzer-citraat gebruiken om Fosfaat te verlagen. Hoeveel en over hoeveel dagen verdeeld? EDIT: In Adri's DSR dagboek schrijf je dat Lederkoralen een Fosfaat gehalte van 0,08 tot 0,24 willen! Maar dat is toch juist veel te hoog normaal gesproken? Ik zou het fosfaat willen verlagen om algengroei tegen te gaan, maar ik ben ook van plan binnenkort een eerste Leder te plaatsen.
Nitraat: Is 2 punten te laag, maar niet verhogen nu er nog alg en wier is.
IJzer: 0,9 ml IJzercitraat toevoegen, plus de hoeveel IJzercitraat dat nodig is om Fosfaat terug te brengen. Hoeveel in totaal en over hoeveel dagen verdeeld?

Over 4 dagen dus weer een testsessie en dan het verbruik meten! Mag het ook volgend weekend zijn en dan het verbruik door 7 delen? Dan heb ik meer tijd namelijk. Ik tel dan dus vanaf de dag van toevoegen (vandaag als ik de nodige antwoorden heb) en niet vanaf de dag van meten(gister). Ik ga er dan dus vanuit de gemeten waarden nog hetzelfde zijn, maar als ik vanaf gister tel meet ik niet het verbruik omdat er nog niks is toegevoegd. Of klopt dat niet?

Laatst bewerkt:
De hele testreeks:

Bekijk bijlage 366116
*Saliniteit is wat raar, was al 34 en heb toch echt 145 gram NaCl toegevoegd. meter was ook steeds niet goed geijkt, is ie normaal meestal wel. Vaak gemeten op verschillende momenten op de dag, maar kwam toch weer op 34 uit.
Dan klop er iets niet aan je refracto meter het zout verdwijnt niet zomaar. goed ijken en op zelfde temp gebruiken als bij ijking.
leest dit :
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?71496-Glenn-s-Aquaria-Verzameling&p=1045660#post1045660
**Boor vloeistof was gelig, maar dat komt door de druppels uit het 1e flesje. Die kleur had het, maar dan lichter. Heb geen PH-test of meter dus weet niet of de ph-waarde verkeerd is voor deze test. Heb de test toch uitgevoerd en de waarde is op zich niet vreemd. Maar is ie wel geldig? Welke kleur hoort het dan te hebben?
ik meen lichtgroen groen (helaas is mjn test op en levert salifert momenteel niks uit, ik meet en doseer momenteel niks, omdat boor eenmaal op peil amper verbruikt wordt)
***Jodide was kleurloos, dus maar 0 ingevuld.
dan zijt het ook zo
****Kaliumwaarde is gebaseerd door het peil af te lezen van de spuit bij de zwarte rand.
is inmiddels bekend dat je een afleesfout had gemaakt en de waarde is vastgesteld op 445

Temperatuur: 25,1
Nitriet: 0
Ammoniak: < 0,25
Silicaat: 0

Laatste test was best al even geleden :o

Er zijn weinig waarden gelijk aan de streefwaarden, maar dan is er veel ruimte voor verbetering moet je maar denken ;)

Wel apart dat ik ineens weer Fosfaat meet en best veel. Was altijd 0 met Salifert. Wel sinds een paar dagen mn wervelbedfilter met fosfaatbinder verwijderd.
dat is een bekend feit met de salifert PO4 test in vergelijking met Redsea PO4 test

Kh vind ik ook wel erg laag. Is het nog niet eerder geweest.
Kh word samen mer Ca het meest verbruikt en zal dagelijks aangevuld moeten worden om stabiel te blijven

Hoe zit het met de verhouding KH/Calcium/Magnesium: 6/490/1425? Kh te laag en Ca en Mg te hoog. Moet ik aan de te hoge waardes ook wat doen? Of gewoon wachten tot het omlaag gaat wanneer de eerste koralen erin komen?
Kh aanvullen met calculator Ca/Mg zijn niet extreem hoog en omdat je geen koralen heb niet nodig om te gaan corrigeren. zakt vanzelf wel.

Strontium is ook iets te hoog. Hoe verlaag je die?
prima zo ! gewoon afwachten. je heb nog geen koralen, het zakt vanzelf wel.

Fosfaat wel omlaagbrengen denk ik heh? Welk product moet ik hiervoor gebruiken?
fosfaat 0,1ppm is prima voor leder koralen, dus wat mij betreft kan er nu al een leder erin. die verbruiken ook fosfaat.
mocht je naar sps gaan dan moet het lager d.m.v. ijzer doseren.

Nitraat is dan weer te laag maar nu niks aan doen tot de algen weg zijn.
niks doen je heb geen koralen alleen algen. een egel of zeehaas, of enkel mexicaanse turbo slakken inzetten.

Over 4 dagen dus weer een testsessie en dan het verbruik meten! Mag het ook volgend weekend zijn en dan het verbruik door 7 delen? Dan heb ik meer tijd namelijk.
je heb geen koralen dus zou ik het op een week houden !

Ik wil gaan beginnen met toevoegen van stoffen maar voor ik daarmee kan beginnen heb ik nog wat onbeantwoorde vragen.

Even per stof:

Bekijk bijlage 366208

PH: Niet gemeten, niks doen.
Saliniteit: 145 gram NaCl toevoegen in 1x.
KH: 13.1 gram NatriumBicarbonaat toevoegen in 3 dagen (1KH per dag).
Calcium: Is hoog, maar vanzelf laten teruglopen, niks doen.
Magnesium: Zelfde als Calcium.
Kalium: Zelfde als Calcium.
Strontium: 2 punten te hoog, maar er is in het DSR-pakket geen middel om Strontium te verlagen. Vanzelf laten teruglopen? Of is het schadelijk.
Boor: Normaal gesproken 7,1 ml Boor toevoegen. Maar was de test geldig? De kleur van de testvloeistof mag niet geel worden staat er, want dan zou de PH-waarde niet goed zijn. Dat kan ik niet controleren, want die test heb ik nog niet, maar wat voor kleur zou het dan moeten zijn? Want de vloeistof B1 is ook geel en precies die kleur heeft t water dan ook, maar dan lichter natuurlijk. Als ik de test gewoon uitvoer is het andere vaatje ietsje donkerder en na 8 druppels gelijk, dus 4 ppm, dat lijkt een normale uitslag.
aangezien je niet aan voorwaarde voldoet ph testen om uitsluitsel te krijgen , nu niks doen , je heb geen koralen en een leder doet er niks mee
Jodide: Testvloeistof was kleurloos, dus uitgegaan van 0. Klopt dat? Dan 2,3 ml Jodide toevoegen in 2 dagen (0,03ppm per dag). prima
Fosfaat: Is 0,06 te hoog. Ijzer-citraat gebruiken om Fosfaat te verlagen. Hoeveel en over hoeveel dagen verdeeld? EDIT: In Adri's DSR dagboek schrijf je dat Lederkoralen een Fosfaat gehalte van 0,08 tot 0,24 willen! Maar dat is toch juist veel te hoog normaal gesproken? Ik zou het fosfaat willen verlagen om algengroei tegen te gaan, maar ik ben ook van plan binnenkort een eerste Leder te plaatsen. 0,06 is een prima waarde ! leders hebben er geen problemen mee, dat zullen meer mensen kunnen beamen
Nitraat: Is 2 punten te laag, maar niet verhogen nu er nog alg en wier is. juist !
IJzer: 0,9 ml IJzercitraat toevoegen, plus de hoeveel IJzercitraat dat nodig is om Fosfaat terug te brengen. Hoeveel in totaal en over hoeveel dagen verdeeld? je gaat het sturen met max 0,15ppm per dag, net zo lang tot je het beoogde doel bereikt

Over 4 dagen dus weer een testsessie en dan het verbruik meten! Mag het ook volgend weekend zijn en dan het verbruik door 7 delen? Dan heb ik meer tijd namelijk. Ik tel dan dus vanaf de dag van toevoegen (vandaag als ik de nodige antwoorden heb) en niet vanaf de dag van meten(gister). Ik ga er dan dus vanuit de gemeten waarden nog hetzelfde zijn, maar als ik vanaf gister tel meet ik niet het verbruik omdat er nog niks is toegevoegd. Of klopt dat niet?

een dag is 24 uur dus je telt per 24 uur.
7 dagen intervallen voor jou in dit stadium, je heb geen grote verbruikers

Back
Bovenaan